Vleermuizen in de tuin

21-04-2020 22:00 88 berichten
Normaal zie ik zelden vleermuizen vliegen maar nu vliegen er al ruim een half uur 2 rond in de tuin (en de tuinen van de buren). Vind het op zich wel grappig om naar te kijken hoe die beestjes aan het rondfladderen zijn, echt van hot naar her, looping erbij. Maar ik vind het ook wel een beetje eng en heb de ramen maar dicht gedaan voor het geval dat er een per ongeluk naar binnen vliegt.

Ik vraag me af waar ze ineens vandaan komen want ik heb nog nooit vleermuizen in de tuin gezien en van zo dichtbij, vliegen soms echt bijna rakelings langs het raam.

Wie ziet er nu ook ineens meer vleermuizen?
Moet je blij mee zijn, zijn nuttige diertjes en vangen veel muggen per nacht. Hier zitten ze al jaren en vliegen echt niet naar binnen, daar hoef je niet bang voor te zijn.
Izzy_ schreef:
22-04-2020 06:42
Hier vliegen er (blijkbaar) ook een hoop. In de loop der jaren hebben mijn katten er helaas al een stuk of 5 gevangen. Het zijn binnenkatten, maar ze komen op de een of andere manier op het met gaas afgezette balkon. Geen enkele vleermuis heeft het overleefd :cry:
Doodzonde, want het zijn leuke diertjes als je ze van dichtbij bekijkt.

(Het zijn dwergvleermuizen, daarbij is nog nooit rabiës geconstateerd in Nederland en ik begreep van iemand die een vleermuizencursus heeft gevolgd omdat ze in een opvang werkt, dat de kleine tandjes niet door de huid heen kunnen bijten).
Daar mag je wel mee uitkijken voor je katten, vleermuizen kunnen rabiës hebben. Ik heb er 2 jaar terug 1 in de tuin gevonden die niet vloog en zeer agressief was de dierenambulance heeft hem opgehaald en getest die had wel degelijk rabiës. Ik heb toen uit voorzorg alles ontsmet waar de vleermuis gezeten heeft aangezien ik een hond heb.
Heb weer wat meer gelezen over vleermuizen en ik las dus dat ze ook in woonhuizen achter/in het dakbeschot kunnen zitten dus toen ik gisteren in de zon lag eens gekeken hoe dat hier zit bij het dak en er zit dus een soort van opening, denk ik, waar een vleermuis door zou kunnen.

Ik vraag me af: Als je daar vleermuizen hebt zitten, gaat dat dan niet stinken door de uitwerpselen? Of is dat geurloos en vergaat dat vanzelf?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook vleermuizen in de tuin. Ik ben er blij mee, eten lekker de muggen op.
Als we bezoek hebben en we eten in de tuin schikt er wel eens iemand maar verder hebben we er geen last van.
AngelEyes0192 schreef:
21-04-2020 22:22
Are you sure? ;)
Tenzij ze hondsdolheid hebben of Dracula heten.
In onze spouwmuur wonen al jaren Dwergvleermuizen. Met schemer komen ze uit de muur, we hebben wel geprobeerd ze te tellen maar zijn gestopt toen we op ruim 70 zaten...en in de nok zitten een paar dikkere jongens. Ik ben er wel happy mee, ze verorberen veel insecten.
RockOla schreef:
23-04-2020 15:19
In onze spouwmuur wonen al jaren Dwergvleermuizen. Met schemer komen ze uit de muur, we hebben wel geprobeerd ze te tellen maar zijn gestopt toen we op ruim 70 zaten...en in de nok zitten een paar dikkere jongens. Ik ben er wel happy mee, ze verorberen veel insecten.
Gaaf, dan hebben jullie een flinke kolonie in je muur!
Ben ik dan de enige die ze doodeng vind? Ik vind sowieso dieren die fladderen en onverwachte bewegingen maken erg vervelend. Ik kan er niks aan doen. Vroeger (ja echt) was ik zelfs bang voor vlinders.
Ik vond ze eerst ook eng maar nu ik er meer over gelezen heb vind ik ze eigenlijk wel leuk. Ze fladderen nog steeds rond hier maar ze komen wel steeds later dus ik zie ze niet altijd.
Someonenew schreef:
23-04-2020 12:00
Moet je blij mee zijn, zijn nuttige diertjes en vangen veel muggen per nacht. Hier zitten ze al jaren en vliegen echt niet naar binnen, daar hoef je niet bang voor te zijn.
Nou, acht jaar geleden, de laatste avond van de zomervakantie kon oudste dochter niet slapen en ze komt haar bed uit met het verhaal dat er een vogel in haar kamer zat. Nou, er hing dus een verdwaalde vleermuis aan de muur. Het was bloedheet en haar raam stond dus open.
Ik heb het raam nog verder open gezet, licht uit gedaan en dochter heeft bij ons geslapen. De volgende ochtend was hij weg.
Ja dat kan inderdaad. Ik heb er ook weleens eentje bij iemand binnen gezien.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Als ik nu de tennisbal in de lucht gooi voor m'n hond vliegen de vleermuizen er op af, ze kunnen de bal alleen niet pakken, ze komen nooit tegen me aan echolocatie werkt goed.
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
Mijn katten hadden er een aantal jaar geleden eentje in de hoek gejaagd op ons dakterras. Hij lag op de grond met zijn vleugels plat, en hij maakte ook een heel vreemd geluid. Een beetje computer/blikachtig.
Ik dacht dat hij gewond was, want hij bleef maar zo raar liggen.
Toen ik de katten binnen had gehaald en weer terug ging om te kijken was hij toch al vertrokken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven