teppan yaki plaat

04-04-2015 20:38 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eindelijk kunnen wij onze nieuwe teppan yaki plaat gaan gebruiken, de afzuigkap is vandaag aangesloten.

Ik heb alleen nog 2 dingen waar ik nog niet helemaal uit kom, ik lees veel verschillende verhalen op internet.

Eerste is, waarmee kan ik hert beste mee bakken, olijfolie of zonnebloemolie?

En tweede vraag, hoe maak ik hem het beste schoon? Lees veel over spa rood, maar ook over water met citroensap.

Ik hoop dat er lezers van het forum mij kunnen helpen.
Geen ervaring mij (het lijkt me geweldig zo'n ding te hebben) maar als ik Danny op 24K zie gebruikt hij verschillende soorten olie maar wel die heet kunnen worden en dat hij er heel weinig van gebruikt.

Ik zie hem altijd met die spatel over de plaat schrapen, of hij daarna nog iets gebruikt weet ik niet.

Dus eigenlijk heb je niks aan mij maar wens je wel veel smakelijke gerechten toe!
Olijfolie is sowieso eigenlijk niet zo geschikt om mee te bakken, maar voor oosterse- aziatische- surinaamse etc gerechten moet je het niet gebruiken. Olijfolie heeft een veel te sterke smaak die niet zo goed combineert met de kruiden die in die keukens worden gebruikt. Ook gaat olijfolie sneller roken wat het niet zo geschikt maakt voor de teppanyaki plaat. Ik gebruik zonnebloemolie of sesamolie, afhankelijk van wat ik maak.
Am Yisrael Chai!
Dank je wel thee. Ik zal eens gaan kijken op de site van 24k. Niet aan gedacht.

Ik heb zo'n zin om hierop te gaan bakken. Voor morgen heb ik een entrecote gekocht en champignons en courgette. Ben benieuwd.
Tip om hem schoon te maken. Gebruik keukenpapier wanneer hij nog goed warm is(pas dus op met je vingers) wanneer hij nog warm is veeg je de ergste viezigheid er zo vanaf en hoef je hem wanneer hij is afgekoeld alleen nog met een nat doekje na te vegen. Zo ziet mijn plaat er na 3 jaar er nog steeds goed uit!
Archideolie. Dat is goed bestand tegen heel hoge temperaturen. Als de plaat nog warm is wat water overheen gieten en met de spatel "schrapen".

https://www.youtube.com/watch?v=y7yOvrhQq7U
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Zout op hete bakplaat en dan dit na een tijdje er af schrapen, werkt hier erg goed, voor het schoonmaken bedoel ik
Thnx iedereen voor de tips. Morgen is bij ons de supermarkt open, dus zal extra olie halen.
Ik gooi na het bakken een kopje water op de plaat. Na het eten afnemen en hij is weer schoon. Door de hitte van de plaat en het water laat het vuil gewoon los. Handig is een soort plamuurmes om de prut in het gootje te schuiven.
Ik gebruik archideolie op mijn teppan yaki plaat en houdt hem tijdens het bakken goed in de gaten.

Na afloop gooi ik een klein beetje kokend heet water erover en ga ik eten. (geen koud water gebruiken).

Na het eten heeft de plaat zichzelf gereinigd.
Gisteren voor het eerst gebruikt. We hadden entrecote, daar had ik eerste hert randje vet vanaf gesneden en daarmee de plaat vet gemaakt. Had ik geen olie nodig.

En na afloop de plaat op 50 graden laten staan en water erop. Schoonmaken was makkelijk. Nog voor het eten was ie schoon. Vlees ging namelijk ook nog even de warmhoudlade in, risotto duurde wat langer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven