Tips uitlaten/opvoeden jonge hond?

17-12-2013 14:00 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik begin een beetje wanhopig te worden, sinds kort (1 week) heb ik een puberpup van 8 maanden in huis.

Hij heeft weinig opvoeding gehad nog en ik ben redelijk onervaren, omdat ik niet eerder een hond heb gehad zelf.

Gelukkig kan ik redelijk goed consequent zijn en ik ben de hele dag thuis voor hem, aandacht genoeg zou je zeggen.

Maar soms verlies ik mijn geduld, als ie voor de zoveelste keer weer iets doet wat niet mag en het vreet energie. Ik had niet gedacht dat het zo'n klus zou zijn eerlijk gezegd.. We gaan minstens 3 keer per dag een flink stuk lopen (minimaal 30 min) waarvan 1 keer naar het bos (dan zijn we zo een uur verder).

Wat ik erg jammer vind, is dat als ik hem los doe, hij verandert in een ongeleid projectiel, als er een fietser langs komt dan wordt ie belaagd.. Hij blijft er achteraan rennen, blaffen enz en ik kan roepen wat ik wil, hij komt niet bij me...

Terwijl hij juist door het even lekker rennen, zijn energie goed kwijt kan lijkt me.. Maar na 3 keer dit meegemaakt te hebben, durf ik hem niet meer los te doen.. Heeft iemand tips hoe ik dit kan trainen?
Ga je een cursus doen? Zo ja: contact opnemen met de instructeur. Zo nee: alsnog gaan doen.

Ik krijg de indruk dat je je een beetje verslikt hebt in hoe dit gaat en werkt. Drie keer per dag wandelen voor een 8 maanden oude onopgevoedde pup is wat weinig. Juist het wandelen is, naast perfecte moemaker, dè gelegenheid voor oefenen en trainen. Het loslopen is helemaal een vak apart, zolang het terugkomen niet op kleine schaal (dus in de cursus of op een afgesloten veldje) geoefend kan worden zal het lastig blijven. Bij jou terugkomen moet leuk zijn, altijd. En zul je moeten oefenen, oefenen, oefenen. Maak het in het begin niet te moeilijk, en net in een bos met langsfietsende prooien is dat terugkomen supermoeilijk.
De pup is niet van mij, ik zorg tijdelijk voor hem, totdat hij weer terug kan naar zijn baas.

Ik kreeg juist vandaag te horen dat langer dan 30 minuten lopen, niet goed is voor een pup omdat de botten nog zacht zijn..

Ik heb geen idee hoe ik moet trainen, wel heb ik snoepjes mee tijdens het uitlaten, als hij netjes gaat zitten voor het oversteken, krijgt hij er een.
Ik bedoel ook niet persé langer, maar wel vaker. Zo'n pup is qua geheugen net een zeef op pootjes, alles wat je vaak doet en leuk maakt blijft veel beter hangen.

Heeft de pup al wel training gehad? Een puppycursus of zoiets?

Misschien kun je een hondenwandelgroep in je buurt vinden waar je je bij aan kunt sluiten. In gezelschap rondhollen vinden veel honden leuker dan alleen en honden blijven vaak bij elkaar als ze loslopen. De eigenaren van de andere honden hebben vast ook tips voor je.
Ik zou minder lang en vaker gaan lopen, leuk juist! Zorg daarnaast dat je van die kleine snoepjes in je zak hebt en maak het naar jou terug komen leuk. Nooit een commando boos uitspreken. Dus niet; zit, zit! ZIT!!!!, maar: zit, NEE, zit. Staat stom zo, maar begrijp je wat ik bedoel?

Als je een hondje terug roept en hij komt naar je toe, reageer belachelijk blij, geef een snoepje en speel met hem!

Veel werk ja, maar het is leuk! Geniet ervan!
En inderdaad; Kort oefenen. Beter vijf keer vijf minuten, dan twee keer een uur.
Je moet een jonge hond vooral belonen en niet straffen. Kan je binnen al oefenen. Als je hem roept en hij luistert, krijgt hij een snoepje. Zo maak je het leuk voor de hond om naar je toe te komen. Onze hond is nu 1,5 en luistert perfect. We hebben het geven van snoepjes langzaamaan afgebouwd, nu krijgt hij er af en toe nog eentje.
Hele dagen thuis zijn bij de hond, staat niet gelijk aan ook aandacht voor de hond (er zijn genoeg honden van buitenshuis werkende mensen, waarvan de hond vele malen meer echte aandacht krijgen)

Je schrijft over het uitlaten alsof die 3x heel wat is.

Maak daar eerst een 5 x per dag van.

In huis kan je zoek spelletjes doen. Google eens op Nina Ottoson, sommige spelletjes kun je zelf (variaties op) maken. Je hebt lichamelijk moe maken, maar je kan je hond ook geestelijk moe maken, door hem dingen te laten uitzoeken.

Ja, een hond vraagt aandacht het is een levend wezen.

Je moet zorgen dat jij het belangrijkste in het leven voor je hond bent.

Verdeel het voer iig. over 2x per dag. Houdt je hond de eerste tijd aan de lijn, tijdens het wandelen. Kom je iets/iemand/een hond tegen maak jezelf interessant (met een speeltje of klein voertje, vriendelijke toon iets zeggen)

Je hond vliegt nu achter fietsers aan, omdat hij die kans van je krijgt. Zolang je hond succes heeft met kunnen najagen, zal hij het blijven doen. Dat in het bos voorlopig aan de korte lijn houden.

Ga tijdens het wandelen in je stad, met je hond simpelweg een aantal keer (iets van een kwartier) langs het fietspad staan. Je hond mag gewoon bij je staan hij hoeft niet te zitten of liggen.

Houdt de hond kort aan de lijn (maar de lijn wel in een klein boogje, dus niet strak op spanning)

Dit doe je eerst op afstand, van iets van drie meter van het fietspad.

Elke keer als hij in de lijn gaat hangen, een korte duidelijke foei (geen hele verhalen houden) en jij neemt meteen weer neutraal positie in op de 3m afstand.

Na het passeren van de tigste fietser zal je hond na verloop van tijd rustiger worden. En zodra hij bij het passeren van een fietser rustig blijft staan, aai je hem rustig/ geeft wat lekkers of zegt met vrolijke stem braaf oid. Na een aantal rustige keren. wandel je verder.

Zo doe je dat wat dagen achter elkaar en op een gegeven moment merkt hij dat hij bij positief gedrag positieve aandacht krijgt. Hij zal dan rustiger worden en misschien zelfs wel gaan zitten of liggen, want de fietsers zijn niet meer zo interessant.

Je kan ook in tegengestelde richting langs een fietspad gaan lopen met jezelf tussen het fietspad en de hond in (ook hier de lijn kort maar niet strak)

Voor in het bos de komende tijd sowieso een lijn gebruiken. Bij Winkels met paardenartikelen, hebben ze goede stevige lange lijnen ervoor.

Het slagen van het oefenen hangt af van hoe jij handelt. Je moet nml. snel en duidelijk reageren.
Bedankt voor de tips! Ik gun het hem zo om lekker los te rennen met andere honden maar ik durf het steeds niet aan omdat ik bang ben dat ie niet terugkomt.

Ik geloof niet dat hij uberhaupt op training is geweest, ik heb hem al zover dat ie 's nachts in de bench slaapt.

Als ik wegga, piept en huilt ie ook nog wel een flinke tijd..

Hoe kan ik trouwens het beste met hem spelen?

edit; ik lees het al..
Ik vind 5 keer per dag uitlaten trouwens wel erg vaak, het kost me nu al ontzettend veel tijd. Niet dat ik het er niet voor over heb, maar ik heb zelf ook nog dingen te doen.

Ik ben nu gemiddeld zeker 2 uur (of langer) met hem buiten en binnenshuis hoef ik maar 2 stappen te zetten en hij staat achter me...

Ben stapelgek op het beestje maar tegelijkertijd vreet het energie.

Ik ben gewoon niks gewend, dat zal het ongetwijfeld zijn..
quote:kopstoot schreef op 17 december 2013 @ 15:08:

Bedankt voor de tips! Ik gun het hem zo om lekker los te rennen met andere honden maar ik durf het steeds niet aan omdat ik bang ben dat ie niet terugkomt.

Deze puberhond is nog te jong en ongetraint om bij je te blijven. De grote buitenwereld met al die spelende fietsende mensen is gewoon nog reuze interessant. Je zult dus eerst moeten oefenen en dan pas kun je hem los laten. (En bij sommige honden kan dat nooit).

Ik geloof niet dat hij uberhaupt op training is geweest, ik heb hem al zover dat ie 's nachts in de bench slaapt.

Als ik wegga, piept en huilt ie ook nog wel een flinke tijd..

Een hond moet ook leren om alleen te zijn. Als hij dat niet gewend is, kun je hem alsnog leren hoe dat werkt. Dat doe je door te beginnen met hem binnenshuis alleen te laten (bijv aan de andere kant van de deur gaan staan). Dan ga je naar buiten, dan ga je naar buiten en blijf je 2 minuten buiten, dan ga je naar buiten en loop je de tuin uit, enz. Je bouwt het dus heel langzaam op, waarbij je de hond langzaam leert dat jij altijd weer terug komt.

Hoe kan ik trouwens het beste met hem spelen?

Bij een puberhond moet je even op de houding letten. Te veel springen en rare bewegingen maken is niet goed voor de botten. Je kunt dus beter proberen om op een andere manier te spelen. Denk bijv aan zoekspelletjes (iets lekkers of een speeltje verstoppen, in je hand achter je rug of onder een stoel oid), volgspelletjes (rondje door de tuin lopen en de hond laten volgen), hondenpuzzels (iets met vakjes en in 1 een snoepje stoppen), enz.

Maar vooral het lopen is ook erg belangrijk. Kies het liefst zo vaak mogelijk een andere route. Elke route is nieuw voor de hond, en door het gesnuffel aan alle nieuwe struiken/prullenbakken/bankjes etc die ze onderweg tegenkomen, worden ze geestelijk gestimuleerd en daar raken ze ook vermoeid van. (Wij zien bijv een simpele lantaarnpaal, maar de hond "ziet" een paal waar eerder vandaag 3 andere hondjes langs zijn gelopen, een mannetje en twee vrouwtjes, eentje wat vroeger en de andere twee wat later, enz).

edit; ik lees het al..
quote:kopstoot schreef op 17 december 2013 @ 15:17:

Ik vind 5 keer per dag uitlaten trouwens wel erg vaak, het kost me nu al ontzettend veel tijd. Niet dat ik het er niet voor over heb, maar ik heb zelf ook nog dingen te doen.

Ik ben nu gemiddeld zeker 2 uur (of langer) met hem buiten en binnenshuis hoef ik maar 2 stappen te zetten en hij staat achter me...

Ben stapelgek op het beestje maar tegelijkertijd vreet het energie.

Ik ben gewoon niks gewend, dat zal het ongetwijfeld zijn..Je zult zien dat het hondje in huis veel rustiger wordt en meer gaat slapen, als hij overdag wat meer meemaakt. Al die nieuwe indrukken en nieuwe luchtjes, zijn voor de hond 1 groot avontuur. En dat hoeft echt niet elke keer een half uur wandelen te zijn, het kan ook 10 minuten zijn. Of neem hem bijv mee als je even een brief op de bus doet, of een boodschapje doet.
Ken je mensen met een hond die wél goed luistert? Daar zou me met mee moeten gaan. Die hond die trekt hem dan wel mee.
Niet meteen de hond in het bos los laten lopen, maar kleine stukjes waar je een goed overzicht hebt. Dan laat je hem even los en roep je hem bij je en dan snoep geven en laten horen dat je heel blij bent. 1x per dag langer met hem lopen en verder vaker kortere stukjes.
Cum non tum age
Hoe lang blijft ie bij jou, als het kennelijk jouw hond niet is? Heb je van de baas geen instructie meegekregen?

Hij is geen pup meer en mag prima een half uurtje of langer lopen hoor, ze houden aan zo'n 5 minuten per maand dat ie oud is. Of is het toevallig een heel groot ras als een dog?

Waar je wel voorzichtig mee moet zijn is trappen lopen en te wild spelen, maar botten zijn niet zacht en met lange wandelingen is niets mis.
Zeg maar Spijker.
Dat is niet te zeggen, hoe lang de hond bij mij blijft. En nee, geen instructies gekregen. Ik vermoed dat er weinig met de hond gedaan is, qua training maar hij pikt het wel snel op gelukkig..

Het zal moeilijk afscheid nemen zijn, aangezien ik nu al stapeldol op hem ben...

Hij loopt wel elke dag mijn trap op en af (zo'n 12 treden denk ik?)

Ik dacht dat dat alleen niet bij kleine pups mocht?

Het is een redelijk grote hond, maar geen dog.. Er zit van alles in maar aangezien het een straathond is, is het lastig te zeggen. Hij is heel slank, bijna hazewind/jachthond achtig.

Gisteren ben ik met vrienden die ook 2 honden hebben naar het bos geweest en dat was geweldig. Flink ravotten en spelen en hij hield me steeds goed in de gaten. Daarna liep hij keurig mee terug naar de auto. Alleen later, toen de andere honden erbij kwamen, sprong hij er weer uit en liep ie de straat op. Ben niet boos geworden en steeds maar geroepen en er achteraan gelopen. Toen ik hem uiteindelijk had, heel blij en enthousiast gedaan. Ik weet dat dat moet omdat ie anders niet meer bij me wil komen, maar aan de andere kant moet ie ook niet gaan denken dat weglopen 'mag'?
Traplopen wordt bij grotere honden het eerste jaar afgeraden, omdat ze dan meer risico lopen op problemen met de gewrichten.

Een hond achterna rennen en dan belonen als je hem eenmaal te pakken hebt, is niet zo slim. Dan leert hij idd dat tikkertje spelen een leuk spelletje is. Maar op zo'n moment boos worden is ook niet handig, want dan leert hij dat er straf staat op "gepakt worden". Het liefst zorg je ervoor dat hij dus naar jou toeloopt, en beloon je hem dan uitvoerig. Al is het maar een klein stukje wat hij naar jou toe komt, de hond moet leren dat bij jou terug komen leuk en goed is. Als de enige optie is om hem te pakken, dan kun je je beter neutraal gedragen en daarna afleiden en over tot de orde van de dag.
Ik ben er dus niet achteraan gerend en uiteindelijk is hij zelf bij me gekomen.

Net is het weer gebeurd, ik had hem aan de lijn maar er kwam een andere pup in volle vaart (los dus) aan gerend, zo de straat over zonder op of omkijken.

Deze hond was heel wild en dat vond 'mijn' hond dus niet leuk en hij kreeg het voor elkaar om zijn halsband af te trekken. Twee honden dus op hol in een straat waar ook auto's rijden.

Ik bleef rustig maar de baas van de andere hond ging compleet door het lint en bleef schreeuwen en rennen, uiteindelijk gooide hij zelfs zijn riem naar zijn hond.. Ik zei dus; dat en boos worden heeft geen enkele zin, werkt juist averechts! Ben vriendelijk blijven roepen en liep op normale manier door.. Uiteindelijk kwam zijn hond bij mij (lachwekkend was dat wel) en daarna kwam 'mijn' hond ook.
Dat is dan dus prima. En zodra de hond weer bij je is dus belonen! De hond denkt op dat moment namelijk al niet meer aan het avontuur wat hij vlak daarvoor beleefde, want hij heeft zijn aandacht inmiddels op jou gericht
Hoezo weet je niet hoe lang je die hond gaat houden? Ik bedoel: heeft het zin om een cursus van 10 weken te gaan volgen? Of is de baas op vakantie en logeert hij even bij jou?

Ik zou een cursus wel aanraden, maar als het jouw hond niet is, is het logischer als de baas zelf de cursus met de hond volgt.

Als je het traplopen kan voorkomen zou ik dat doen. Kijk als je een hoog woont en er is geen lift heb je niet veel keuze. Maar als je het hebt over de trap bij jou binnen zou ik de hond gewoon beneden laten, traplopen is echt af te raden.

Ga het hierkomen eens oefenen aan een lange lijn. Zorg dat je lekkere snoepjes bij je hebt, roep de hond en wanneer hij komt krijgt hij een snoepje. Door de lange lijn kan hij er niet vandoor gaan. Oefen dit eerst in een rustige omgeving, zonder veel afleiding van bijvoorbeeld andere honden.

Als hij het echt heel moeilijk vindt kan je het eerst binnenshuis oefenen, daar is de omgeving bekend en de afleiding minimaal.
Zeg maar Spijker.
Als een hond wegloopt en je erachteraan rent ziet de hond dit als een spelletje en zal dus nog verder weggaan van je. Altijd lekkers meenemen, als hij bijna bij je is roep je hem met 'hier' of 'kom' dan geef je het lekkers. Altijd een commando geven zodat het een beloning is.

Thuis denkspelletjes doen, worden ze ook moe van en is erg leuk.

Niet die dure zelf kopen maar zelf maken van een lege colafles/ koekjes in een leeg wc-rolletje doen en dan dichtvouwen. Etc http://uitgelatenhond.nl/ ... e-stimulatie-voor-de-hond etc
Ik woon op een etage dus als we naar buiten gaan, moeten we nu eenmaal wel de trap af en later weer op.

Tillen wordt wel pittig voor me, 4 keer per dag, het is geen kleine hond!

Ik denk dat ik inderdaad maar eens een lange lijn aan ga schaffen en zo ga oefenen, dat lijkt me een veilige manier.

Ik ging net even buiten op een bankje zitten, en toen kwam ie naast me op het bankje zitten, zo lief!

Ik vind ook dat de baas zelf een cursus moet gaan doen, alleen die heeft hij niet (meer) dus vandaar dat ik zolang op hem pas, totdat er een baasje is gevonden.
Vang je de hond op via een stichting zodat de hond weer geadopteerd kan worden? In dat geval zal de stichting je advies kunnen geven.

Wat voor hond is het?
Ik ben witheet; pup (8 maanden ongeveer) plast net voor mijn ogen (mij aankijkend!!) op het tapijt.

Ik heb hem bij zijn nekvel gegrepen en heel hard foei gezegd en hem in de bench gedaan.. Geen krimp gegeven, lijkt niet eens onder de indruk.... Het is al een keer eerder gebeurd 's ochtends voor ik hem uit ging laten en dacht toen dat het een ongelukje was

Had het heel goed schoongemaakt met azijn.

Wat moet ik hier nu mee??
Tja zindelijkheid is nog onvoldoende bevestigd, kan met sommige honden lang duren. Dan gewoon weer overnieuw beginne met training. Of hij/zij heeft een blaastontsteking en dan plasje inleveren. En voor een jonge hond die nog onvoldoende bevestigd is qua gehoorzaamheid, gebruik een lange lijn.

Ik moet wel zeggen dat ik met gekromde tenen dit topic lees en dan met name jouw opmerkingen TO, ik hoop dat het hondje snel naar zijn eigenaar gaat. Je hebt werkelijk totaal geen weet van pups.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven