Vlinder - spot - topic

14-06-2009 09:28 1064 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu het weer zomer gaat worden (althans dat is de bedoeling) kunnen we ook weer vaker vlinders zien in onze tuinen, op vakantie of op balkons.

Ik vind het prachtige insecten. Vinden jullie het leuk om mee te kletsen en foto's te plaatsen over welke jullie gezien hebben?

Vorig jaar hadden we een beetje en slap vlinderjaar, maar ik heb nu 3 vlinderstruiken in de tuin en ik hoop er nu wel meer te gaan zien als de zon een beetje meewerkt.
Stressed is just desserts spelled backwards
Wat een mooie foto's hebben jullie weer gemaakt! Ik vind vooral de gehakkelde aurelia's prachtig. Laatst was ik ergens op visite en daar kwam er eentje voorbij vliegen. Mijn oudste zoon en ik helemaal laaiend enthousiast! Ik denk dat die mensen waar we op visite waren ons wel een beetje gek vonden...
Lemmy, prachtige foto zeg! Volgens mij is het een bont zandoogje?

Hier: http://www.vlinderskijken ... vl_in_ned.asp?VlinderID=6
quote:Maleficent schreef op 06 juli 2009 @ 09:03:

Zoebie, ik wacht ook met spanning op jouw eerste Koninginnepage foto's

Mal, er vliegt er hier al een tijdje een rond. Kan hem bij wijze van spreken bijna beetpakken, maar hij gaat niet rustig zitten. Nou die foto kan nooit lang meer duren. Mijn camera staat in de aanslag.

Deze heb ik trouwens gespot in Frankrijk, maar ik kom er niet achter welke soort het is. Ze kwamen op de klavertjes zitten, en waren zoals je kunt zien best wel klein, en van kleur oranje/rood:

en op de buitenkant van de vleugels zaten ook witte vlekken:

Mooie vlinder Lemmy!
Keizersmantel??

Gevonden op; http://www.mfnf.nl/vlinders.html en dan (uiteraard ) kiezen voor vlinders in Frankrijk!
Hmmmz nee dat is hem niet....maar er staan er meer op die er wat van weg hebben, misschien vind jij de goede

Veldparelmoervlinder!
Nee, die is het niet. Die is een stuk groter, en de mijne heeft nog een soort van randje met wit onderaan de vleugels. Hij lijkt er zo op het 1e gezicht wel op.
Jaaaaa, die is het! De veldparelmoervlinder! Bedankt!!!
Dat kon ook niet missen, een gelijksoortige foto
Mijn Distelvlindervriendje was er net weer. Hij poseert echt voor me. Er was ook weer een Koolwitje net, maar die is een beetje schuw. Dat mijn kat er achter aan sprong hielp ook niet echt mee, natuurlijk

Ik heb in Frankrijk maar liefst 2 keer een kleine ijsvogelvlinder gezien. Die zijn echt heel mooi. Helaas niet op de foto kunnen zetten.
[quote]Sarah Scott schreef op 06 juli 2009 @ 13:08:

Lemmy, prachtige foto zeg! Volgens mij is het een bont zandoogje?

Oja, dat moet hem wel zijn inderdaad! Dankjewel.
Inderdaad Mal, práchtige vlinder! (Heb hem ff gegoogeld)

Nu ik beter kijk... zie ik dat mijn vlinder 2 oranje vlekken heeft naast het lijfje en de Veldparelmoervlinder heeft daar een patroon. Dus ik denk dat die het ook niet is... maar het zal wel dezelfde familie zijn.
Deze kleine blauwe vlinders vliegen ook vaak bij ons in de tuin, vooral vroeg in voorjaar.
O Lemmy, wat een mooie foto is dat. Het lijkt wel een plaatje uit een sprookjesboek zo.
Weten jullie ook, hoe een vlinder eitjes afzet?

Ik zie nu regelmatig een Koolwitje die tegen een blaadje van de rucola aan gaat zitten, en dan fladdert. Ik heb ook geen idee of ze dat graag doen op rucola.
Ik heb het ooit eens 'live' mogen zien, hoe een vlinder eitjes afzet...

Zoon had een mooie rups gevonden en wilde die graag bewaren in een potje, om te zien wat er zou gebeuren. De rups verpopte zich en werd een vrouwtjes-witvlakvlinder, dat zijn niet de 'knapste' vlinders om te zien want ze hebben geen vleugels... We zetten de vlinder snel in de tuin, want ik had me ondertussen ingelezen over hoe de witvlakvlinder zich voortplant: het vrouwtje lokt het mannetje met geur. Dit gebeurde dan ook direct, onder onze ogen! Opeens kwam er een mannetjeswitvlakvlinder aangevlogen (die hebben dus wel vleugels ), werd er gepaard en nog dezelfde middag legde het vrouwtje een heleboel eitjes, waarna haar taak blijkbaar volbracht was en ze doodging...

Erg leuk dit eens te kunnen volgen van dichtbij! Maar goed, ik weet niet of dit veel raakvlakken heeft met het eitjes-afzet-ritueel van het koolwitje... Wel weet ik dat koolwitjes niet voor niets KOOLwitjes heten, vroeger verbouwde mijn vader altijd kool en die zat altijd ónder de rupsen van koolwitjes... kan me zomaar voorstellen dat rucola ook geschikt is voor koolwitjes.
Kijk eens! Het begon net heel hard te regenen, zie ik ineens een heel klein bruin vlindertje. Dus snel naar buiten, ging hij schuilen in en struik, ik kon hem wel op de foto zetten (was erg schuw). Heb ik daar zomaar 3 verschillende soorten op 1 dag in de tuin. Wat een mooie dag!

het is denk ik een soort van Zandoogje, ik zal eens even googlen.
Ik kan hem niet vinden, deze vlinder. Iemand een idee?
Ik denk dat het een Koevinkje is (eerst dacht ik dus dat 'mijn' Bont zandoogje een Koevinkje was, maar nu denk ik dat jouw vlinder het Koevinkje dan moet zijn).
Ehm....

anoniem_28077 wijzigde dit bericht op 06-07-2009 15:59
Reden: Overbodige info weggehaald.
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven