Uitschrijven bij de kerk
woensdag 14 maart 2018 om 20:00
Ik ben aan het overwegen om me uit te laten schrijven bij de kerk. Ik ben als baby gedoopt en heb mijn communie gedaan maar heb er niks mee. Ik ben dan ook niet voor de kerk getrouwd en onze kinderen worden enkel gedoopt als ze hier zelf om vragen en dit willen.
Zijn hier mensen die zich hebben laten uitschrijven en waarom?
Zitten er nog haken en ogen aan? Ik heb me er verder nog niet in verdiept hoe dat werkt, weet alleen dat mijn ooms begrafenis niet in de kerk mocht omdat hij was uitgeschreven.
Zijn hier mensen die zich hebben laten uitschrijven en waarom?
Zitten er nog haken en ogen aan? Ik heb me er verder nog niet in verdiept hoe dat werkt, weet alleen dat mijn ooms begrafenis niet in de kerk mocht omdat hij was uitgeschreven.
woensdag 14 maart 2018 om 21:00
Misschien is het veranderd, of was ik verkeerd voorgelicht, maar ik wilde dit ooit ondernemen en ik moest een afschrift van een of ander doopregister (of zoiets) hebben. Dat had ik dan weer niet, en dat moest ik dan weer ergens opvragen, maar ik weet niet waar ik gedoopt ben. Daar zijn mijn plannen toen gestagneerd. Dat vind ik toch niet echt eenvoudig.vrouwjagersma schreef: ↑14-03-2018 20:27Ik denk dat dat alleen nog gedacht wordt bij GGIN's en bij vreemde evangelisatiekerken.
Uitschrijven is nooit moeilijk. Het heeft me altijd bevreemd dat mensen doen alsof de kerk ze nooit wilde laten gaan.
Ik kan me ook herinneren dat toen een vorige paus idiote uitspraken over condoomgebruik, gehandicapten en homoseksualiteit deed, dat er in de krant werd gepubliceerd hoe je je kon uitschrijven. Dat was niet bepaald met een mailtje. Ik heb het dus niet over het uitschrijven van de post etc., maar echt over afstand doen van de kerk omdat je daar bezwaren tegen hebt.
anoniem_350483 wijzigde dit bericht op 14-03-2018 21:33
23.14% gewijzigd
woensdag 14 maart 2018 om 21:08
Klopt, pakweg tien (?) jaar geleden was de procedure onnodig complex. Maar toen bedacht iemand dat als mensen willen gaan je nog steeds wel even moeite voor ze mag doen. Sindsdien is de huidige simpele procedure van krachtLizBakker schreef: ↑14-03-2018 21:00Misschien is het veranderd, of was ik verkeerd voorgelicht, maar ik wilde dit ooit ondernemen en ik moest een afschrift van een of ander doopregister hebben. Dat had ik dan weer niet, en dat moest ik dan weer ergens opvragen, maar ik weet niet waar ik gedoopt ben. Daar zijn mijn plannen toen gestagneerd. Dat vind ik toch niet echt eenvoudig.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
woensdag 14 maart 2018 om 21:18
Ja, het zal inderdaad zo’n 10 jaar geleden geweest zijn, dat kan wel kloppen. Nou ja, misschien ga ik er weer eens achteraan.JollyRider schreef: ↑14-03-2018 21:08Klopt, pakweg tien (?) jaar geleden was de procedure onnodig complex. Maar toen bedacht iemand dat als mensen willen gaan je nog steeds wel even moeite voor ze mag doen. Sindsdien is de huidige simpele procedure van kracht
woensdag 14 maart 2018 om 21:20
Als je dat wil dus wel opletten dat je hit de RKK wil, alleen uit de parochie levert niets op. Nou ja, uit de RKK ook niet, maar daar schijn ik niets van te weten
Like a great eternal Klansman
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
woensdag 14 maart 2018 om 21:27
Ik heb me onlangs ook Latem uitschrijven bij de kerk.
Via Google heb ik een standaard formulier gevonden dat je kan uitprinten en invullen.
Ik moest de datum en plaats waar ik gedoopt was ook invullen maar als ik het me goed herinner stond erbij “indien bekend”.
Het duurde wel lang voor ik een bevestiging kreeg.
Had eind december de brief gepost en pas vorige week kreeg ik een mailtje waarin stond dat het geregeld is en dat ik binnenkort nog een brief krijg met de bevestiging.
Ik heb me laten uitschrijven omdat ik me totaal niet kan vinden in de kerk en wat die beweerd.
Via Google heb ik een standaard formulier gevonden dat je kan uitprinten en invullen.
Ik moest de datum en plaats waar ik gedoopt was ook invullen maar als ik het me goed herinner stond erbij “indien bekend”.
Had eind december de brief gepost en pas vorige week kreeg ik een mailtje waarin stond dat het geregeld is en dat ik binnenkort nog een brief krijg met de bevestiging.
Ik heb me laten uitschrijven omdat ik me totaal niet kan vinden in de kerk en wat die beweerd.
donderdag 15 maart 2018 om 14:03
Wat een goed besluit! Bij welke kerk heb je je laten uitschrijven?stippelbeestje schreef: ↑14-03-2018 21:27Ik heb me onlangs ook Latem uitschrijven bij de kerk.
donderdag 15 maart 2018 om 14:18
Ga er maar vanuit dat je ingeschreven staat. Je moet echt zelf actie ondernemen om je uit te schrijven.puknijmegen schreef: ↑15-03-2018 14:16Hoe weet je of je nog ingeschreven staat bij de kerk?
In ben gedoopt, communie en vormsel gedaan maar geen idee of ik nog ingeschreven sta, kom al jaren niet meer in de kerk.
donderdag 15 maart 2018 om 14:22
Ja dan sta je nog ingeschreven!puknijmegen schreef: ↑15-03-2018 14:16Hoe weet je of je nog ingeschreven staat bij de kerk?
In ben gedoopt, communie en vormsel gedaan maar geen idee of ik nog ingeschreven sta, kom al jaren niet meer in de kerk.
donderdag 15 maart 2018 om 14:24
Dat kan ik wel begrijpen. Maar wat goed dat je het gedaan hebt. Het is ook niet niets om je te laten uitschrijven. Zorg er ook voor dat je niet alleen bent uitgeschreven bij de parochie, maar ook bij het Sila en het Bisdom (maar misschien heb je dat ook gedaan).stippelbeestje schreef: ↑15-03-2018 14:07Bombus-Sylvarum; bij de RKK.
Klinkt heel raar misschien maar ik had het gevoel dat er een soort van last van mijn schouders viel toen ik vorige week dat mailtje kreeg.
donderdag 15 maart 2018 om 14:25
Ridicuul eigenlijk dat je ingeschreven bent omdat je als baby gedoopt bent, of als kind communie hebt gedaan.
Zou het niet veel logischer zijn als je pas echt ingeschreven bent zodra je op volwassen leeftijd voor de kerk kiest? Bijvoorbeeld door belijdenis te doen?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
donderdag 15 maart 2018 om 14:37
Ja, heel die kerk is ridicuul.
Omgekeerd vind ik het namelijk ook belachelijk dat men gelooft dat onschuldige niet-gedoopte babies niet naar de hemel gaat (als dat belangrijk voor ze is).
Maar goed, ik ben dus ook nog RK, maar heb het nou niet echt goed van mijn ouders meegekregen, dus ik hecht er niet aan en soms stoort het me zelfs. Ik zou ook nooit voor de kerk trouwen bijvoorbeeld.
donderdag 15 maart 2018 om 14:39
Maar waarom dan toch lid blijven van de RK-kerk? Is dat voor het geval dat?LizBakker schreef: ↑15-03-2018 14:37Ja, heel die kerk is ridicuul.
Omgekeerd vind ik het namelijk ook belachelijk dat men gelooft dat onschuldige niet-gedoopte babies niet naar de hemel gaat (als dat belangrijk voor ze is).
Maar goed, ik ben dus ook nog RK, maar heb het nou niet echt goed van mijn ouders meegekregen, dus ik hecht er niet aan en soms stoort het me zelfs. Ik zou ook nooit voor de kerk trouwen bijvoorbeeld.
donderdag 15 maart 2018 om 14:41
Ik heb een afkeer tegen het geloof, altijd al ruzie gehad met mijn ouders, maar ik moest het vormsel doen. Uiteindelijk geloven ze nu zelf ook niet meer.
Ik heb me om die reden uitgeschreven, om het principe. Ik wil niet in de administratie van de overheid gelinkt worden aan iets wat met geloof te maken heeft.
Op internet vind je een standard brief die je zo aan je parochie kunt sturen.
Ik kreeg ook netjes een brief terug dat ze aan mijn verzoek gehoor gegeven hadden.
Ik heb me om die reden uitgeschreven, om het principe. Ik wil niet in de administratie van de overheid gelinkt worden aan iets wat met geloof te maken heeft.
Op internet vind je een standard brief die je zo aan je parochie kunt sturen.
Ik kreeg ook netjes een brief terug dat ze aan mijn verzoek gehoor gegeven hadden.
donderdag 15 maart 2018 om 14:45
Nee hoor. Zoals ik hierboven zei, ik heb ooit een poging ondernomen, maar dat werd toen te veel gedoe omdat ik niet wist waar en wanneer ik ben gedoopt. Ik begrijp nu dat dit makkelijker is gemaakt.Bombus-Sylvarum schreef: ↑15-03-2018 14:39Maar waarom dan toch lid blijven van de RK-kerk? Is dat voor het geval dat?
Maar het is nu gewoon niet iets waar ik mee bezig ben. Misschien ga ik nav dit topic weer eens actie ondernemen.
Maar ja, ik ben ook heel lang tegen mijn zin lid geweest van de sportschool. Ik ben gewoon erg lui.
donderdag 15 maart 2018 om 14:46
Hahaha, daar spelen zowel de sportschool als de Rooms-Katholieke kerk goed op inLizBakker schreef: ↑15-03-2018 14:45Nee hoor. Zoals ik hierboven zei, ik heb ooit een poging ondernomen, maar dat werd toen te veel gedoe omdat ik niet wist waar en wanneer ik ben gedoopt. Ik begrijp nu dat dit makkelijker is gemaakt.
Maar het is nu gewoon niet iets waar ik mee bezig ben. Misschien ga ik nav dit topic weer eens actie ondernemen.
Maar ja, ik ben ook heel lang tegen mijn zin lid geweest van de sportschool. Ik ben gewoon erg lui.
donderdag 15 maart 2018 om 16:14
Bij welke parochie je hoort, hangt af van je huidige woonplaats.puknijmegen schreef: ↑15-03-2018 14:46Sta je dan ingeschreven bij de parochie waar je communie en vormsel gedaan hebt? Ben inmiddels namelijk al tig keer verhuisd en woon aan de andere kant van het land.
Had echt geen idee dat ik überhaupt nog ingeschreven stond namelijk.
De RK-kerk heeft zelfs een online ParochieZoeker.
http://www.zoekparochie.nl/
Je uitschrijving kan je naar die parochie sturen.
Voor uitschrijven is een voorbeeldformulier om in te vullen.
Het uitschrijven is veel makkelijker geworden de afgelopen jaren.