Van slons naar schoonmaakprinses...hoe?

15-09-2013 15:20 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik val maar meteen met de deur naar huis: ik ben een rommelkont. In die zin dat ik mijn huishouden niet goed bij hou. Het zijn vooral mijn ouders die elke keer als ze langskomen weer punten van kritiek hebben. En ze hebben gelijk. Elke keer weer baal ik van mezelf.

Hoe hou ik mijn huishouden bij? Ik maak 1 keer in de week ( in het weekend) het hele huis schoon. Stofzuigen, stoffen, sanitair schoonmaken, etc. Omdat ik katten heb, stofzuig ik de woonkamer, waar zij het grootste deel van de dag vertoeven, op woensdag extra. En soms doe ik dan ook meteen de rest van het huis, plus het sanitair, nog eens extra.

Wat gaat er mis?

Ik vergeet dingen. Zo stofzuigde ik eerst het hele huis, maar vergat ik onder de kast en onder de bank te stofzuigen. Ik zie sommige dingen niet. Zo kreeg ik vandaag kritiek op de viezigheid van de kraan in de keuken, en de keukenkastjes. En, ik geef ook toe: ik ben ook laks en lui. Dat, terwijl ik toch iedere keer weer van mezelf baal als ik dan weer (terecht) kritiek krijg. Ik kom dit trouwens niet alleen in het huishouden tegen. Om een voorbeeld te geven, ik moet declaraties indienen bij mijn zorgverzekeraar , maar dat laat ik ook gewoon maanden liggen. Weer een ander voorbeeld waarin ik het tegenkom, ik heb 2 jaar geleden een ipl-apparaat gekocht. Een ontharingstechniek om blijvend van lichaamshaar af te komen. Ik wil van dat lichaamshaar af, maar dat apparaat gebruiken? Ho maar. (Natuurlijk gebruik ik dan wel gewoon een scheermesje hoor )

Maar dit even ter achtergrondinformatie, het gaat mij nu vooral even om dat huishouden. Ik baal van mezelf, maar tot nu toe blijkbaar niet genoeg om ook daadwerkelijk wat te veranderen in mijn gedrag. Vandaag heb ik mezelf voorgenomen elke dag een kwartier de tijd te nemen om te kijken wat ik kan doen in het huishouden (bijvoorbeeld keukenkastjes schoonmaken, de koelkast een beurt geven). Hoe zorg ik ervoor dat ik me aan dit voornemen hou en het uiteindelijk niet weer laat verslonsden? Wie heeft er andere tips? Zijn er hier mensen die vroeger ook een slons waren, maar ook hebben geleerd om beter hun huishouden bij te houden? Hoe hebben jullie dat gedaan? Of mensen die nu met dat proces bezig zijn?
Voor mij helpt fly-lady ook, flylady.net.

Niet overal in meegaan want het is mega Amerikaans maar wat voor mij helpt is dat ik dingen in kleine stapjes doe en er structuur in krijg.. want daar gaat het bij mij mis namelijk dat ik het vergeet, geen zin in heb etc. Als ik dit volg gaat het wel redelijk, maar een schoonmaakprinses zal ik nooit worden ;)
Wat een raar+grappig beestje! :P

even dat terzijde...

Ik ben zelf nogal schoonmakerig, maar heb geen zin om er te veel tijd aan kwijt te zijn.

Wat bij mij supergoed werkt voor tussendoor: doekjes van de action.

je hebt ze voor de wc/badkamer/algemene schoonmaakdoekjes/ vloer etc... zijn al vochtig en kunnen na gebruik zo de prullenbak in.

Iedere avond voor ik ga slapen ga ik beneden op de wc even aan de gang.. ik pak dan twee doekjes, 1 voor de wc zelf (eerst bril, dan onderkant bril en dan de wcpot..) en de andere doe ik even de kraan mee, de doorspoelknop, de deurkruk en daarna de vloer.. en dan mik ik de doekjes weg.. gaat er een plons chloor de plee in, haal ik de borstel er door en is alles weer fris klinkt lang, maar is al met al een werkje van een minuutje of 2.

zo begin ik de dag met een schoon toilet.

Dit doe ik eigenlijk bij alle ruimtes.. ik ruim gewoon achter me aan op, dus tijdens het koken doe ik zo veel mogelijk kookgerei al in de vaatwasser.. zodat ik na het koken alleen de pannen zelf en de borden/bestek nog hoef te doen. en ik haal tijdens het koken alvast een doekje over het aanrecht. na het eten gaat er meteen een sopje over het fornuis,zodat die weer schoon is en het vuil geen tijd heeft om aan te koeken.

Een keer in de paar dagen doe ik alle buitenkanten van de kastjes even met zo'n action-schoonmaakdoekje en als ik wat stofjes of kruimeltjes zie, doe ik ook de binnenkant van de kastjes. bovenop de kastjes doe ik 1x in de week, zodat het ook niet vies wordt en de filters van de afzuigkap zet ik meteen in de vaatwasser zodra ik wat plek overheb.

de truc is gewoonweg om op momenten dat je even wat tijd overhebt (bijv als je staat te wachten tot je aardappels gaar zijn) wat dingetjes schoon te maken. en dan bijvoorbeeld meteen beneden alle deurgrepen en bovenop de deuren/kozijnen even mee te pakken (als je daar bij kunt).

Zo blijft het bij mij gewoon schoon, zonder dat het me te veel moeite kost.

oja... wat ook handig is: als je gedouched hebt, even de kraan afdrogen, dan krijg je geen kalkvorming op je kraan/douchekop en hoef je daar ook niet op te schrobben (+blijft hij glanzen)

Voor het optische: azijn is een goede ontkalker, dus je kunt bijv. in het fonteintje van je wc een propje wc papier leggen, daar wat azijn opgieten en een uurtje later even erdoor halen+door de wc spoelen.. dan is ook je afvoerputje blinkend schoon :D

pfff, lang verhaal, sorry! ;)
To, als jij een slons bent, vraag ik me af wat ik ben. Mijn huis zal wel een varkensstal zijn.
Waar zit de any-key?
Ik ga dat fly lady ding eens bekijken. Ik ben dol op hyper Amerikaans.
Waar zit de any-key?
quote:lolly-pop schreef op 15 september 2013 @ 16:35:

Stel hé, dat ik kritiek zou krijgen omdat mijn huis niet schoon genoeg is, dan zou ik een stofdoek pakken en zeggen: Alsjeblieft, succes ermee! Mijn huis, ik bepaal of het schoon is, of niet. En als je je daaraan stoort kun je dus aan de slag! Of je zet even je kleppen op en drinkt gezellig een kop koffie met me.Zo dus.
Ik kan het ook niet. Toen ik samenwoonde met mijn vriend maakte ik elke week de badkamer schoon, omdat we hadden afgesproken dat dat mijn taakje was en ik dat elke week zou doen. Nu woon ik weer alleen en vind ik het eigenlijk voldoende dat ik elke week de wastafel en vloer doe, en eens in de heleboel tijd de rest poets. Stofzuigen zou ik eigenlijk elke week overal moeten doen, maar in de praktijk doe ik alleen beneden twee keer per week (katten) en boven partieel roulerend. En ik zie ook dingen over het hoofd, letterlijk. Dan heb ik bijv. de hele wc gedaan, alle tegeltjes, komt mijn vriend langs en zegt 'wat een klerezooi'. Dan blijkt dat er op zijn ooghoogte, in het raampje, ongeveer 3 cm stof ligt. Om dat te zien moet ik ergens op staan, dus dat schiet er nogal bij in Zo ook met de keuken, dan vergeet ik dat er bovenop de afzuigkap ook stof kan liggen.

Vriend is trouwens verder erg lief, maar hij kan niet tegen rotzooi. Bij hem thuis is het altijd brandschoon.
ik deed het (toen ik nog een eigen huis had) min of meer hetzelfde als jij hoor. De ene week boven grondige poets, de andere week beneden. muziekje aan en dan gaat het snel en is het ook nog leuk ook. af en toe 10 minuutjes koffie/sigaret/pauze en dan kun je er weer even tegenaan

2x per week stofzuigen

1x er week dweilen (2 personen die fulltime werkten in huis en geen huisdieren of kinderen dus zo stoffig is het dan niet)

wassen als de wasmand vol is

strijken doe ik nooit. alleen nodig bij 2 blouses

ramen lappen.... pfff 3x per jaar ofzo?

wc schoonmaken deed ik wel weer om de dag, ook voor t geval er onverwacht bezoek kon komen.

wastafel/goosteen/fornuis werd elke dag gepoetst na het eten/koken/wassen of wanneer het even nodig was.

bed verschonen om de 10 dagen

hand-theedoeken-vaatdoekje aanrecht om de 2 dagen vervangen

keukenkastjes leegmaken en schoonmaken, 2x per jaar denk ik

zo ook de oven, afzuigkap en magnetron fatsoenlijk uitschobben.

een per jaar de zolder, kledingkast, hobbykamer leegmaken, schoonmaken en weer inruimen.

eens per jaar gordijnen wassen

auto ging ook maar 2x per jaar door de wasstaat.

ik werkte 40 u per week, 3x per week sporten, 1 avond per week cursus en had ook natuurlijk afspraken met mn ouders en vrienden en lambaldagen voor de tv.... druk genoeg om niet elke dag te willen poetsen. En het huis hoeft niet spik en san te zijn voor een ander, als jij je er maar goed voelt!

en doe het in kleine stapjes. het hoeft niet allemaal op 1 dag gedaan te zijn, verdeel het in blokken van max 2 uur en dan even pauze of wat leuks doen.
Ik ben ook geen schoonmaakprinses, maar de laatste tijd vind ik het ineens wel leuk om schoonmaakprojecten te doen. Dit is voornamelijk te danken aan dingen als Pinterest.

Hier bijvoorbeeld http://www.pinterest.com/search/pins/?q=cleaning%20tips staan altijd van die leuke tips en tricks om schoon te maken, en dan krijg ik er ook altijd ineens zin in.

Of gewoon even googlen op "cleaning tips" en dan kom je vaak op van die inspirerende blogs van geweldige huisvrouwen. :-)

Zo heb ik de laatste weken de wasmachine/afwasmachine grondig gekuist, de filters van de dampkap, de ijskast, etc.
Neem een hulp
Ik zal altijd een slons blijven. Want ik haat het schoonmaak werk. Het levert zo weinig rendement op navenant je er tijd in steekt. Het resultaat duurt namelijk te kort. Het is gewoon niet lonend genoeg.
erger je je er echt aan? Dan heb je wat aan de tips.

Maar als je je er niet aan ergert maar het vervelend vind dat je ouders zich er aan ergeren dan zou ik me daar echt niet druk om maken. Want je doet echt genoeg schoonmaakwerk om een leefbaar huis te hebben.
Dromertje, volgens mij is jouw huis prima leefbaar. Wat je ouders daarvan denken is hun probleem. Laat het daar en trek het je niet aan.
Net in de reclameblokken even een doekje door de toiletten gehaald. Ach het is zo gebeurd.

Ik ben een neuroot hoor als het gaat om schoonmaken. Ik wil het altijd zo graag netjes hebben en het lukt me niet perfect genoeg. Er lopen ook twee kinderen rond hier die van alles vies maken.

De woonkamer en toiletten en kinderslaapkamers zijn altijd netjes , keuken en hal trouwens ook. Maar de rest niet altijd.

Ik krijg het gewoon niet bijgewerkt om elke week de hele badkamer en zolder en slaapkamers perfect te maken.

En dat is mijn frustratie dat het me niet lukt om het perfect te maken.

Ik heb al vaker te horen gekregen dat het ook vrij onmogelijk is om alles perfect in orde te krijgen met jonge kinderen.
Niet erg vriendelijk van je ouders dat ze zoveel kritiek op je hebben. Zou ik niet bepaald leuk hebben gevonden!
quote:shoplustige78 schreef op 15 september 2013 @ 19:22:

Net in de reclameblokken even een doekje door de toiletten gehaald. Ach het is zo gebeurd.

Ik ben een neuroot hoor als het gaat om schoonmaken. Ik wil het altijd zo graag netjes hebben en het lukt me niet perfect genoeg. Er lopen ook twee kinderen rond hier die van alles vies maken.

De woonkamer en toiletten en kinderslaapkamers zijn altijd netjes , keuken en hal trouwens ook. Maar de rest niet altijd.

Ik krijg het gewoon niet bijgewerkt om elke week de hele badkamer en zolder en slaapkamers perfect te maken.

En dat is mijn frustratie dat het me niet lukt om het perfect te maken.

Ik heb al vaker te horen gekregen dat het ook vrij onmogelijk is om alles perfect in orde te krijgen met jonge kinderen.Waarom moet het perfect? Gewoon schoon is toch ook schoon?
Waar zit de any-key?
Als mijn ouders kritiek hadden op mijn niet blinkende kraan zou ik daar trouwens kostelijk om kunnen lachen en er vervolgens niks mee doen.
quote:Houston77007 schreef op 15 september 2013 @ 20:08:

[...]

Waarom moet het perfect? Gewoon schoon is toch ook schoon?hersenkronkel
Wow wat een hoop reacties! Sorry voor mijn late reactie. Drukke dag. Ik heb nog niet eens tijd gehad om alle reacties te lezen.

Ik wil jullie wel alvast bedanken voor alle reacties. Ik zal er later vanavond wat dieper op ingaan.
Mijn moeder heeft het gelukkig losgelaten en zegt niets meer er over.
Eindelijk alle reacties gelezen. Veel van jullie zeggen dat de mate waarin ik mijn huishouden bijhou nog best meevalt, en ik dus toch geen slons ben. Fijn om te lezen haha, relativeert alles weer een beetje, hoewel ik me afvraag of jullie dat ook zouden zeggen als jullie mijn huis echt gezien zouden hebben.

Jullie geven ook erg goede tips, bedankt daarvoor. Zo noemen velen van jullie het maken van lijstjes en die afstrepen als er iets gedaan is. Dat is een goede.

Verder: chamisha, wat geef jij een goede tips. Action-doekjes, de douchekop drogen met een handdoek nadat ik heb gedoucht, azijn voor de wc. Moet ik onthouden, kan echt wat met zulke tips.

Ik heb de website van flylady net even bekeken. Weet nog niet of het echt wat voor me is, eerst even uitzoeken hoe het precies werkt als ik wat meer tijd heb. Maar sommige van jullie hebben er dus goede ervaringen mee? Ook de website van pinterest heb ik even bekeken, zal er morgen nog wat meer tijd voor nemen. Het boek 'schoon' ga ik misschien ook eens aanschaffen, lijkt me best nuttig.

Misspoez, op zich een handig lijstje. Niet helemaal op mij van toepassing (heb geen trap, geen droger, geen bijkeuken die bijgehouden moeten worden, heb ook maar 1 slaapkamer), maar als het puur gaat om het idee best een handig lijstje.
Hahahahahaa Ik heb idd Skinny-pigs 2 heren. Een dalmatiër roze met zwarte vlekken en een roze met wit haar een lilac officieel, zoals het baby skinny plaatje van hierboven.

Kan helaas geen foto's plaatsen.

Ze piepen wel de gehele dag zijn erg luid en eten 2x zoveel meer als een gewone cavia.

Sorry, hier heeft TO: niets aan, en neee de heren ruimen helaas niet hun eigen @$#%$%-zooitje op! hahaha.
Super herkenbaar! Huishouden, schoonmaken.. niet mijn favoriete hobby. Nog steeds niet, daarom heb ik besloten het gemakkelijker te maken voor mezelf. Ik heb een hele hoop spullen weggegeven en weggegooid en alleen gehouden wat ik écht nodig heb/ gehecht aan ben. Daarna een grote schoonmaak gehouden en daarna is het een kwestie van elke dag bijhouden. Vooral de kleine dingetjes (veel kleine dingetjes bij elkaar kunnen er heel rommelig uitzien). Bijvoorbeeld als ik iets heb gegeten heb of gedronken meteen opruimen, kleding meteen opruimen, vaste plaatsen in kastjes. Ook heb ik in de keuken en elke badkamer een schoonmaakemmertje. Daarin zitten altijd een schoonmaakdoekje, sprayflacon met multi purpose cleaner, natte doekjes etc. zodat ik niet van de ene kamer/ boven naar beneden hoef te lopen (ja, lui ), scheelt tijd!! Ik heb een boek gekregen van mijn moeder.. Ik dacht: ohjahoor, dankjeweeel, ga ik zeeeeeker lezen.... not. Op een dag dat ik me verveelde toch maar in gelezen bij gebrek aan beter.. maar ik moet zeggen dat er écht goede tips in staan en het heeft me ontzettend geholpen. Allesbehalve saai =) --> Speedcleaning van Zamarra Kok. Succes!!
Wat jammer dat je ouders iedere keer als ze langskomen kritiek op je hebben. In plaats van extra te gaan schoonmaken zou ik eens tegen hen zeggen dat het jouw huishouden is, en dat jij de dingen op jouw manier doet.

Jij levert toch ook geen kritiek op hen?

Als je echt vervuilt en ze zich daarom zorgen maken is het natuurlijk een ander verhaal, maar volgens mij is dat helemaal niet aan de hand.
Zeg maar Spijker.
Hmmm, speedcleaning, dat klinkt goed. Ik ga het boek eens googlen. Bedankt voor de reacties nog dames!
Misschien is het al geopperd (ik heb niet alles gelezen), maar de volgende keer dat je ouders kritiek op jouw schoonmaakcapaciteiten leveren, geef je ze een emmertje met sop en schoonmaakdoekjes. Ga jij even een blokje om, terwijl zij alle overgeslagen plekjes een goede beurt geven.

Waar bemoeien ze zich mee zeg! En jij zou het je niet zo aan moeten trekken. Zo te lezen is jouw huis keuriger dan de meeste huizen van mijn vrienden (ik tel niet mee, ik heb een hulp in de huishouding hahaha).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven