Vlinder - spot - topic

14-06-2009 09:28 1064 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu het weer zomer gaat worden (althans dat is de bedoeling) kunnen we ook weer vaker vlinders zien in onze tuinen, op vakantie of op balkons.

Ik vind het prachtige insecten. Vinden jullie het leuk om mee te kletsen en foto's te plaatsen over welke jullie gezien hebben?

Vorig jaar hadden we een beetje en slap vlinderjaar, maar ik heb nu 3 vlinderstruiken in de tuin en ik hoop er nu wel meer te gaan zien als de zon een beetje meewerkt.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik kon ze wel zien, maar dan kopieerde ik de link naar mijn browserding bovenin (hoe heet dat nou)

Mooi is de kleine vuurvlinder he! Ik had hem laatst op de foto (het was een mannetje) maar de kleur is niet te vangen op een foto.

Ik heb ook nog een paar bloeiende plekken in de vlinderstruik en daar komen idd nog veel vlinders op af, veel Kleine Vosjes, en koolwitjes heb ik nu, en af en toe een dagpauwoog. Mijn lavendel is opnieuw uitgekomen en daar zitten ze ook veel op.
Ja die kleuren inderdaad, zó fel! Heel mooi!
Jaaa, dat is hem inderdaad, Maleficent. Heb hem net gegoogeld en het is zelfs een bedreigde soort. Hij komt alleen in de Alpen voor.

Blij dat ik die heb kunnen kieken.

Duet, bij mij stikt het ook de laatste paardagen van de Dagpauwogen. Vanmiddag 10 stuks! Echt supermooi.
Iemand een idee voor deze rups?

Sarah, heb je nou weer dezelfde opnieuw in de tuin? Ik weet echt niet welke het is. Het valt me bij het zoeken wel op dat veel hele harige rupsen nachtvlinders zijn.
Het blijft toch echt iets heel wonderlijks dat zo'n lelijke rups, wat echt een heel ander dier is, uiteindelijk zo'n prachtige vlinder kan worden.
Nee dit is een andere als die ene Lekker duidelijk

En ja idd dat harige rupsen vaak nachtvlinders zijn was mij ook opgevallen....
We zagen vandaag een zwart rode vlinder in de tuin, maar ik kan niet vinden welk ' merk' het is. Jullie een idee?
Hé HCP

Hier heb je een goede site http://www.vlinderskijken ... info/master_vl_in_ned.asp

Of deze http://www.vlindernet.nl/ (daar even klikken op "foto overzicht vlinders" aan de linkerkant)
Was het een Atalanta HCP?

Ik ben aan het kijken naar de plaatjes, maar het was een hele vreemde vlinder. Klein. Qua vorm wel een Atlanta, maar dan met puntigere vleugels. En qua kleuren wel, maar het was een totaal andere kleurindeling. Met duidelijke vlakken op de vleugels. De bovenkanten van de vleugels waren rood met wit en zwart en daaronder was het helemaal zwart. En dat op de grote en kleine vleugels. Dus je zag van bovenaf een streep rood met wit en zwart, een streep zwart, weer een streep rood met wit en zwart en dan weer een streep zwart.
Op www.vlindernet.nl

zit een zoekfunctie met ja/nee vragen. Misschien dat je er dan achter kunt komen (ik wil het nu ook wel weten )

was het geen Spaanse Vlag?

Nee die was het niet. het was echt een vreemde vlinder. Helaas was hij weg voor ik mijn camera had.
Ik ben wel een beetje jaloers hoor. Jullie hebben nog vlinders... Ik heb al in geen dagen meer wat gezien. Mijn vlinderstruik bloeit nog wel, wel met minder grote trossen maar toch... Het enige beest wat we nu als gast in de tuin hebben is een megagrote egel.

Ben wel benieuwd naar de mysterieuze vlinder van HCP.
Deze dan? Ik heb hem in het voorjaar een keer in de tuin gehad...
Het is bij mij nu ook wel stukken minder Ratteke, ze zitten nu veel meer in de lavendel in de voortuin, dus ik kan ze ook minder goed zien nu (ik werk met zicht op de achtertuin).
Wat is dat dan voor soort Sarah?
Vijf-vlek-sintjansvlinder (zie ook http://www.vlindernet.nl/foto_vlindersoorten.php?id=24 en dan bloedrupsjes en daar staat ie tussen)
Daar leek hij wel op, maar dan met rode banen in plaats van vlekken.

beetje knullig plaatje, maar zo was ongeveer de tekening van het vlindertje.
Sint Jacobsvlinder?

Ja, die was het!!!
heb even gegooled en het is hem inderdaad. Met iets meer wit, maar dat schijnt te kunnen voorkomen. Wat goed dat je dat weet!!!
WAUW, wat een mooierd! Op Wiki staat dat de vliegtijd is tot begin augustus dus je hebt nog geluk gehad ook!
Zal je sterker vertellen, vandaag zag ik hem weer. Helaas weer zonder camera. Maar wat een prachtig beestje is dat zeg!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven