Vlinder - spot - topic

14-06-2009 09:28 1064 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu het weer zomer gaat worden (althans dat is de bedoeling) kunnen we ook weer vaker vlinders zien in onze tuinen, op vakantie of op balkons.

Ik vind het prachtige insecten. Vinden jullie het leuk om mee te kletsen en foto's te plaatsen over welke jullie gezien hebben?

Vorig jaar hadden we een beetje en slap vlinderjaar, maar ik heb nu 3 vlinderstruiken in de tuin en ik hoop er nu wel meer te gaan zien als de zon een beetje meewerkt.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik vind ze ook griezelig. Gelukkig hebben de poezen er bijna nooit last van. Tara wel. Hier in Nl valt het wel mee maar nu op vakantie in Dld moet mijn vriend er bijna dagelijks een paar van af halen. Gelukkig heeft hij de tekentang meegenomen.

Ik vind de vlinderopkomst in mijn tuin bijzonder laag dit jaar. Het valt echt op. Ik zag vandaag een vrij grote atalanta op de vlinderstruik zitten. Ik heb wel heel veel bijen en hommels. En ook allemaal verschillende soorten.

De struik staat volop in bloei nu, de uitgebloeide bloemen knip ik er af zodat er weer nieuwe bloemen komen. Maar vlinders? Neuh, bijna niet. Raar hoor. 2 jaar geleden had ik er zo ontzettend veel, dat was echt een hele aparte gewaarwording. Tientallen tegelijk.

Ik hoop dat het volgend jaar toch echt beter wordt.
Vorig jaar waren er echt heel veel distelvlinders.

Die zien we nu bijna niet. Dit jaar zijn er inderdaad heel weinig vlinders. Helpt dat Ratteke de uitgebloede bloemen eruit knippen? Doe ik nooit..
Ik heb wel ongeveer dezelfde vinders in de tuin dan verleden jaar, maar dan zonder de grote hoeveelheid distelvlinders.

Het weer werkt ook nier mee hoor, want als het regent dan komen ze niet.
quote:Zoebie schreef op 02 augustus 2010 @ 16:56:

Vorig jaar waren er echt heel veel distelvlinders.

Die zien we nu bijna niet. Dit jaar zijn er inderdaad heel weinig vlinders. Helpt dat Ratteke de uitgebloede bloemen eruit knippen? Doe ik nooit..Als je een uitgebloeide bloemtros er uit knipt zie je vaak hele kleine groene trosjes. Die heeft dan weer meer kans om uit te groeien. En het staat netter. Ik had dat het eerste jaar niet door. Vorig jaar pas. Eerder knipte ik maar wat raak. De plant kan dan weer wat meer groeien.
Ik knip de uitgebloeide pluimen er ook uit Ratteke!

Mijn witte vlinderstruik is zo mooi op het moment, die heeft veel dikkere toortsen dan de andere 2. Maar de vlinders laten hem links liggen, ondankbare krengen
Ja gek hé Male dat de witte niet in trek is. De paarse ook een stuk minder dan de roze. Maar toch gaan daar wel vlinders in zitten. Maar de roze is favoriet.
Ik heb een paarse, een blauwe en een witte. Maar bij mij gaan ze het meest op de paarse.

Bij ons vlakbij staat een paarse die zo donker is dat hij bijna zwart is. Die is echt mooi!
Had je mijn meel nu wel gehad met de foto's van Mr J Zoebie?
Ik heb een gele vlinderstruik, maar daar komen ook geen vlinders op af. Mijn witte en paarse struik komen nu zo'n beetje in bloei.
Ik had al eens ergens gelezen dat vlinders het liefste op blauw/paarse bloemen afkomen. Heeft met zicht te maken, denk ik.
quote:Maleficent schreef op 29 juli 2010 @ 17:26:

Friezinnetje, grote kans dat het een Boomblauwtje was!

[afbeelding]Ik zie dit vlindertje nu bijna elke dag, en heb hem vandaag even beter bekeken. Ik denk idd dat het deze is, randen van de vleugels zijn bijna wit. Is dat een bijzondere vlinder?
Hij komt veel voor, maar ze zijn wel erg mooi, dus in die zin wel bijzonder wat ik zo leuk vindt is dat ze gaan ronddraaien. Heb je dat al gezien? Dus als ze op een blaadje zitten, dat ze dan een rondje draaien zodat je beide kanten kan zien.

Meestal zie je de binnenkant niet zo goed, want ze zitten meestal met de vleugels tegen elkaar aan.

Kun je een foto maken? Misschien is het wel een ander soort blauwtje. Het zou ook een Icarusblauwtje kunnen zijn.
Ja Male die heb ik gehad. Heb je geen mail terug gehad dan. ik heb je daar nog op gemaild.
quote:Zoebie schreef op 03 augustus 2010 @ 19:44:

Ja Male die heb ik gehad. Heb je geen mail terug gehad dan. ik heb je daar nog op gemaild.Nee het loopt weer lekker kun je hem nog eens sturen?
Male je hebt mail.
Heb er nog geen foto van kunnen maken, Male. Maar zat idd steeds met vleugels tegenelkaar.
Heb nog even op internet gekeken, en ik denk dat het het Icarusvlindertje is, en dan het mannetje. Op het vrouwtje zitten wat stipjes en het mannetje is egaal blauw.

Ik hebn vandaag ook het vrouwtje gezien. Die had allemaal stipjes op de onderkant van de vleugels.

Male, we hebben weer rupsen. Hele kleintjes nog, maar in ieder geval gaan we er weer voor.

Friezinnetje, mooi is dat Icarisblauwtje zeg. Allebei zijn ze mooi.

Die heb ik hier nog nooit gezien.
Ik had ze ook nog nooit gezien, Zoebie. Maar ze zijn heeel klein. Vliegen bij mij over het grasveld, zitten op het klaver.
O wat gaaf Zoebie!!! Hoeveel heb je er al gevonden?

Deze komen zeker nog in de zomer uit, of niet?
Male ik denk niet dat ze deze zomer nog uitkomen. Het duurt nog twee/drie weken voor de rupsen verpoppen en dan nog 3 weken voor de poppen uitkomen. Dan zijn we zes weken verder. Dan is het eind september. Ik denk dat we nu al rupsen hebben van de eerste generatie vlinders volgend jaar. er zijn zo verschrikkelijk veel rupsen nu opeens.
Waar vind je die rupsen dan? In je eigen tuin of ga je de hort op om te zoeken?

Bij mij komen er gelukkig steeds meer vlinders. Gisteren had ik er een op mijn knie zitten! Helaas natuurlijjk geen camera bij de hand... Ik dacht eerst dat Tara met haar snorharen tegen mijn been aan zat maar het was een Aurelia.

Zoebie, ik zag die ontzettend mooie foto van Saar in Robo's topic. Wat een prachtbeest. En haar neusje is net een hartje....

Was je dat al opgevallen?
Ratteke in de bermen staat nu overal wilde peen en daar zitten ze nu in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven