vissen happen naar lucht

26-08-2011 23:48 194 berichten
Wij hebben maandag twee vissen gekocht bij Intratuin. We hebben ons van te voren uitgebreid laten informeren over hoe we het beste de vissen kunnen verzorgen. Thuis allle instructies opgevolgd, en nu valt het me op dat onze nieuwe vissen steeds naar boven komen om daar "lucht" te happen. Iemand een idee waarom ze dat doen? Ze hebben het toch hopelijk niet benauwd? ( zou ik heel zielig vinden) Graag hoor ik jullie reacties.
Alle reacties Link kopieren
Een goudvis heeft minstens één liter water per centimeter lichaamslengte nodig. Dit betekent dus dat één kleine goudvis van bijvoorbeeld 5cm minimaal vijf liter water nodig heeft om genoeg zuurstof te kunnen krijgen en comfortable te leven, voor twee vissen van die lengte is dat dus minimaal 10 liter en ga zo maar door.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:cathoilily schreef op 27 augustus 2011 @ 00:10:

[...]

Dank je wel voor je advies! Ga morgen aan de slag!In die lijst mist nog een hele belangrijke: HEBBEN ZE EEN ZUURSTOFPLANTJE?????
Als je geen zuurstofplantje hebt zul je de hele nacht met een rietje in die bak bellen moeten blazen.

Anders is het M O O R D .
Ik zou ze in bad doen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 27 augustus 2011 @ 00:09:

Als van visolie je psychose niet doorzet lijkt het me sterk dat vissen zelf psychotisch kunnen worden.sterk, heel sterk geobserveerd. Dus als vissen niet psychotisch kunnen worden vanwege hun eigen vet, dan is de ronde kom geen probleem. Wat wel een probleem is is dat in de standaard kom dus niet genoeg water zit. 5 liter per vis, dan praat je over een badkuip voor een stelletje. Overigens zitten die van mij met heel veel in een bakje, en ze doen het echt zelf, ze maken er steeds meer bij en niemand gaat dood. Ik roep de reigers aan, maar die lusten ze ook niet
Bedankt voor jullie reacties, ga nu slapen en hopen dat de visjes deze nacht nog overleven!
Een psychiater kan seau oui seau nooit kwaad.

Ik ben een gekwalivizeerde goudvissenfluisteraar. Met HBO nivo.
Ik ga het weekend van 10 sept naar het hoge noorden Mini meet?

(Nee hoor, is te laat dan waarschijnlijk. Ik ga het op Marktplaats zetten. Helemaal als ik lees dat ze 30 jaar kunnen worden )
Dat kan echt wel kloppen bianca, want die eerder genoemde psychotische visser, die vist dus wel maar eet ze niet. Dus voor hem geen visolie; dus: psychose
quote:meds schreef op 27 augustus 2011 @ 00:11:

[...]

In die lijst mist nog een hele belangrijke: HEBBEN ZE EEN ZUURSTOFPLANTJE?????Nog even reageren; ja ze hebben een zuurstof plantje.
quote:meds schreef op 27 augustus 2011 @ 00:13:

[...]

. Ik roep de reigers aan, maar die lusten ze ook niet

Jij voert ze te veel knoflook en uien.

Kijk, dat die krengen pizza lusten houdt niet in dat je het ze ook moet géven.
@ TO: Nog even over die ronde kom:

- hierdoor zit er minder zuurstof in het water dan in een vierkante bak;

- ze hebben ook minder bewegingsruimte;

- het zonlicht weerkaatst en dat vinden ze niet prettig;

- ze kunnen zich slecht oriënteren door de verbreking van het licht in de kom.

Lees dit aandachtig:

Interessante info over de goudviskom en de juiste verzorging
quote:meds schreef op 27 augustus 2011 @ 00:14:

Dat kan echt wel kloppen bianca, want die eerder genoemde psychotische visser, die vist dus wel maar eet ze niet. Dus voor hem geen visolie; dus: psychoseIk rust mijn koffer.
Goudvissen lusten graag spinazie en sla.
quote:cathoilily schreef op 27 augustus 2011 @ 00:14:

[...]

Nog even reageren; ja ze hebben een zuurstof plantje.dan snap ik niet waarom ze zo zeuren
*krijgt moordneigingen want heeft nog een bak italiaanse sla in de koelkast staan. Here fishy fishy fishy *
quote:meds schreef op 27 augustus 2011 @ 00:18:

[...]

dan snap ik niet waarom ze zo zeurenBorderline.
@ TO: als je de kom (hopelijk snel bak ) gaat verschonen dan is 1 x per anderhalve week of 1 x per twee weken zat.

En doe in de bak, naast een paar plantjes, ook wat verschuilplekken. Dat vinden ze prettig. En op de grond een zandlaag (dan kunnen ze wroeten) en wat stenen.

Het zijn groepsdieren, dus een klein groepje van vissen vinden ze het prettigst. In hun eentje voelen ze zich echt niet goed.
quote:iris1969 schreef op 27 augustus 2011 @ 00:15:

@ TO: Nog even over die ronde kom:

- hierdoor zit er minder zuurstof in het water dan in een vierkante bak;

- ze hebben ook minder bewegingsruimte;

- het zonlicht weerkaatst en dat vinden ze niet prettig;

- ze kunnen zich slecht oriënteren door de verbreking van het licht in de kom.

Interessante info over de goudviskomje moet ze ook insmeren met een hoge SPF

TO, succes met je vissen! En bedankt voor het openen van dit topic, ik ben mijn vis kwijt aan een andere forummer
quote:blijfgewoonbianca schreef op 27 augustus 2011 @ 00:19:

[...]

Borderline.lusten ze asperges?
quote:chocolover schreef op 27 augustus 2011 @ 00:21:

TO, succes met je vissen! En bedankt voor het openen van dit topic, ik ben mijn vis kwijt aan een andere forummer Ik heb hier ook nog vissen in de aanbieding. Geile vissen
quote:blijfgewoonbianca schreef op 27 augustus 2011 @ 00:19:

[...]

Borderline.Zijn ze ook verslavingsgevoelig?
wat nou als je een goudvis hebt met watervrees?
Van de intelligentie van vissen heeft men doorgaans nog geen hoge dunk. Ten onrechte, zo schrijft de Sunday Telegraph, want de goudvis blijkt bijzonder intelligent te reageren als hij zich bedreigd voelt.

Tot die conclusie komt dr. Mike Webster een bioloog die is verbonden aan de Schotse St. Andrews universiteit. ”Veel mensen hebben een stereotiep beeld van een goudvis als een dier met een geheugen van drie seconden, maar daar klopt niets van” zegt hij. ”Vele vissoorten zijn in staat tot dezelfde intellectuele prestaties als ratten of muizen.”

Experimenten

Webster ontdekte dat op grond van een aantal experimenten waarbij hij naging hoe kleine vissen erin slagen te ontsnappen aan grote en gevaarlijke soortgenoten. Wanneer een vis in een bad door middel van een doorzichtig plastic scherm werd gescheiden van zijn school en er geen gevaar dreigde, deed het dier zijn eigen zin. Maar als er in dat bad een gevaarlijke vis werd gezet, deed de kleine vis na wat de rest van de school deed om aan dat gevaar te ontsnappen.

Sociaal leergedrag

Een en ander bewijst volgens Webster, dat de visjes vertrouwen op sociaal leergedrag en dat ze op basis daarvan beslissingen nemen om te overleven. En dergelijk ”sociaal leren”, aldus de bioloog, wordt normaal gesproken beschouwd als een menselijke eigenschap.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven