TIPS opruimen&schoonmaken

22-07-2010 11:23 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Opruimen geeft ruimte, letterlijk en figuurlijk. Hieronder een aantal opruimtips die bewezen hebben dat ze werken. Resultaat: ruimte in je huis en als het goed is ook in je hoofd. Opruimen betekent weggooien. Gooi tijdens het opruimen minstens een derde tot de helft van je spullen weg. Of geef ze weg aan mensen in je omgeving of het Leger des Heils.

Hoe ruim je consequent op

Alles waarvan je denkt dat je het ‘ooit nog wel eens zou kunnen gebruiken’, kan weg. Zeker als het om informatie gaat: vrijwel alle informatie is op internet te vinden. Gooi ook alle ongevraagde post en mailings ongelezen weg. Alle spullen die voor jou een emotionele waarde hebben bewaar je. En uiteraard hebben de kindertekeningen ook emotionele waarde, maar als je daar de helft van bewaard is dat ook meer dan genoeg.

Werk met een systeem

Papieren opruimen: werk met een logisch systeem. Zorg dat je drie bakjes hebt: 1: betekend houden, 2: twijfel en 3: weggooien. Zorg dat je elk document maar één keer door je handen laat gaan, en creëer geen ontsnappingsroute door ergens nog een ‘weet ik nog niet-stapeltje’ te maken. Dit systeem werkt ook voor kledingkasten, voorraadkasten, zolders en/of de garage.

Zeg zoveel mogelijk je abonnementen op tijdschriften op. Koop gewoon een tijdschrift op het moment dat je er tijd voor hebt en de onderwerpen je interesseren. Voorkomt weer een ongelezen stapels ergens in de kamer en het scheelt je behoorlijk in je uitgaven.

Beperk je bij het opruimen tot één ruimte tegelijk. Ren niet als een kip zonder kop door het huis. Probeer één ruimte stapje voor stapje op orde te krijgen. Neem er de tijd voor en geniet van ieder stukje ruimte en rust dat je ervoor terug krijgt.

Opruimen van de kinderkamers

Ruim de kinderkamers rigoureus op zonder dat de kinderen erbij zijn. Dan haal je er vuilniszakken met spullen uit die ze niet eens missen. Het ‘educatieve’ opruimen doe je tussendoor samen met de kinderen. Geef alles wat je overhoudt zoveel mogelijk een vaste plek, dit bespaart je ook een hoop tijd op het moment dat je iets nodig hebt. ( iets zoeken is zonde van je kostbare tijd.)

Probeer niet teveel nieuwe spullen je huis binnen te dragen. Zeg niet automatisch ‘ja’ als mensen jou hun oude spullen (bijv. kleren) willen geven; heb je een volle (kleding-, boeken-, etc) kast, dan mag er pas iets bij als er ook iets uitgaat. Probeer sowieso het aantal spullen in huis te beperken. Boeken en Dvd’ s bijvoorbeeld kun je lenen bij de bibliotheek en daarna weer terugbrengen.

Schoonmaken een nuttig klusje

Schoonmaken moet je zien als een nuttig klusje waardoor niet alleen je huis schoner wordt, maar waarbij je ook eens rustig de zaken kunt overdenken, zet jou favoriete muziekje op, zing lekker mee en je zal zien dat je óók tijdens jou poets-sessie tot rust kan komen. Een tip voor moeders die poetsen écht vreselijk vinden, probeer dan voor het schoonmaken een tijdstip te vinden waarop iedereen van het gezin je kan meehelpen. Laat het idee los dat je huis altijd perfect opgeruimd en schoon moet zijn. Je doet wat je kunt, beetje bij beetje en stapje voor stapje. Volmaakt wordt het nooit.

Tips actieplan opruimen

Tip 1: Sorteren

Sorteer alle spullen. Maak drie categorieën: Houden, Twijfel, Mag weg.

Tip 2: Weggooien

Gooi overbodige dingen weg, breng ze naar de kringloopwinkel of organiseer een ‘uitverkoop’.

Tip 3: Bij twijfel…wel doen!

Beslis binnen een week over de categorie Twijfel. Wees rigoureus. Alles wat je twee jaar of langer niet hebt gebruikt of gedragen, kan weg, tenzij het een belangrijk aandenken is. Beperk jezelf bij dit soort nostalgische spullen door speciaal hiervoor één mooie doos klaar te zetten.

Tip 4: Soort bij soort

Berg gelijksoortige spullen bij elkaar op, het liefst daar waar je ze nodig hebt.

