Wat als achterwand keuken?

28-07-2012 15:21 35 berichten
Eindelijk hebben we een nwe keuken uitgezocht:

magnolia hoogglans met wss of een donkerbruin (hout) werkblad of een donkergrijs werkblad (we twijfelen nog).

In onze huidige keuken hebben we nu witte tegels die er al in gezet zijn voordat de huidige keuken erin ging, zoiets zeg maar

Alleen hebben wij dan kleinere tegels.

Maar nu de vraag wat we ermee doen.

-glas als achterplaat, ivm. stopcontact en afwijkende maat wordt dit erg duur, te duur, wel jammer want ik vind dat denk ik het mooiste maar dan kost de achterwand meer dan de hele keuken bij elkaar.

-achterwand in zelfde materiaal als werkblad, wordt te donker valt dus af wat mij betreft.

-tegels laten zitten? maar ze zijn wit en keuken is magnolia... ziet er dan toch ook raar uit?

-nwe tegels, maar wat voor kleur?

Wie heeft een mooie (niet te dure) oplossing?
Glas lijkt me ook erg vervelend met schoon houden.

Mozaïek vind ik mooi! In een paar leuke kleurtjes, denk dat dat wel gaat passen
Glasmozaiek?

Voor glasmosaik moeten denk ik ook de huidige tegels eruit?
Iridiummozaiek?

quote:germanwings schreef op 28 juli 2012 @ 15:34:

Voor glasmosaik moeten denk ik ook de huidige tegels eruit?Is beter van wel.
Alle reacties Link kopieren
Smetplint op werkblad en muur glad stucen. Wij hebben ook witte keuken en hebben een mooie kleur op de muur. Daarna afgewerkt met blanke watergedragen lak. Nu dus net zo goed af te wassen als tegels.
Nou, alles afgezocht, de rest is van dat oubollige gedoe, dus ik neem aan datje dat niet wilt.
Ik weet niet, ik vind mosaik opzich mooi, maar denk dat het me voor mijn keuken te bont wordt, vind het ook moeiilijk om neutralere tegels in mangolia te vinden, het is allemaal wit wat ik vind, denk dat ik gewoon verkeerd zoek ofzo, want er zullen toch wel meer mensen dit probleem hebben?
Wat is een smetplint?

Denk dat afstucen raar staat, rest van de keuken is met behang afgewerkt
@puck1980: wij hebben ook een mooie kleur op de muur, dacht ook aan lak erover, maar iemand zei mij dat de lak de kleur wel veranderd en niet meer exact zou lijken op de overige muren waar dezelfde kleur ook op zit. Klopt dat? Ik durfde het daardoor niet meer aan.
Tuut tuut tuut
We hebben ook de achterwand in n kleur geschilderd. Speciale verf die je makkelijk af kunt nemen, zelf met n schuursponsje zonder dat t beschadigd. Ideaal vind ik t. We konden t niet vinden in tegels, mozaïek, RVS etc. Nu is de muur precies de kleur die we willen en mochten we t zat worden dan kunnen we er zo een andere kleur overheen doen.
.
Wij hebben toch gekozen voor een glasplaat, geschilderd in een leuke kleur (zilver wat echt leuk staat )

Anders zou ik het stucen en een kleur uit je behang kiezen om de wand matchend te maken.
Verven met afneembare verf. Kan je achoonmaken en blijft mooi.
Afneembare verf betekend dus eerst stucen en dan verfen. Is te doen maar aan een zijmuur hebben we dan boven de nu tegels het behang, ik denk dat we daar nooit een mooie overgang gaan krijgen
Wij hebben gekozen voorzelfde achterwand als keukenblad achter de afzuigkap en op de andere plekken een plint van 7cm hoog. Muur gaan we laten stuccen en dan schribvaste verf. Wij hebben een hoogglans witte keuken met grijs composiet aanrechtblad, werd bij ons niet donker.

Keukenboer heeft het ons ook laten zien in een tekenprogramma in 3D. Vond het prachtig
Ik zou geen mozaiek nemen. Wij hebben in de keuken kleine tegels van ongeveer 5 x 5 cm (was de keuze van de vorige bewoners). En het is een drama om de voegen mooi te houden!

Ik vind zelf zo'n achterwand met een (subtiele) afbeelding wel mooi. Bijvoorbeeld zoiets.
Je kunt ook metaal als achtergrond doen. (niet mijn smaak, maar gewoon een ideetje)
Neem een deurtje van je keuken en een proefstukje blad mee naar een goed tegelzaak. Die kunnen je goed adviseren. Vaak heb je voor een achterwand niet zoveel tegels nodig.
Achterwand glad laten stuccen door een goeie stucadoor en dan (laten) verven met Sikkens Alphatex IQ ( overigens in elke kleur te mengen maar hier gewoon in 9010 bij een megastrakke hoogglanskeuken.)

Superverf, elk spettertje wat op die muren komt tijdens mijn kookgeweld (ik ben haast de Swedish Chef ) veeg ik zó weg met een doekje. No sweat.

Voor mij geen tegels of andere zut gewoon een strakke muur en met deze verf kun je zelfs met een schuurspons je gang gaan, de verf blijft, de vlekken niet.

Keuken met deze muren is er nu 3 jaar en geen vlekje te zien, nog als nieuw.

Fijn detail is dat als de muren iets vergelen (tja, keuken hè) ik niet hoef te verven maar gewoon met Sierpleisterreiniger van HG met een simpel schuimrolletje in nog geen half uur de hele handel weer voor een jaar superschoon heb.

I love my kitchen, zeker met deze muren.

Aangezien ik, behalve een kookgek ben en daar nogal dus knoei, geen bovenkasten heb en verder een enorme schoon-maniak ben(bij mij moet alles "nieuw" blijven (i know, ik ben heel eng) is dit meer dan ideaal.
quote:Puck1980 schreef op zaterdag 28 juli 2012 15:39 Smetplint op werkblad en muur glad stucen. Wij hebben ook witte keuken en hebben een mooie kleur op de muur. Daarna afgewerkt met blanke watergedragen lak. Nu dus net zo goed af te wassen als tegels.Wij hebben ook stuc achter het fornuis, maar geen lak er overheen. Dus nu veel vlekken. Mag ik weten van welk merk jullie lak is? En heb je die dan over de hele keuken?
Thaorchid: als ik niet de hele keuken zou schilderen, alleen achter mijn fornuis, krijg je dan kleurverschil met de rest van de muren?
bij ons ziet het er nu zo uit

alleen is de muur boven de tegels dus niet gestucd, maar behangen, dan ziet het er toch raar uit als ik ipv tegels, stuc doe? Wil nl niet mijn hele keuken overnieuw stucen....
quote:paulala schreef op 28 juli 2012 @ 15:48:

@puck1980: wij hebben ook een mooie kleur op de muur, dacht ook aan lak erover, maar iemand zei mij dat de lak de kleur wel veranderd en niet meer exact zou lijken op de overige muren waar dezelfde kleur ook op zit. Klopt dat? Ik durfde het daardoor niet meer aan.de kleur is iets intenser door de glans die eroverheen komt. Maar zeker nog verder dezelfde kleur. Als je een hele donkere kleur hebt (zoals wij kimono van flexa op de slaapkamer) kan je beter lak in de betreffende kleur kopen. Dan kan je de aanzetten met de blanke lak zien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven