Vleermuizen in de tuin

21-04-2020 22:00 88 berichten
Normaal zie ik zelden vleermuizen vliegen maar nu vliegen er al ruim een half uur 2 rond in de tuin (en de tuinen van de buren). Vind het op zich wel grappig om naar te kijken hoe die beestjes aan het rondfladderen zijn, echt van hot naar her, looping erbij. Maar ik vind het ook wel een beetje eng en heb de ramen maar dicht gedaan voor het geval dat er een per ongeluk naar binnen vliegt.

Ik vraag me af waar ze ineens vandaan komen want ik heb nog nooit vleermuizen in de tuin gezien en van zo dichtbij, vliegen soms echt bijna rakelings langs het raam.

Wie ziet er nu ook ineens meer vleermuizen?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind vleermuizen fantastisch!

Nou ja, ietsje minder toen ik 's nachts naar toilet ging en ik lawaai hoorde in de inloopdouche. Licht aan en er hing een vleermuis aan de douchekop. Deze was langs het slaapkamerraam binnen gevlogen, over ons heen, de gang in, naar de badkamer.

Heel voorzichtig met een handdoek vastgenomen (ging heel makkelijk) en terug buiten gezet. Ramen sindsdien nooit meer opengezet zonder hor erin. Ik had schrik om hem of haar te verwonden, ze zijn zo teer. Maar prachtig om van zo dichtbij te zien.
Life is short. Eat dessert first.
Vleermuizen zijn lievvv :heart:

Iedere avond zie ik ze rond de schemering langs me heen flitsen in de tuin, zo grappig.
Het gaat goed tot het niet meer goed gaat...
Hier helaas weinig vleermuizen. Op mijn oude werk hadden we ze wel, en daar is er ook wel eens een naar binnen gevlogen toen we een klein raampje waren vergeten te sluiten. Dat roken we wel de volgende ochtend , wat een penetrante lucht zeg..
Maar zo ruikt een vleermuis grot in de dierentuin ook, ik vind dat echt vreselijk stinken. Dus ik zie ze liever in het echt vliegen.

Vroeger toen ik klein was, gooiden we in de schemer op de camping ook wel eens eikeltjes omhoog. Daar kwamen ze ook altijd op af, super leuk om te zien!
Ik heb ze hier ook en mijn ouders ook. Leuke dieren, eten muggen. Ik heb er weleens 1 binnen gehad die vloog rondjes, raam/deur open en hij vertrok weer. Wanneer je een klein steentje of stokje gooit in de schemer dan komen ze over je hoofd vliegen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Hier vliegen er (blijkbaar) ook een hoop. In de loop der jaren hebben mijn katten er helaas al een stuk of 5 gevangen. Het zijn binnenkatten, maar ze komen op de een of andere manier op het met gaas afgezette balkon. Geen enkele vleermuis heeft het overleefd :cry:
Doodzonde, want het zijn leuke diertjes als je ze van dichtbij bekijkt.

(Het zijn dwergvleermuizen, daarbij is nog nooit rabiës geconstateerd in Nederland en ik begreep van iemand die een vleermuizencursus heeft gevolgd omdat ze in een opvang werkt, dat de kleine tandjes niet door de huid heen kunnen bijten).
Toen ik nog in Utrecht aan de Oude Gracht woonde ging ik ‘s avonds wel eens een rondje kano varen met mijn toenmalige vriend. Als het dan ging schemeren zagen we altijd veel vleermuizen. Ze kunnen bijzonder behendig vliegen, vlogen tussen ons 2 in de kano door onder de bruggen.
Bij mijn appartement in Utrecht een aantal jaar later hing er een keer een vleermuis in de zonwering buiten het raam toen ik die opende. Die heb ik toen maar weer dichtgevouwen en de volgende dag was hij/zij weg. Ik vind ze mooi om te zien en van mij mogen ze heel veel muggen eten!
Ik hou ook van vleermuizen, ze hebben een heel aparte manier van vliegen met allerlei wendingen en scheren rakelings langs het wateroppervlak en de (grote) ramen om insecten te vangen. In de schemering ga ik altijd even kijken of ik ze al zie.

Aan de buitenmuur op het dakterras heb ik mijn vleermuiskasten weer opgehangen,
zoals elk voorjaar. Die gebruiken ze alleen in het zomerseizoen, ze overwinteren daar niet, maar rusten er wel. Te zien aan de poepjes, dus er staat een pot met planten onder om die op te vangen. Die planten groeien altijd als kool; het is fantastische mest.
Hier zijn ook veel dwergvleermuisjes. Fantastische show in de schemering! Ze 'wonen' onder de houten beschoeing van mijn dak.
Ook een van mijn katten is wel eens thuis gekomen met een vleermuis, die ging hij gezellig ónder het bed op zitten peuzelen. Ieuw! Ik snapte er niks van hoe mijn stoethaspel zo'n snel beestje te pakken had gekregen. Volgens de dierenarts is de vleermuis waarschijnlijk op de grond beland (de enige plek waar ze niet snel weg kunnen komen) en heeft mijn kat 'm zo kunnen vangen.
Het valt me sowieso op dat we steeds meer wilde dieren in de buurt krijgen: een explosie aan kool- en pimpelmeesjes, vinkjes, (metsel)bijtjes, reigers (vorige week zelfs op het dak van ons huis!), steenmarters (dat vind ik wat minder) en ergens in onze wijk woont tegenwoordig een uil, die hoor je 's nachts oehoe roepen... Fantastisch vind ik dat!
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
In mijn oude huis woonden ze op zolder. Nooit last van gehad. Ze vergisten zich ook wel eena en dan vlogen ze s nachts door het open raam de slaapkamer in. Was natuurlijk geen prettig idee, ik lag dan doodstil en met samengeknepen billen in mijn hoofd te bedenken dat ze nu vast die rotmug die me wakker hield aan het vangen waren en dan waren ze zo weer weg.
En padden vind ik ook vreselijk. Toch gaan we nu juist een poeltje maken voor ze. Kunnen ze mooi de tuin slakken vrij houden!
Wij hebben van het weekend trouwens de eerste gierzwaluw weer gezien!
DuchessMeganMarkle schreef:
21-04-2020 22:58
Ik heb nog nooit een vleermuis gezien in mijn leven.

Ben je nog nooit in een dierentuin geweest dan?
Bij ons vliegen ze in het schemer ook altijd rond het huis. Geen idee waar ze echt zitten, maar het is wel fascinerend om te zien.
Je hebt er hier 2 soorten in nederland. De dwerg en de Europese die is dubbel in formaat.
Ben wel blij dat ik dit topic heb geopend want nu vind ik ze al minder eng. Hier komen alleen de dwergvleermuis en de Laat vlieger. Hebben een zeer zelden rabiës en de vleermuis die coronavirus kan hebben komt hier niet voor. Vernielen niks, als het goed is. Ben benieuwd of ik vanavond weer bezoek van ze krijg.
davo1979 schreef:
22-04-2020 10:46
Je hebt er hier 2 soorten in nederland. De dwerg en de Europese die is dubbel in formaat.
Eh, uit mijn hoofd hebben we een stuk of 15 soorten vleermuizen in Nederland.

Edit: even opgezocht, het zijn er 18.
Jamaarhoe schreef:
21-04-2020 22:22
Ik wacht er al een paar jaar op. Bij ons vorige huis hadden ze we en hier niet. Ik mis ze!
Stuur ze anders even hier heen :)
PS zwaluwen mogen ook die mis ik ook
Zowel vleermuizen als zwaluwen zijn insecteneters. Wat kan helpen om insecten te lokken is je tuin insectvriendelijk maken. Veel verschillende planten en struiken, die veel verschillende insecten lokken. Geen gif gebruiken. Een vijver aanleggen.
CommonSense schreef:
22-04-2020 12:09
Zowel vleermuizen als zwaluwen zijn insecteneters. Wat kan helpen om insecten te lokken is je tuin insectvriendelijk maken. Veel verschillende planten en struiken, die veel verschillende insecten lokken. Geen gif gebruiken. Een vijver aanleggen.
Potten, bakken, schalen of andere dingen neerzetten waar water in blijft staan. Daar komen vanzelf muggenlarfjes in. Wel zorgen dat het niet opdroogt. Ook fijn voor de vogels, egels en amfibieën.
Vandaag geen vliegshow helaas, zag er wel 2 voorbij vliegen maar die vonden blijkbaar de tuin niet interessant.
https://m.hln.be/video/kanalen/actua~c4 ... od~p134872

Dit vind ik dan weer echt heel zielig, deze fascinerende dieren kunnen er echt niks aan doen :(
nog niemand die heeft gezegd van ja maar door vleermuizen hebben we corona gekregen?? dat valt me dan weer mee..
hier vliegen ze ook, maar dat is niet zo gek aan een bosrand. ik vind ze wat engig omdat ze zo dicht langs je heen fladderen en heb daar een trauma van omdat ik er eens 1 een paar dagen op mijn slaapkamer heb gehad als kind die zich alleen kenbaar maakte als ik in het donker in bed lag en zich steeds verstopte in de plooi van het gordijn als het licht aan ging :-(
oh wacht, ik had het bericht hier voor nog niet gezien. wat vreselijk zeg dat die dieren zo worden gemarteld voor ze sterven :-(
CommonSense schreef:
22-04-2020 12:03
Eh, uit mijn hoofd hebben we een stuk of 15 soorten vleermuizen in Nederland.

Edit: even opgezocht, het zijn er 18.
Jup echt super leuk. Eten zo 600 muggen op een nacht :yes:

Die kleine die je vroeg in de tuin ziet zijn vaak de gewone en de ruige dwergvleermuis.
De grotere die iets later uitvliegt... de laatvlieger.

Ik heb wel eens een watervleermuis (dachten we) zien vliegen. Die plukt insecten van het wateroppervlak. Super gaaf. Een vriend van me deed onderzoek naar vleermuizen, soortbepaling met behulp van een batdetector. Heel gaaf en dan zijn er nog veel meer als dat je zou verwachten.

https://www.vleermuis.net/vleermuis-soorten
Been there, done that, got the T-shirt.
madamecannibale schreef:
21-04-2020 23:06
Ik woon naast een vleermuizenreservaat, hier zitten er dan ook erg veel. Ik vind het altijd erg leuk om te zien, en kan ze zelfs horen (alleen de paargeluiden). Er vliegen hier 6 verschillende soorten. Tegenover mijn huis staan zelfs een groot kunstwerk dat word aangedreven door de vleermuizen. Als ze actief worden springen de lampen in het kunstwerk aan. Ik blijf het bijzondere diertjes vinden.
Dan zit het met je gehoor helemaal goed, want lang niet iedereen kan dat (nog) :-D . Mij lukt het ook nog maar heb het wel even moeten trainen om te herkennen.
davo1979 schreef:
22-04-2020 10:46
Het zijn er bijna 10x zo veel, er zijn bijna 20 soorten in Nederland. Op zicht is het wel lastig om ze allemaal van elkaar te onderscheiden, zeker omdat ze zo beweeglijk zijn. Op het gehoor gaat het een stuk beter, maar daar heb je dan wel een speciaal apparaatje voor nodig want alleen de paargeluiden van sommige soorten zijn met het blote oor hoorbaar. De rest van hun geluiden zitten buiten het spectrum van ons gehoor.

De verschillende soorten leven ook verschillend van elkaar van elkaar. Zo heb je bijvoorbeeld soorten die in gebouwen wonen en je hebt soorten die in bomen wonen. Leuke dieren zijn het :heart:
anoniem_371479 wijzigde dit bericht op 22-04-2020 22:51
2.55% gewijzigd
Gequote ipv edit.
Oemayra schreef:
21-04-2020 22:08
Bij mij vliegen er al minstens 10 jaar een paar vleermuizen bijna elke avond rondjes.
Ik heb er nog nooit last van gehad, dus nu ook niet ;)
Bij mij ook om de flat ja, vind het wel grappig om te zien,
TsumTsum schreef:
22-04-2020 21:43
Vandaag geen vliegshow helaas, zag er wel 2 voorbij vliegen maar die vonden blijkbaar de tuin niet interessant.
Oh, wat jammer. Bruce was er wel, hier. Hij vloog erg laag gisteren avond. Onze hond vindt hem eng.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven