Vlinder - spot - topic
zondag 14 juni 2009 om 09:28
Nu het weer zomer gaat worden (althans dat is de bedoeling) kunnen we ook weer vaker vlinders zien in onze tuinen, op vakantie of op balkons.
Ik vind het prachtige insecten. Vinden jullie het leuk om mee te kletsen en foto's te plaatsen over welke jullie gezien hebben?
Vorig jaar hadden we een beetje en slap vlinderjaar, maar ik heb nu 3 vlinderstruiken in de tuin en ik hoop er nu wel meer te gaan zien als de zon een beetje meewerkt.
Ik vind het prachtige insecten. Vinden jullie het leuk om mee te kletsen en foto's te plaatsen over welke jullie gezien hebben?
Vorig jaar hadden we een beetje en slap vlinderjaar, maar ik heb nu 3 vlinderstruiken in de tuin en ik hoop er nu wel meer te gaan zien als de zon een beetje meewerkt.
Stressed is just desserts spelled backwards
maandag 13 juli 2009 om 15:37
Ja, het is me gelukt om een Witje op de foto te zetten, die zijn steeds zo vliegensvlug!
ik had ook een kleine blauwe in de tuin, maar die kreeg ik niet voor de lens.
enne off-topic, maar deze heb ik in bloei, mooi he! Komen alleen helemaal geen beestjes op af.
ik had ook een kleine blauwe in de tuin, maar die kreeg ik niet voor de lens.
enne off-topic, maar deze heb ik in bloei, mooi he! Komen alleen helemaal geen beestjes op af.
maandag 13 juli 2009 om 16:00
Jahaa! Eindelijk! Het is wel een doodgewone ordinaire distelvlinder , maar ik heb er eindelijk weer een.
Voordat ik deze foto maakte, besloot hij tot grote lol van mijn dochter, eerst even op mijn hoofd te gaan zitten. Ik meende al wat te voelen en dochterlief bevestigde dat hij er echt zat.
Vervolgens liet hij de honing weer goed smaken.
zoebie, een beetje troost voor jou: mijn vlinderstruik zit vol hommels. Van die grote met geel en wit, maar ook van die kleine aardhommeltjes met een oranje ruggetje.
En Mal., je mag de bloemen uit je vlinderstruik knippen, hoe meer snoei hoe meer bloei is mij ooit geleerd.
maandag 13 juli 2009 om 17:13
Hah Mal! Hier ook een witje (voor het eerst!) zal ze vanavond ff plaatsen, heb ook een gehakkelde aurelia gekiekt. Er waren er véél vandaag! Heb diverse setjes aurelia's door de lucht zien buitelen, witjes, en nog zo'n koevinkje (helaas niet op foto). Ook nog een eekhoorn kunnen fotograferen, heb er jammer genoeg wel brandnetelvoeten aan over gehouden
maandag 13 juli 2009 om 17:18
maandag 13 juli 2009 om 18:24
Wauw, die koninginnepages van Zoebie, prachtig! Helaas komen die vrijwel niet voor in de regio waar ik woon...
Maar wel fijn er op deze manier toch een beetje van te kunnen meegenieten!
Hier, na veel regen, eindelijk weer een warme zonnige dag met veel vlinders! Ik zal hierna even een aantal foto's plaatsen.
Hier, na veel regen, eindelijk weer een warme zonnige dag met veel vlinders! Ik zal hierna even een aantal foto's plaatsen.
maandag 13 juli 2009 om 18:48
Blauwtje
Dagpauwoog
Dagpauwoog
Gehakkelde aurelia (met extra 'gehakkelde' vleugel, heeft zeker een ongelukje gehad ofzo)
Gehakkelde aurelia (die hebben eigenlijk best een eng 'alien'-hoofdje van dichtbij, of ligt dat aan mij?
Atalanta
Atalanta
Bont zandoogje
En als laatste, geen vlinder, maar ik vond 'm er zo lief uitzien:
Dagpauwoog
Dagpauwoog
Gehakkelde aurelia (met extra 'gehakkelde' vleugel, heeft zeker een ongelukje gehad ofzo)
Gehakkelde aurelia (die hebben eigenlijk best een eng 'alien'-hoofdje van dichtbij, of ligt dat aan mij?
Atalanta
Atalanta
Bont zandoogje
En als laatste, geen vlinder, maar ik vond 'm er zo lief uitzien:
maandag 13 juli 2009 om 21:20
Wouw Lemmie wat een mooie foto's en veel verschillende. Ik sta er steeds van te kijken hoe vlinders eruit zien. Op foto's kun je het ook veel beter bekijken. Vandaag zaten er vier distelvlinders op een bloem. Maar toen ik terug rennend met fototoestel kwam waren ze alweer gevlogen. Het barst van de distelvlinders in mijn struik, maar de koninginnepage heeft zich vandaag niet laten zien. Toch wel leuke dingen geknipt.
maandag 13 juli 2009 om 21:23
Distelvlinders zijn ook best interessant als je er meer over opzoekt.
De distelvlinder (Vanessa cardui) is een trekvlinder uit de onderfamilie van de Nymphalinae. De vlinders die we in Europa zien, zijn in het algemeen afkomstig uit Centraal-Afrika, waar de soort overwintert, en in veel mindere mate in Noord-Afrika en Zuid-Europa. In de voorzomer trekken de vlinders naar onze streken, (tot in Scandinavië toe) en planten zich hier voort. Hij laat zich daarbij door gunstige wind meevoeren. In het najaar vindt remigratie plaats, al is niet duidelijk in hoeverre die vanuit Nederland en België succesvol is.
Distelvlinders komen overal ter wereld voor, behalve op de Noordpool, Zuidpool en in Zuid-Amerika. De vliegtijd in de Benelux is van mei tot oktober, in tropische gebieden is hij heel het jaar door te vinden.
Het zijn dus eigenlijk een soort van vakantiegangers
De distelvlinder (Vanessa cardui) is een trekvlinder uit de onderfamilie van de Nymphalinae. De vlinders die we in Europa zien, zijn in het algemeen afkomstig uit Centraal-Afrika, waar de soort overwintert, en in veel mindere mate in Noord-Afrika en Zuid-Europa. In de voorzomer trekken de vlinders naar onze streken, (tot in Scandinavië toe) en planten zich hier voort. Hij laat zich daarbij door gunstige wind meevoeren. In het najaar vindt remigratie plaats, al is niet duidelijk in hoeverre die vanuit Nederland en België succesvol is.
Distelvlinders komen overal ter wereld voor, behalve op de Noordpool, Zuidpool en in Zuid-Amerika. De vliegtijd in de Benelux is van mei tot oktober, in tropische gebieden is hij heel het jaar door te vinden.
Het zijn dus eigenlijk een soort van vakantiegangers
maandag 13 juli 2009 om 22:16
quote:Maleficent schreef op 13 juli 2009 @ 20:33:
Wauw, mooie foto's Lemmy! Haha, gehakkelde Aurelia met een extra hakkel erin
Vlinders zien er van de voorkant sowieso al minder schattig uit. Zie deze Atalanta:
[afbeelding]
Best scary toch?
Ja, die wil je niet tegenkomen in een donker steegje!
Ik geloof dat ik die kleine blauwe vlinders het schattigst vind om te zien, het lijkt wel alsof ze een wipneusje hebben (vergrootglas erbij hoor... of een beetje fantasie misschien). Mijn dochter van 3 noemt ze altijd 'baby-vlinders' omdat ze zo klein zijn vergeleken met andere vlinders...
Die blauw met oranje variant van Mosterd vind ik ook prachtig!
Wauw, mooie foto's Lemmy! Haha, gehakkelde Aurelia met een extra hakkel erin
Vlinders zien er van de voorkant sowieso al minder schattig uit. Zie deze Atalanta:
[afbeelding]
Best scary toch?
Ja, die wil je niet tegenkomen in een donker steegje!
Ik geloof dat ik die kleine blauwe vlinders het schattigst vind om te zien, het lijkt wel alsof ze een wipneusje hebben (vergrootglas erbij hoor... of een beetje fantasie misschien). Mijn dochter van 3 noemt ze altijd 'baby-vlinders' omdat ze zo klein zijn vergeleken met andere vlinders...
Die blauw met oranje variant van Mosterd vind ik ook prachtig!
dinsdag 14 juli 2009 om 09:43
dinsdag 14 juli 2009 om 09:56
Leuke eekhoorn Sarah, hoe gaat het met je brandnetelbenen? Die bewerkte foto met de gehakkelde Aurelia is mooi zeg!
Mosterd, mooi zeg, dat blauwtje met een Nederlands tintje
Zoebie, hoe groot zijn die Koninginnepages? Krijg echt het gevoel van jouw foto's dat ze een enorme spanwijdte hebben vergeleken met de andere soorten.
Vandaag weer zon, dus hopelijk weer veel vlinders in de tuin! Vorig jaar heb ik maar 3 soorten in de tuin gehad in totaal eind vd zomer en nu is het juli en heb ik toch al
koolwitje
atalanta
distelvlinder
dagpauwoog
blauwtje
koevinkje
Heb alleen nog geen gehakkelde gezien, maar die was bij mij eind vd zomer pas in de tuin.
Ik zie nooit meer de Kleine Vos, terwijl ik die vroeger heel veel zag. Hebben die een andere vliegtijd? Willen jullie eens opletten of jullie die weer zien in de tuin?
Mosterd, mooi zeg, dat blauwtje met een Nederlands tintje
Zoebie, hoe groot zijn die Koninginnepages? Krijg echt het gevoel van jouw foto's dat ze een enorme spanwijdte hebben vergeleken met de andere soorten.
Vandaag weer zon, dus hopelijk weer veel vlinders in de tuin! Vorig jaar heb ik maar 3 soorten in de tuin gehad in totaal eind vd zomer en nu is het juli en heb ik toch al
koolwitje
atalanta
distelvlinder
dagpauwoog
blauwtje
koevinkje
Heb alleen nog geen gehakkelde gezien, maar die was bij mij eind vd zomer pas in de tuin.
Ik zie nooit meer de Kleine Vos, terwijl ik die vroeger heel veel zag. Hebben die een andere vliegtijd? Willen jullie eens opletten of jullie die weer zien in de tuin?
dinsdag 14 juli 2009 om 10:20
Ik kom niet verder dan hommels, bijen en wespen op mijn balkon. Vlinders zie ik wel langs ons huis vliegen, maar een tussenstop maken? Ho maar! En dus geniet ik hier maar van mee, want wat een mooie vlinders komen er voorbij zeg!
Straks boodschappen doen met kleinezoon, neem ik de camera mee, wie weet wat ik tegenkom.
Straks boodschappen doen met kleinezoon, neem ik de camera mee, wie weet wat ik tegenkom.
dinsdag 14 juli 2009 om 12:33
jeetje Mal, moest echt effe kijken hoe het zat.
Dacht dat ie voor dood in de vlinder lag. Maar zag opeens de vlinderbloem erbij en dat ie erop zat.
Net de koninginnepage weer gespot en op de foto.
Ook een of ander klein leuk vlindertje die ik nog niet had gezien. Ben benieuwd of iemand weet wat het is.
Zal ze straks weer hier neerzetten.
Dacht dat ie voor dood in de vlinder lag. Maar zag opeens de vlinderbloem erbij en dat ie erop zat.
Net de koninginnepage weer gespot en op de foto.
Ook een of ander klein leuk vlindertje die ik nog niet had gezien. Ben benieuwd of iemand weet wat het is.
Zal ze straks weer hier neerzetten.
dinsdag 14 juli 2009 om 14:07
Jeetje, ik wil jullie niet jaloers maken, maar net vier koninginepages is de struik. Waarna 1 van die vier op een andere kroop Weer een andere het daar niet mee eens was en een gevecht aanging. Tenminste daar leek het op.
Gelukkig fototoestel in mijn hand.
Even op een rijtje,
Deze zat er.
Een andere kwam erbij en ging erop zitten (helaas geen foto het ging nogal snel) Weer een andere joeg hem weg en ging hem achterna.
Deze bleef verdwaast in het gras zitten.
En toen die weer opvloog ging die andere er weer achteraan waardoor er een gevecht in de lucht onstond.
Jammer dat de laatste niet helemaal duidelijk is. Maar ik moest echt snel knippen. Want ze vlogen over het dak weg.
En die eerste zat daarna nog steeds rustig op de bloem.
Zijn er mannetjes en vrouwtjesvlinders? Ik heb altijd gedacht dat ze tweeslachtig waren? Maar het leek echt een gevecht omdat die ene op die andere ging zitten.
Gelukkig fototoestel in mijn hand.
Even op een rijtje,
Deze zat er.
Een andere kwam erbij en ging erop zitten (helaas geen foto het ging nogal snel) Weer een andere joeg hem weg en ging hem achterna.
Deze bleef verdwaast in het gras zitten.
En toen die weer opvloog ging die andere er weer achteraan waardoor er een gevecht in de lucht onstond.
Jammer dat de laatste niet helemaal duidelijk is. Maar ik moest echt snel knippen. Want ze vlogen over het dak weg.
En die eerste zat daarna nog steeds rustig op de bloem.
Zijn er mannetjes en vrouwtjesvlinders? Ik heb altijd gedacht dat ze tweeslachtig waren? Maar het leek echt een gevecht omdat die ene op die andere ging zitten.