Tip 5: Wat mag gezien worden?

Gebruik open bergruimte voor spullen die gezien mogen worden.

Tip 6: Shoppen

Koop dozen en opruimbakken in verschillende kleuren. Bijvoorbeeld rode dozen voor de kerstspullen en zwarte voor de foto’s. Als je voor dezelfde soort dozen kiest, blijft het geheel rustig.

Tip 7: Systeem aanbrengen

Plak overal etiketten of stickers op.

Tip 8: Logisch inrichten

Bewaar voorwerpen die je vaak gebruikt op ooghoogte of iets lager; zware voorwerpen of spullen die minder vaak nodig zijn op heuphoogte en spullen die je weinig gebruikt op een hoge plek, achterin de opslagruimte of onder het bed.

Tip 9: Maak een lijst of plattegrond

Maak een lijst van alle opgeslagen spullen. Heb je veel verschillende spullen in dozen, geef dan elke doos een code. Maak een codelijst en schrijf achter elke code wat er in de doos is opgeborgen. Zo kun je alles makkelijk terugvinden.

Tip 10: Voorkom herhaling

Laat vanaf nu zo min mogelijk rondslingeren. Ruim alles direct weer op nadat je het gebruikt hebt.

Tip 11: Hou je huis schoon en overzichtelijk

Herhaal dit actieplan regelmatig en vermijd achterstanden.

Veel voorkomende smoezen om iets niet weg te gooien

* Ik heb het nog niet gebruikt, maar ik ga dat binnenkort wel doen.

* Ik ga het binnenkort maken.

* Het herinnert me aan iemand.

* Ik heb het gekregen en gekregen spullen gooi je niet weg.

* Het wordt vast weer mode.

* Het was een dure aanschaf.

* Misschien wordt het nog eens veel waard.

* Ik bewaar het voor mijn kinderen.

* Het is een beetje kapot, maar het doet het nog wel.

* Misschien heb ik het binnenkort nog eens nodig.

Hou jezelf niet voor de gek

Binnenkort komt nooit en als iets kapot is en u het niet meteen repareert, dan gebeurt dat ook niet meer. Als u iets al een tijdje heeft en nooit gebruikt, dan gaat dat ook niet meer gebeuren. Iets bewaren uit beleefdheid of omdat het duur was is nergens voor nodig, als u het lelijk vindt, het kapot is of u gebruikt het niet: weg ermee. Maak desnoods een foto en bewaar uw herinnering, maar bewaar niet het hele ding.
Dit had ik nu echt even nodig!

Nu het wat koeler is, en ik me voorgenomen had nu écht dingen uit te gaan zoeken.

Tja, en daar zit ik weer te forummen

Nou, ik kom over 2 uur melden wat ik heb gedaan (stok achter de rug zo)

Bedankt ElleMichelle!
Ik ben bezig met het boek weg met de weegschaal en daar stond oa in dat het opruimen en schoonmaken van je keuken al een hele rust geeft in je hoofd.Weg met al die loze voedingsmiddelen en na een grote schoonmaak alleen nog gezonde voedingsmiddelen erin.

Ik ben er nu 2 weken mee bezig en inderdaad het stemmetje in mijn hoofd is weg.
Ja herfstrood nu het wat koeler is ben ik ook aan het opruimen geslagen.Ik heb een planning gemaakt dat ik elke dag 1 ruimte een goede opruim&schoonmaakbeurt geef.Bij meer dan 25 graden heb ik een vrije dag.Heb nog ruim 3 weken vakantie en die wil ik goed benutten;-))
http://opruimen.startpagina.nl/
quote:herfstrood schreef op 22 juli 2010 @ 11:26:

Dit had ik nu echt even nodig!

Ik ook!!

Super bedankt ElleMichelle
Toevallig heb ik vorige week net flink opgeruimd. Ik ben erachter gekomen dat ik allergisch ben voor parfumstoffen en zodoende heb ik alles uitgezocht. Ik denk dat ik wel 3/4 van al mijn cosmetica e.d. heb weggegooid of weggegeven. Toen ik dat had gedaan zat ik zo in de 'opruim' mood dat ik gelijk door ben gegaan met mijn nachtkastje.

Heerlijk, het ziet er gelijk een stuk rustiger uit allemaal!

Veel succes met opruimen.
Ik ga meteen aan de slag, heb een eettafel staan waarvan ik geen leeg stukje tafelblad meer kan zien
soms zwanger??
Ik zou vandaag ook aan 't opruimen, dus dit komt inderdaad goed uit :-)
Thanks! :-D

Ik stel voor dat je hier een column aan wijdt in Viva.

Of beter: dat de Viva jou nu vraagt of ze dit mogen publiceren.
Net te laat dit topic....

heb net een enorme opruimwoede/nesteldrang gehad. Binnen 2 uur huis schoon... de kraamverzorgster komt hier in een gespreid bedje
Ik vraag me altijd al af hoe andere mensen hun huis schoon/opgeruimd houden... Zelf ben ik geen ster in opruimen en schoonmaken Ik kan het vaak niet goed overzien, en weet dan niet goed waar ik sommige spullen moet opruimen, dit geldt vooral voor de kleine prulletjes uit de woonkamer, waar bewaren jullie die?

Vorige week begon het opruimen te kriebelen (ja zwanger...), en nu wilden we als regel invoeren om alles meteen achter onze konten op te ruimen en iedere avond een kwartiertje te spenderen aan het huishouden. Een nobel streven, maar het blijft lastig in een huis waar ook nog wat geklust moet worden...
Het moet niet alleen schoon maar ook opgeruimd en eerst uitgezocht:-))

Veel ladenkasten en andere kasten:-))

En het artikel is niet van mij dus ze hoeven het niet te vragen:-))
Ik verkoop alles op marktplaats momenteel,heb veel teveel spul waar ik toch niets meer mee doe en dan koop ik daarvan weer iets wat ik wel kan gebruiken.

Maar wel minder dan ik nu heb want mijn huis mag wel wat leger,scheelt ook weer om het opgeruimd te houden.
Ik heb echt een opruimtik, dus ik heb altijd alles netjes. Als er hier in huis rommel is, word ik gewoon gek.

Toen ik nog thuis woonde, was het ook altijd een bende, bij ons thuis was namelijk iedereen altijd rommelig en als ik dan thuis kwam uit school en het was rommelig kon ik echt boos worden en gooide ik mijn tas aan de kant en begon meteen met opruimen.
Lichtpuntjes: heb je zin om eens langs te komen in Huize Keeprunning?

of topic @ EM: misschien kun je de tips uit de opening in je eerstvolgende bericht zetten, anders is de opening nogal veel om door te scrollen.
Ik ben een echte chaoot en als ik niet oplet wordt het huis gauw een rotzooi.

Voor mij helpt www.flylady.net:

een website en mailinglist die je helpt je huis opgeruimd en netjes te houden, met kleine brokjes tegelijk (als je elke dag doet wat er in de mail staat, ven je nooit meer dan een half uurtje per dag kwijt en het hele huis blijft netjes!)

Wel even door alle American-style onzin heen lezen, maar de kern van de flylady-theorie werkt echt!
Een tijdje geleden had ik een gesprek met mijn zus. Ik vertelde haar dat ik opruimen niet leuk vind.

Ze sloeg stijl achterover. Mijn zus... die ik meerdere malen per dag spreek.

Tja, het is gewoon zo simpel: opruimen moet toch, dus dan doe ik er maar gewoon niet moeilijk over.

Ik heb wel de mazzel dat ik goed ben in plannen en organiseren. Maar het scheelt gewoon heel veel als je er positief tegenover staat. Niet mopperen, gewoon zingen, lachen en genieten van je opgeruimde huis!
ElleMichelle.

Kan je niet bij mij eens komen opruimen;) ik heb de laatste tijd moeite om het netjes te houden. Ben stipt met schoonmaken maar het opruimen wil maar niet. Je tips heb ik al geprobeerd maar het blijft een rommel.
Het gras aan de overkant is niet groen.
Kampen86.ik ruim bij jouw je rotzooi op als jij bij mij schoonmaakt:-))

Opruimen vind ik leuk maar schoonmaken,heb ik net de keuken schoon, uur later hebben de mannen het aanrecht alweer vol troep staan en zit de vloer weer onder de komkommer en tomaat stukjes,heeft het drinken gelekt op de keukenkastjes pfffff
Als ik het hier schoon wil houden moet ik elk uur weer door het huis met stofzuiger,dweil en doek.
Deal maak ik schoon ruim jij op;)
Woon je wel in Gelderland:-))

We beginnen gewoon een schoonmaakploeg en een opruimploeg:-))
Ja goed idee! Nee woon in Overijssel haha.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven