Vlooien vallen levend van de kat af.

07-09-2019 20:48 52 berichten
Deze week kwam ik erachter dat mijn kat vlooien heeft. Ze was er flink ziek van. Ik heb gisteren Advantage in haar nek (achterhoofd) gedruppeld. En ook een wormenpil gegeven. Ze voelt zich nu gelukkig al een stuk beter. Maar overal waar de kat een tijdje gelegen heeft, vallen de vlooien van haar af. Ze leven dan nog. Ik probeer ze zoveel mogelijk te vangen.

Zullen die vlooien alsnog dood gaan? Zijn ze verzwakt en vallen ze daarom van de kat af? Eentje sprong er weg, dus die had nog wel wat kracht. Normaal gesproken zitten de vlooien het liefst op de kat en zouden ze niet zomaar van de kat af gaan neem ik aan. Ik ben benieuwd wat jullie ervan weten.
Cremefraiche schreef:
07-09-2019 21:18
Het dekentje zit op dit moment in de wasmachine! Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo dol ben op gif spuiten in huis. En ook als ik het in de stofzuiger doe, dan komt het er weer uit en dat vind ik niet zo fijn voor mijn dochter haar gezondheid. Daarom hoopte ik het toch met alleen gif op de kat te gaan redden.
Niemand vindt het fijn om met gif te spuiten. Vlooien zijn ook niet fijn voor de gezondheid. Soms moet je een afweging maken.
Alle reacties Link kopieren
Met alleen gif op je kat red je het niet. Vlooienband stuk knippen en de zak in en zak regel matig vervangen.

Evt dochter uit logeren sturen als er met spray word gewerkt.
Alle reacties Link kopieren
MRES schreef:
07-09-2019 21:21
Gelukkig is dat poetsen tot je erbij neer valt inmiddels achterhaald. Vlooien zitten er altijd, overal. Zeker nu, het is op het moment hoogtij voor de vlooien.
Je hebt de kat nu behandelt. Omdat je er nu zoveel hebt kun je zijn dekens/kussens/iets anders waar hij veel op ligt een keer zo heet mogelijk wassen en een keer flink stofzuigen, vooral in de gaatjes/hoekjes/kiertjes.
En dan is het zaak de herhalingen stipt bij te houden, altijd, maar zeker nu, ivm de eitjes die over een tijdje uit gaan komen.

Waarom is dat achterhaald?
En wat bedoel je met dat vlooien er altijd zijn? Binnen of buiten...?
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Coerage schreef:
07-09-2019 21:25
Waarom is dat achterhaald?
En wat bedoel je met dat vlooien er altijd zijn? Binnen of buiten...?
Het is achterhaald omdat inmiddels bekend is dat er, zeker rond deze tijd, altijd en overal vlooien zitten. Weliswaar geen hele plaag, zoals bij TO, vandaar dat ze nu wél even een keer heel royaal moet stofzuigen en dekens ed een keer moet wassen, maar een paar vlooien heb je altijd. Ze zitten op de hond, de kat, buiten, op jezelf, overal.
Als je je dieren netjes op tijd behandelt heeft het dier er geen last van, want dan gaat de vlo op zoek naar een andere gastheer en voorkom je een plaag.
Alle reacties Link kopieren
MRES schreef:
07-09-2019 21:32
Het is achterhaald omdat inmiddels bekend is dat er, zeker rond deze tijd, altijd en overal vlooien zitten. Weliswaar geen hele plaag, zoals bij TO, vandaar dat ze nu wél even een keer heel royaal moet stofzuigen en dekens ed een keer moet wassen, maar een paar vlooien heb je altijd. Ze zitten op de hond, de kat, buiten, op jezelf, overal.
Als je je dieren netjes op tijd behandelt heeft het dier er geen last van, want dan gaat de vlo op zoek naar een andere gastheer en voorkom je een plaag.
Heb je hier een bron van?
Alle reacties Link kopieren
MRES schreef:
07-09-2019 21:32
Het is achterhaald omdat inmiddels bekend is dat er, zeker rond deze tijd, altijd en overal vlooien zitten. Weliswaar geen hele plaag, zoals bij TO, vandaar dat ze nu wél even een keer heel royaal moet stofzuigen en dekens ed een keer moet wassen, maar een paar vlooien heb je altijd. Ze zitten op de hond, de kat, buiten, op jezelf, overal.
Als je je dieren netjes op tijd behandelt heeft het dier er geen last van, want dan gaat de vlo op zoek naar een andere gastheer en voorkom je een plaag.

Ik ben het niet met je eens.
Durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat mijn huis vlo-vrij is. Weet je waarom? Omdat vlooien mij nog veel leuker vinden dan katten. Zo wist ik ook dat onze vlooienplaag voorbij was. Mijn kat was allang vlo-vrij, maar ik werd maanden later nog af en toe besprongen. Totdat we het tapijt eruit hebben getrokken en hebben vervangen voor laminaat. Toen was het klaar.
De vlo gaat dus zeker op zoek naar een andere gastheer, maar dat ben ík dus.
En ja, dus blijven stofzuigen totdat je huis echt vlo-vrij is. Zeker als je een houten vloer met kieren hebt... Een vlo-vrij huis kan dus zeker.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
MRES schreef:
07-09-2019 21:32
Het is achterhaald omdat inmiddels bekend is dat er, zeker rond deze tijd, altijd en overal vlooien zitten. Weliswaar geen hele plaag, zoals bij TO, vandaar dat ze nu wél even een keer heel royaal moet stofzuigen en dekens ed een keer moet wassen, maar een paar vlooien heb je altijd. Ze zitten op de hond, de kat, buiten, op jezelf, overal.
Als je je dieren netjes op tijd behandelt heeft het dier er geen last van, want dan gaat de vlo op zoek naar een andere gastheer en voorkom je een plaag.

Dat is echt onzin.
Ik geef mijn (buiten)katten niks tegen vlooien maar kam ze zeer regelmatig.
Ik heb één keer een plaag gehad (dat was nadat de jongste ergens gelogeerd had waar vlooien bleken te zijn), toen heb ik ze beiden eenmalig een pipetje gegeven en veeel gekamd. Elke levende vlo (en de dood lijkende voor de zekerheid ook) werd verzopen in bakjes water met zeepsop die ik overal had neergezet.
Verder schoonmaken en spuitbussen in alle hoeken, gaten, kieren en naden.
Was er vrij snel weer vanaf.
Nooit meer een enkele vlo of poepje hier gezien.
.
Coerage schreef:
07-09-2019 21:40
Ik ben het niet met je eens.
Durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat mijn huis vlo-vrij is. Weet je waarom? Omdat vlooien mij nog veel leuker vinden dan katten. Zo wist ik ook dat onze vlooienplaag voorbij was. Mijn kat was allang vlo-vrij, maar ik werd maanden later nog af en toe besprongen. Totdat we het tapijt eruit hebben getrokken en hebben vervangen voor laminaat. Toen was het klaar.
De vlo gaat dus zeker op zoek naar een andere gastheer, maar dat ben ík dus.
En ja, dus blijven stofzuigen totdat je huis echt vlo-vrij is. Zeker als je een houten vloer met kieren hebt... Een vlo-vrij huis kan dus zeker.
Dat ze niet bijten wil niet zeggen dat ze er niet zijn.
Alle reacties Link kopieren
MRES schreef:
07-09-2019 21:49
Dat ze niet bijten wil niet zeggen dat ze er niet zijn.

Je denkt dat ze leven van de lucht?
.
derooiekater schreef:
07-09-2019 21:38
Heb je hier een bron van?
Het vakblad van de dierenartsenbranche, uitgave ergens rond de lente dit jaar.
Zal vast ook wel ergens op internet te vinden zijn, dan zul je moeten zoeken naar een recent, wetenschappelijk artikel. Want rond deze tijd staat het internet natuurlijk ook vol met artikelen van dierenwinkels, dierenstichtingen en andere onbetrouwbare bronnen of bronnen die niet erg up to date Zijn.
Anoniem262821034 schreef:
07-09-2019 21:49
Dat is echt onzin.
Ik geef mijn (buiten)katten niks tegen vlooien maar kam ze zeer regelmatig.
Ik heb één keer een plaag gehad (dat was nadat de jongste ergens gelogeerd had waar vlooien bleken te zijn), toen heb ik ze beiden eenmalig een pipetje gegeven en veeel gekamd. Elke levende vlo (en de dood lijkende voor de zekerheid ook) werd verzopen in bakjes water met zeepsop die ik overal had neergezet.
Verder schoonmaken en spuitbussen in alle hoeken, gaten, kieren en naden.
Was er vrij snel weer vanaf.
Nooit meer een enkele vlo of poepje hier gezien.
Dat je ze niet ziet wil niet zeggen dat ze er niet zijn. 1 of 2 vlooien ergens in je omgeving spotten is mazzel hebben. Heb je enig idee hoeveel spinnen er in je huis zitten? Ik zie ze (gelukkig) niet dagelijks, en als ik er als eens zie, dan zijn het er 1 of 2. Dat wil niet zeggen dat er maar 1 of 2 zitten.
Mijn stelling, die ik rechtstreeks uit een vakblad voor dierenartsen haal, afdoen als 'echte onzin' alleen maar omdat jij er geen ziet, dát is pas onzin.
Anoniem262821034 schreef:
07-09-2019 21:50
Je denkt dat ze leven van de lucht?
Jij denkt dat jij of jouw katten de enige zijn die ze kunnen bijten?
Alle reacties Link kopieren
MRES schreef:
07-09-2019 21:57
Jij denkt dat jij of jouw katten de enige zijn die ze kunnen bijten?

Als ze bij mij binnen rondhupsen wel ja.
.
Anoniem262821034 schreef:
07-09-2019 21:59
Als ze bij mij binnen rondhupsen wel ja.
Want? Eenmaal in jouw huis kunnen ze niet meer verhuizen en ze moeten iedere 5 minuten bloed zuigen om te overleven?
Alle reacties Link kopieren
Wij kwamen er vorig jaar in elk geval niet van af met alleen druppels en veel stofzuigen.
We hebben uiteindelijk de bank (boven- en onderkant) , de vloer, alle kieren en plinten, de onderkant van het gordijn en de kamer van jongste (want daar sliep de kat graag, en ook zoon en ik zijn geliefd bij die krengen) met spray behandeld en na nog 100x stofzuigen waren we ze eindelijk kwijt.

TO, echt tijd voor actie!
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Je schrijft dat je er vanuit gaat dat de vlooien het liefst op je kat zitten. Dat is niet waar, vlooien leven niet op je kat maar in zijn omgeving. De kat wordt alleen als gastheer gebruikt; de vlo bijt je kat, voedt zich, springt weer van je kat om in de omgeving eitjes te leggen.
De vlooien die je van je kat af ziet springen zijn dus nieuwe vlooien uit de omgeving.

Zoals al eerder iemand schreef: 90% van de vlooien zit in je huis, maar 10% van wat je ziet zit op de kat zelf.
Als je de omgeving niet behandeld zul je niet van de vlooien af komen.
Alle reacties Link kopieren
MRES schreef:
07-09-2019 21:49
Dat ze niet bijten wil niet zeggen dat ze er niet zijn.

Wat er ook in dat wetenschappelijk artikel staat, I dare to defy that. Want ik ben een magneet voor die krengen. Echt, ik ben een "canary in the coal mine". Ik geloof er niets van dat er hier in huis nog 1 of 2 rondhupsen die zowel de kat (die heeft anti-vlo) als mij (ik heb geen anti-vlo ;-D) links laten liggen.
Ben nu dus ook wel heel erg benieuwd naar dat artikel.

Overigens: ook al zouden er 1 of 2 overblijven. Feit blijft toch zeker dat je om een plaag (da's meer dan 1 of 2...) te voorkomen, je veel moet stofzuigen. Plagen ontstaan niet vanzelf en gaan niet vanzelf over. En al helemaal niet enkel door alleen je kat pipetjes te geven.
Zou jij het echt daarbij laten als je veel vlooien in huis hebt?
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
snowdogs schreef:
07-09-2019 22:16
Je schrijft dat je er vanuit gaat dat de vlooien het liefst op je kat zitten. Dat is niet waar, vlooien leven niet op je kat maar in zijn omgeving. De kat wordt alleen als gastheer gebruikt; de vlo bijt je kat, voedt zich, springt weer van je kat om in de omgeving eitjes te leggen.
De vlooien die je van je kat af ziet springen zijn dus nieuwe vlooien uit de omgeving.

Zoals al eerder iemand schreef: 90% van de vlooien zit in je huis, maar 10% van wat je ziet zit op de kat zelf.
Als je de omgeving niet behandeld zul je niet van de vlooien af komen.
Volgens mij klopt het niet wat je schrijft. Ik heb er vandaag veel over gelezen en er staat steeds dat er 5 % van het probleem op je kat zit. Dat zijn de volwassen vlooien. De andere 95% zijn de larven, eitjes en poppen, maar de volwassen vlooien zitten niet elders dan op de kat.

https://verhuisdieren.nl/blog/heeft-een ... at-vlooien
Alle reacties Link kopieren
Cremefraiche schreef:
07-09-2019 22:32
Volgens mij klopt het niet wat je schrijft. Ik heb er vandaag veel over gelezen en er staat steeds dat er 5 % van het probleem op je kat zit. Dat zijn de volwassen vlooien. De andere 95% zijn de larven, eitjes en poppen, maar de volwassen vlooien zitten niet elders dan op de kat.

https://verhuisdieren.nl/blog/heeft-een ... at-vlooien

Wat van de kat af komt springen zijn inderdaad geen nieuwe vlooien volgens mij.
Hoe lang geleden had je advantage gegeven en zie je nu nog steeds vlooien van de kat afkomen? Als je kijkt in de vacht, is het dan schoon?
Als een kat vlooien heeft, dan zie je die in de vacht lopen. Wel zorgvuldig stukje voor stukje afspeuren en tot 'op de huid kijken'.

Die larven, eitjes en poppen is dus waar het risico in zit. Dat heb je inmiddels wel begrepen? En dat dat de reden is dat je de omgeving moet behandelen?
Je bent al kleedjes aan het wassen enzo. Prima! Stofzuigen kan je ook zonder gif in te zetten, hoewel ik voor de zekerheid daar wel zo'n kattenbandje in zou doen. Dus dat zijn alvast 2 dingen die je direct in kan zetten (en al hebt gezet) om erger te voorkomen.
Je kan ook besluiten het verder af te wachten en nog even geen gif in te zetten. Ik ben daar ook niet zo happig op, dus ik begrijp je.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Hier een link met tips zonder gif.

https://degroeneos.nl/ultieme-artikel-n ... strijding/
Alle reacties Link kopieren
Je moet ook veel blijven kammen. Net als met hoofdluis. Je kamt ze er zo uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef mijn katten vuile pens .
De vlooienvriendjes lusten dat niet :P
Welkom in de tropen
Alle reacties Link kopieren
Coerage schreef:
07-09-2019 22:28
Wat er ook in dat wetenschappelijk artikel staat, I dare to defy that. Want ik ben een magneet voor die krengen. Echt, ik ben een "canary in the coal mine". Ik geloof er niets van dat er hier in huis nog 1 of 2 rondhupsen die zowel de kat (die heeft anti-vlo) als mij (ik heb geen anti-vlo ;-D) links laten liggen.
Ben nu dus ook wel heel erg benieuwd naar dat artikel.

Overigens: ook al zouden er 1 of 2 overblijven. Feit blijft toch zeker dat je om een plaag (da's meer dan 1 of 2...) te voorkomen, je veel moet stofzuigen. Plagen ontstaan niet vanzelf en gaan niet vanzelf over. En al helemaal niet enkel door alleen je kat pipetjes te geven.
Zou jij het echt daarbij laten als je veel vlooien in huis hebt?

Helemaal mee eens. Als vlooien iemand lekker vinden ben ik dat.

Hen trouwens altijd iets in huis preventief want vaak breekt zn plaag in het weekend Uit.
Ga naar de dierenarts en vraag om een antivlooieninjectie.

Werkt, snel en beter dan welk druppeltje dan ook. En maandenlang bescherming. Dus nie elke week druppelen en andere nare gifjes. Kost je 1x een paar euro en een consult.

En dan wat omgevingsspray kopen en elke dag even sprayen en zuigen. Ben je er ook nog zo vanaf.
Alle reacties Link kopieren
Cremefraiche schreef:
07-09-2019 22:32
Volgens mij klopt het niet wat je schrijft. Ik heb er vandaag veel over gelezen en er staat steeds dat er 5 % van het probleem op je kat zit. Dat zijn de volwassen vlooien. De andere 95% zijn de larven, eitjes en poppen, maar de volwassen vlooien zitten niet elders dan op de kat.

https://verhuisdieren.nl/blog/heeft-een ... at-vlooien
Uit die 95% larven, eitjes en poppen komen toch nieuwe vlooien? Die nieuwe vlooien springen op je kat, gebruiken hem als gastheer, leggen weer nieuwe larven etc.
Dan is het cirkeltje weer rond.
Vlooien leven niet op het dier, maar in zijn omgeving. Je dierenarts zal dat bevestigen. Daarom is het bij een besmetting of plaag zaak om juist ook de omgeving te behandelen anders kom je niet van het vlooienprobleem af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven