Vlinder - spot - topic

14-06-2009 09:28 1064 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu het weer zomer gaat worden (althans dat is de bedoeling) kunnen we ook weer vaker vlinders zien in onze tuinen, op vakantie of op balkons.

Ik vind het prachtige insecten. Vinden jullie het leuk om mee te kletsen en foto's te plaatsen over welke jullie gezien hebben?

Vorig jaar hadden we een beetje en slap vlinderjaar, maar ik heb nu 3 vlinderstruiken in de tuin en ik hoop er nu wel meer te gaan zien als de zon een beetje meewerkt.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ha, wat een gave foto's Zoebie (en ja, ik ben wel jaloers ) het lijkt wel een soap daar bij jullie in de tuin

En, ik heb ook weer een nieuwe vlinder op de foto kunnen zetten! Ik ben helemaal blij, kijk eens wat een beauty van een Dagpauwoog:

De poes vindt het ook allemaal erg interessant , die moet ik in de gaten houden, want ze pakt ze zo uit de lucht. Vlinder zit rechtsboven, kat linksonder

en poseren voor de camera
Potverdikkeme, ik ben mijn albums in photobucket aan het reorganiseren en nu zijn al mijn foto's hier weg. Ieuw.

Ik zal ze er opnieuw opzetten. Maar ben een filmpje aan het uploaden dus het duurt wel even.
Ik heb een paar korte filmpjes gemaakt van de koninginnepage.

Zijn erg kort, maar de lange kan ik niet uploaden omdat het bestand te groot is.

En soms moet je even zoeken net als ik....

Filmpje 1 koninginnepage

Filmpje 2 koninginnepage

Filmpje 3

Nummero 4

En het vijfde
Wat een leuke filmpjes Zoebie. Het lijkt wel of ze veel sneller bewegen en vliegen dan andere soorten, of zie ik dat verkeerd?
Ja ze zijn bewegelijker dan de andere vlinders en het waaide soms hard. Ik was ze zelf ook steeds kwijt, omdat ik met de camera van het fototoestel maar beperkt zicht had. Maar ze blijven ook wel lang op een bloem zitten hoor.
Wat een geweldige foto's weer en nu ook al echte filmpjes! Als de distelvlinder een soort vakantieganger is, is mijn vlinderstruik vast een jeugdherberg. Ik had een echte distelvlinderexplosie. Er zaten er wel 10 in, plus een atalanta, twee koolwitjes, een gehakkelde aurelia en een voor mij onbekende vlinder. Er is vast wel iemand die weet welke dit is.

Het was af en toe dringen.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-FD3AXOMT.jpg

Ooit een vlinder met een wipneus gezien?

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LDK7YTWX-1.jpg

Dochter is ook al aangestoken door het vlinder-virus.
Ik heb inmiddels al ontdekt hoe mijn bruine vlinder heet: bont zandoogje.

Nu wordt het natuurlijk ook nog een uitdaging om een vlinder te spotten die we hier in het topic nog niet gezien hebben!

Wie heeft iets zeldzaams in de aanbieding?
Ik ben, echt waar, stikjaloers! Er was één! koolwitje op ons terras en die werd gevangen én gegeten door een van de katten toen ik de camera pakte

Wat een mooie foto's en filmpjes! En wat leuk dat je dochter het ook te pakken heeft Duet!

Wat een mooie kat hebben jullie Mal!!

Ik vrees dat die zeldzame niet bij mij vandaan zal komen Duet!
Die Distelvlinders hebben echt een raar koppie. Gewoon eng zeg. Maar als je goed kijkt zie je dat de koninginnepage dat ook heeft. Wat een mooie is dat bont zandoogje zeg. En hoe het kan weet ik niet, maar het vergaat hier ook al van de distelvlinders. Vanmiddag ook een dagpauwoog maar die dacht: "bekijk het maar ik wil niet op de foto, dus ik ga niet zitten.".

Leuk he dat je iedereen aansteekt. Manlief is ook al om en zit buiten op te letten.
Grappig dat jullie 'vlindervirus' ook besmettelijk is, hier gaat het al net zo!

Mijn man was vanmorgen vroeg in de tuin aan het werk, toen hij twee bonte zandoogjes in love zag. Vlug rende hij naar binnen en zette ze op de foto! Hij vertelde dat ze ook nog gingen paren, maar dat durfde hij niet op de foto te zetten, bang om iets te verstoren "Ja zeg," zei hij, "straks schrikken ze van mij en dan breekt er nog iets af of zo"... (even voor de beeldvorming: mijn man is een hele grote brede militair)...

Mijn oudste zoon (ook besmet), maakte vanmiddag deze foto van een atalanta die per ongeluk naar binnen was gevlogen en even met zachte hand naar buiten 'geleid' moest worden:

En ik heb vanmiddag dit landkaartje (toch?) gespot:

Prachtig om jullie foto's ook te zien! Ben nog steeds zwaar onder de indruk van de koninginnepages. Op de filmpjes kun je nog beter zien hoe groot ze wel zijn, echt geweldig! Ik hoop er ooit nog eens één in het echt te zien.

Maleficent, ook hier erg weinig kleine vossen dit jaar, en volgens mij waren er vorig jaar ook al minder. De vliegtijd is volgens mij van maart tot het einde van de zomer, dus dat kan het probleem niet zijn.
Mooie foto's weer, en prachtig zeg dat liefdeskoppeltje.

Ik heb er nooit zoveel tegelijk op de struik. Maar bij ons in de buurt staan heel veel vlinderstruiken, zie ik als ik wandel, dus ze hebben genoeg keus. Nou ja, wel fijn aan de andere kant.
quote:Lemmy schreef op 14 juli 2009 @ 20:26:

Hij vertelde dat ze ook nog gingen paren, maar dat durfde hij niet op de foto te zetten, bang om iets te verstoren "Ja zeg," zei hij, "straks schrikken ze van mij en dan breekt er nog iets af of zo"... (even voor de beeldvorming: mijn man is een hele grote brede militair)...
Jammer dat ik juist het mooiste filmpje niet kan uploaden. Dus dan maar via You Tube.

Hier de link

You Tube filmpje van de koninginnepage
Ik was gisteren op zoek naar info over de koninginnepage en er staat op marktplaats een advertentie van een man die om deze vlinders, de eitjes of de rupsen vraagt om er mee te gaan kweken. Mij stuit het tegen de borst om ze te vangen en af te geven. Ze horen in de vrije natuur vind ik. Maar manlief denkt er anders over en vind het een goed idee om de soort in stand te houden en/of uit te breiden. Wat is jullie mening?
quote:Zoebie schreef op 15 juli 2009 @ 12:40:

Ik was gisteren op zoek naar info over de koninginnepage en er staat op marktplaats een advertentie van een man die om deze vlinders, de eitjes of de rupsen vraagt om er mee te gaan kweken. Mij stuit het tegen de borst om ze te vangen en af te geven. Ze horen in de vrije natuur vind ik. Maar manlief denkt er anders over en vind het een goed idee om de soort in stand te houden en/of uit te breiden. Wat is jullie mening?

Ik zou in ieder geval geen vrij vliegende vlinders vangen om ermee te gaan kweken. Eitjes of rupsen onder ideale omstandigheden tot vlinder proberen te kweken, ja, maar geen vlinders vangen.

Ik weet nu ook dat het bonte zandoogje in mijn tuin komt om de rotte frambozen van mijn struiken te proeven. Door alle regen van de laatste tijd zijn ze niet meer geplukt en daar is het zandoogje heel blij mee. En ik weet nu dat de gehakkelde aurelia van Bavariabier houdt. Ik was net op de paardrijclub van mijn dochter. Daar stond een leeg kratje bier, waar een aurelia de hele tijd in de flesjes probeerde te likken.
Ik spot hier ook een vlinder, maar dan dood in de vensterbank
Ik kom terug van een nachtje ziekenhuis, is hier ineens een ware vlinderexplosie. 7 distelvlinders, 2 dagpauwogen en een witje zitten hier te feesten in de tuin. Ze komen nu ook zelfs op de andere struiken zitten (de witte en de blauwe)

de katten zitten wat af te miauwen
Hoera!

Hier is de eerste dagpauwoog gesignaleerd!

Enne....jawel, ook de eerste koninginnepage! Nu is het echt zomer!

Hier word ik helemaal blij van!
Ik heb nog nooit gezien dat de koninginnepage zo'n leuke streepjespyama op haar lijfje heeft. Dat is dan weer het voordeel van foto's maken, dan kijk je veel kritischer. Wat is ze toch mooi.
Duet, woon jij ook wat zuidelijker? grrrr nog iemand om jaloers op te zijn Mooi hoor!

Zoebie, ik zou ze niet snel vangen hoor. Stel dat je een vrouwtje vangt die al eitjes gelegd heeft, dan zit ze zinloos gevangen.
Nee hoor Mal, ik zou dat nooit doen. Ze horen hier in de tuin en in andere tuinen rond te vliegen zodat we van ze kunnen genieten. Ik zou er nooit een vangen. Moet er niet aan denken.

Duet wat leuk dat jij er nu ook een in je tuin hebt. Ik ben ervan overtuigd dat ze steeds terug komen.
Jippie! Ik heb mijn eerste vlinders op de gevoelige plaat vast gelegd! Ben helemaal blij!

Op deze vliegt de vlinder net weg, geeft een grappig effect.
Deze foto's zijn trouwens in de tuin van mijn dochter genomen, hier heb ik ze (op 1 na, die opgevroten is door een van de katten) nog steeds niet gezien.
Mooi Jonna! Die wegvliegende kan ik niet helemaal thuisbrengen. Een Distelvlinder?
Ik woon inderdaad in het zuiden van het land, zou het daar echt iets mee te maken hebben?

Zeg Jonna, wat was dat voor vlinder die daar weg vloog? Ik herken er niks bekends in, hebben we hier weer een nieuwe soort?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven