Ugh babyduifjes

30-07-2016 17:00 116 berichten
Ik heb een duivennest op mijn balkon (was er al voor dat ik hier 2 weken geleden kwam wonen) en de eieren zijn zojuist uitgekomen. Ik dacht het zal wel, maar nu leert Google mij dat dat best wel kut is, qua troep en toestanden. Tot overmaat van ramp komt over 2 weken een pup bij mij wonen en daarvoor wil ik een bak met kranten op het balkon zetten waar hij 's nachts een plas in kan doen. Kan dat met een duivennest, en kunnen honden daar niet ziek van worden, of de ouders de stuipen op het lijf jagen zodat die wegblijven en ik met het grut zit? Zo ja, hoe kom ik hier vanaf (zo mogelijk op duifwaardige wijze)?

Hoezo?

Totaal aantal stemmen: 34

Groen (50%)
Ja (12%)
Nee (12%)
Zes (26%)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even een beetje lopen googelen, maar zou iemand dan een linkje kunnen geven waar staat dat een duivennest niet vernietigt mag worden. Kan hele lijsten vinden met zwaluwelen, ibissen, reigers etc. Maar nergens op die lijsten komt de vliegende stadsrat euh duif voor. Ik zal hier dan vast wel bekritiseerd worden, maar slopen die handel dus, duifje op de grond, hak boven op het kopje en klaar.

En Gooloib, welke wet staat dat nou weer dat dieren dood maken verboden is. Hele slachterijen hebben we in Nederland die aan de lopende band dieren doodmaken. En dierenartsen ook natuurlijk maar dan zijn de beestjes meestal ziek, oud of gek in hun kop.
fietsen varen vrouwelijk doen
quote:sandra1905 schreef op 30 juli 2016 @ 17:53:

[...]

Je gaat toch geen dieren dood maken? Er wordt geadviseerd om te voorkomen dat ze een nest maken. En daar zijn maatregelen tegen te nemen. Er is toch niet ineens out of the blue een nest?Die vlieger gaat hier niet op want toen ik de sleutel kreeg lagen de eieren er al.
quote:zeefietser1 schreef op 30 juli 2016 @ 17:55:

Ik heb even een beetje lopen googelen, maar zou iemand dan een linkje kunnen geven waar staat dat een duivennest niet vernietigt mag worden. Kan hele lijsten vinden met zwaluwelen, ibissen, reigers etc. Maar nergens op die lijsten komt de vliegende stadsrat euh duif voor. Ik zal hier dan vast wel bekritiseerd worden, maar slopen die handel dus, duifje op de grond, hak boven op het kopje en klaar.

Pup van terras hooien kan ook, ipv zo hatelijk naar duivenbabies kijken
Elke vogel en nest is bij de wet beschermd tenzij je een ontheffing hebt in het kader van schade bestijding.

Kijk maar in de ffw
Ffw atikel 8 tm 12
quote:swifty schreef op 30 juli 2016 @ 17:58:

Pup van terras hooien kan ook, ipv zo hatelijk naar duivenbabies kijkenWie kijkt er nou weer hatelijk.

En Gooloib, welke wet staat dat nou weer dat dieren dood maken verboden is. Hele slachterijen hebben we in Nederland die aan de lopende band dieren doodmaken. En dierenartsen ook natuurlijk maar dan zijn de beestjes meestal ziek, oud of gek in hun kop.http://www.rvo.nl/onderwe ... K_RkbfHm84CFYafGwodZWoBcA

In de flora en faunawet dus.. Zelf googlen vast te moeilijk als je er zulke rare denkwijzen op na houdt...
http://www.vogelbeschermi ... lgeving/flora_en_faunawet
quote:Gooloib schreef op 30 juli 2016 @ 17:58:

Ffw atikel 8 tm 12Die netjes gevonden en gelezen, maar daar staat in "beschermde inheemse diersoort", naar mijn weten is een duif niet beschermd. Dat bedoel ik dus met lijstje van waar die duif dan op staat.
quote:zeefietser1 schreef op 30 juli 2016 @ 18:01:

[...]

Die netjes gevonden en gelezen, maar daar staat in "beschermde inheemse diersoort", naar mijn weten is een duif niet beschermd. Dat bedoel ik dus met lijstje van waar die duif dan op staat.

ALLE vogels zijn beschermd. Mens ik heb er voor gestudeerd, ik word er voor betaald en ik heb het voor je opgezocht.

Hier nog maar even een citaat voor als zelf lezen moeilijk is: Alle Europese wilde vogels worden door de wet zelfs uitdrukkelijk als beschermde diersoort aangewezen. De wet is de Nederlandse uitwerking van twee Europese richtlijnen: de Vogelrichtlijn en de Habitatrichtlijn.
Wat dacht je ervan, om je hond s'nachts uit te laten! Dat is vrij normaal met een pup.
quote:Kate2000 schreef op 30 juli 2016 @ 18:03:

Wat dacht je ervan, om je hond s'nachts uit te laten! Dat is vrij normaal met een pup.Fokker raadde me aan om ook een noodtoilet te maken omdat zo'n pup het nog niet lang genoeg kan ophouden. Tegen de tijd dat ik beneden uit de lift stap heeft 'ie alles allang laten lopen.
http://www.tauw.nl/natuur ... en-faunawetgeving/vogels/

En Gooloib, welke wet staat dat nou weer dat dieren dood maken verboden is. Hele slachterijen hebben we in Nederland die aan de lopende band dieren doodmaken. En dierenartsen ook natuurlijk maar dan zijn de beestjes meestal ziek, oud of gek in hun kop.Ongelofelijk...... echt, ik zit zo;
quote:Gooloib schreef op 30 juli 2016 @ 18:03:

[...]

ALLE vogels zijn beschermd. Mens ik heb er voor gestudeerd, ik word er voor betaald en ik heb het voor je opgezocht.

Hier nog maar even een citaat voor als zelf lezen moeilijk is: Alle Europese wilde vogels worden door de wet zelfs uitdrukkelijk als beschermde diersoort aangewezen. De wet is de Nederlandse uitwerking van twee Europese richtlijnen: de Vogelrichtlijn en de Habitatrichtlijn.

Idd je hebt gelijk met artikel 4b dus, had je ook meteen kunnen melden dan. Maare hoe zit dat dan met die gedomesticeerde vogel, is dat niet misschien een post(duif).

ZOu het een nestje bij mij zijn trouwens, helaas dan breek ik maar de wet dus in dit geval.
quote:zeefietser1 schreef op 30 juli 2016 @ 18:12:

[...]

Idd je hebt gelijk met artikel 4b dus, had je ook meteen kunnen melden dan. Maare hoe zit dat dan met die gedomesticeerde vogel, is dat niet misschien een post(duif).

ZOu het een nestje bij mij zijn trouwens, helaas dan breek ik maar de wet dus in dit geval.

WILDE vogels, in welk opzicht zijn huisdieren in het wild levende dieren?

Moeilijk he, logisch nadenken. Daarbij maakt een postduif geen nest op het balkon

30.000 was laatst de boete die ik leverde bij het weghalen van een havikshorst. Goed de eigenaar was gewaarschuwd maar toch..
quote:Murrmurr schreef op 30 juli 2016 @ 17:59:

[...]

Wie kijkt er nou weer hatelijk.

Jij, want jij zit te overdenken om baby duifjes om te brengen, walgelijk gewoon. Alleen zodat puppie zijn plas buiten doet in de nacht? Je zet hem dan hele nacht buiten op balkon? Of ren je heen en weer in de nacht naar binnen en buiten..dan til je hem erop als hij start met plassen , hoop dat je op tijd bent, en zet je hem eraf en weer binnen. Geen duif die ernaar om kijkt hoor.

Of, zet de bak gewoon in een hoek, veel kranten op de grond, en ren snel als hij plast naar die hoek en zet hem in de bak. Verschoon de bak dan en klaar. En dan zijn de duiven uitgefloten en verhuis je de bak naar balkon. Een hond is slim hoor en leert al gauw dat die daar dan moet zijn.
To wil volgens mij de vogels niks doen hoor! Andere in dit topic wel
quote:Murrmurr schreef op 30 juli 2016 @ 18:05:

[...]

Fokker raadde me aan om ook een noodtoilet te maken omdat zo'n pup het nog niet lang genoeg kan ophouden. Tegen de tijd dat ik beneden uit de lift stap heeft 'ie alles allang laten lopen.Dan zet je de wekker een paar keer per nacht zodat je op tijd beneden bent. Iets afleren (plassen op het balkon) is veel moeilijker dan iets aanleren (plassen in de bosjes/op het gras).
Nou havikshorsten zou ik ook niks aan doen, heb elk jaar een nest met vogeltjes in mijn dak. Doe ik niks mee, lekker laten leven.

Alleen duiven nee bedankt, maar goed zou het niet zover laten komen dan nestje uitkomt. Dan had ik het gat in dat dak allang dichtgemaakt.

Trouwens andere vraag dan, postduif geringd en al maakt nest ergens anders, is dat dan wilde vogel of niet ??
Swifty ik was dat niet hoor, waar lees je dat? Ik zeg toch juist nadrukkelijk dat ik dat niet wil? Naar ik begrijp kunnen ze ziektes verspreiden en dat durf ik niet aan met een jonge pup, dus zet ik de bak ergens anders neer. Dat kun je lezen, dat is wat die letters betekenen die ik hier had neergezet.
quote:zeefietser1 schreef op 30 juli 2016 @ 18:19:

Nou havikshorsten zou ik ook niks aan doen, heb elk jaar een nest met vogeltjes in mijn dak. Doe ik niks mee, lekker laten leven.

Alleen duiven nee bedankt, maar goed zou het niet zover laten komen dan nestje uitkomt. Dan had ik het gat in dat dak allang dichtgemaakt.

Trouwens andere vraag dan, postduif geringd en al maakt nest ergens anders, is dat dan wilde vogel of niet ??

Eigenlijk wil ik jou suffe vragen niet meer beantwoorden maar wellicht hebben andere er wat aan:

Een gedom. vogel kan verwilderen ja. En dan is hij beschermd (zoals bij de halsbandparkieten) tenzij de overheid anders beslist (zoals bij de indische huiskraai)
quote:nerdopviva schreef op 30 juli 2016 @ 18:18:

[...]

Dan zet je de wekker een paar keer per nacht zodat je op tijd beneden bent. Iets afleren (plassen op het balkon) is veel moeilijker dan iets aanleren (plassen in de bosjes/op het gras).Het is een redelijk gangbare methode volgens mij met zo'n bak. Maar ik vind het ook geen probleem om een paar keer per nacht preventief naar beneden te lopen.

Ik zal hier dan vast wel bekritiseerd worden, maar slopen die handel dus, duifje op de grond, hak boven op het kopje en klaar.

Dit is echt te walgelijk voor woorden! Je gaat toch geen baby duifje met een hak z'n koppie platpletten?!?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven