Teak donkerder maken

25-04-2010 19:42 12 berichten
Onze nieuwe vloer is toch lichter als we gedacht hadden, en hierdoor komen onze teakmeubelen niet meer zo mooi uit. En dat vind ik zonde. De meubelen zijn onbehandeld.

Ik vroeg me af hoe ik deze het beste wat donkerder (beetje notenkleur ofzo) kan maken.
Alle reacties Link kopieren
Beitsen?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Binnenbeits inderdaad!
Stay with me, let\'s just breathe.
Ik vind waterbeits het mooiste. Kleurpoeder los je op in water en dan breng je eerst het hout op kleur, daarna lakken met parketlak. Eerst wat proefstukken maken voor de juiste kleurschakering. Ik heb echter geen ervaring met teak; het schijnt nogal vettig van zichzelf te zijn?

http://www.ouderwetsgoed. ... =subcategory&subcat_id=16

Voordeel van poederbeits vind ik dat je de kleur echt in het hout brengt, het lijkt dus "echter" dan gekleurde transparantlak die ook "beits" wordt genoemd.
Als het onbehandeld hout is kun je er ook een gekleurde olie inwrijven. Dan wordt het ook donkerder en de natuurlijke kleur wordt versterkt.

Ik heb dit met mijn teaktafel gedaan en dat is echt een wereld van verschil geworden.
Tipje: voordat je je vloer gaat behandelen probeer het eerst verschillende kleuren/materialen uit op een plank van je vloer die je over hebt. Kan me voorstellen dat je in je enthousiastme gaat beginnen en het dan tegenvalt.
Wat wil je aanpakken, Suikervrij: je meubels of je vloer? Je meubels toch? Teak is een erg dure houtsoort: ik zou er wel speciale goedjes voor aanschaffen, niet iets voor elke houtsoort. Beitsen klinkt mij bijvoorbeeld niet goed in de oren bij teak. En ik zou zeker eerst testen op een onzichtbare plek.
Met teak kun je volgens mij 2 dingen doen. In de olie of lakken. Als je de kleur wilt veranderen blijft denk ik alleen olie over. Als je voor olie kiest kun je nooit meer lakken en andersom.
Dank voor de tips, ik weet nog niet wat ik ga doen. Ga me vandaag eens laten informeren bij bouwmarkt en meubelzaak!
Het is olie geworden, en het is nu aan het drogen. Eerst getest op een onzichtbaar plekje, en het is mooi geworden. Vanmiddag de rest in de olie gezet, en het is nu aan het drogen!
Leuk dat je net als ik ook voor olie bent gegaan, dat is vast prachtig geworden.
Wat voor kleur olie heb je genomen?

Wij willen ook teak in ons nieuwe huis, maar niet dat hele blanke, en ook niet dat koloniale.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven