Vreemde kat in huis
donderdag 13 augustus 2020 om 20:42
Ik woon in een erg warm zolderappartement dus wil ik graag de deuren naar mijn dakterras open doen, vooral nu 's avonds en in de ochtenden. Sinds kort heeft iemand in de buurt - ik woon in het centrum van een stad - een kitten die ze gewoon buiten laten. Deze kitten loopt zo bij ons naar binnen, vanochtend en nu 's avonds weer. Ik ben een beetje bang voor katten (heel stom ik weet het) en mijn vriend is allergisch, dus dit is echt heel erg irritant. Nu doen we de deur telkens dicht als we hem weer buiten hebben gekregen, maar dit doe ik natuurlijk liever niet. Daarnaast zie ik hem soms op het dakterras ook krabben aan onze loungeset, spelen op plantenpotten en met planten, wat ik ook niet echt waardeer.
Ik weet niet van wie de kat is en ik heb geen buurt app o.i.d. Nu vraag ik mij af of ik hiermee gewoon moet dealen omdat ik ervoor kies midden in de stad te gaan wonen en dan krijg je dat, of moet ik op zoek gaan naar de eigenaar en er wat van zeggen? En ook hoe? Iemand tips of ideeën hoe dit aan te pakken?
Het beestje heeft geen halsband trouwens.
Ik weet niet van wie de kat is en ik heb geen buurt app o.i.d. Nu vraag ik mij af of ik hiermee gewoon moet dealen omdat ik ervoor kies midden in de stad te gaan wonen en dan krijg je dat, of moet ik op zoek gaan naar de eigenaar en er wat van zeggen? En ook hoe? Iemand tips of ideeën hoe dit aan te pakken?
Het beestje heeft geen halsband trouwens.
donderdag 13 augustus 2020 om 21:27
donderdag 13 augustus 2020 om 22:08
donderdag 13 augustus 2020 om 23:03
Mijn moeder is ook als de dood voor katten en durft om deze reden geen deur of raam open te laten, want al die huiskatten zijn niet weg te jagen. Ze zijn veel te veel gewend aan mensen.
En ja, je kunt bang zijn voor katten, net zoals er mensen bang zijn voor spinnen of kleine ruimtes. Niet alle angsten zijn rationeel.
En ja, je kunt bang zijn voor katten, net zoals er mensen bang zijn voor spinnen of kleine ruimtes. Niet alle angsten zijn rationeel.
donderdag 13 augustus 2020 om 23:08
Wel ja, een schutting plaatsen of een hordeur omdat anderen HUN HUISdier maar door de buurt laten rondlopen.Stippeltjesbehang schreef: ↑13-08-2020 22:50Is er geen mogelijkheid om je dakterras te omheinen met een schutting?
Een hordeur lijkt me ook een goed idee.
Want je kunt dit katje proberen weg te jagen... Er zullen in de toekomst vast meer katten komen buurten.
Echt de omgekeerde wereld.
Zij moeten er voor zorgen dat een ander geen last heeft van hun kat.
donderdag 13 augustus 2020 om 23:58
Ja want je kunt een kat ook echt uitleggen waar hij wel of niet mag komen
Als je een buitenruimte hebt, heb je nou eenmaal te maken met allerlei soorten dieren. Niet alleen katten. Ook vogels, konijnen, muizen, ratten, eekhoorn etc. Dat weet je op voorhand.
Katten lopen nou eenmaal buiten rond. Kunnen er mensen zijn die vinden dat je ze binnen moet houden, maar het is bij wet gewoon toegestaan. En dat zal voorlopig ook zo blijven. Je kunt je er ontzettend aan ergeren... maar dat helpt niet. Wat wel helpt is om je tuin of terras zo te maken dat er geen katten kunnen komen.
vrijdag 14 augustus 2020 om 02:00
vrijdag 14 augustus 2020 om 06:42
Ik had vroeger een pers en ik ontdekte dat hij naar de buren liep. Ik vind dat echt vervelend en heb toen de doorloop afgeschermd.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
vrijdag 14 augustus 2020 om 12:24
@stippeltjesbehang: ik had vroeger buren die zwakstroom draadjes schuin hadden gespannen op hun schutting zodat de katten in hun eigen tuin bleven.
Waar ik nu al ruim 15 jaar woon ook nooit last gehad van katten tot er 1,5 jaar geleden mensen zijn komen wonen die hun katten buiten rond laten zwerven.
Leuk joh, katten die continu in je voortuin zitten te graven en poepen !!
Waar ik nu al ruim 15 jaar woon ook nooit last gehad van katten tot er 1,5 jaar geleden mensen zijn komen wonen die hun katten buiten rond laten zwerven.
Leuk joh, katten die continu in je voortuin zitten te graven en poepen !!
vrijdag 14 augustus 2020 om 16:01
Stippeltjesbehang schreef: ↑13-08-2020 23:58Ja want je kunt een kat ook echt uitleggen waar hij wel of niet mag komen![]()
Als je een buitenruimte hebt, heb je nou eenmaal te maken met allerlei soorten dieren. Niet alleen katten. Ook vogels, konijnen, muizen, ratten, eekhoorn etc. Dat weet je op voorhand.
Katten lopen nou eenmaal buiten rond. Kunnen er mensen zijn die vinden dat je ze binnen moet houden, maar het is bij wet gewoon toegestaan. En dat zal voorlopig ook zo blijven. Je kunt je er ontzettend aan ergeren... maar dat helpt niet. Wat wel helpt is om je tuin of terras zo te maken dat er geen katten kunnen komen.
Daar is niks 'nu eenmaal' aan. Dat is een bewuste keuze van katteneigenaren die hun kat niet bij houden. De kat is het enige huisdier wat als uitzondering op alle andere huisdieren bij een ander in de tuin mag schijten. Dat heeft vanzelfsprekend niks te maken met wilde dieren zoals vogels, muizen en eekhoorns.
Dat deze uitzondering bij wet is toegestaan is een uitzondering. Waarbij de vraag is hoe lang die uitzondering nog in stand blijft aan gezien het een rare uitzondering is.
Je kan je dan daarachter verschuilen, maar dat maakt het natuurlijk niet minder asociaal dat jouw kat in de zandbak van de buren schijt, of daar dingen kapot maakt, of wilde beesten om zeep helpt.
Dan moet je niet van anderen verlangen dat ze hun tuin tegen jouw kat gaan beschermen; dan zorg jij gewoon zelf dat jouw kat niet uit jouw tuin gaat.
vrijdag 14 augustus 2020 om 22:56
Je kunt je er ontzettend druk over maken. Maar daarmee hou je die katten niet uit je tuin. De één vindt het normaal. De ander ergert zich rot. Maar feit blijft dat het is toegestaan. En zo lang dat het geval is, zullen er veel katten vrij rondlopen.-Shifty- schreef: ↑14-08-2020 16:01Daar is niks 'nu eenmaal' aan. Dat is een bewuste keuze van katteneigenaren die hun kat niet bij houden. De kat is het enige huisdier wat als uitzondering op alle andere huisdieren bij een ander in de tuin mag schijten. Dat heeft vanzelfsprekend niks te maken met wilde dieren zoals vogels, muizen en eekhoorns.
Dat deze uitzondering bij wet is toegestaan is een uitzondering. Waarbij de vraag is hoe lang die uitzondering nog in stand blijft aan gezien het een rare uitzondering is.
Je kan je dan daarachter verschuilen, maar dat maakt het natuurlijk niet minder asociaal dat jouw kat in de zandbak van de buren schijt, of daar dingen kapot maakt, of wilde beesten om zeep helpt.
Dan moet je niet van anderen verlangen dat ze hun tuin tegen jouw kat gaan beschermen; dan zorg jij gewoon zelf dat jouw kat niet uit jouw tuin gaat.
zaterdag 15 augustus 2020 om 10:49
Stippeltjesbehang schreef: ↑14-08-2020 22:56Je kunt je er ontzettend druk over maken. Maar daarmee hou je die katten niet uit je tuin. De één vindt het normaal. De ander ergert zich rot. Maar feit blijft dat het is toegestaan. En zo lang dat het geval is, zullen er veel katten vrij rondlopen.
Gelukkig wel! Zelf geen kat vanwege allergie, maar via mijn tuin kan ik toch nog meegenieten van deze leuke dieren. Ik verwelkom ze dus in mijn tuin
zaterdag 15 augustus 2020 om 11:11
Stippeltjesbehang schreef: ↑14-08-2020 22:56Je kunt je er ontzettend druk over maken. Maar daarmee hou je die katten niet uit je tuin. De één vindt het normaal. De ander ergert zich rot. Maar feit blijft dat het is toegestaan. En zo lang dat het geval is, zullen er veel katten vrij rondlopen.
Ik verbaas me vooral over de gedachtegang er achter; dat katteneigenaren maar vinden dat iemand anders maatregelen moet treffen om andermans katten uit hun tuin te houden.
