vissen happen naar lucht

26-08-2011 23:48 194 berichten
Wij hebben maandag twee vissen gekocht bij Intratuin. We hebben ons van te voren uitgebreid laten informeren over hoe we het beste de vissen kunnen verzorgen. Thuis allle instructies opgevolgd, en nu valt het me op dat onze nieuwe vissen steeds naar boven komen om daar "lucht" te happen. Iemand een idee waarom ze dat doen? Ze hebben het toch hopelijk niet benauwd? ( zou ik heel zielig vinden) Graag hoor ik jullie reacties.
Alle reacties Link kopieren
quote:groentsoep2 schreef op 27 augustus 2011 @ 00:23:

[...]

Zijn ze ook verslavingsgevoelig?Ja, vooral aan pizza.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:groentsoep2 schreef op 27 augustus 2011 @ 00:23:

[...]

Zijn ze ook verslavingsgevoelig?

Neuh vissen zijn niet gevoelig voor verslavende stoffen, hoewel ze wel behoorlijk kunnen gokken bij tijd en wijle.

in het Ca Sea No bijvoorbeeld (oei dat was een hele slechte grap)
quote:meds schreef op 27 augustus 2011 @ 00:23:

wat nou als je een goudvis hebt met watervrees?Aan de eettafel zetten. Met een pizza.
quote:meds schreef op 27 augustus 2011 @ 00:22:

[...]

lusten ze asperges?Volgens mij wel.
Ca sea No

(Jullie zijn op dreef!!)
quote:blijfgewoonbianca schreef op 27 augustus 2011 @ 00:24:

Van de intelligentie van vissen heeft men doorgaans nog geen hoge dunk. Ten onrechte, zo schrijft de Sunday Telegraph, want de goudvis blijkt bijzonder intelligent te reageren als hij zich bedreigd voelt.

Tot die conclusie komt dr. Mike Webster een bioloog die is verbonden aan de Schotse St. Andrews universiteit. ”Veel mensen hebben een stereotiep beeld van een goudvis als een dier met een geheugen van drie seconden, maar daar klopt niets van” zegt hij. ”Vele vissoorten zijn in staat tot dezelfde intellectuele prestaties als ratten of muizen.”

Experimenten

Webster ontdekte dat op grond van een aantal experimenten waarbij hij naging hoe kleine vissen erin slagen te ontsnappen aan grote en gevaarlijke soortgenoten. Wanneer een vis in een bad door middel van een doorzichtig plastic scherm werd gescheiden van zijn school en er geen gevaar dreigde, deed het dier zijn eigen zin. Maar als er in dat bad een gevaarlijke vis werd gezet, deed de kleine vis na wat de rest van de school deed om aan dat gevaar te ontsnappen.

Sociaal leergedrag

Een en ander bewijst volgens Webster, dat de visjes vertrouwen op sociaal leergedrag en dat ze op basis daarvan beslissingen nemen om te overleven. En dergelijk ”sociaal leren”, aldus de bioloog, wordt normaal gesproken beschouwd als een menselijke eigenschap.Fuck, maar dan hebben ze dus ook educatie en speelgoed nodig!
De dierenbescherming zegt ook nog eens dat goudvissen groepsdieren zijn en minimaal met 5 gehouden moeten worden.
quote:meds schreef op 27 augustus 2011 @ 00:23:

wat nou als je een goudvis hebt met watervrees?die heb ik gehad, die sprongen van zelf uit de kom..... en het liefst 's nachts zodat ik ze 's morgens van het laminaat kon bikken.....
quote:meds schreef op 27 augustus 2011 @ 00:26:

[...]

Fuck, maar dan hebben ze dus ook educatie en speelgoed nodig!Ja-ha; dat wordt hoepeltjes knutselen en voorlezen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 27 augustus 2011 @ 00:25:

[...]

Aan de eettafel zetten. Met een pizza.Dan krijgt ie weer Binge Eating Disorder. En voor je 't weet past ie niet meer in zijn kom en moet je een compleet zwembad voor hem uitgraven. Lastig hoor zo'n goudvis, geef mij maar een pitbull.
Je moet je goudvis wel een beetje uitdagen natuurlijk.
C_estelle, terwijl ik het lees, hoor ik bij mij het water plonsen

Denk dat ie boos is dat ie verkocht is
quote:blijfgewoonbianca schreef op 27 augustus 2011 @ 00:28:

De dierenbescherming zegt ook nog eens dat goudvissen groepsdieren zijn en minimaal met 5 gehouden moeten worden.Ja pfff, alsof een goudvis nooit eens een keertje alleen wil zijn.
Komt een man met zijn goudvis bij de dierenarts. "Ah, ik zie het al."

zei die arts. "Uit de kom."
quote:meds schreef op 27 augustus 2011 @ 00:30:

[...]

Ja pfff, alsof een goudvis nooit eens een keertje alleen wil zijn.Dat bedoel ik; ze roepen nu om een isoleercelletje.
quote:chocolover schreef op 27 augustus 2011 @ 00:30:

C_estelle, terwijl ik het lees, hoor ik bij mij het water plonsen

Denk dat ie boos is dat ie verkocht is Hij wil niet weg bij zijn vrouwtje joh.... niet verkopen, daar houden ze een trauma aan over
De dierenbescherming is helemaal knettergek geworden, je mag tegenwoordig je vissen ook niet meer vrijlaten in het riool zeker
quote:blijfgewoonbianca schreef op 27 augustus 2011 @ 00:29:

Je moet je goudvis wel een beetje uitdagen natuurlijk.oh nou snap ik het. Het is een hoogbegaafde goudvis. Ik zeg naar het Leonardus ermee, en wel zo rap mogelijk. Anders gaat ie onderpresteren en dan zijn de gapen raar.
Een ‘in memoriam’ voor een goudvis

Publicatie

06 januari 2011

Jaargang

2011

Rubriek

Lezersbijdragen

Auteur

Ignace Schretlen

Onze goudvis is dood. Hij/zij heeft het in zijn/haar uppie wonderlijk lang volgehouden. Mocht de duur van een leven een indicatie zijn voor een gelukkig leven – bij mensen ga ik hier steeds meer aan twijfelen – dan was onze goudvis een gelukkig dier.

Gelukkige mensen schijnen weinig nodig te hebben. Geluk is een doel op zich en vraagt niet om meer. Onze vis had maar héél weinig nodig. Omgekeerd zou je hieruit misschien wel mogen concluderen dat dit een derde argument voor een gelukkig leven is. Natuurlijk werd op gezette tijden het water ververst, maar het leek de goudvis zelf weinig of niets uit te maken of hij in vers kraanwater of troebel ‘slootwater’ zwom.

Een paar dagen geleden trof ik de vis met het zilveren lijfje en de oranje staartvin half op zijn zij vlak onder de waterspiegel. Het kopje hing iets schuin in de ‘het is volbracht’-stand. Maar het einde was enigszins tot mijn schrik nog niet gekomen. Af en toe maakte onze goudvis nog een kauwbeweging, die ik overigens op geen enkele wijze associeerde met het snakken naar adem. Zo is mijn vader ook doodgegaan.

Nadat ik even was weggegaan bleek dat het dier zich toch nog een kwart rondje in de kom had verplaatst. Plots realiseerde ik mij hoe weinig ik van mijn huisgenoot wist. Ik kan mij niet voorstellen dat zijn verre voorvaderen in Hollandse wateren hebben gezwommen. Alle informatie die belangrijk wordt geacht wanneer je het over mensen hebt, lijkt bij een vis niet meer relevant.

Hoe moet je een stervende vis bijstaan? Je kunt eigenlijk weinig anders dan er letterlijk bij staan en toekijken. Moet je zijn dood versnellen? Neen, maar toekijken naar een stervend organisme voelt altijd ongemakkelijk, je weet dat het moment nabij is waarop je ‘het’ moet loslaten en dat er iets gaat gebeuren dat niet teruggedraaid kan worden.

Onze vis is gestorven zoals hij heeft geleefd: in eenzaamheid. Het moment van de dood moet zijn ingetreden, terwijl het gezin sliep. De volgende ochtend was het dode vissenlijfje tot halverwege de kom ‘gezonken’ om daags hierna weer naar de oppervlakte te stijgen. Zo schijnt dat bij drenkelingen ook te gebeuren: na een paar dagen komen ontzielde lichamen weer – ietwat opgezwollen – bovendrijven.

De vis wacht nu geduldig op zijn teraardebestelling, terwijl op cellulair niveau tumultueuze afbraakprocessen in gang zijn gezet. Er zijn mensen die een dode goudvis door het toilet spoelen – met de stroom mee het watergraf in – maar onze vis verdient beter.
Als goudvissen psychiatrische klachten kunnen hebben, zouden ze dan ook hypochondrisch kunnen zijn, want dan is het gewoon hyperventilatie.
quote:meds schreef op 27 augustus 2011 @ 00:31:

De dierenbescherming is helemaal knettergek geworden, je mag tegenwoordig je vissen ook niet meer vrijlaten in het riool zeker

In Zwitserland niet, in ieder geval.

( 2008!!!!)

In Zwitserland gelden sinds gisteren nieuwe regels voor de behandeling en begrafenis van huisdieren. Zo mag de goudvis niet meer levend door het toilet gespoeld worden.

De vis moet eerst bewusteloos zijn en dan gedood worden voordat deze naar zijn laatste rustplaats gebracht wordt. Cavia's, hamsters, lama's en alpaca's moeten verplicht gezelschap hebben van een dier. Schapen en geiten moeten ten minste een ander dier in hun gezichtsveld hebben.

Hondeneigenaren moeten volgens de nieuwe wet verplicht op cursus om hun huisdier goed op te kunnen voeden. Varkens mogen nog steeds door de modder rollen, maar moeten bij wet ook even kunnen douchen als ze zich willen opfrissen.

Zwitserland loopt voorop als het om dierenrechten gaat. Zo is het al jarenlang niet toegestaan een goudvis in een kom te houden. Dit zou vallen onder dierenmishandeling.
geef ze dan een op maat gemaakt plastic zakje waarin ze kunnen blazen
quote:meds schreef op 27 augustus 2011 @ 00:33:

Als goudvissen psychiatrische klachten kunnen hebben, zouden ze dan ook hypochondrisch kunnen zijn, want dan is het gewoon hyperventilatie.O, TO; da's goed nieuws; doe een plastic zakkie om z'n bekkie.
Dan zou het een echt 'zo baasje, zo beestje' zijn C_estelle! (Ik haat dat beest. Kreeg er ooit 3 van man maar deze wil niet dood )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven