verplicht halal vlees eten op openbare basisschool

12-03-2012 15:21 276 berichten
Alle reacties Link kopieren
mijn dochter vertelde onlangs nadat er op school gegeten werd ze verplicht werd om halal vleeswaren te eten en ze zich niet zo moest aanstellen.

Nu ben ik geen moslim en weiger ik en mijn gezin om halal vlees te eten. (Ik informeer er ook altijd na als ik uit eten ga) Enkele jaren geleden heb ik via de site van de partij voor de dieren, wat filmpjes gezien hoe bruut dat zo iets gebeurd. Ik ben er echt weken, zo niet maanden van slag geweest. Zag hoe koeien in en stalen bak gezet werden en onthoofd werden, hoe kleine geitjes aan een haak geslagen werden en de keel werden door gesneden terwijl ze nog steeds gillend onderste boven bengelden.Hoe tientallen schapen moesten toekijken hoe hun soortgenoten onderste boven in een bak werden gesmeten en de keel door werd gesneden Het was in een woord gruwelijk!! Ons gezin heeft zich voorgenomen om nooit halal te eten. We lijden nog liever honger bij wijze van spreken

Nu zitten er bij mijn dochter hooguit vier kinderen in de klas die moslim zijn en nu wordt de hele klas van 27 kinderen verplicht om op schoolontbijtjes en lunchjes en dineetjes halal vlees te eten.

Mijn dochter vertelde dat de boterhammetje al gesmeerd en belegd zijn en ze dus weinig of geen keuze heeft. Daarbij werd ook nog gezegd dat ze niet met iedereen rekening kunnen houden.En dus ook dat ze een aansteller is. Woest ben ik op deze intern begeleider. Er zitten nauwelijks moslim kinderen op die school.

Hooguit 10 procent. Zit er nu aan te denken om haar maar eens een paar van deze filmpjes toe te sturen waarop dit vreselijke leed staat en mijn dochter bij het lente ontbijt zelf een ontbijtje mee te geven.

Ik vind dat ze op een openbare school kinderen niet mogen verplichten om halal vlees te eten. Waarschijnlijk weten de meeste kinderen het niet eens dat ze dit eten. Maar mijn dochter en een klasgenootje hadden hier toevallig naar gevraagd. En kregen als antwoord dat alles halal was en ze niet met iedereen rekening konden houden. Wat vinden jullie?
toen ik de mensen leerde kennen,kreeg ik de dieren lief
Alle reacties Link kopieren
quote:Eindeloos schreef op 12 maart 2012 @ 16:15:

[...]





Ik vind een weigering in deze, beslist geen aanstellerij.

Ik zou er niet van gediend zijn, als ze mij, of een van mijn kinderen dat halalgedoe door mijn strot willen duwen.

In geen geval.Bekrompen gedoe.....nee, zo kweek je een verdraagzame wereld voor elkaar....
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 12 maart 2012 @ 16:24:

[...]



sandwichspread, kaas, jam...

of ze nemen hun eigen vlees mee natuurlijk

allergiepatientjes zullen ook zelf hun eigen beleg wel meenemen, waarom die moslims niet?Nee hoor, voor mijn allergiepatientje is het beleid op school ook dat er geen producten gebruikt worden die hij niet mag hebben, want anders kan hij helemaal niet eten. En aangezien school hem niet wil uitsluiten, maar hem ook accepteert als leerling en onderdeel van de groep, moet de rest zich aanpassen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids wrote on 12 March 2012 @ 16:19:

[...]





Ik eet vrijwel geen vlees, alleen wild, dat heeft een mooi leven gehad in de vrije natuur. Verder is er niets mis met vleesvervangers of vis, verantwoorde vis.Dan zou het principe van rituele slachting je toch júist moeten aanspreken?...
Alle reacties Link kopieren
Nou Schapekop! Ga je nog antwoord geven op mijn vraag of hoe zit dat?!
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 12 maart 2012 @ 16:20:

[...]



Maar wat is dan 't verschil tussen hun reli-principe om geen westers geslacht vlees te willen eten en mijn principe om in 'n openbare gelegenheid in een westers land niet alleen maar moslim-geschikt vlees te kunnen kiezen?

Het zal waarschijnlijk wel 'n Nederlandse geitenwollensok zijn die dit bedacht heeft, maar het wekt bij mij wel weer zeer grote irritatie op t.o.v. de moslims. En ik zal niet de enige zijn bij wie dit soort acties als 'n rode lap op 'n stier werken.Je draaft wel wat door EN
quote:Nammma schreef op 12 maart 2012 @ 16:25:

Heb je wel eens gezien dan hoe dieren op een niet-halal manier worden geslacht??? Net of dat zo diervriendelijk is...dan moet je gewoon vegetariër worden...Het gaat mij niet om de slachtmanier, maar om het religieuze statement waar ik principieel op tegen ben.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vegetarier!!!!!!!quote:aikidoka schreef op 12 maart 2012 @ 15:39:

Ik zou je aanraden ook eens wat informatie en filmpjes op te zoeken over gewoon slachten. Dan heb je namelijk een eerlijk beeld over wat je op eet. Zoals ik het nu lees wil je geen halal geslacht vlees eten, omdat je de slachtmethode vreselijk vindt. Ik zou dan ook even opzoeken hoe de normale slacht er aan toe gaat. Best mogelijk dat je dan helemaal geen vlees meer wil eten. Om alleen halal slachten af te keuren en je niet te verdiepen in normale slacht vind ik namelijk wel hypocriet.



Voor nu zou ik je dochter inderdaad leren om geen vlees te nemen. Doe ik ook gewoon.
toen ik de mensen leerde kennen,kreeg ik de dieren lief
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp niet zo goed waarom je boos bent op de intern begeleider. Wat heeft hij/zij met het eten te maken?



Ik kan me goed voorstellen, dat je je kind principieel geen halalvlees wilt laten eten. Misschien je dan wel beter duidelijk vertellen, dat je dit uit principe niet wilt en hier niet toe gedwongen wilt worden. Het lijk mij niet meer dan logisch dan dat dit geaccepteerd en gerespecteerd wordt. Het hangt er alleen wel vanaf welke toon jij aangaat slaan bij het bespreekbaar maken op school.



Op naar de directeur en/of MR lijkt mij.....
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 12 maart 2012 @ 16:18:

[...]





Ik heb niets met Wilders dus jouw opmerking vermag ik niet te begrijpen.



Misschien moet iemand zich eens verdiepen in de Islamitische en de Joodse Spijswetten, er zijn verschilen maar er zijn ook veel overeenkomsten. De Joodse spijswetten zijn alleen een stuk ingewikkelder.Wat heeft dat er nou mee te maken??
Alle reacties Link kopieren
quote:Ligeia schreef op 12 maart 2012 @ 16:27:

[...]





Dan zou het principe van rituele slachting je toch júist moeten aanspreken?...Een goede jager heeft genoeg aan één welgemikt schot, met ritueel slachten heeft de jacht niets te maken, het is richten, trekker overhalen, pats, licht uit.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 12 maart 2012 @ 16:27:

[...]





Nee hoor, voor mijn allergiepatientje is het beleid op school ook dat er geen producten gebruikt worden die hij niet mag hebben, want anders kan hij helemaal niet eten. En aangezien school hem niet wil uitsluiten, maar hem ook accepteert als leerling en onderdeel van de groep, moet de rest zich aanpassen.Maar dan praat je niet over "zomaar" en allergietje.. dan is het een fikse die in bepaalde gevallen levensbedreigend is mag ik aannemen.. ik ken een pinda-voorbeeld.. De kinderen uit mijn zoontjes oude klas mochten geen pinda kaas op brood en geen produkten waarin pinda verwerkt was mee naar school nemen. Het ventje had hele ernstige allergie en kon er aan doodgaan.. We hebben allemaal netjes ene lijst gekregen met artikelen die wel en niet mochten.. Ja.. was soms best lastig maar na even zoeken ging het prima.. Dat is wel wat anders dat bepaalde voedinsmiddelen wel of niet eten vanuit geloofsovertuiging/cultuur..
Alle reacties Link kopieren
quote:schapekopje schreef op 12 maart 2012 @ 16:28:

Ik ben vegetarier!!!!!!!

[...]





En je dochter dan?? Ook vegetarier??



Ik quote mezelf maar even. Ik probeer nl. even te achterhalen of je dochter ook aangegeven heeft dat ze vegetariër is en dat ze daarom geen vlees wilde.
Alle reacties Link kopieren
quote:evelynsalt schreef op 12 maart 2012 @ 16:29:

[...]





Wat heeft dat er nou mee te maken??Ik kan er ook niets aan doen dat je me niet begrijpt.
verba volant, scripta manent.
quote:evelynsalt schreef op 12 maart 2012 @ 16:27:

[...]





Bekrompen gedoe.....nee, zo kweek je een verdraagzame wereld voor elkaar....Aanpassen moet vanuit de import komen. Moeten wij ook als we ons elders ter wereld vestigen. Dan kun je ook niet in openbare gelegenheden afdwingen dat men zich aanpast aan onze gewoontes: gewoontes van de minderheid die ook nog 'ns uit 'n andere cultuur komen dan die van het land waar wij zelf vrijwillig voor hebben gekozen.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 12 maart 2012 @ 16:25:

[...]





Zoals ik al eerder schreef, ik eet weinig vlees, alleen wild omdat dat een mooi leven heeft gehad in de vrije natuur (lees even terug), verder vis en vleesvervangers.



Wij eten ook veel wild of roadkill, maar dat schiet mijn man toch echt zelf af, hoor. Of hij draait in een vakkundige beweging de nek om. Doet ook pijn, hoor, en da's hetzelfde wild wat jij vervolgens bij de slager koopt.



En nogmaals: als je je zo verdiept hebt in de spijswetten dan weet je toch dat vlees alleen halal of kosher kan zijn als het een goed leven heeft gehad? Dus: gescharreld heeft, gezond is, geen stress heeft gekend, etcetera?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 12 maart 2012 @ 16:30:

[...]





Ik kan er ook niets aan doen dat je me niet begrijpt.Je hebt gelijk. Doe ook maar geen moeite verder
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt net of men zodra er invloed is van een andere religie/cultuur ( en dit geldt voor álle religieuze wijzen) ineens keihard op hun strepen gaan staan, expres.



Hoewel de basis van élke religie is, dat men respect moet hebben voor de medemens. Ongeacht afkomst/religie. Sla de bijbel/koran/thora er maar op na.



Nou, wát een respect hebben we voor elkaar..
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 12 maart 2012 @ 16:29:

[...]





Een goede jager heeft genoeg aan één welgemikt schot, met ritueel slachten heeft de jacht niets te maken, het is richten, trekker overhalen, pats, licht uit.



Tja. Als je in de keel de halsslagader doorsnijdt (dat doen ze met dat ritueel slachten toch) is het beest ook meteen dood hoor.

Ik vind niet dat je zomaar kunt zeggen dat een kogel minder pijnlijk is.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids wrote on 12 March 2012 @ 16:29:

[...]





Een goede jager heeft genoeg aan één welgemikt schot, met ritueel slachten heeft de jacht niets te maken, het is richten, trekker overhalen, pats, licht uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 12 maart 2012 @ 16:30:

[...]



Aanpassen moet vanuit de import komen. Moeten wij ook als we ons elders ter wereld vestigen. Dan kun je ook niet in openbare gelegenheden afdwingen dat men zich aanpast aan onze gewoontes: gewoontes van de minderheid die ook nog 'ns uit 'n andere cultuur komen dan die van het land waar wij zelf vrijwillig voor hebben gekozen.'de import'.....vreselijk mens ben je toch af en toe. Wat ben ik blij dat ik in een omgeving zit, waarin iedereen elkaar respecteert ongeacht geloofsovertuiging of sexe....en dat is ook iets wat ik mijn kinderen wil meegeven.
quote:poldervrouw schreef op 12 maart 2012 @ 16:29:

[...]





Maar dan praat je niet over "zomaar" en allergietje.. dan is het een fikse die in bepaalde gevallen levensbedreigend is mag ik aannemen.. ik ken een pinda-voorbeeld.. De kinderen uit mijn zoontjes oude klas mochten geen pinda kaas op brood en geen produkten waarin pinda verwerkt was mee naar school nemen. Het ventje had hele ernstige allergie en kon er aan doodgaan.. We hebben allemaal netjes ene lijst gekregen met artikelen die wel en niet mochten.. Ja.. was soms best lastig maar na even zoeken ging het prima.. Dat is wel wat anders dat bepaalde voedinsmiddelen wel of niet eten vanuit geloofsovertuiging/cultuur..Lijkt me toch vrij ondoenlijk. Misschien nog haalbaar op de lagere school, maar als brugklasser gaan ze allemaal repen halen in de supermarkt voor op school en goed kans dat er ook wel 'ns iemand 'n snickers zal eten.
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 12 maart 2012 @ 16:30:

[...]





Wij eten ook veel wild of roadkill, maar dat schiet mijn man toch echt zelf af, hoor. Of hij draait in een vakkundige beweging de nek om. Doet ook pijn, hoor, en da's hetzelfde wild wat jij vervolgens bij de slager koopt.



En nogmaals: als je je zo verdiept hebt in de spijswetten dan weet je toch dat vlees alleen halal of kosher kan zijn als het een goed leven heeft gehad? Dus: gescharreld heeft, gezond is, geen stress heeft gekend, etcetera?Vergeet het maar, halal en kosjer geslachte dieren komen net zo goed dikwijls uit de bio industrie.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:chyou schreef op 12 maart 2012 @ 16:31:

Het lijkt net of men zodra er invloed is van een andere religie/cultuur ( en dit geldt voor álle religieuze wijzen) ineens keihard op hun strepen gaan staan, expres.



Hoewel de basis van élke religie is, dat men respect moet hebben voor de medemens. Ongeacht afkomst/religie. Sla de bijbel/koran/thora er maar op na.



Nou, wát een respect hebben we voor elkaar.. Dit dus.
Alle reacties Link kopieren
En een school zou eigenlijk boven alle religies moeten staan.. Eigenlijk zouden er geen scholen moeten zijn die gebaseerd zijn op een bepaald geloof..
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 12 maart 2012 @ 16:29:

[...]





Een goede jager heeft genoeg aan één welgemikt schot, met ritueel slachten heeft de jacht niets te maken, het is richten, trekker overhalen, pats, licht uit.Welnee, hoe kom je daar nu bij? Het meeste echte wild hier in NL is gewoon roadkill, beesten die met twee gebroken poten ofzo vreselijk lijden en daarom doodgeschoten worden.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven