Waker cavia

16-03-2012 12:26 11 berichten
Ben ik weer met mijn cavia's! Je zou bijna zeggen dat mijn leven er om draait (toegegeven, het neemt wel een groot beslag op mijn leven ).

In ieder geval, ik kom net in de huiskamer en een van mijn zeugjes maakt een tjilpend geluid zoals dit: http://www.stichtingcavia.com/medisch.html (onder waker).

Van wat ik kan vinden op fora en dergelijke zou dat een geluid zijn om de groep te waarschuwen voor gevaar, maar ik vraag me af of dat wel klopt. Ze zit gewoon rustig in de kooi, er is niets anders dan op andere dagen, geen vreemde geuren of geluiden die ze anders ook niet meemaakt. Heeft iemand hier ervaringen mee of enig idee wat als gevaar gezien wordt (of wat het anders zou kunnen betekenen)?

Er is wel de laatste tijd wat onrust in de groep omdat zij (de waker) continu andere cavia's zit op te jagen /te rijden. Ik heb de indruk dat ze beers is maar dit duurt nu toch al een week en zolang hoort het toch niet te duren

Edit: heb haar net even geaaid omdat ze het bleef doen, het is nu opgehouden maar ze blijft met haar neus in de lucht zitten en ze lijkt niet op iets te reageren.
Alle reacties Link kopieren
Misschien moet je het zo analyseren? Als het geen hoog krijsend piepgeluid is, dan is het gewoon piepen. Die beestjes maken nou eenmaal geluid.

Ik ben trouwens gek op cavia's. Hoeveel heb je er? Lang of kortharige?
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
Ja maar ze gedraagt zich wel anders dan gewoonllijk, vandaar dat ik het toch vreemd vind . De rest van de groep is ook nogal schrikachtig nu, stuiven meteen weg als ik nu bij de kooi kom terwijl ze normaal gezien over de rand hangen voor eten en aandacht.

Ik heb er trouwens 5! Een rex, een US teddy, een langharige borstel en twee gladharigen ^^. De langharige is het (gecastreerd) beertje van de groep, nog de meeste blije van allemaal (hoe zou dat komen ).

Heb jij ook cavia's? :-)
Misschien heeft ze haar dag niet? Beestjes kunnen onderling ook mot hebben lijkt me... Ik zou het zo laten want het is nou eenmaal de dynamiek in de kooi. Tenzij de rest echt gaat bibberen, misschien kun je haar dan even apart zetten of ergens laten rondlopen? Ik heb er nooit meerdere tegelijk gehad, dus de interactie tussen cavia's in een kooi, ken ik niet zo goed.

Ik heb nu helaas geen cavia. We woon de helft van het jaar in het buitenland en het wordt wat ingewikkeld om een cavia mee in het vliegtuig te nemen of een oppas te regelen voor zo'n lange tijd. Ik heb hier wel een oppascavia van de zoon van een vriendin. Als zij op vakantie zijn, komt ze lekker bij mij logeren. Zo gezellig!
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
Ik analyseer het gepiep nooit. Zolang hij niet krijst zal het wel goed zijn denk ik altijd maar onze caaf rent ook altijd weg als ik naar de kooi loop. Schijnt normaal te zijn, omdat de natuurlijke vijand van de cavia ook vanaf boven op ze af komt. Daar schrikken ze dus van. Ik zou me er niet al te druk om maken. En ik heb ooit een beer gehad die eens in de zoveel tijd horny was. Dan reed ie overal tegenop. Duurde soms ook wel een week en werd vanzelf minder.
IK heb net het geluid beluisterd, maar dat geluid heb ik nog nooit bij een van onze cavia's gehoord.

Typisch is wel dat mijn cavia's, toen dit geluid uit mijn laptop kwam, allebei begonnen te brommen. Ze waren er dus niet blij mee.
@ Ivetje: Het zal wel zoiets zijn dat ze haar dag niet heeft, er is de afgelopen dagen wat mot in de groep omdat ze momenteel een klein balletje hormonen is . Geile beesten, het maakt hen zelfs niet uit aan welke kant ze bij de ander erop springen. Ik moet nu toch eens een voorlichting / instructieboekje maken met "Zo moet het dus!".

@ Iris27: Wat fijn dat je op zijn minst een oppascavia hebt, het is zo gezellig met die beestjes. Eigen persoonlijkheid en het is nooit stil in huis :-). Ik weet dat het misschien weinig nut heeft om te analyseren maar ik zou zo graag willen weten wat er in die kopjes omgaat.

Ik vind het gedrag gewoon opvallend omdat ik ze nu toch al lange tijd heb en ze normaal gezien alleen weglopen als ik ze wil oppakken om de nageltjes te knippen / hen te kammen, als ik gewoon bij de kooi sta dan is het meteen "ETEN ETEN ETEN IK HEB NOOIT ETEN GEHAD EN KRAB ME EENS ACHTER MIJN OREN ETEN ETEN ETEN". Dat dan weer wel. .
quote:duet schreef op 16 maart 2012 @ 13:10:

IK heb net het geluid beluisterd, maar dat geluid heb ik nog nooit bij een van onze cavia's gehoord.

Typisch is wel dat mijn cavia's, toen dit geluid uit mijn laptop kwam, allebei begonnen te brommen. Ze waren er dus niet blij mee.Het is ook een heel gek geluid, alsof er een mus in de huiskamer zit. Ik bedenk me net dat ik het afgelopen half jaar wel een paar keer 's nachts ben opgestaan om te kijken in de huiskamer omdat ik vogels hoorde. Vriend verklaarde me voor gek, maar nu weet ik wie de schuldige is.
Ben je niet actief op het caviaforum? Daar staat enorm veel info!

Ik heb er ook 5. 1 rex 2 us teddy s 1 amerikaans gekruinde ( gecastereerd) en een creme agouti.
He fru1t3lla, is je cavia weer beter ?

Ik heb net even geluisterd en die van mij maken dat geluid alle 3 als de katten in de buurt zijn. Ik denk dat ze elkaar hiermee waarschuwen voor gevaar. Toen ik het voor het eerst hoorde dacht ik dat er ergens een glazen vaas stond te wiebelen op een plank
Tattoo: de rexen zijn zulke schatjes he? Als ze slapen lijken ze net een boos teddybeertje Nouja, de onze kijkt altijd nors haha.

Koko: Ja ze is inmiddels beter en mijn vingers hebben het overleefd, dank je wel :-D.

Het lijkt me wel sterk om katten / honden / ander gedoe in de buurt te hebben hier want ze zitten in de kamer waarbij geen gedoe aan de ramen mogelijk is. Ik denk eerlijk gezegd dat ze (waker cavia, is nog een ander dan diegene die ziek was) gewoon een rare kronkel heeft, er is wel meer gaande met deze "waker". Moet niks van het beertje hebben maar verkiest vrouwtjes (ja ik heb gechecked), snauwt alles en iedereen af totdat ze bij me op de schoot zit ed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven