Vlinder - spot - topic

14-06-2009 09:28 1064 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu het weer zomer gaat worden (althans dat is de bedoeling) kunnen we ook weer vaker vlinders zien in onze tuinen, op vakantie of op balkons.

Ik vind het prachtige insecten. Vinden jullie het leuk om mee te kletsen en foto's te plaatsen over welke jullie gezien hebben?

Vorig jaar hadden we een beetje en slap vlinderjaar, maar ik heb nu 3 vlinderstruiken in de tuin en ik hoop er nu wel meer te gaan zien als de zon een beetje meewerkt.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ja mijne ook! Voorjaar gekocht!
quote:Maleficent schreef op 20 augustus 2010 @ 15:48:

Ik ben vandaag in een tropische vlindertuin geweest, man man wat was dat gaaf! Ik mocht ook nog even mee met een medewerker om bijzondere rupsen te zien . Echt overal waar je keek vlinders, het was zo mooi!

Ik zal vanavond wel even wat foto's neerzetten. Het is niet helemaal eerlijk, want deze waren allemaal tam en niet-Nederlands, maar wel heel mooi!Male???? Waar woon jij ongeveer en bij welke vlindertuin ben jij geweest? Ik heb zo het idee dat we dezelfde bezocht hebben!
Ja haha hier ook. Ik zie er alleen helemaal geen vlinders in komen.
quote:Marielle1410 schreef op 23 augustus 2010 @ 21:05:

[...]

Male???? Waar woon jij ongeveer en bij welke vlindertuin ben jij geweest? Ik heb zo het idee dat we dezelfde bezocht hebben!Dit was in de buurt van Amersfoort!
Dan was het werkelijk een hele andere! Hahahaha!
Ik had afgelopen weekend weer een boel vlinders in de tuin, gezellig hoor!

Zoebie, hoe gaat het met je rupsen? Zijn ze al aan het poppen?

Ik had je laatst nog gemaild, maar ik denk dat het weer niet is aangekomen?
Even uppen dit topic.

Wij hebben de eerste koninginnenpage uit. En het is veeel te vroeg. Vorig jaar waren ze bijna een maand later.

Ik kwam er net pas achter, dus ik kan hem morgen pas los laten. Nu zou hij het niet overleven.

Ik zal straks een foto plaatsen.

Wow, wat geweldig.

Ik ben al veel te lang niet meer hier geweest. Heb nu net je verhaal van de boze rups gelezen. Haha!

Leuk dat je nu voor de tweede keer je rupsenhok vol hebt.

Deze vlinder is echt vroeg, maar misschien komt dat omdat het nu al zo lang droog en warm weer is.

Groetjes, duet
Het is erg jammer dat ze zo vroeg uit komen. Maar het zal dan in de natuur ook wel zo zijn. Ik heb al best wel veel vlinders in de tuin gezien. Er is alleen nog niets te halen, want er bloeit nog niets en op violen gaan ze niet eens zitten. Wel op een warme muur.

Maar pages heb ik nog niet gezien. Het is ook wel erg vroeg. Vorig jaar kwamen de eerste op 19 mei pas uit. Dus ze zijn nu echt bijna een maand te vroeg.
@Zoebie:wat een mooie, scherpe foto van die Koninginnepage rups (22 april 2010 om 14:11). Ik krijg elk jaar een Koninginnepage op bezoek, ze legt haar eitjes op het wortelgroen, maar deze winter hebben de poppen het niet overleefd. Misschien moet ik de poppen ook maar in mijn schuur laten overwinteren...

Een vraagje: vorig jaar zomer moest ik een meidoornhaag snoeien, toen vond ik een grote, dikke pijlstaartrups, die op grond onder de heg lag. De rups leek op de rups die @Maleficent op 21 aug, 3de foto postte, alleen had "mijn" rups tussen de plooien een knalroze/donkerrode kleur. Heb al de vlinderboeken er op na geslagen, maar weet nog steeds niet welke (nacht)vlinderrups het zou geweest kunnen zijn. Juist die dag had ik natuurlijk geen camera bij me...
Verli je kunt beter de rupsen in plaats van de poppen in een soort kist zetten met gaas ervoor. Je ziet dan hoe ze vervellen en ook dat ze een pop worden. Kinderen vinden dat ook heel mooi om te zien. Als het poppen zijn zet je ze in de schuur tot na de winter. (als je ze in sept/okt vind) Rond april/mei komen ze dan uit. Ze eten dat, waar ze op zaten toen je ze vond. En ze eten veel.

Ik heb geen idee wat het voor een rups was, wat je hebt gezien. Kijk eens op de site van vlindernet of van de vlinderstichting.

De foto van gisteren is niet zo scherp omdat het al schemerde.

Straks meer foto's als ik de vlinder die er nu in de kast zit vrij ga laten. Het is nog net niet warm genoeg. Nog even wachten. Hij fladdert al vrolijk rond wachtend op zijn vrijheid.
Wauw, de eerste page nu al! Ik denk dat er al best eten te halen valt hoor Zoeb, er bloeit genoeg! Wat is hij mooi zeg!

Verli, als je op vlindernet kijkt dan vind je misschien welje rups!
Ha Mal, wat leuk. Hoe gaat het?

Ik bedoelde dat er in onze tuin nog niets te halen valt.

Wat zijn ze vroeg hé.
Hij is weg. Ik heb de kast in de zon gezet en hij werd meteen onrustig. In no time vloog hij hoog de lucht in. Fijn voor hem dat het goed weer blijft.

@Male en Zoebie: helaas op vlindernet staat ie niet. Heb zelfs de Vlinderstichting gemaild, die wisten het ook niet zo 1,2,3. Misschien is het wel een nieuwe soort haha....

Maar weet je toevallig welke soort jij gefotografeerd hebt op die 3de foto van 21 aug?
Male heeft toen in een vlindertuin gefotografeerd.
Dubbel
Misschien moet ik een mail sturen naar de tropische vlindertuin in Havelte, want waar ik die rups vond is daar ong. 15 km vandaan. Volgens de Vlinderstichting was het nl. geen inheemse soort. Misschien een ontsnapt exemplaar?
Er zijn er alweer twee uit. Ik zit nu buiten alles in de gaten te houden en met mijn fototoestel in de aanslag. Ze zijn net uit. Hebben nog hele slappe vleugels. Maar ze zijn perfect. Zo mooi.

Ik zou die tuin eens mailen Verli. Ben ook wel benieuwd wat het was.
Nog slappe vleugeltjes.

Bijna droog en in de zon.

Klaar om uit te vliegen.

Ik denk dat het wel goedkomt met ze Zoeb mooi zijn ze weer zeg! Heel bijzonder weer voor jullie denk ik he?
quote:verli schreef op 22 april 2011 @ 10:17:

Misschien moet ik een mail sturen naar de tropische vlindertuin in Havelte, want waar ik die rups vond is daar ong. 15 km vandaan. Volgens de Vlinderstichting was het nl. geen inheemse soort. Misschien een ontsnapt exemplaar?Dat zou kunnen. Ik heb geen idee van welke soort ik die foto heb gemaakt, maar het was ook in een tropische vlindertuin.
Vandaag had ik een kolibrivlinder op het kattenkruid in de tuin en dat ondanks de harde wind. Helaas toen ik mijn fototoestel had, was de vlinder gevlogen.....
Ik heb ook net een kolibrievlinder in mijn tuin gehad!!! Heeft een paar rondjes bloemen gedaan. Wat ongelofelijk geweldig om te zien. Mijn vriend riep me dat er één in de tuin zat. Gelijk naar buiten met fototoestel. Helaas is filmen niet gelukt, nu alleen foto's.

Het is wel een onooglijk ding zeg. Toen ie stil zat leek het net een mot. Maar met vliegen toch de oranje vlekken gezien en wat gaan die vleugeltjes snel zeg. Ik vind het ook een dikkerd, hij/zij heeft een heel dik lijfje.

Poeh, ik ben dr vol van!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven