Twee eenden midden in een woonwijk

04-04-2012 18:34 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds vanmiddag zitten er voor mijn huis, op een strookje groen, twee eenden. Een mannetje en een vrouwtje. Geen idee waar ze vandaan komen, want er is geen water of iets anders eendvriendelijks in de buurt. Ik heb ze wat brood gegeven, maar weet verder niet wat te doen. Dit is de eerste keer in de drie jaar dat ik hier woon dat er eenden voor de deur zitten. Kan ik iets voor de eenden doen? Dierenbescherming/ambulance bellen of zoiets?
Als ze verder niet ziek of gewond lijken, lekker laten. Eenden kunnen vliegen, als de omgeving ze niet zint vliegen ze wel weer weg.
Nee hoor, die vliegen vanzelf weer weg. Tenzij ze het bij jou heel gezellig vinden
Volgens mij zijn ze verders gezond. Zie geen rare dingen en ik denk dat ze, gezien het gebrek aan eendvriendelijke plekken in de buurt, zijn komen aanvliegen. Het is wel gezellig als ik naar buiten kijk. Het heeft iets heel knus.
Volgens mij is het normaal voor deze tijd van het jaar dat ze de wijk in gaan, hier hetzelfde, en al jarenlang gebeurt dit hier aan het begin van het voorjaar. Ik heb me laten vertellen dat dit te maken heeft met het paringsseizoen. Vind t wel geestig!
Hier zitten ze ook (of jij bent mijn overbuurvrouw. ;) ) altijd rond deze tijd van het jaar. Ik heb eens een nestje voor ze gemaakt. Met stro en een bakje brood (was zelf hoogzwanger en kon het niet aanzien haha) maar daar deden ze niets mee.
Ik woon hier nu drie jaar en ik heb nog nooit een eend in de wijk gezien. Wel konijnen, vleermuizen, vogels, kikkers, maar eendjes nog nooit.
Tijd van het jaar, je ziet die beesten overal, en ze gaan vanzelf weer weg.
Voordeel is wel dat er nu twee kleuters heel aandachtig (en heel rustig) bij de vensterbank naar buiten staan te kijken. Heel schattig.
oww leuk,die gaan kleine eendjes maken
Straks gaan ze eitjes leggen in je tuin, hebben wij ook al eens gehad, vlak naast de voordeur. Toen moesten we een paar weken omlopen om ze niet te storen hahaha.
Hier ook elk jaar eendenstellen in onze gewone woonwijk.

Na het paren blijft mannetje nog enkele uren kwakend in de buurt en vertrekt dan. Moedereend zoekt een mooi plek om eieren te leggen en gaat dan zitten broeden.

Meestal in onze tuin trouwens

Wij hebben wel water in de buurt overigens.
Sorry, hoe leuk ze ook zijn, ik ga toch even je pret verstoren: je kunt beter geen brood voeren!

Zeker als je geen eendvriendelijke buurt hebt......
Splinter, goed dat je het zegt. Ik stop meteen met voeren.
Beter ja, maar wel jammer!
Wat is de relatie met dat artikel dan? Dat gaat imo vrij duidelijk over parken/vijvers etc, dus eendenplekken waar mensen heen gaan om ze te voeren. Veel en continu. 't is niet echt geschreven voor twee eenden die een middagje op een ongebruikelijke plek zitten en een plakje brood krijgen.
Zazu, zoals ik het lees worden eendjes een beetje lui als je ze in deze tijd voert omdat er genoeg voedsel te vinden is in de natuur.
Sjesusgristus.............
Jansenenjanssens, wat is er?
Wat denk je zelf?
Weet ik niet.
Nee, daar was ik al bang voor............

Je meent toch niet serieus dat je a) eenden gaat voeren in deze tijd van het jaar en b) denkt om de dierenambulance te bellen voor 2 (kerngezonde) eenden?
a) De kinderen wilden de eendjes voeren (doen we in de winter altijd), dus ja we hebben ze gevoerd.

b) Normaal zou ik dat ook niet overwegen. Maar aangezien ik nog nooit eenden hier in de wijk heb gezien, kwam die gedachte wel bij mij op. Het is hier niet echt eendvriendelijk.
quote:missfiona schreef op 04 april 2012 @ 20:24:

Zazu, zoals ik het lees worden eendjes een beetje lui als je ze in deze tijd voert omdat er genoeg voedsel te vinden is in de natuur.Dat staat er ook (o.a.), maar het gaat over eenden die heel de tijd voer krijgen van mensen. Dus eenden in parken, bij vijvers, al dat soort plekken. Niet die eend die een paar uur hoogst ongebruikelijk voor jouw huis zit en een plakje brood krijgt van de kinderen. Ik zeg overigens niet dat je die moet voeren ofzo, maar waarschuwen om die specifieke eend brood te geven is hier een beetje buiten de context getrokken.
quote:missfiona schreef op 04 april 2012 @ 20:35:

a) De kinderen wilden de eendjes voeren (doen we in de winter altijd), dus ja we hebben ze gevoerd.

b) Normaal zou ik dat ook niet overwegen. Maar aangezien ik nog nooit eenden hier in de wijk heb gezien, kwam die gedachte wel bij mij op. Het is hier niet echt eendvriendelijk.

Winter? Het is voorjaar.

Die eenden vliegen vanzelf weer weg hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven