Wachten op een sociale huurwoning

23-07-2017 19:32 135 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Ik ben nieuw hier en voor zover ik kon vinden is hier nog geen topic over gestart (zo wel, excuses!)

Ik ben inmiddels al een tijdje aan het reageren op woningen via de woningbouwvereniging.
Momenteel kom ik nog niet verder dan 20e op de wachtlijst.

Het lijkt me zo gezellig om hier leed (en uiteindelijk ook lief!) te delen met andere forummers in een soortgelijk schuitje.

Dus, voor een ieder die gezellig mee wil kletsen, wees welkom!
But without the dark, we'd never see the stars
Alle reacties Link kopieren
Ilovefairytales schreef:
27-07-2017 23:51
Woonde eerst in een flat met drugsdealer en gamer boven me. Een mevrouw met psychoses en zelfmoordpogingen, onder me. Naast me gezin en de man met losse handen.
Al met al een oud gebouw en zwaar k#t! Ik ging weer op zoek en kreeg deze woning eengezins woning.
Zogenaamd "slecht" buurt. Maar ik heb nog nooit zo fijn gewoond en lieve mensen...
Ik was nmr 16 en voor mij weigerden veel het + sommige afgewezen je mag voor deze woning geen strafblad hebben etc.
(Kosten zelfde als mijn vorige flat)
Nou dat klinkt inderdaad vreselijk ja. Maar heel fijn dat je nu lekker op je plek zit. Er is overal wel wat. Mijn koophuis stond destijds ook in de 'slechtste' straat van het dorp. Heb er fijn gewoond met een hoop gezellige buren. Het is maar net wat je past.
But without the dark, we'd never see the stars
Blackflame schreef:
27-07-2017 20:22
Nou Plek, jij slaat de spijker op z'n kop. Heb zelf ook erg veel spijt dat ik dat niet meteen heb gedaan op mijn 18e. Inderdaad, je gaat er niet van uit.. maar nooit verkeerd zo'n safety net. Zit zelf in de situatie. 'Tijdelijk' weer thuis wonen tot dat ik een huurwoning aangeboden krijg. Vrees helaas dat het niet zo tijdelijk is als ik in eerste instantie dacht :|

@mrs williams, spannend inderdaad! Zou er van uit gaan dat er kandidaten voor je zijn, maar stiekem hopen mag altijd. Het is je in ieder geval gegund!
Ik zou niet eens tijdelijk thuis kunnen wonen. Ik heb geen auto en mijn ouders wonen op 2uur reizen.

Lijkt me wel heel vervelend, ik hoop dat er snel iets op je pad komt. Is een particuliere studio huren misschien iets voor je? Lijkt me voor tijdelijk beter dan bij je ouders wonen.
RikM schreef:
27-07-2017 21:02
Kijken ze bij jullie naar de inschrijfduur dan? Bij ons kijken ze naar je woonduur, dus als je naar een particuliere huurwoning gaat dan begin je weer bij nul...
Dat is nogal lullig? Dan zou je dus misschien wel 10 jaar bij je ex moeten blijven wonen mocht je relatie over zijn. Of tot je 30e bij je ouders wonen.
Alle reacties Link kopieren
Ik sta al 5 jaar ingeschreven en sta nu pas 18e :( duurt zo lang!
Had ook het idee er bijna te zijn maar het gaat zo langzaam.. je zou toch denken dat er wekelijks wat mensen een huis krijgen en je daardoor binnen een aantal maanden vooraan komt te staan?
True that my eyes are blue,
quite the same as you.
Would you want me to
be a fool like you?
Alle reacties Link kopieren
Woon nu trouwens in een heel klein eenkamer appartement met mijn vriend. We moesten doen alsof we uit elkaar gaan zodat we gewoon een huurwoning kunnen krijgen en niet in de vrije sector hoeven te huren. We kwamen net een paar euro boven de inkomensgrens en zouden dan vanaf 720 euro mogen huren!! dat werd ons een beetje teveel. Dus hebben we moeten doen alsof we uit elkaar gaan zodat mijn vriend zijn account heeft met alleen zijn inkomen, waardoor we wel onder die grens zitten..
True that my eyes are blue,
quite the same as you.
Would you want me to
be a fool like you?
LJSS schreef:
28-07-2017 13:47
Ik sta al 5 jaar ingeschreven en sta nu pas 18e :( duurt zo lang!
Had ook het idee er bijna te zijn maar het gaat zo langzaam.. je zou toch denken dat er wekelijks wat mensen een huis krijgen en je daardoor binnen een aantal maanden vooraan komt te staan?
Ik sta in mijn vorige stad overal 45e of hoger en ook 5 jaar ingeschreven. En dan gaat dan om studio's en appartementjes met een slaapkamer. Eengezinswoningen eindig ik alsnog hoger dan 100e.
En dat is niet eens zo'n grote of gewilde stad??? Ik snap echt niets van dit systeem.
LJSS schreef:
28-07-2017 13:49
Woon nu trouwens in een heel klein eenkamer appartement met mijn vriend. We moesten doen alsof we uit elkaar gaan zodat we gewoon een huurwoning kunnen krijgen en niet in de vrije sector hoeven te huren. We kwamen net een paar euro boven de inkomensgrens en zouden dan vanaf 720 euro mogen huren!! dat werd ons een beetje teveel. Dus hebben we moeten doen alsof we uit elkaar gaan zodat mijn vriend zijn account heeft met alleen zijn inkomen, waardoor we wel onder die grens zitten..
Dat is fraude. Wij betalen overigens ook boven de 720. Ook in de tijd dat ik amper inkomen had. Blijkbaar verdien je dan voldoende. Ik vind het nogal wat om de boel te belazeren, je ziet dat er genoeg wachtenden zijn.
Alle reacties Link kopieren
plek schreef:
28-07-2017 13:45
Ik zou niet eens tijdelijk thuis kunnen wonen. Ik heb geen auto en mijn ouders wonen op 2uur reizen.

Lijkt me wel heel vervelend, ik hoop dat er snel iets op je pad komt. Is een particuliere studio huren misschien iets voor je? Lijkt me voor tijdelijk beter dan bij je ouders wonen.
Dan wordt dat inderdaad nog veel lastiger.

Ik kijk wel particulier, maar ik heb een golden retriever. Schat van een hond, maar helaas vaak niet welkom. Ach het komt ook wel, kan de tijd alleen wel wegkijken :lol:
But without the dark, we'd never see the stars
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

ook ik wacht met smart op de dag dat ik hoog genoeg sta. Sta nu bijna 4 jaar ingeschreven in een stad in het oosten van het land. Ik woon momenteel bij mn vader in als 30er en dat is niet de bedoeling uiteraard. ( heb hiervoor wel 12 jaar op mezelf gewoond, maar ben door omstandigheden weer thuis beland).

Ik heb nog nergens op gereageerd, omdat ik nog even wil sparen, maar kan zien hoe hoog ik sta als ik zou reageren. Sta nu ergens tussen de 8 en 20 steeds. Het liefst zou ik een appartementje met 2 slaapkamers willen. Hopelijk ben ik begin volgend jaar aan de beurt. Ondertussen ben ik al lekker aan het filosoferen hoe ik mn inrichting zou willen.
plek schreef:
28-07-2017 13:46
Dat is nogal lullig? Dan zou je dus misschien wel 10 jaar bij je ex moeten blijven wonen mocht je relatie over zijn. Of tot je 30e bij je ouders wonen.
Ja leuk hè? Echt een geweldig systeem. :thumbsup:
Alle reacties Link kopieren
plek schreef:
28-07-2017 13:51
Dat is fraude. Wij betalen overigens ook boven de 720. Ook in de tijd dat ik amper inkomen had. Blijkbaar verdien je dan voldoende. Ik vind het nogal wat om de boel te belazeren, je ziet dat er genoeg wachtenden zijn.
Nou nou ken jij mijn situatie of portemonnee? Ben overigens pas 23 jaar oud en heb nog geen zin om al mijn geld aan een woning uit te geven, heb nog genoeg om te zien en doen voor ik daar aan toe ben. En iedereen is vrij om een eigen account te hebben, we staan ook gewoon nog samen ingeschreven in ons huisje alleen hebben we nu ieder een account gesplitst om te reageren met eigen inkomen en ben volgens mij niet verplicht om samen met hem een nieuw huis te zoeken aangezien deze ook alleen op mijn naam staat.
True that my eyes are blue,
quite the same as you.
Would you want me to
be a fool like you?
Alle reacties Link kopieren
Frozie schreef:
28-07-2017 15:54
Hoi,

ook ik wacht met smart op de dag dat ik hoog genoeg sta. Sta nu bijna 4 jaar ingeschreven in een stad in het oosten van het land. Ik woon momenteel bij mn vader in als 30er en dat is niet de bedoeling uiteraard. ( heb hiervoor wel 12 jaar op mezelf gewoond, maar ben door omstandigheden weer thuis beland).

Ik heb nog nergens op gereageerd, omdat ik nog even wil sparen, maar kan zien hoe hoog ik sta als ik zou reageren. Sta nu ergens tussen de 8 en 20 steeds. Het liefst zou ik een appartementje met 2 slaapkamers willen. Hopelijk ben ik begin volgend jaar aan de beurt. Ondertussen ben ik al lekker aan het filosoferen hoe ik mn inrichting zou willen.
Hoi Frozie,

Leuk dat je meeschrijft. Daar kan ik me goed wat bij voorstellen. Is gewoon ontzettend fijn om je eigen plek te hebben met inderdaad je eigen inrichting!

Je zou eventueel wel wat kans maken als je op plek 8 zou komen. (In ieder geval hier in de regio) Ik hoop voor je dat je begin van het jaar lekker je appartementje kan inrichten :lol:
But without the dark, we'd never see the stars
Weg
LJSS schreef:
28-07-2017 22:48
Nou nou ken jij mijn situatie of portemonnee? Ben overigens pas 23 jaar oud en heb nog geen zin om al mijn geld aan een woning uit te geven, heb nog genoeg om te zien en doen voor ik daar aan toe ben. En iedereen is vrij om een eigen account te hebben, we staan ook gewoon nog samen ingeschreven in ons huisje alleen hebben we nu ieder een account gesplitst om te reageren met eigen inkomen en ben volgens mij niet verplicht om samen met hem een nieuw huis te zoeken aangezien deze ook alleen op mijn naam staat.
Nee, ik ken jouw situatie verder niet, ik ga puur af op wat je hier vertelt.
Maar doen alsof je uit elkaar bent, terwijl je wel samenwoont is gewoon fraude!
En ik ben ook 'pas' 25 en houd me gewoon aan de regels. Hoe zuur dat soms ook is.
LJSS, ik snap je wel.
Nou hebben wij enorm veel geluk gehad, waardoor we niet in jouw situatie zitten. We hebben een fijne eengezinswoning toegewezen gekregen deze winter, omdat rond oud en nieuw ook bijna niemand reageert, en het huis op de een of andere manier maar een anderhalve dag op de site stond. Nu, een half jaar later, heb ik eindelijk werk, en zouden we samen teveel verdienen om nog voor een sociale huurwoning in aanmerking te komen. Waren we een jaar later geweest, dan hadden we dus het dubbele van onze vorige huur moeten gaan betalen voor iets beters, wat in onze situatie had betekend dat we in die gribusflat hadden moeten blijven. Het verschil is dus wel heel erg groot als je nét teveel verdient.

En ja, rond de rustigere periodes de boel in de gaten blijven houden helpt dus zeker :yes: Onze vorige woning kregen we na bijna vier jaar toegewezen, omdat we in de zomer reageerden (en oke, toen stond hij al niet heel geweldig bekend). Deze hebben we toegewezen gekregen omdat we tijdens de feestdagen ook bezig waren met reageren.
Alle reacties Link kopieren
Blackflame schreef:
29-07-2017 06:42
Hoi Frozie,

Leuk dat je meeschrijft. Daar kan ik me goed wat bij voorstellen. Is gewoon ontzettend fijn om je eigen plek te hebben met inderdaad je eigen inrichting!

Je zou eventueel wel wat kans maken als je op plek 8 zou komen. (In ieder geval hier in de regio) Ik hoop voor je dat je begin van het jaar lekker je appartementje kan inrichten :lol:
Sorry voor de late reactie. Druk weekend gehad.

Ik heb getwijfeld of ik al zou reageren, maar dan kan ik mn huis maar half inrichten. Dan maar nog even wachten en straks alles in 1x goed kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
LJSS schreef:
28-07-2017 13:47
Ik sta al 5 jaar ingeschreven en sta nu pas 18e :( duurt zo lang!
Had ook het idee er bijna te zijn maar het gaat zo langzaam.. je zou toch denken dat er wekelijks wat mensen een huis krijgen en je daardoor binnen een aantal maanden vooraan komt te staan?
Al die asielzoekers moeten ook een huis en krijgen ook nog voorrang.
Zullen we de juiste term gebruiken? Een asielzoeker krijgt niet zomaar een huis, het zijn statushouders.

Los daarvan zijn bij lange na niet alle voorrangskandidaten statushouders. Terwijl dat imo nou juist een groep is die je snel uit de opvang van het COA wilt hebben, zal stukken goedkoper zijn.
Alle reacties Link kopieren
Frozie schreef:
31-07-2017 08:21
Sorry voor de late reactie. Druk weekend gehad.

Ik heb getwijfeld of ik al zou reageren, maar dan kan ik mn huis maar half inrichten. Dan maar nog even wachten en straks alles in 1x goed kunnen doen.
Och joh, maak je niet druk. Als het maar gezellig was :biggrin:

Ja dat snap ik! Kun je je voor nu nog lekker druk maken over hebbedingetjes en kleuren en alvast wat dingetjes verzamelen. De voorpret is in ieder geval al leuk! :hyper:
But without the dark, we'd never see the stars
Alle reacties Link kopieren
Ik baal! Normaal kregen we als er woningen aangeboden werden, rond 17.30 een mail met tipberichten, en dan kun je vanaf 19.00 reageren op een woning. De laatste tijd viel het mij op, dat een woning in de middag al geadverteerd staat, en je ook meteen kan reageren. De mail met het tipbericht komt nog steeds standaard rond 17.30 binnen. De laatste paar weken log ik dus standaard vanaf het middaguur in om te kijken of er woningen vrij komen. Zo ook een uur geleden, staat er al een paar uur een woning op, met eerste reageerder. Ik ben nu dus nr. 68! Zo balen! En die mail komt dus om 17.30 pas :facepalm: ......... als het nu op inschrijfduur geweest was, of als de woningbouwcorporatie op ongeveer dezelfde tijdstippen een woning deed adverteren, dan had ik nog kans gehad. Maar op deze manier gaat het nog heel lang duren....... einde frustratiepost :cry:
Alle reacties Link kopieren
Mrs_williams schreef:
01-08-2017 12:16
Ik baal! Normaal kregen we als er woningen aangeboden werden, rond 17.30 een mail met tipberichten, en dan kun je vanaf 19.00 reageren op een woning. De laatste tijd viel het mij op, dat een woning in de middag al geadverteerd staat, en je ook meteen kan reageren. De mail met het tipbericht komt nog steeds standaard rond 17.30 binnen. De laatste paar weken log ik dus standaard vanaf het middaguur in om te kijken of er woningen vrij komen. Zo ook een uur geleden, staat er al een paar uur een woning op, met eerste reageerder. Ik ben nu dus nr. 68! Zo balen! En die mail komt dus om 17.30 pas :facepalm: ......... als het nu op inschrijfduur geweest was, of als de woningbouwcorporatie op ongeveer dezelfde tijdstippen een woning deed adverteren, dan had ik nog kans gehad. Maar op deze manier gaat het nog heel lang duren....... einde frustratiepost :cry:

Nou inderdaad frustrerend! Begrijp ik nou goed dat bij jullie er eerst een mail uitgaat met woningen die online komen zodat je er daarna meteen op kunt reageren? (Althans dat is de bedoeling denk ik, helaas gaat het nu niet op voor je :| )

Wat vervelend zeg! Zo schiet het helemaal niet op en zeker niet als je overdag werkt.

Hier plaatsen ze woningen doordeweeks ergens tussen 9 en 17:30. Dan heb je vervolgens 5 a 6 dagen de tijd om te reageren. Maar als de woning voor de eerste reageerder is, dan is het maar net wie er als eerst kijkt. Mailingen komen pas als ze er al een tijd op staan.
But without the dark, we'd never see the stars
Alle reacties Link kopieren
Nou ik sta momenteel 12 jaar ingeschreven en ben nu af en toe eerste. Lees wel dat zijn u
90% woningen met 1 slaapkamer. Ik woon met een kind van 12. Zie je het gebeuren?
Mrs_williams schreef:
01-08-2017 12:16
Ik baal! Normaal kregen we als er woningen aangeboden werden, rond 17.30 een mail met tipberichten, en dan kun je vanaf 19.00 reageren op een woning. De laatste tijd viel het mij op, dat een woning in de middag al geadverteerd staat, en je ook meteen kan reageren. De mail met het tipbericht komt nog steeds standaard rond 17.30 binnen. De laatste paar weken log ik dus standaard vanaf het middaguur in om te kijken of er woningen vrij komen. Zo ook een uur geleden, staat er al een paar uur een woning op, met eerste reageerder. Ik ben nu dus nr. 68! Zo balen! En die mail komt dus om 17.30 pas :facepalm: ......... als het nu op inschrijfduur geweest was, of als de woningbouwcorporatie op ongeveer dezelfde tijdstippen een woning deed adverteren, dan had ik nog kans gehad. Maar op deze manier gaat het nog heel lang duren....... einde frustratiepost :cry:
Bestaat dat nog, een systeem waarbij het op volgorde van reactie gaat? Ik kan me dat niet voorstellen. Mag ik vragen waar in Nederland dat (ongeveer) is?
Alle reacties Link kopieren
Er zijn bij ons verschillende aanbodmodellen, inschrijfduur, loting en eerste reageerder. Het meeste is op inschrijfduur, er komen heel weinig eengezinswoningen vrij, en dat daar dan juist eerste reageerder van gemaakt wordt, is erg frustrerend. Provincie midden-Limburg.
mrs_williams wijzigde dit bericht op 01-08-2017 13:43
Reden: Spelfout
2.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ach chocoladebloem, 12 jaar al en nu pas af en toe eerste?! Pfoe hee, uit welke regio kom je?

En hoe zit je dan bij appartementen of huisjes met minimaal 2 slaapkamers?
But without the dark, we'd never see the stars

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven