Wanneer verwarming aan?

19-09-2012 18:46 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het wordt kouder, hier binnen is het 17 graden. En het begint wat frisser te worden. Zat te denken om de verwarming aan te zetten, maar het is nog zomer!

Wanneer zetten jullie de verwarming aan?
Van de week is de verwarming aangegaan. We hebben vloerverwarming en dat duurt wel even voor het behaaglijk wordt. Van het weekend is het dan heerlijk in huis. Gisteravond was de ketel continue aan het stoken om de temperatuur van 18 naar 21 te krijgen. vanmorgen was het heerlijk!
Mijn lief heeft beloofd vanavond de houtkachel voor me aan te steken
Been there, done that, got the T-shirt.
Ik heb de ramen dicht gedaan en het is een stuk minder koud in huis met de kachel uit. Hoe zou dat toch komen?
heb net een uur lang de achterdeur open gehad en nog is het hier 21 graden, heerlijk dus nog !
Hier was het net 17,5 graden dus heb de verwarming even aan gezet. Hij geeft nu 19 graden aan.

Het kan aan mij liggen (en/of aan onze woning) maar 21 graden vind ik behoorlijk warm. Vind dat zelf niet zo prettig. 19 graden vind ik meer dan voldoende. En om de centen hoef ik het niet te doen want we betalen huur all-in. Bij m'n schoonmoeder is het ook wel eens 21 graden (of warmer) maar dat komt door haar houtkachel. Dat vind ik een ander 'soort' warmte dan de CV.

We hebben zelf ook een houtkacheltje in de woonkamer maar die gaat vaak alleen hartje winter aan. Liefst op zondag zodat we er de hele dag van kunnen genieten.
Ik ben een koukleum, onder de 20.5 - 21 gaat 'ie aan. Maar dit huis is goed geïsoleerd, het is nog 23 graden. Afgelopen winter heeft ie welgeteld maar één week aangestaan (die hele koude week dat het -15 was). De rest van de tijd was het namelijk al gewoon 20,5 graad.

Moet wel toegeven dat ik die winter wel 3,5 week in het buitenland was, dus het toen ook niet aanhoefde.
Er zit volgens mij wel wat verschil in.

Bij mijn schoonouders is het onder de 20 gr echt koud in huis.

Bij ons is het bij 20 gr een stuk warmer.

Komt dat omdat ons huis veel beter is geisoleerd?

Of omdat mijn schoonouders een vrijstaand huis hebben?

En op mijn werk is 20 gr echt fris omdat de deur steeds opengaat.
quote:-florine- schreef op 24 september 2012 @ 16:30:

Ik ben een koukleum, onder de 20.5 - 21 gaat 'ie aan. Maar dit huis is goed geïsoleerd, het is nog 23 graden. Afgelopen winter heeft ie welgeteld maar één week aangestaan (die hele koude week dat het -15 was). De rest van de tijd was het namelijk al gewoon 20,5 graad.

Moet wel toegeven dat ik die winter wel 3,5 week in het buitenland was, dus het toen ook niet aanhoefde.Dus lekker weinig stookkosten neem ik aan!?
quote:nikki_28 schreef op 24 september 2012 @ 16:49:

[...]

Dus lekker weinig stookkosten neem ik aan!?Ja, valt mee... maar ook niet heel laag, want we hebben 'stadswarmte' (geen gas) waarbij je sowieso al 30 euro per maand aan vaste lasten betaald uberhaupt voor het hebben van die stadswarmte. Afgelopen jaar waren we gemiddeld 40 euro kwijt aan warmte per maand. (dus 10 euro bovenop die 30 vaste prijs)
quote:-florine- schreef op 24 september 2012 @ 16:30:

Moet wel toegeven dat ik die winter wel 3,5 week in het buitenland was, dus het toen ook niet aanhoefde.

Maar ventileer je dan wel ooit?

Ik gooi namelijk iedere dag de ramen open, ongeacht de temperatuur buiten. Dat betekent wel dat het in de kamers waar het raam open staat in de winter erg koud wordt.
quote:nikki_28 schreef op 24 september 2012 @ 16:49:

Er zit volgens mij wel wat verschil in.

Bij mijn schoonouders is het onder de 20 gr echt koud in huis.

Bij ons is het bij 20 gr een stuk warmer.

Komt dat omdat ons huis veel beter is geisoleerd?

Of omdat mijn schoonouders een vrijstaand huis hebben?

En op mijn werk is 20 gr echt fris omdat de deur steeds opengaat.Op mijn huiskamer heb ik ruimschoots zonlicht, en dan is het prima te doen maar 's avonds begint het steeds kouder te worden. Ik heb een gaskachel en die staat sinds een paar dagen aan. Op de waakvlam, want nu heb ik de ramen in de slaapkamer openstaan. Maar 's middags of 's avonds gaat ie fijn naar een paar graden hoger. Ik vond het toch een beetje armoedig om elke keer onder een dekbed of fleece dekentje te moeten gaan liggen. Nu is het behaaglijk en dat is toch ook heel belangrijk.
Ik heb met mezelf afgesproken dat de verwarming niet eerder aan mag dan 1 oktober. Hier in huis is het niet écht koud en als het wat frisser wordt doe ik inderdaad alle kaarsjes aan, gezellig. Met een fleecedeken op de bank en het is helemaal knus en gezellig.

Nu schijnt de zon binnen en verwarmt dus lekker het huis. Heerlijk hoor!
Vandaag!

Niet eens omdat het koud is in huis ( is het wel!), maar om de muren te laten drogen. Deze zijn gestucd, en hele huis is nu vochtig. Water druipt van de ramen!
De kachel staat nu zo'n twee weken aan.

's Ochtends was het steeds tussen de 15-17 graden, en dat vind ik echt te koud.
Bij mij in huis is het nu 20 graden, zonder verwarming.

Als de zon zo m'n woonkamer in komt schijnen wordt het zo een paar graden warmer wordt.
Ons huis is goed geïsoleerd en we hebben de verwarming nog niet aan gehad. Sowieso beperk ik dat altijd tot een minimum, ik vind het wel lekker als het wat frisser in huis is.
Ik probeer zo lang mogelijk de cv uit te houden. Met een slecht geisoleerd huis zit je toch al gauw aan hoge stookkosten en ik vind dat zo zonde van het geld. Het is hier nu 16,5 graden en dat is te doen. Zolang je in beweging bent merk je het niet en als je gaat zitten doet een fleece wonderen.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Ik heb ook een heel oud huis (serieus met harde wind zie je de gordijnen bewegen) met aan 1 kant ook nog enkel glas. Daarbij een laag inkomen dus eigenlijk zo min mogelijk. Als het vriest en als ik gasten heb die het koud hebben.

Ik draag gewoon een trui en vaak nog een extra vest. Verder steek ik nu 's avonds kaarsen aan en dat scheelt al snel 1 tot 2 graden als ik de deur van de (kleine) huiskamer goed dicht doe. De rest van het huis hoeft niet want ik neem een kruik mee naar bed dus een koude slaapkamer geeft niets.
Tot 2 jaar geleden woonde ik in een klein appartementje met een kleine kachel. In de winter zag je echt de damp uit mijn mond komen. Op zolder (waar ik sliep) was het 7 graden in de winter.

Wat ben ik nu blij met mijn CV.

Op mijn slaapkamer heb ik enkel glas en ik neem ook een kruik mee naar bed. Ik wil geen verwarming aan op de slaapkamer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven