Vreemd verhaal: proefrit maken

04-12-2010 12:13 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn op zoek naar een andere auto, we hadden een mooie gezien op internet: dus wij er naar toe om een proefrit te maken. We hebben een auto om in te ruilen, maar die auto hadden we niet mee.

We konden wel een proefrit maken, maar dan moest hij eerst de inruil zien en een prijs afspreken.

Want de auto moest uit de showroom en hij wou hem niet vies laten worden voor alleen een proefrit, dan moest hij hem weer poetsen. Het kwam heel vaak voor dat mensen bij hem een proefrit kwamen doen en dan via internet een auto kopen.

Beetje vreemd verhaal vind ik, ook al zou ik een prijs afspreken, dan nog is het niet zeker of ik de auto koop. Daarvoor doe ik eerst de proefrit. Ook wil ik de auto van binnen, van onderen en van buiten helemaal bekeken hebben voor ik een prijs afspreek. En jammer dat hij moet poetsen: maar anders verkoop je toch geen auto's? Kortom, wij vonden het een vreemd verhaal.

Wij waren serieus geïntereseerd, en hadden deze al op internet gevonden. Als hij goed reed en de auto zag er verder goed uit hadden we hem zeker gekocht. Nu verkoopt hij ons sowieso niks. Ik heb hem gezegd dat ik er over na zou denken, maar dat ik verwachtte geen zaken te gaan doen met hem.

Hoe meer ik er over na denk, hoe vreemder ik het verhaal vind. Zijn er meer mensen die het wel eens zo hebben meegemaakt?
Ik snap best dat hij het vervelend vindt dat ding uit de showroom te rijden en daarna weer te moeten poetsen (met dit weer zeker). Maar kom op zeg, hoe kun je andere bepalen of je hem wilt kopen of niet? Eerst een proefrit, dan een prijs afspreken.
Het in showroom staat brengen van een auto kan iets van 250 euro kosten, voor een klant dan. Als een bedrijf dat zelf doet uiteraard minder. Plus de brandstof uiteraard.

Telkens als er iemand een proefrit komt maken, moeten ze daarna die hele auto weeer netjes krijgen/nakijken/voltanken. Kost erg veel tijd en geld, en aangezien de marges in de autobranche extreem laag zijn,

(Een erg goed bedrijf behaalt meer dan 1% winstmarge netto), dan snap je waarom je er terughoudend mee zijn.

Vooral ook omdat er veel mensen zijn die niet weten wat ze willen, en maar raak kijken en willen proefrijden. Als je dan ook nog eens je inruil auto niet meeneemt, kom je helemaal weinig serieus over.
Mijn vriend heeft een autobedrijf en dit komt vaker voor.

als voorbeeld: Er staan een aantal auto's te koop op de site van 3000 euro. Mensen komen en willen graag een proefrit maken. Geen probleem zover. Maar als je dan gaat onderhandelen over de prijs, willen ze bijvoorbeeld 1000 euro voor die auto bieden. Dat gaat natuurlijk nergens over. En dan zeggen ze er nog bij, meer kan ik niet betalen voor een auto. Oke. dat kan natuurlijk, maar ga dan geen auto's zoeken van 3000 euro. je gaat toch ook geen huis kopen die je eigenlijk niet kan betalen?

Dit soort acties frustreert dus, omdat het dus eigenlijk gewoon zonde van je tijd is, en je net gepoetste auto

Ik denk dat jullie verkoper eerst wilde kijken of jullie wel serieuze kopers waren?
Quattro: bedankt voor de aanvullende informatie. Ik wist niet dat het zoveel kostte. Toch ben ik van mening dat als je een auto wilt verkopen, dat het je dan ook geld kost.

Bovendien is het helemaal niet zeker dat ik de auto daar wil inruilen, als ik er niet voldoende voor krijg, verkoop ik hem zelf. Ik kan ook geen prijs bepalen als ik de auto nog niet van onder tot boven bekeken heb.
quote:Snoekkie schreef op 04 december 2010 @ 12:22:

Ik denk dat jullie verkoper eerst wilde kijken of jullie wel serieuze kopers waren?

Misschien wel, dat had hij dan anders moeten brengen denk ik. Maar ik weet nog niet of ik een serieuze koper ben. Daarvoor moet ik de auto eerst helemaal bekijken. Ik ben wel serieus geïnteresseerd. Op dit moment is het de enige auto in de regio die we willen hebben, maar dat weet hij niet. Ik wil best verder kijken. Nu verkoopt hij sowieso niks aan ons.

Ik vind het gewoon vreemd dat hij al over prijs begint, terwijl we de auto aan de binnenkant nog niet eens bekeken hebben.
ik snap je wel hoor, als het mij zou overkomen zou ik het ook vreemd vinden en achterdochtig worden.

Maar nu snap ik ook de kant van verkoper. Maar je hebt gelijk, het is de toon die de muziek maakt, en vriendelijkheid kost niets toch?
Maar je weer toch niet voldoende over de auto om te onderhandelen voordat je een proefrit gemaakt hebt?

Bij onderhandelingen gaat het vaak ook niet alleen over de prijs maar kun je ook andere dingen erbij verwachten zoals een kleine reperatie voor de verkoop, een reserveband enz

dat kun je dan toch niet bespreken voor de proefrit.

Dat het voor de verkoper frustrerend is snap ik heus wel maar juist in deze tijden kun je maar beter klantvriendelijk zijn. Ze brengen je omzet zo ergens anders naar toe. Kijk maar naar TO.

Ikzelf heb braderien gedraaid en hoe vaak ik daar wel niet uitlg heb staan geven, verpakkingen open gemaakt heb om dingen te laten zien, advie gegeven heb enz enz. Zonder dat mensen wat kochten zijn met nog geen 10 handen te tellen. Maar soms tref je een goede en dan ben je blij dat je al die moeite weer gedaan hebt.
Door schade en schande wij geworden handelen autoverkopers zo. De marges zijn echt heel klein, als dan 2x de autio moet poetsen is de marge weg. en aangezien er dus veel mensen zijn die niet serieus zijn, begrijp ik de verkoper heel goed.

Neemt niet weg dat ik jullie ook begrijp, je wilt immers weten hoe een auto rijdt.
Maar dan nog, is er dan niet een ander manier om dat aan te pakken? Ik kan aan de buitenkant niet zien wat ik voor een auto wil bieden. Ik had letterlijk alleen de motorkap nog maar gezien.
Waarom heb je je eigen auto dan niet meegenomen? Het is niet meer dan gebruikelijk dat de verkoper eerst wil zien wat jullie in te ruilen hebben.

Ik kan me best voorstellen dat hij geen zin heeft om kosten te maken(idd de kleine marges) voor die proefrit als hij niet kan zien wat er op ingeruild zou worden.
Dat snap ik dan weer wel dat hij ook benieuwd is naar de inruilauto
Auto stond bij de garage: olie verversen. Maar het was wat mij betreft niet zeker dat we die ook echt gaan inruilen, als de prijs me niet bevalt, verkoop ik hem zelf.

Of maakt dat niet uit? Ik kreeg nu de indruk dat ik nu al moest zeggen dat ik hem ging kopen.
Snap het van de kant van de verkoper wel. Je probeert te schatten hoe serieus een koper is voor je alles uit de kast trekt. Is een beetje hetzelfde met aannemers: als je aangeeft nog pas in het allereerste begin van je bouwplannen te zijn, gaan ze nog geen uitvoerige tekeningen en maquettes maken.

Ik heb het (met een auto, dus) nog extremer meegemaakt: ik moest eerst de auto kopen, inclusief getekend contract, voor ik een proefrit mocht maken. Als ik dan tijdens die proefrit gebreken zou ontdekken (net of ik autotechnicus ben) zouden ze die kosteloos voor aflevering in orde maken.

Ik werd dus blijkbaar niet heel serieus genomen. Ik ging op mijn beurt toen maar op zoek naar een dealer die me wel serieus nam.
Natuurlijk hoef je niet meteen te zeggen dat je de auto wilt kopen. De verkoper wil gewoon weten of jullie serieuze bedoelingen hebben. Zat mensen die voor de lol een proefrit willen maken en de auto baggervies of nog erger terugbrengen. En zeker als je je eigen auto niet meeneemt kan het niet helemaal kosjer overkomen voor de verkoper.
quote:sophie_emma schreef op 04 december 2010 @ 12:43:

Snap het van de kant van de verkoper wel. Je probeert te schatten hoe serieus een koper is voor je alles uit de kast trekt. Is een beetje hetzelfde met aannemers: als je aangeeft nog pas in het allereerste begin van je bouwplannen te zijn, gaan ze nog geen uitvoerige tekeningen en maquettes maken.

Ik heb het (met een auto, dus) nog extremer meegemaakt: ik moest eerst de auto kopen, inclusief getekend contract, voor ik een proefrit mocht maken. Als ik dan tijdens die proefrit gebreken zou ontdekken (net of ik autotechnicus ben) zouden ze die kosteloos voor aflevering in orde maken.

Ik werd dus blijkbaar niet heel serieus genomen. Ik ging op mijn beurt toen maar op zoek naar een dealer die me wel serieus nam.Ha, daar zou ik ook heel vriendelijk voor bedanken. Wat een idioterie.
quote:sophie_emma schreef op 04 december 2010 @ 12:43:

Ik heb het (met een auto, dus) nog extremer meegemaakt: ik moest eerst de auto kopen, inclusief getekend contract, voor ik een proefrit mocht maken. Als ik dan tijdens die proefrit gebreken zou ontdekken (net of ik autotechnicus ben) zouden ze die kosteloos voor aflevering in orde maken. .Sjemig wat een arrogantie van die verkoper! Wil die nou een auto verkopen of niet?
Ik snap jou, en ik snap de verkoper. Duidelijk een gevalletje van elkaar niet helemaal begrijpen. Misschien nog eens langs gaan als je wel je inruil-auto bij je hebt?
quote:quattro35 schreef op 04 december 2010 @ 12:21:

Het in showroom staat brengen van een auto kan iets van 250 euro kosten, voor een klant dan. Als een bedrijf dat zelf doet uiteraard minder. Plus de brandstof uiteraard.

Telkens als er iemand een proefrit komt maken, moeten ze daarna die hele auto weeer netjes krijgen/nakijken/voltanken. Kost erg veel tijd en geld, .

Dan zou het misschien handiger zijn om te kijken hoe dit goedkoper kan. Een verkoper kan meegaan met de proefrit zodat ie weet wat er mee gebeurt, dat scheelt het nakijken achteraf. Het voltanken hoeft naar mijn idee ook niet voor elke 20 km te gebeuren. En het poetsen kun je door een scholier als bijbaan laten doen, tientje per uur ofzo, nou, met een uur kun je een auto best mooi opgepoetst hebben (tenzij streched limo ).

Maar mogelijk mis ik hier iets???
Ik snap die verkoper eigenlijk beter dan jou. De proefrit is het laatste deel van de koop. Je gaat op een auto af, en beoordeelt de leeftijd, staat, technische dingen etc. Dan ga je es praten over een prijs, inruilmogelijkheid. Als laatste maak je een proefrit.

Zeker met deze puinzooi op de weg snap ik wel dat hij zn auto niet met iedereen meegeeft, kom nou. En je had niet eens je inruilexemplaar bij je! Daar snap ik dus echt niets van.
Eens met voorgaande berichten. De verkoper zoekt een serieuse koper, en iemand die (misschien) wel wil inruilen maar de inruilauto niet bij zich heeft zal dus in elk geval tijdens dat bezoek de auto niet kopen.
quote:2Heineken schreef op 04 december 2010 @ 13:00:

[...]

Dan zou het misschien handiger zijn om te kijken hoe dit goedkoper kan. Een verkoper kan meegaan met de proefrit zodat ie weet wat er mee gebeurt, dat scheelt het nakijken achteraf.

Zit jij daar op te wachten? Als jij zelf persoonlijk wil bepalen of iets lekker rijd en of het je bevalt dat er een (vaak opdringerige) verkoper naast je zit? Net alsof de kledingverkoopster bij je in het pashokje komt, ik vind het niks.

Het voltanken hoeft naar mijn idee ook niet voor elke 20 km te gebeuren. En het poetsen kun je door een scholier als bijbaan laten doen, tientje per uur ofzo, nou, met een uur kun je een auto best mooi opgepoetst hebben (tenzij streched limo ).

Maar mogelijk mis ik hier iets???

Denk je echt dat men een nieuwe auto laten poetsen door een paar scholiertjes? Met showroomschoon word ie echt binnenstebuiten gekeerd. Dit hoeft misschien niet elke keer na een proefrit, maar ik snap een garage erg goed dat je een showroomauto niet laat poetsen door een scholiertje maar iemand die weet waar ie mee bezig is en daar de betreffende verantwoordelijkheid met zich mee neemt. Ik laat mijn nieuwe Spark ook niet wassen door een scholier, en als ie binnen een uur klaar zou zijn (showroomschoon dus ook onder de stoelen etc) dan vertrouw ik hem niet.

Maar aan de TO, ik snap aan de ene kant de verkoper wel maar aan de andere kant, ik snap jou ook heel goed. Je koopt toch niet iets zonder een proefrit? Toen wij de showroom inliepen werden we ookk niet direct geholpen, met het idee, zo'n jong iemand heeft toch niet genoeg voor een nieuwe auto. Maar na een babbel met een niet-opdiringerige verkoper mochten we een proefrit nemen, met een auto uit de showroom omdat de 'reclameauto-proefritauto' met een collega mee naar huis was. Dit was geen probleem we moesten alleen ff rijbewijs laten zien en formuliertje invullen en omdat het een showroommodel was liever een proefrit van max 20 km. Geen gedoe met onze eigen auto eerst willen zien oid. Dus ja, de verkopers verschillen nog al...
Ik vind het wel gek dat er moeilijk word gedaan door de autoverkoper over de proefrit. Was er geen zelfde type auto beschikbaar?

Wij kwamen er bijvoorbeeld pas bij een proefrit achter dat er geen plaats was voor de linkervoet naast de koppeling, en dat dat in de praktijk heel vervelend rijden was. Met nog een aantal andere minpunten is de koop niet doorgegaan. En zoiets moet je echt eerst ervaren.
ja, zo gaat dat!

ik baal er ook van, ze willen bij veel garage's eerst de koop geregeld hebben en de prijs afgesproken voor je een proefrit mag maken.

ik heb dan ook nog steeds geen nieuwe auto.
quote:elodita schreef op 04 december 2010 @ 13:52:

ja, zo gaat dat!

ik baal er ook van, ze willen bij veel garage's eerst de koop geregeld hebben en de prijs afgesproken voor je een proefrit mag maken.

ik heb dan ook nog steeds geen nieuwe auto.

Ik vind dat zo vreemd, je koopt toch (meestal) ook geen kleren zonder ze te passen?

Gelukkig deden ze er bij ons niet moeilijk over, verkoper had al vrij snel door dat wij serieuze kopers waren. Misschien ja ik weet niet hoor, misschien zit het em in verschil tussen nieuw en occasion? Wij kochten een nieuwe auto, misschien dat het daarom makkelijker ging omdat er niks kon mankeren aan een auto die van de band af komt rollen (technisch dan he). Gaat het bij jou om nieuw of occasion?

Na de proefrit zijn we gaan onderhandelen, de inruil bepalen etc. Nachtje over geslapen, en toch maar door laten gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven