Vleermuizen in de tuin
dinsdag 21 april 2020 om 22:00
Normaal zie ik zelden vleermuizen vliegen maar nu vliegen er al ruim een half uur 2 rond in de tuin (en de tuinen van de buren). Vind het op zich wel grappig om naar te kijken hoe die beestjes aan het rondfladderen zijn, echt van hot naar her, looping erbij. Maar ik vind het ook wel een beetje eng en heb de ramen maar dicht gedaan voor het geval dat er een per ongeluk naar binnen vliegt.
Ik vraag me af waar ze ineens vandaan komen want ik heb nog nooit vleermuizen in de tuin gezien en van zo dichtbij, vliegen soms echt bijna rakelings langs het raam.
Wie ziet er nu ook ineens meer vleermuizen?
Ik vraag me af waar ze ineens vandaan komen want ik heb nog nooit vleermuizen in de tuin gezien en van zo dichtbij, vliegen soms echt bijna rakelings langs het raam.
Wie ziet er nu ook ineens meer vleermuizen?
dinsdag 21 april 2020 om 22:33
Nee, niet zozeer meer dan anders. Wij hebben een vaste vleermuis. Al weten we natuurlijk niet zeker of het steeds dezelfde is. Tegen de schemering komt hij. Of zij. Misschien is het tijd om het beestje een naam te geven. En hij vliegt in rommelige rondjes in de tuin. Steeds dezelfde rondjes. Ik heb wel eens geprobeerd om te kijken hoe lang hij dat volhoudt, maar...ja, langer dan ik dus.
We hebben boven horren, dus naar binnen vliegt hij niet. En anders weet je het toch niet. We hebben een paar jaar geleden, tijdens die storm die toen zo veel schade heeft veroorzaakt, er eentje binnen gehad. Nou, toen hadden we echt geen raam open.
Het was 's nachts, en we hoorden geritsel op de overloop en jawel hoor. Man trok wit weg, dus toen heb ik hem zelf maar gevangen. In een lege wasmand, handdoek erover en naar buiten gebracht.
We hebben boven horren, dus naar binnen vliegt hij niet. En anders weet je het toch niet. We hebben een paar jaar geleden, tijdens die storm die toen zo veel schade heeft veroorzaakt, er eentje binnen gehad. Nou, toen hadden we echt geen raam open.
Het was 's nachts, en we hoorden geritsel op de overloop en jawel hoor. Man trok wit weg, dus toen heb ik hem zelf maar gevangen. In een lege wasmand, handdoek erover en naar buiten gebracht.
dinsdag 21 april 2020 om 22:37
Ik heb echt een paddenfobie. Ik had ooit zo'n griezel binnen - hele grote, dikke pad vol wratten, brrrrrrrrrrrrrrrrrr en ik ben gillend mijn huis uitgelopen.
dinsdag 21 april 2020 om 22:38
Hier zitten er best veel. Waar precies vraag ik me wel af. Er zijn hier een paar flats en een parkje.SweetFirefly schreef: ↑21-04-2020 22:33Bij ons staan speciale vleermuiskasten. Als het schemert komen ze tevoorschijn.
dinsdag 21 april 2020 om 22:38
patchouli_ schreef: ↑21-04-2020 22:14Zowel bij mijn oude huis (midden in de stad) als mijn nieuwe huis (in een dorp) ‘s avonds net voor de zo’n onder gaat, veel vleermuizen.
Er zijn veel meer vleermuizen actief dan je denkt.
Je hoort ze niet, maar als je goed oplet zie je ze wel.
Ik heb jarenlang mijn hond 's avonds uitgelaten en 's avonds rond schemering zag ik altijd keihard het een en ander langsvliegen. Ik vermoedde wel dat het vleermuizen waren, maar ik woon in een gewone woonwijk, ik dacht eerlijk gezegd niet dat ze daar voorkwamen. En ze vlogen te snel om goed te zien wat het waren. Maar dat zijn dus vleermuizen?
dinsdag 21 april 2020 om 22:42
Ik zie er helaas steeds minder. Komt door minder insecten en toegenomen isolatiemaatregelen. Ze kunnen steeds minder terecht in spouwmuren, onder dakpannen en in spleten in de muren. Onze huizen worden ondoordringbare, afgesloten vestigingen. Het is wettelijk verplicht om ecologisch onderzoek te doen en indien nodig en mogelijk beschermende en/of compenserende maatregelen te treffen bij het uitvoeren van grootschalige isolatiewerkzaamheden, maar dat wordt vaak niet, te laat of heel slordig gedaan. Een eventuele boete is relatief laag en wordt voor lief genomen. Er wordt ook te weinig op gehandhaafd wegens geldgebrek (lees: bezuinigingen door de overheid die natuur maar vervelend vindt).
Wees maar blij met je vleermuisjes, geniet ervan! Het zijn nuttige, leuke beestjes die geen kwaad doen. Ze eten insecten, net als vogels. als er al een keer eentje naar binnen vliegt (wat zelden voorkomt): licht uitdoen en ramen en deuren op. Dan is het beestje zo weer vertrokken.
Wees maar blij met je vleermuisjes, geniet ervan! Het zijn nuttige, leuke beestjes die geen kwaad doen. Ze eten insecten, net als vogels. als er al een keer eentje naar binnen vliegt (wat zelden voorkomt): licht uitdoen en ramen en deuren op. Dan is het beestje zo weer vertrokken.
Heb je gezien dat je kat die ving? Wat volgens mij vliegen ze altijd best hoog. Zou het kunnen dat de vleermuis tijdens het vliegen om een of andere reden is bezweken en je kat hem op de grond gevonden heeft?Muurbloempje92 schreef: ↑21-04-2020 22:25Hier ook! Mooi om te zien. Mijn kat heeft er vorig jaar twee keer eentje gevangen. En naar binnen gebracht. Dat was wat minder. Maar diegene die dood was kon ik wel mooi van dichtbij bekijken, prachtige diertjes. Beetje fluffig zelfs. Geen nood; ik heb met mijn DA gesproken toen en ik hoefde niet bang te zijn voor Rabies op deze manier.
Overigens is het een bedreigde diersoort en is het niet de bedoeling dat je kat ze vangt. Ik heb het de kat verteld, maar of die zich er dit jaar aan gaat houden.. En voor er discussies komen, mijn kat vangt ze in zijn eigen tuin.
Dit geldt althans als je in Nederland woont. Er zijn ook soorten vleermuizen, maar niet hier dus, die bloed opzuigen bij vee en dus wel lager komen. Volgens mij zijn dat ook vooral de soorten die enge ziektes overbrengen.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020
Ze zijn heel herkenbaar door hun fladderige manier van vliegen. Leuke beesten, elke avond een show, als het warm genoeg is.
Verder een ransuil, egels, kikkers, padden en veel vogels in de tuin. En meerkoetkuikentjes.
De uil klinkt heel fluffy als hij langs vliegt.
We wonen in een jaren 90 wijk, maar er zijn enorm veel beesten.
Verder een ransuil, egels, kikkers, padden en veel vogels in de tuin. En meerkoetkuikentjes.
De uil klinkt heel fluffy als hij langs vliegt.
We wonen in een jaren 90 wijk, maar er zijn enorm veel beesten.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
dinsdag 21 april 2020 om 22:43
Geef mij maar een pad, wist niet hoe snel ik vorige week de badkamer uit moest toen ik een hele grote spin zag in de badkuip. Of die keer dat ik een muis in mijn slaapkamer zag
Ben benieuwd of ik morgen weer een vleermuis show krijg in de tuin want het is inmiddels te donker.
dinsdag 21 april 2020 om 22:43
dinsdag 21 april 2020 om 22:47
Volgens mij maakt dat niet echt uit.nerdopviva schreef: ↑21-04-2020 22:38Ik heb jarenlang mijn hond 's avonds uitgelaten en 's avonds rond schemering zag ik altijd keihard het een en ander langsvliegen. Ik vermoedde wel dat het vleermuizen waren, maar ik woon in een gewone woonwijk, ik dacht eerlijk gezegd niet dat ze daar voorkwamen. En ze vlogen te snel om goed te zien wat het waren. Maar dat zijn dus vleermuizen?
dinsdag 21 april 2020 om 22:48
Oh, van spinnen en muizen ben ik echt niet bang.TsumTsum schreef: ↑21-04-2020 22:43Geef mij maar een pad, wist niet hoe snel ik vorige week de badkamer uit moest toen ik een hele grote spin zag in de badkuip. Of die keer dat ik een muis in mijn slaapkamer zag![]()
Ben benieuwd of ik morgen weer een vleermuis show krijg in de tuin want het is inmiddels te donker.
De enkele keer dat ik een spin in huis zie vang ik die en zet die in onze tuin. Zelfs een heel dikke spin haha.
Ook van muizen ben ik niet bang. Ik vind dat schattige diertjes!
dinsdag 21 april 2020 om 22:49
Bedoel je gierzwaluwen? Die waren een tijd terug hier eventjes, maar nu (nog) niet. Volgens de statistieken zijn ze er rond mei.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020
dinsdag 21 april 2020 om 22:52
nerdopviva schreef: ↑21-04-2020 22:38Ik heb jarenlang mijn hond 's avonds uitgelaten en 's avonds rond schemering zag ik altijd keihard het een en ander langsvliegen. Ik vermoedde wel dat het vleermuizen waren, maar ik woon in een gewone woonwijk, ik dacht eerlijk gezegd niet dat ze daar voorkwamen. En ze vlogen te snel om goed te zien wat het waren. Maar dat zijn dus vleermuizen?
Hier een filmpje met wat vliegende vleermuizen.
https://youtu.be/tbMMn3gP_l8
Hier = 136 km ten noorden van Zelhem. Hemelsbreed.
dinsdag 21 april 2020 om 23:06
Ik woon naast een vleermuizenreservaat, hier zitten er dan ook erg veel. Ik vind het altijd erg leuk om te zien, en kan ze zelfs horen (alleen de paargeluiden). Er vliegen hier 6 verschillende soorten. Tegenover mijn huis staan zelfs een groot kunstwerk dat word aangedreven door de vleermuizen. Als ze actief worden springen de lampen in het kunstwerk aan. Ik blijf het bijzondere diertjes vinden.
dinsdag 21 april 2020 om 23:25
Agos
dinsdag 21 april 2020 om 23:28
In de grote stadsparken vliegen ze vaak ook hoor, tijdens de schemering.
nounou