Vlinder - spot - topic

14-06-2009 09:28 1064 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu het weer zomer gaat worden (althans dat is de bedoeling) kunnen we ook weer vaker vlinders zien in onze tuinen, op vakantie of op balkons.

Ik vind het prachtige insecten. Vinden jullie het leuk om mee te kletsen en foto's te plaatsen over welke jullie gezien hebben?

Vorig jaar hadden we een beetje en slap vlinderjaar, maar ik heb nu 3 vlinderstruiken in de tuin en ik hoop er nu wel meer te gaan zien als de zon een beetje meewerkt.
Stressed is just desserts spelled backwards

Ook mooi, met z'n volle "zadeltasjes".
Gisteren heb ik weer 2 roze vlinderstruiken gekocht. We hadden er nog een mooie plek voor. En we hebben zo genoten van de vlinders dit jaar. De oude vlinderstruik heeft opeens weer een paar bloeiende bloemen gekregen en die zijn ingenomen door een koninginnenpage. Die heeft het rijk alleen nu alle distelvlinders zijn vertrokken. Ze heeft er gisteren de hele dag gezeten en vloog van bloem naar bloem.

Wauw Zoebie, wat een mooie!

Ik heb helaas geen ruimte meer voor nog meer vlinderstruiken (ik heb er 3) en ze beginnen nu ook wel een beetje uit te bloeien. De Distelvlinders beginnen nu inderdaad mondjesmaat weer weg te trekken. Maar vandaag had ik wel een Bont Zandoogje in de tuin, die had ik nog niet gehad dit jaar, dus weer een unicum. Ik was aan het schilderen en helaas geen camera bij de hand.

Vandaag wel veel Witjes en Atalantas in de tuin en 1 kikker (oke, dat heeft er niet zoveel mee te maken, maar wel leuk).
Ja geweldig he, ze zit er nog steeds. Dit is een hele grote en er vliegt ook een kleinere versie rond. Gek genoeg komen er weer wat kleine bloemen in de struik. Heeft misschien met het mooie weer te maken. Er is geen distelvlinder meer te zien hier. Wel raar. Alleen nog koninginnenpages en kleine koolwitjes.
Ik heb wel een paar Distelvlinders (2/3 stuks) maar veel minder dan een paar weken terug dus. En net een hele lelijke bruine rups gezien. Geen idee van welke vlinder die is, hij zat in mijn fietstas.
Ik kijk net naar buiten en zie een klein en een groot witje, distelvlinders, een gehakkelde aurelia, een atalanta en een kleine vos, tegelijk!

Vorig jaar kreeg ik ook pas einde van de zomer de gehakkelde aurelia's in de tuin en dat is dit jaar weer zo. Heel raar. Ik heb er wel een mooie foto van, die plaats ik zsm.

het is echt nog genieten bij de laatste bloemen van mijn vlinderstruiken.
Hier zijn niet meer zo veel vlinders in de tuin, de meeste bloemen zijn uitgebloeid nu. Wel komen er nog regelmatig wat vlinders overvliegen, maar die zijn meestal zo snel voorbij dat ik ze niet op de foto kan zetten.

Deze foto's heb ik laatst nog gemaakt:

Distelvlinder

En in de categorie 'overige beesten'...:

Sprinkhaan

Libelle

Jaaaa, ik heb eind van de zomer nog een primeur. Gistermiddag zat er een mannetje Kleine Vuurvlinder in de voortuin. Ik zag al iets hel kleins en roods zitten op de lavendel, en toen wilde ik een foto maken, vloog hij weg... bummer. maar ging gelukkig op een andere pot zitten. Echt een heel mooi vlindertje, heeeeel klein (beetje zoals een Blauwtje) ik heb deze nog nooit in het echt gezien dus ik was erg blij

en dit is de Gehakkelde Aurelia die ik sinds deze week in de tuin heb. Mooie kleur heeft deze ook, en een hele rustige vlinder

en nog een Kleine Vos:

Jonna, mijn moeder had in de krant gelezen dat er Koninginnepage rups gezien zijn in Z, waar je dochter woont. Dus die jij gezien hebt heeft misschien wel eitjes gelegd daar?

