wat deed jouw aankoopmakelaar?
donderdag 9 januari 2014 om 09:34
Het ziet er naar uit dat we de verkoopstress mogen gaan inruilen voor koopstress. Nu zijn we aan het dubben of we wel of niet een aankoopmakelaar zullen nemen. De makelaar hoeft voor ons niet te zoeken, we weten wat we willen en kunnen zelf bezichtigen.
Ik ben op zoek naar ervaringen met je aankoopmakelaar. Wat vond je achteraf gezien nuttig en wat totaal overbodig?
Ik ga nu naar mijn werk, lees en reageer vanavond wel weer!
Ik ben op zoek naar ervaringen met je aankoopmakelaar. Wat vond je achteraf gezien nuttig en wat totaal overbodig?
Ik ga nu naar mijn werk, lees en reageer vanavond wel weer!
donderdag 9 januari 2014 om 12:35
donderdag 9 januari 2014 om 12:39
donderdag 9 januari 2014 om 12:41
Wij hebben zonder aankoopmakelaar gekocht.
Kijk eens even rond in je vrienden kring, of daar niet toevallig iemand bij zit die oftewel iemand kent of zelf verstand heeft van huizen en bouw zodat je die mee kan nemen om eens met andere ogen te kijken naar het huis en of het bouwtechnisch goed in elkaar zit.
De bank laat sowieso (bij ons dan, wij hadden ook nog een starterslening er bij) op jou kosten nog een bouwtechnisch rapport maken ivm de hypotheek.
Kijk eens even rond in je vrienden kring, of daar niet toevallig iemand bij zit die oftewel iemand kent of zelf verstand heeft van huizen en bouw zodat je die mee kan nemen om eens met andere ogen te kijken naar het huis en of het bouwtechnisch goed in elkaar zit.
De bank laat sowieso (bij ons dan, wij hadden ook nog een starterslening er bij) op jou kosten nog een bouwtechnisch rapport maken ivm de hypotheek.
By your inflection I can tell that you think what you're saying is funny, but... No.
donderdag 9 januari 2014 om 21:00
Bedankt voor alle reacties
Een aankoopmakelaar zou voor ons niet hoeven zoeken, wij blijven in de stad wonen waar we allebei al ruim 30 jaar wonen. We hebben een aantal oudere huizen op het oog, eerste helft 20e eeuw. Maar voor de bouwkundige keuring heb ik een kennis met een betrouwbaar bouwburo die dit voor me kan doen. Mijn man komt uit een familie van verkopers van het ergste soort
, goed kunnen onderhandelen heeft hij geërfd.
Dus tsja, waarom wil ik dan die aankoopmakelaar...?? Een stukje zekerheid, controle van de contracten dat soort dingen. Maar ik hoor ook in jullie reacties over dat soort zaken te weinig echt geweldige dingen waarom dat 1500 euro waard zou zijn. Ben dus toch geneigd om het niet te doen.... 1500 euro is toch weer heel wat vierkante metertjes laminaat!
Een aankoopmakelaar zou voor ons niet hoeven zoeken, wij blijven in de stad wonen waar we allebei al ruim 30 jaar wonen. We hebben een aantal oudere huizen op het oog, eerste helft 20e eeuw. Maar voor de bouwkundige keuring heb ik een kennis met een betrouwbaar bouwburo die dit voor me kan doen. Mijn man komt uit een familie van verkopers van het ergste soort
Dus tsja, waarom wil ik dan die aankoopmakelaar...?? Een stukje zekerheid, controle van de contracten dat soort dingen. Maar ik hoor ook in jullie reacties over dat soort zaken te weinig echt geweldige dingen waarom dat 1500 euro waard zou zijn. Ben dus toch geneigd om het niet te doen.... 1500 euro is toch weer heel wat vierkante metertjes laminaat!
donderdag 9 januari 2014 om 21:13
Wij hebben ons huis zonder aankoop makelaar gekocht. Via de Vereniging Eigen Huis hebben we een aankoop keuring laten doen of hoe dat heet, toen werd in ieder geval het huis van onder tot boven bekeken en wij kregen daarna een rapport met alle dingen die opgeknapt moesten worden. Het onderhandelen hebben we zelf gedaan en we hebben er een goede prijs voor betaald, we hebben vanzelfsprekend vergeleken met de huizen om ons heen. De laatste aankoop prijs hebben wij bij het Kadaster opgevraagd. Ik snap zelf niet zo goed waar je een aankoop makelaar voor nodig hebt, zeker in deze tijd waarin huizen niet meer als warme broodjes over de toonbank vliegen. Op de site van de Vereniging Eigen Huis staat een voorbeeld koop contract, dus daar heb je ook geen makelaar voor nodig.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
donderdag 9 januari 2014 om 21:20
Ik zou echt niet weten waar een aankoopmakelaar voor nodig is. Vroegah had ik er wel een behoorlijke taak aan om makelaarskantoren af te lopen voor de foldertjes en elke zaterdag de krant uitspitten om de hele zondag rond te crossen.
Nu met funda is het een stuk makkelijker geworden.
Aankoopkeuring door VEH en met ontsnappingsclausule is meestal voldoende.
Voor de verkoop schakelden we wel een makelaar in, én namen we alvast een rechtsbijstandsverzekering, je weet maar nooit hoe gek het gaat in de wereld.
Nu met funda is het een stuk makkelijker geworden.
Aankoopkeuring door VEH en met ontsnappingsclausule is meestal voldoende.
Voor de verkoop schakelden we wel een makelaar in, én namen we alvast een rechtsbijstandsverzekering, je weet maar nooit hoe gek het gaat in de wereld.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
donderdag 9 januari 2014 om 21:35
In de buurt waar wij een huis kochten (2 weken geleden) werden huizen heel snel verkocht. Met een aankoopmakelaar heb je wel meer kans als je met meerdere bieders bent omdat makelaar het elkaar onderling eerder gunnen. De onderhandelingen gingen erg soepel binnen een dag hadden we uitsluitsel. Verder rekende die van ons iets van een standaardbedrag van 1000 euro en als hij voor meer dan 10000 onder de vraagprijs kocht zat er ook een prestatiebeloning in ( dus hoe meer van de vraagprijs af, hoe meer hij bovenop die 1000 verdiende)
donderdag 9 januari 2014 om 22:16
Dat onderhandelen kun je prima zelf. Gegevens bij het kadaster opvragen buurtgegevens nakijken en je hebt alle basisgegevens die je nodig hebt. Waardedaling voor dit jaar en volgend jaar meenemen en kijken wat je zekf wil uitgeven. Is dat 70 k minder nou dan is dat het bod heel simpel. Niet gaan zwijmelen over het huis maar zakelijk benaderen. Durf je dit niet dan is een aankoopmakelaar wel ok.
vrijdag 10 januari 2014 om 11:02
quote:badmeester schreef op 09 januari 2014 @ 21:41:
Een maat van een vriend van me is onze aankoopmakelaar. Voor het hele traject rekent hij max 900 euro, en dat is incluis tot en met de notaris.
Bij die vriend van me heeft hij 40.000 euro van de vraagprijs afgelult.....Heb je nou al gekocht, Badmeester?
Een maat van een vriend van me is onze aankoopmakelaar. Voor het hele traject rekent hij max 900 euro, en dat is incluis tot en met de notaris.
Bij die vriend van me heeft hij 40.000 euro van de vraagprijs afgelult.....Heb je nou al gekocht, Badmeester?
vrijdag 10 januari 2014 om 11:14
Omdat ik het huis al had gevonden betaalde ik geen percentage, maar een vast bedrag, weet niet meer hoeveel trouwens.
Mijn makelaar heeft heel veel gedaan. Het scheelde me gewoon heel veel tijd en gaf me veel rust, omdat ik met de makelaar kon overleggen. Ze wist ook veel meer en best wel nuttige details over straat dan ik (hoewel ik gewoon in dezelfde buurt woonde), de looproute van verslaafden en uitgaanspubliek bv.
de makelaar heeft alle onderhandelingen gedaan en stevig ook (de uiteindelijke verkoopprijs was het startbod dat ikzelf in mijn hoofd had aan het begin, 20% onder de vraagprijs. Zij is als startbod nog eens 15% lager gaan zitten).
Ze is wel meegeweest naar de 2e bezichtiging en de 3e bezichtiging. Ik heb geen bouwkundige keuring laten doen, omdat diegene die ik meehad (wel een bouwkundige) veel preciezer en gedetailleerder keek en advies gaf dan in zo'n rapport.
Ze heeft brieven opgesteld uit naam van mij voor de hypotheekverstrekker (ze hadden een bepaalde verklaring nodig). Ze heeft met mij het hele contract doorgenomen en álles uitgelegd.
Hij (haar zakenpartner want zij moest uiteindelijk iets anders urgents doen) heeft ook nog stampij gemaakt bij de notaris over de oplevering, iets wat ik zou hebben laten zitten.
Ik moet zeggen, ik had een hele goede makelaar, niet zo maar een, want ik ben eigenlijk niet zo heel erg te spreken over makelaars, zij is echt de enige die ik later weer wil inschakelen.
Mijn makelaar heeft heel veel gedaan. Het scheelde me gewoon heel veel tijd en gaf me veel rust, omdat ik met de makelaar kon overleggen. Ze wist ook veel meer en best wel nuttige details over straat dan ik (hoewel ik gewoon in dezelfde buurt woonde), de looproute van verslaafden en uitgaanspubliek bv.
de makelaar heeft alle onderhandelingen gedaan en stevig ook (de uiteindelijke verkoopprijs was het startbod dat ikzelf in mijn hoofd had aan het begin, 20% onder de vraagprijs. Zij is als startbod nog eens 15% lager gaan zitten).
Ze is wel meegeweest naar de 2e bezichtiging en de 3e bezichtiging. Ik heb geen bouwkundige keuring laten doen, omdat diegene die ik meehad (wel een bouwkundige) veel preciezer en gedetailleerder keek en advies gaf dan in zo'n rapport.
Ze heeft brieven opgesteld uit naam van mij voor de hypotheekverstrekker (ze hadden een bepaalde verklaring nodig). Ze heeft met mij het hele contract doorgenomen en álles uitgelegd.
Hij (haar zakenpartner want zij moest uiteindelijk iets anders urgents doen) heeft ook nog stampij gemaakt bij de notaris over de oplevering, iets wat ik zou hebben laten zitten.
Ik moet zeggen, ik had een hele goede makelaar, niet zo maar een, want ik ben eigenlijk niet zo heel erg te spreken over makelaars, zij is echt de enige die ik later weer wil inschakelen.
vrijdag 10 januari 2014 om 11:18
Bij ons eerste huis, hadden wij geen aankoopmakelaar. SPIJT!!!
Er bleek een stuk grond wat volgens het kadaster bij het huis hoorde, in gebruik als stoep door de gemeente.. Niet nodig (hele grote brede stoep), maar konden het niet terugvorderen om het bij de tuin te voegen..
De oppervlakte van de grond wordt wel meegenomen bij de WOZ-waarde enzo..
Een aankoopmakelaar had dat kunnen weten!
Ons 2e (huidige) huis trouwens weer gekocht zonder aankoopmakelaar. hahaha.. Wel 22000 van de vraagprijs af gekregen.
Er bleek een stuk grond wat volgens het kadaster bij het huis hoorde, in gebruik als stoep door de gemeente.. Niet nodig (hele grote brede stoep), maar konden het niet terugvorderen om het bij de tuin te voegen..
Ons 2e (huidige) huis trouwens weer gekocht zonder aankoopmakelaar. hahaha.. Wel 22000 van de vraagprijs af gekregen.
vrijdag 10 januari 2014 om 16:36
Wij hadden het huis bezichtigd, daarna via onze aankoopmakelaar een bod uitgebracht na de 2e bezichtiging. Geem bouwkundige keuring gedaan omdat familie dat zelf kan uitzoeken. Onze makelaar heeft eigenlijk alleen onderhandelt. En goed ook bijna 20.000 eraf gekregen! Koste ong 400 euro. Hij heeft het huis zelf nooit gezien.
vrijdag 10 januari 2014 om 16:47
quote:marjolein852 schreef op 10 januari 2014 @ 11:18:
Dat had je toch zelf ook gewoon kunnen nagaan ?
Daar is het Kadaster voor.
Bij de gemeente kun je de bestemmingsplannen inzien.
Een makelaar mag/kan echt niet meer opvragen dan jij.
Dat had je toch zelf ook gewoon kunnen nagaan ?
Daar is het Kadaster voor.
Bij de gemeente kun je de bestemmingsplannen inzien.
Een makelaar mag/kan echt niet meer opvragen dan jij.
vrijdag 10 januari 2014 om 19:01
Ons eerste huis hebben we 14.000 gulden afgeluld, bij ons tweede huis 54.000 euro.
Met de verkopers van ons eerste huis hebben we altijd goed contact gehouden, de kinderen kwamen bij ons chocomel drinken als er ijs lag.
Voor het tweede huis hebben we lang moeten onderhandelen. Uiteindelijk besloten we om de onderhandelingen te sluiten. We verklaarden wel dat het huis nog steeds onze interesse had en dat we over een half jaar misschien nog eens terugkwamen, maar dan met een lager bod, want de rentes gingen stijgen.
Twee uur later kregen we telefoon, het huis was van ons.
Met de verkopers van ons eerste huis hebben we altijd goed contact gehouden, de kinderen kwamen bij ons chocomel drinken als er ijs lag.
Voor het tweede huis hebben we lang moeten onderhandelen. Uiteindelijk besloten we om de onderhandelingen te sluiten. We verklaarden wel dat het huis nog steeds onze interesse had en dat we over een half jaar misschien nog eens terugkwamen, maar dan met een lager bod, want de rentes gingen stijgen.
Twee uur later kregen we telefoon, het huis was van ons.
zaterdag 11 januari 2014 om 12:41
We hebben het een en ander uitgezocht rond ons droomhuis en we gaan waarschijnlijk toch wel een aankoopmakelaar inhuren. Er zit een lastig addertje onder het gras en we willen zeker weten dat het goed komt. Pfff, ik vind het allemaal best moeilijk, er komt zoveel ineens op je af! Dan is het goed om wat dingen bij een ander neer te kunnen leggen....