Het is vanzelfsprekend veel en veel makkelijker en veel logischer en veel socialer voor de katteneigenaar om katten in eigen tuin te houden dan voor alle buren om maatregelen te treffen tegen die kat. Ik vind dus die gedachtegang zo enorm krom dat ik er met m'n pet niet bij kan.
Ik heb er zelf geen last van en ik vind katten ook leuk.
zaterdag 15 augustus 2020 om 13:20
Ik zou echt nooit zomaar water aan een kat geven. Ik pieker er niet over, zwerver of huiskat maakt mij niet uit.Metallover schreef: ↑14-08-2020 02:00Wat zou ik dit heerlijk vinden, een kat die gezellig komt aanlopen!! Heerlijk knuffelen en koelen!
Maar goed jij niet dus.
Ik mag toch wel hopen dat je hem water hebt gegeven met die hitte, voor het zelfde is het een zwerver en kan ze water vinden.
zaterdag 15 augustus 2020 om 15:42
Ik zeg ook helemaal niet dat het wel of niet krom is. Dat staat er los van. Maar ook al vind je het nog zo krom: zolang het mag, zullen mensen het blijven doen.-Shifty- schreef: ↑15-08-2020 11:11Ik verbaas me vooral over de gedachtegang er achter; dat katteneigenaren maar vinden dat iemand anders maatregelen moet treffen om andermans katten uit hun tuin te houden.
Het is vanzelfsprekend veel en veel makkelijker en veel logischer en veel socialer voor de katteneigenaar om katten in eigen tuin te houden dan voor alle buren om maatregelen te treffen tegen die kat. Ik vind dus die gedachtegang zo enorm krom dat ik er met m'n pet niet bij kan.
Ik heb er zelf geen last van en ik vind katten ook leuk.
Wil je dat aanpakken, zul je actief de politiek in moeten gaan of alle kattenluikjes in de buurt eigenhandig dicht timmeren... En anders denk ik toch dat je niet anders kunt dan toch zelf je tuin zoveel mogelijk dicht of onaantrekkelijk te maken voor katten.
zondag 16 augustus 2020 om 10:20
Ja, en meld erbij dat je kussens vernield worden en je vriend allergisch is. Het is niet waarschijnlijk dat deze kat ook krabt hoor. Er zijn ook nog lieve katten. Alleen hun eigenaars deugen vaak niet. Die zijn vaak aso.Wintertime16 schreef: ↑13-08-2020 20:53Halsbandje omdoen met een briefje erin, of ze hun kat willen binnenhouden.
zondag 16 augustus 2020 om 10:22
Een hond kun je ook niet uitleggen dat hij niet bij een ander mag poepen. Daarom is de eigenaar verantwoordelijk. Dus de eigenaar van katten ook. En katten MOETEN buiten volgens jou, nou honden evengoed! Die hebben ook behoefte aan bewegingsvrijheid!Stippeltjesbehang schreef: ↑13-08-2020 23:58Ja want je kunt een kat ook echt uitleggen waar hij wel of niet mag komen![]()
Maar dit kun je allemaal niet doen ten koste van anderen. Dan moet je ergens op de hei gaan wonen.
zondag 16 augustus 2020 om 10:24
En zolang dat het geval is, lees ik op facebook berichtjes van katten die zomaar verdwijnen, katten die doodmishandeld zijn, etc. En zolang katten rondlopen, zal dat het geval zijn.Stippeltjesbehang schreef: ↑14-08-2020 22:56Je kunt je er ontzettend druk over maken. Maar daarmee hou je die katten niet uit je tuin. De één vindt het normaal. De ander ergert zich rot. Maar feit blijft dat het is toegestaan. En zo lang dat het geval is, zullen er veel katten vrij rondlopen.
En of de wet het wel of niet toestaat dat katten vrij rondlopen, de wet pleit kattenhouders nog altijd NIET vrij van aansprakelijkheid voor aangerichte schade of overlast!
zondag 16 augustus 2020 om 10:30
Daar klimmen ze ook zo overheen, gister nog een paar huizen verderop een kat die de volière open/kapot heeft gemaakt en de helft van de vogeltjes vermoord heeft. Je kunt niet eens je hobby in EIGEN tuin uitvoeren door een kat van een ander, belachelijk.Stippeltjesbehang schreef: ↑13-08-2020 22:50Is er geen mogelijkheid om je dakterras te omheinen met een schutting?
Een hordeur lijkt me ook een goed idee.
Want je kunt dit katje proberen weg te jagen... Er zullen in de toekomst vast meer katten komen buurten.