Link naar de krant

heel bijzonder hoor, want doorgaans komen ze niet zo 'hoog' in Nederland volgens mij.
Wauw Male, die vuurvlinder is mooooi! Hier over het algemeen heeeeeeel veeeeeeeeel koolwitjes Met enige regelmaat vliegt er een citroentje doorheen. Vorige week zag ik weer een landkaartje en de gehakkelde aurelia is vaste bezoeker. Verder heel af en toe een boomblauwtje en verder niet zoveel bijzonders.
Lemmy, wat voor een camera heb jij? Je hebt goeie macro's!
Die laatste foto van de Distelvlinder van Lemmy vind ik gaaf, daar zie je zo goed tong, of wat het ook is, de bloem in gaan.

Mijn moeder heeft ook van die gele bloemen in de tuin als jij, en daar komen veel vlinders op af.

Sarah, ik ben dan weer jaloers op jouw Landkaartjes, want die heb ik ook nog nooit in het echt gezien
Was wel grappig, die dag ervoor hadden de kinderen een rupsje gezien, en die hebben we toen even laten kriebelen (over de handjes laten lopen) en daarna samen terug gezet. Dag later kwam het landkaartje op diezelfde plek zitten daar toen ik aan het onkruid wieden was. Net of ie wilde zeggen, bedankt dat je me hebt terug gezet. Maar de rups was er geen van een landkaartje, dus dat klopte niet

Heb wel gezocht trouwens, maar kon niet vinden welke vlinder er bij de rups hoorde. Zal hem eens uploaden zo...
Uploaden duurt laaaaaaaang......ben nog steeds aan t wachten. Sjongejonge
Ik wacht mee
Ik had laatst een bruine rups in mijn fietstas zitten dus ik dacht laat ik hem daar even uit halen, straks gaat ie dood. Toen beet hij me! Dat had ik helemaal niet verwacht. Wist niet dat ze konden bijten. Ik heb er geen bult ofzo van gekregen het voelde alleen even raar.

Lekker dankbaar enzo ook.
Ghehe, ja wist ik wel Misschien dacht ie dat je een lekker sappig blaadje was

wat een grappig beestje met die haartjes!

ik zal eens even zoeken (krijg zo wel bezoek dus als ik ineens weg ben..)
Ik heb er een gevonden die er erg op lijkt en dat is de rups van de grote Beervlinder. Is dit hem, denk je?

is wel een hele mooie vlindersoort trouwens.
Heb zelf ook al gezocht, wel soortgelijke gevonden, maar toch niet helemaal dezelfden...

Ben zo ook off, kindjes moeten weer uit bed
Nee dat is hem niet, teveel oranje! Haartjes waren echt allemaal bruin, pootjes en koppie oranje-achtig en van bovenaf 2 strepen over de rug (lichtgelig/wit)
Moeilijk hoor. Maar nu wil ik het weten ook.

Net als die foto van die dikke oranje nachtvlinder uit Frankrijk die hier is gepost.
quote:Maleficent schreef op 06 september 2009 @ 13:34:

Ik had laatst een bruine rups in mijn fietstas zitten dus ik dacht laat ik hem daar even uit halen, straks gaat ie dood. Toen beet hij me! Dat had ik helemaal niet verwacht. Wist niet dat ze konden bijten. Ik heb er geen bult ofzo van gekregen het voelde alleen even raar.

Lekker dankbaar enzo ook. Ik wist ook niet dat rupsen konden bijten! Maar niks verbaast me nog wat dat betreft... Zoon werd laatst gebeten door een krekel (wel 3 keer en het bloed kwam eruit! ) toen hij dat beest heel behulpzaam even buiten wilde zetten... ook al zo'n dankbaar beest blijkbaar. En ik ben eens gebeten door een lieveheersbeest! Dat was meer een bozeheersbeest of zo.
quote:Sarah Scott schreef op 06 september 2009 @ 13:08:

Lemmy, wat voor een camera heb jij? Je hebt goeie macro's!Mijn eigen camera (Canon A70) is helaas stukgegaan, dus voor de laatste foto's heb ik een andere camera gebruikt, een Canon A60. Dit zijn best eenvoudige camera's voor beginners, maar het resultaat valt mij inderdaad ook alles mee.
Maleficent, jouw foto's van de vuurvlinder, gehakkelde aurelia en kleine vos zijn echt prachtig! Wat een mooie kleuren.

En ik ben en blijf onder de indruk van die geweldige koninginnepage... maar wie weet, als ie nu steeds hoger in Nederland voorkomt zie ik hem misschien ooit nog eens hier in de tuin, lijkt me geweldig!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven