Waar kopen jullie je spullen nu?

24-01-2021 15:59 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zonder al te veel te spreken over de huidige toestand, plaats ik hier een vraag die daarmee te maken heeft. Het gaat over huisspullen, vandaar niet onder de c-pijler.

Disclaimer: Ik heb het zeker niet zwaar, ik weet dat het in feite een luxeprobleem is. Maar als student heb ik de keuze gemaakt niet te willen lenen, met als gevolg dat ik vijf jaar even wat minder keuzevrijheid heb ik aanschaf van producten etc. vandaar mijn vraag.

Waar kopen jullie je spullen nu? In december is mijn bezem kapot gegaan. Eigenlijk zou ik ook graag een nieuw stoffer en blik willen. Sinds december gebruik ik telkens de stofzuiger, maar ik heb ook geen zin om voor alle kleine dingetjes die uit de kast te toveren. Vorige week merkte ik dat ik een keukengerei miste, uiteindelijk maar bij de grote gele supermarkt gekocht. Want ik wilde het graag die dag gebruiken. 4 (!!!) euro heb ik ervoor betaald. Terwijl je die normaal voor een euro of minder bij de action o.i.d. kan kopen.
Normaliter koop ik mijn spullen vaak bij de kringloop. Uit financieel, maar ook milieuvriendelijk oogpunt. Ik merk dat online dingen veel duurder zijn (logisch natuurlijk, niet tweedehands), ook tikken de verzendkosten flink aan. En vergeet al het onnodige verpakkingsmateriaal niet.
Ik merk dat mijn budget er momenteel doorheen vliegt. Door dit soort aanschaffen. Ook schoonmaakmiddelen lijken veel duurder te zijn bij de supermarkt?

Waar kopen jullie momenteel dit soort (onnodige maar toch wel handige) spulletjes? Alles online, leen je het van de buren of is het pech totdat de winkels weer opengaan?
De afgelopen weken heb ik ook vaak gewacht met aanschaffen, met het idee dat de winkels over een aantal weken weer open gingen. Maar het duurt nu wel erg lang.

Ik ben benieuwd. Wie weet hebben jullie nog bruikbare tips om wat goedkoper uit te zijn. Want momenteel is het allemaal wel heel krap.

(ik koop dus geen kleding o.i.d. momenteel. Dus daar blijft wel wat budget van over.. dus ik kom nog wel uit, maar leuk is anders. Ik had het liever opgespaard ;) )
Alle reacties Link kopieren
Alles online:
Kleding, schoenen, tassen en zelfs sieraden bij Zalando lounge, boodschappen via de appie, stellingkasten voor de schuur (het nieuwste klusproject) bij de praxis online, spullen die niet te krijgen zijn bij de buurtdrogist via bol.com, luieraanbiederingen via luierinfo.nl, die pakketbezorgers zijn kind aan huis hier ;-)
Zelfs aliexpress maar dat is meer voor de leukigheid.

Laatste had ik wel sokken en enveloppen nodig maar die hadden ze ook gewoon bij een albert heijn xl in de buurt. Je moet even wat beter rondkijken maar de meeste dingen hebben ze ook wel op adressen die nog wel open zijn.
cosmopolitan2208 wijzigde dit bericht op 24-01-2021 16:55
32.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Waar woon je, TO?

Voor huishoudelijke spullen kan ik je "De Klomp" in Groningen aanraden. Wat we daar 30 jaar geleden gekocht hebben aan huishoudspullen is nog steeds niet versleten. Ze bezorgen (in de buurt) en versturen.

https://deklomp-groningen.nl/
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
24-01-2021 16:27
Uit de OP:
Ik merk dat mijn budget er momenteel doorheen vliegt. Door dit soort aanschaffen. Ook schoonmaakmiddelen lijken veel duurder te zijn bij de supermarkt?

Hoeveel zou je nou concreet extra hebben uitgegeven de laatste 8 weken? Aan spullen die beslist niet hadden kunnen wachten?
Max een euro of €20? Een tientje per maand?
Overdrijf je niet heel erg een beetje?
Ik ben niet de topicopener, maar als je normaal bijna alles tweedehands koopt dan scheelt het natuurlijk enorm, en op een studentenbudget maakt dat zeker wel uit. Bovendien blijft het punt over duurzaamheid staan. En vergeet niet dat de situatie niet pas 8 weken anders is dan normaal, toen de kringlopen dit najaar nog open waren stonden er in ieder geval in mijn regio vaak hele lange rijen waardoor je echt niet 'even' iets kon gaan kopen.

TO, ik snap je heel goed. Ook als het uitkan door andere potjes in te zetten waar je nu op bespaart is het vervelend om niet de afwegingen te kunnen maken die je normaal zou doen, en meer uit te moeten geven aan dingen die minder duurzaam zijn. En ik snap ook dat er net nu dingen kapot kunnen gaan, dat overkwam mij ook in de eerste lockdown toen de winkels waar ik toen woonde ook allemaal dicht waren. Als je klein woont en weinig spullen hebt dan kan je zomaar in een week je enige grote kom laten stukvallen, je meestgedragen broek scheuren, en een lamp moeten vervangen. Maar dat kan nu niet zomaar, en dan zit je zonder licht in een pyjamabroek in de afwasteil beslag te maken. Natuurlijk ga je daar niet dood aan, maar vervelend is het wel.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
24-01-2021 16:37
Bij Appie en Kruidvat. En wat er niet is dat is er niet, dan maar geen kaarsen en de nieuwe onderbroeken kunnen ook nog wel een paar weken wachten.

Ik zal alleen morgen een boormachine moeten lenen bij de buurman want Ikea heeft nieuwe rolgordijnen gebracht maar de boormachinewinkel is helaas dicht.
Maar je mag de boormachinewinkel wel bellen of je er 1 kunt ophalen. Ik was ook een speciale lamp nodig die niet bij de supermarkt of de Kruidvat te koop was. Dus de plaatselijke Hubo gebeld en kon daar 1 ophalen. Zelfde met een buitenlamp voor bij de achterdeur. Maar je mag de boormachine van de buurman natuurlijk ook gewoon lenen. Dat is uiteindelijk duurzamer dan zelf alles aanschaffen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een lijstje met aan te schaffen dingen achter in mijn agenda, voor na de lockdown. Alles wat kan wachten schrijf ik daar op. Bijvoorbeeld een nieuwe plafondlamp en prullenbak voor in de keuken (net verbouwd). Tot die tijd voldoen een peertje en een emmer.
Andere dingen kunnen niet wachten en bestel ik online. Een cartridge bij de Bruna en laarzen voor de kinderen bij Decathlon bijvoorbeeld. Daarmee ben ik niet significant duurder uit dan normaal.
Dingen als schuursponsjes en pedaalemmerzakken kocht ik graag bij de Action, nu bij AH (inderdaad duurder).
wilma36 schreef:
24-01-2021 16:54
Maar je mag de boormachine van de buurman natuurlijk ook gewoon lenen. Dat is uiteindelijk duurzamer dan zelf alles aanschaffen.
Nou ja je kunt natuurlijk moeilijk de rest van je leven alles van anderen lenen in het kader van de duurzaamheid toch. Maar in dit geval vind ik het geoorloofd, zo vaak heb ik geen boormachine nodig en buurman mag ook alles van mij lenen.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
24-01-2021 17:07
Nou ja je kunt natuurlijk moeilijk de rest van je leven alles van anderen lenen in het kader van de duurzaamheid toch. Maar in dit geval vind ik het geoorloofd, zo vaak heb ik geen boormachine nodig en buurman mag ook alles van mij lenen.
Dat bedoel ik. Wij hebben er toevallig wel zelf 1 en als de buurman die wil lenen mag dat gerust. Een motblik en veger zoals TO mist zou ik toch echt wel zelf willen hebben. En ik geloof dat de bouwmarkt die ook nog wel eens kan hebben. Ze kan er altijd een telefoontje aan wagen.
wilma36 schreef:
24-01-2021 17:11
Dat bedoel ik. Wij hebben er toevallig wel zelf 1 en als de buurman die wil lenen mag dat gerust. Een motblik en veger zoals TO mist zou ik toch echt wel zelf willen hebben. En ik geloof dat de bouwmarkt die ook nog wel eens kan hebben. Ze kan er altijd een telefoontje aan wagen.
..op de site van gamma kijken. Kost €2,29, kun je jaren vooruit.
Alle reacties Link kopieren
Blablablaatschaap schreef:
24-01-2021 16:51
Ik ben niet de topicopener, maar als je normaal bijna alles tweedehands koopt dan scheelt het natuurlijk enorm, en op een studentenbudget maakt dat zeker wel uit. Bovendien blijft het punt over duurzaamheid staan. En vergeet niet dat de situatie niet pas 8 weken anders is dan normaal, toen de kringlopen dit najaar nog open waren stonden er in ieder geval in mijn regio vaak hele lange rijen waardoor je echt niet 'even' iets kon gaan kopen.

TO, ik snap je heel goed. Ook als het uitkan door andere potjes in te zetten waar je nu op bespaart is het vervelend om niet de afwegingen te kunnen maken die je normaal zou doen, en meer uit te moeten geven aan dingen die minder duurzaam zijn. En ik snap ook dat er net nu dingen kapot kunnen gaan, dat overkwam mij ook in de eerste lockdown toen de winkels waar ik toen woonde ook allemaal dicht waren. Als je klein woont en weinig spullen hebt dan kan je zomaar in een week je enige grote kom laten stukvallen, je meestgedragen broek scheuren, en een lamp moeten vervangen. Maar dat kan nu niet zomaar, en dan zit je zonder licht in een pyjamabroek in de afwasteil beslag te maken. Natuurlijk ga je daar niet dood aan, maar vervelend is het wel.
Jij verwoordt precies hoe het voor mij voelt!
Zoals ik inderdaad in het startbericht aangaf, het is niet onoverkomelijk. Soms gewoon vervelend. Bedankt voor je bijdrage!
Alle reacties Link kopieren
Liara schreef:
24-01-2021 16:43
Je gaat toch niet zoveel onnodige spullen kopen dat je het daardoor krap hebt? De meeste dingen kunnen echt wel wachten.
Klopt inderdaad ook hoor. Ik vind het alleen nog lastig omdat ik niet kan inschatten hoe lang het duurt. Dus ga je jezelf dagelijks "kwellen" dat je zonder stoffer en blik zit. Of schaf ik hem online aan waardoor ik weer veel duurder uit ben dan eventueel over een paar weken bij de kringloop oid.

Bovenstaande is een voorbeeld. Gaat natuurlijk met meer dingen zo.
Daveotion schreef:
24-01-2021 16:27
4 euro is toch een heel schappelijke prijs voor een stuk keukengerei?
Action heeft onrealistische en onhoudbare bodemprijzen.
En troep. Dan is zo'n knoflookpers ofzo misschien maar 1 euro, maar ook binnen de kortste keren stuk of onhandig in gebruik.
Ik betaal liever meer voor kwaliteit.
Onnodig is gewoon niet kopen lijkt me.
SamMaan schreef:
24-01-2021 17:25
Klopt inderdaad ook hoor. Ik vind het alleen nog lastig omdat ik niet kan inschatten hoe lang het duurt. Dus ga je jezelf dagelijks "kwellen" dat je zonder stoffer en blik zit. Of schaf ik hem online aan waardoor ik weer veel duurder uit ben dan eventueel over een paar weken bij de kringloop oid.

Bovenstaande is een voorbeeld. Gaat natuurlijk met meer dingen zo.
Als je een bezem hebt met afdraaibare kop kun je die gebruiken, met een stuk karton als blik. Of je veegt de boel met de bezem bij elkaar, pakt de grootste stukken op met je handen en gooit die in de vuilniszak en dan doe je het laatste restje even met de stofzuiger.

En zo zijn er voor andere problemen ook wel oplossingen te bedenken.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
24-01-2021 17:25
En troep. Dan is zo'n knoflookpers ofzo misschien maar 1 euro, maar ook binnen de kortste keren stuk of onhandig in gebruik.
Ik betaal liever meer voor kwaliteit.
Klopt hoor, daarom koop ik vaak bij de kringloop. Action gaf ik als voorbeeld omdat dit misschien voor meer mensen herkenbaar is qua prijzen.
Alle reacties Link kopieren
Na de aanvankelijke ergernis dat de bouwmarkten en hardware winkels dicht zijn probeer ik het in huis te vinden; je combineert sommige dingen anders bijvoorbeeld twee halflege stopcontacten prop je allemaal in één, of je kijkt of er nog iets bij de oude spullen zit wat je kan hergebruiken.

Bijvoorbeeld na vier USB-stopcontacten te hebben herverdeeld kon ik toch alles aansluiten. Het is nogal tijdrovend, dat wel, maar wel zuinig.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Daar waar ik ze voor een redelijke prijs kan bestellen bij een betrouwbare leverancier.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Hoe vaak moet je dat sort dingen dan kopen als je nu ineens zo veel duurder uit bent, omdat je die spullen weer allemaal moet kopen?
Alle reacties Link kopieren
Een schakelklok bleek vanmorgen kapot dus toen heb ik gezocht of er ergens een apparaat was dat een schakelklok kon missen en ja hoor ik vond er een.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Niet alles gelezen, maar zou jullie willen aanraden eerst even goed op de socials te kijken voor je iets bij bol bestelt. Veel winkels hebben hun eigen online opties opgezet. Onze lokale kantoorboekhandel bezorgt dezelfde dag nog aan huis (mits op voorraad uiteraard) en de kookspeciaalzaak is hard bezig de volledige inventaris online te zetten. Ook de verschillende kledingwinkels komen bestellingen thuis brengen, je kunt dan bv. een specifiek artikel bestellen of een pakket in een bepaalde stijl en maat laten thuisbezorgen, uitkiezen wat je wilt houden en de rest halen ze dan een paar uur later weer op.

Toch vind ik het zeker ook lastig hoor. Tante had bijvoorbeeld een jubileumverjaardag die natuurlijk maar op beperkte schaal door kon gaan, en verzoek was ook een klein kadootje in te leveren voor in een mand. Alles wat ik kon bedenken dat enigszins toepasselijk of attent was, was in die 1,5 week erg lastig (bestellen, leuk inpakken met kaart erbij, weer opsturen). Ik heb het opgelost, maar dan merk je het wel even.

En qua duurzaamheid: al dat online gedoe met extra benzine, dozen en plastic verpakkingsmateriaal staat me ook echt tegen. Ik stel dus ook wel dingen uit, maar soms gaat dat niet. Van de andere kant heb ik het idee dat er nu ook veel meer gehandeld wordt in de groepen op FB. Sommige dingen die gevraagd worden zijn echt grappig.
lariba wijzigde dit bericht op 24-01-2021 17:47
13.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
pearle schreef:
24-01-2021 16:03
Ik kan me dus niet voorstellen dat in die maand dat de winkels dicht zijn, je opeens vanalles nodig hebt of er opeens vanalles kapot gaat

Kruidvat heeft vaak acties van schoonmaakspul, maar ook de supermarkt hebben vaan de 1 + 1 gratis actie

Of ga anders naar de aldi of de lidl. Of neus op weggeefgroepen, marktplaats of wat al niet meer
Hier zijn er precies bij de lidl ofzo toch wat ik nodig heb te koop.
Zo was er een spatel stuk en die lagen ineens bij de lidl.
En hier kun je ook vragen bij de buurt groepen op facebook, dan heeft iemand het vaak nog liggen.
Zo heb ik laatst een mevrouw gymschoenen voor haar kind gegeven, kreeg lekker chocola terug en zij ook blij.
Idem met een oude fiets, ook iemand blij mee gemaakt en wij hebben zo ook een fiets voor kind geregeld.
Alle reacties Link kopieren
Ik had nog wat cold wax strips liggen die niet al te goed zijn (onthaart de helft minder), en wat ingedroogde creme die ik anders weg zou kwakken, maar dit is de gelegenheid om al je restjes dan toch te gebruiken i.p.v. weg te gooien. :proud:
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Bij de Hema in het dorp waar ik woon, kan je je bestelling doorgeven en komen ze t boven de € 20 (geloof ik) afleveren.
sallie68 schreef:
24-01-2021 17:48
Bij de Hema in het dorp waar ik woon, kan je je bestelling doorgeven en komen ze t boven de € 20 (geloof ik) afleveren.
Dat is bij elke Hema.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap sowieso niks van de lockdown waar het winkels betreft. De Primera moest dicht, want mensen die pakketjes kwamen brengen/halen wilden dan gelijk sigaretten of een wenskaart of een tijdschrift kopen en dat mocht niet, maar in "mijn" supermarkt is de pakketjesbalie bij de sigarettenbalie, en daarnaast staat een heel rek met wenskaarten en tijdschriften, en als mensen daar én een pakketje willen ophalen en tegelijkertijd een pakje peuken willen scoren en een tijdschrift of wenskaart kopen, dan is het opeens OK. Wie het snapt mag het zeggen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
24-01-2021 18:04
Ik snap sowieso niks van de lockdown waar het winkels betreft. De Primera moest dicht, want mensen die pakketjes kwamen brengen/halen wilden dan gelijk sigaretten of een wenskaart of een tijdschrift kopen en dat mocht niet, maar in "mijn" supermarkt is de pakketjesbalie bij de sigarettenbalie, en daarnaast staat een heel rek met wenskaarten en tijdschriften, en als mensen daar én een pakketje willen ophalen en tegelijkertijd een pakje peuken willen scoren en een tijdschrift of wenskaart kopen, dan is het opeens OK. Wie het snapt mag het zeggen.
Hele pijler om het te vragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven