Wel of geen nieuwbouw?

25-10-2018 18:19 83 berichten
We zijn aan het oriënteren op een nieuw huis. Tot op heden zijn we vooral aan het kijken naar bestaande woningen (lijkt mij fijner, je ziet gelijk hoe het eruit ziet, de buurt etc) maar inmiddels toch maar aan het kijken naar een nieuwbouwproject. Over 2 weken start de verkoop van een eventueel interessant project.

Wat is jullie ervaring?
Wat ik zelf kan bedenken:
Voordelen: alles naar eigen wens, alles nieuw.

Nadelen: gedurende de bouw betaal je ook, de buurt is nog een tijd een “bouwput”, kunnen pas eind 2019 erin dus tussendoor dan elders gaan wonen, álles moet nog gedaan worden.

En eventueel nog tips wat betreft kopen nieuwbouw??
Nieuwbouw als in zelf een perceel kopen en een eigen huis laten ontwerpen en bouwen lijkt me wel tof.

Maar een nieuwbouw project waar dus alles volgens een bepaalde standaard gedaan wordt en je voor je eigen wensen in keuken en badkamer of bij keuzes als vloer veel extra betaalt lijkt me minder. Kom je snel veel duurder uit.

Grootste nadeel lijkt me ook dat je niet van te voren kunt orienteren op de buurt en de bewoners aangezien die ook allemaal nieuw gaan zijn. Wellicht trekt het veel mensen met kleine kinderen en dan zit je daar in de herrie.
anoniem_109047 wijzigde dit bericht op 25-10-2018 20:12
0.36% gewijzigd
Wauw zoveel reacties al, fijn!
Ja dat de kosten gauw oplopen ben ik ook bang voor.
Wat betreft naar je zin maken, natuurlijk kan dat in een bestaand huis ook. Maarja als er al een keuken is ga je die misschien niet zo gauw vervangen. Er is hier wel een wijk die relatief nieuw is, leuke huizen jaren 30 stijl, vrij nieuw dus ook alles binnen maarja als die huizen te koop komen zijn ze ook zó weg.
De huizen die komen lijken ook heel leuk, herenhuizen met zwart stalen kozijnen etc. Maargoed een erker kost al 12.000 extra en een uitbouw ook, dus dan ga je wel betalen idd.
essychan schreef:
25-10-2018 20:05
Zelf een nieuwbouwappartement gekocht, maar ik weet niet of ik hierna ooit weer voor nieuwbouw ga. Twee jaar wachten is lang en dan zie ik in de tussentijd andere leuke woningen op Funda. Ook komen er zoveel extra kosten bij kijken. Mensen zeggen weleens, “oh fijn geen kosten koper”. Nee geen overdrachtsbelasting maar wel heel veel andere extra kosten wat het echt veel meer maakt.

Ook snap ik nooit zo goed het argument dat je het helemaal naar wens kan maken. De indeling is meestal toch aardig vast, okay je kan een stopcontact erbij doen. En de keuken en badkamer zoals je zelf wilt; je maakt toch zelf de kosten, dus een nieuwe keuken en badkamer kan ook in een bestaande woning.

Ik hoop dat mijn nieuwbouwwoning helemaal fijn gaat zijn. Maar vind het toch lastig dat ik nog niet kan voelen hoe de buurt is.
Als je een huis koopt en dat wil uitbouwen kun je ook gelijk al het leidingwerk laten verleggen als je de keuken in de aanbouw wil hebben. En doorlopende vloeren (en de vloerverwarming). Dat is minder werk/rotzooi/kosten dan een bestaand huis uitbouwen, kapwerk vanwege leidingen, nieuwe vloer (oude eruit), enz. Of gelijk van twee kamertjes één grote slaapkamer laten maken (of door de deur te veranderen van een kamertje een walk-in dressroom te maken. Of een tweede badkamer op zolder. Ga eens in een bestaand huis een aan- en afvoer aanleggen naar de zolder. Al dat kap- en breekwerk. Dat is mijn idee van de hel, een (eeuwige) verbouwing o_o
Alle reacties Link kopieren
Voor nieuwbouw. We krijgen over een paar weken de sleutel. De oplevering is 2 weken eerder dan ons gezegd was. De bouw heeft in totaal 1 jaar geduurd. Ik vond het kiezen van keuken en badkamer/toilet leuk maar kostte meer tijd dan ik verwacht had. Meerwerk is duur maar we hebben dat goed ingeschat dus geen onverwacht extra hoge kosten.
Wanneer ik bij ons aankomende nieuwe buren naar binnen kijk zie ik wel verschillende indelingen van keukens. Geen deur tussen huiskamer en hal of juist een grote deuropening voor een Barndeur. Wat ik heel leuk vind is dat we zelf konden kiezen wat voor een keuken, groot fornuis- wordt fornuis met 3 ovens :hyper: ,wat voor indeling. Prettig, hele beneden verdieping vloer verwarming. Onze nieuwe buren hebben we al een paar keer ontmoet, erg leuk. We hebben een eigen groep op fb. Handig want de aannemer had iets bedacht waar niemand blij mee is.
Nadeel voor ons 2 x verhuizen in precies 1 jaar. We hebben veel ingepakt gelaten dus de laatste verhuizing valt qua inpakken erg mee.
Ik vind die massabouw pure oplichterij. Projectontwikkelaars verdienen daar miljoenen op door zoveel mogelijk standaardhuizen uit te poepen, dicht op elkaar met een postzegeltuintje en elke scheet tegen meerprijs.

Zelf laten bouwen lijkt mij ideaal maar is tegenwoordig onbetaalbaar.

Toch kan nieuwbouw ook voordelen hebben wanneer je besluit er niet je hele leven te gaan wonen. Een volledig afgeschilderd en onderhoudsarm huis is heel aantrekkelijk voor oudere mensen en daar kun je redelijk winst op maken.

Maar wil je ergens langer zitten, dan kun je toch beter kiezen voor een huis waar je je echt prettig voelt.
Wat ik een heel groot voordeel vind van onze nieuwbouw woning is dat het huis enorm goed is geïsoleerd. Dit draagt erg bij aan ons woongenot. In de zomer wordt het nooit loeiheet en in de winter hoeft de verwarming zelden voluit aan. En je ziet het terug op de energierekening!

Ook kun je bij een nieuwbouw woning makkelijker kiezen voor een wenselijker warmtevoorziening zoals bijvoorbeeld vloerverwarming.

En nog een ander groot voordeel (maar het moet wel je smaak zijn): kunststof raam- en deurkozijnen. Nooit meer onderhoud zoals verven en schuren. En je maakt het veel makkelijker schoon.

Groot nadeel: De kosten! Wordt vrijwel altijd duurder dan begroot. Of de oplevering duurt langer. Ook het op microniveau overleggen over de kleur van de lichtknopjes/handgrepen etc wordt op een gegeven moment echt niet leuk meer.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
In nieuwbouw zou ik gelijk airco laten aanleggen in de woon en slaapvertrekken.
En de plafonds zijn veel hoger dat is ook fijn, geeft een ruimtelijker effect.
Ja en?
redbulletje schreef:
25-10-2018 20:11
Wellicht trekt het veel mensen met kleine kinderen en dan zit je daar in de herrie.

Niet ‘wellicht’ maar gegarandeerd! Nieuwbouwwoningen in de categorie rijtjeshuis / twee-onder-een-kap / vrijstaand, zijn ware broedkorven. Hier schuin achter een straatje met ruime rijtjeshuizen die er al een paar jaar staan, ieder huis is inmiddels voorzien van 3 - 4 kinderen. Wil je dat niet in je nabijheid, kies dan een appartement, erg kleine woning of hutje op de hei.
Ik vind nieuwbouwwijken sfeerloos. Weinig volwassen groen, weinig voorzieningen. Verder schijnen de echtscheidingspercentages er torenhoog te zijn.
ManOpHetPrikbord schreef:
25-10-2018 22:01
Verder schijnen de echtscheidingspercentages er torenhoog te zijn.

Ik zie een verband met de door mij eerder genoemde (kort achter elkaar geworpen) 3 - 4 kleine kinderen per huis. Dat is toch geen leven? :biggrin:
iets_perzik schreef:
25-10-2018 22:06
Ik zie een verband met de door mij eerder genoemde (kort achter elkaar geworpen) 3 - 4 kleine kinderen per huis. Dat is toch geen leven? :biggrin:
Het wordt een soort hogedrukpan. Twee banen nodig voor de hypotheek, huis moet er VT-wonen-achtig uitzien, en dat dan combineren met de zorg voor het dwergenvolk dat op tijd van en naar school/opvang/clubjes/zwemles moet worden gebracht en gehaald. Ga er maar aan staan (oh wacht..).
:rofl:

Nou ja we hebben zelf ook jong gebroed rondlopen thuis dus we passen er prima tussen hoor ;)
Wat ik wel een nadeel vind is dat het lang duurt voordat de wijk “af” is.
We gaan in elk geval naar de open avond van het project, er zal een hoop belangstelling zijn dus waarschijnlijk nog loten ook. Maar ik heb dus wel een beetje twijfels bij nieuwbouw. Niet zozeer over de huizen an sich, ik vind nieuwbouwhuizen best mooi en praktisch (wanneer alles af is zeg maar) maar het gedoe eromheen twijfel ik wel over. Mijn man is iets enthousiaster
Wij wonen nu 1 1/2 jaar in onze nieuwbouwwoning en zou het zo weer doen!
Van te voren twijfelde ik heel erg, leek mij zo'n gedoe maar is mij zeer mee gevallen.

Alles is nieuw en ook alles naar onze smaak. Ik vond het ook erg leuk om alles te bedenken, keuken, tegels de tuin etc etc
Iedereen in de buurt is nieuw wat meteen band schept.

En je hebt vaak nadat het huis af is al meerwaarde.
Klopt zeker dat er boven op de von prijs nog veel bijkomt maar in ons geval is de huidige marktwaarde al zo'n 70 k meer.
(nu zijn de huizenprijzen ook gestegen natuurlijk maar dan nog)
LizPair schreef:
25-10-2018 20:28
Maar wil je ergens langer zitten, dan kun je toch beter kiezen voor een huis waar je je echt prettig voelt.
Sommige mensen voelen zich prettig in een nieuwbouwhuis he :lightbulb: :-D
Overigens heb je inderdaad allerlei kosten voor wandafwerkung, vloeren, keuken etc maar over t algemeen is ook in de von-prijs meegenomen dat t casco is en is de vierkantemeterprijs relatief laag waardoor het uiteindelijk niet zoveel scheelt.
Lieveling schreef:
25-10-2018 23:32
Sommige mensen voelen zich prettig in een nieuwbouwhuis he :lightbulb: :-D

Ja ik heb me nooit echt prettig gevoeld in ons oude huis, maar dit (nieuwbouwhuis) is mijn thuis! :heart: :thumbsup:
iets_perzik schreef:
25-10-2018 18:35
Hier vorig jaar verhuisd van bestaande (jaren ‘60) woning naar nieuwbouw. Absoluut geen spijt van! Ons nieuwe huis is zooo mooi!

Voordelen: supermooi, alles zoals je zelf wilt, alles nieuw, mooie goede buurt...

Nadelen: duur (je moet alles maar dan ook echt alles schilderen / behangen / stuccen / alle vloeren leggen + dubbele lasten voor een paar maanden), wachten duurt lang maar is ook leuk om naartoe te leven.

Tip: er is vaak ook meerwerk mogelijk dat niet op de meerwerklijsten staat. Heb je specifieke wensen, vraag ernaar.

Stel je erop in dat er met de keuken van alles mis gaat. Dit was werkelijk bij iedereen die ik sprak. Ook al zit je er bovenop.
Dat weet je toch helemaal niet? De wijk is nieuw, je hebt geen idee wat er naast je komt wonen en hoe de wijk over 10 jaar zal zijn. Lijkt mij een nadeel. Bestaande wijken kan je wel beoordelen of het een goede of slechte wijk is.
Whomi schreef:
26-10-2018 06:47
Dat weet je toch helemaal niet? De wijk is nieuw, je hebt geen idee wat er naast je komt wonen en hoe de wijk over 10 jaar zal zijn. Lijkt mij een nadeel. Bestaande wijken kan je wel beoordelen of het een goede of slechte wijk is.

Dat is wel heel politiek correct hoor. Maar bepaald volk vind je nu eenmaal niet in een nieuwbouwwijk met alleen maar (relatief dure) koopwoningen en wel altijd in sociale huurwoningen. Veel sociale huurwoningen rondom je huis trekt nu eenmaal meer mannen met baardjes in witte jurken, tokkies en tuig aan.
Ik heb hele slechte ervaring met nieuwbouw kopen.

Ik kocht jaren terug nieuwbouw (meer dan 10 jaar geleden). Hoe het precies zat weet ik niet meer maar het had te maken met het feit dat je hypotheekofferte een bepaalde periode geldig is en wanneer de hypotheek niet passeert dan moet je betalen om de offerte te verlengen en het daarnaast oplopen van de bouwrente.

Ik was ingeloot en in eerste instantie super blij met een luxe appartement bij het water. De makelaar was de verkopende partij. Echter na het kopen begon de ellende, de grond werd niet bouwklaar gemaakt, toen ging de bouwer/aannemer failliet en trok de makelaar zich terug als verkopende partij en liet het over aan de projectontwikkelaar. Mijn ex woonde in de wijk naast de bouwgrond...dus wanneer ik die sprak dan zei hij: hé amber ze zijn nog steeds niet begonnen met bouwen.....dus ik kwam er viavia achter. Over dit alles werden we niet netjes geïnformeerd door de betrokken partijen maar moest ik terug lezen in de krant of van mijn ex vernemen waarna ik zelf aan de bel trok.

Onder tussen was de hypotheek niet gepasseerd kon ik voor € 1500 de offerte verlengen en begon de bouwrente te lopen (die ik moest gaan betalen) dat alles terwijl ik nog huur betaalde voor het huis wat ik had, geen financiering had, een huis op een A1 papiertje en er geen zicht was op start van de bouw. Ik heb uiteindelijk niet gekocht van de projectontwikkelaar want ik vond het te risicovol en de communicatie om te huilen. Heb ik van die man nog een scheldkanon gekregen omdat ik weigerde om voor de tweede maal het koopcontract te tekenen.

In die tijd had ik ook een lager inkomen maar ik heb mij wel afgevraagd wat die mensen bezielden. Even bijna 2 ton neerleggen voor een luchtkasteel en ondertussen ook de kosten van je huidige woning dragen want. Je moet immers toch ergens wonen terwijl men je nieuwe huis niet neerzet.

Er waren gerenommeerde partijen bij betrokken waaronder BAM en één van de bekendste makelaarskantoren uit de omgeving.

Daarnaast hoor je vaak toch dat er problemen zijn met nieuwbouw. Scheuren in de muur, slechte afwerking...Een huis dat al een tijdje staat heeft zichzelf al wel bewezen.

Ik heb later nog eens naar nieuwbouw gekeken. Toen trok men de brochure in en was alles een paar weken later alles ineens 15.000 - 25.000 duurder. Echt wat een gekkies....
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Hier nieuwbouw in eigen beheer, dus geen projectontwikkelaar oid.
Maar de voordelen voor ons waren toch wel dat we een huis hadden naar eigen ontwerp, met elk stopcontact/lichtpunt op een eigen gekozen plek.
Loze leidingen die we al door hebben laten trekken naar slaapkamers,vliering, tuin etc. Mochten we ooit plannen hebben, dan ligt er tenminste al iets en hoeven we niet van alles open te breken.

Nadeel was dat direct alles aangepakt moest worden. Koop je een bestaand huis, dan kun je met een keuken, die dan wel niet helemaal je smaak is, wel verder. Bij nieuwbouw heb je die keuze niet. Over alles moet nagedacht worden..Qua scheuren e.d. ja, dat hoort bij nieuwbouw. Alle huizen maken dat zo'n beetje door, alleen bij oudere huizen is dat weer weggewerkt. Hier zie ik ook wel wat scheuren, maar over een paar jaar laten we stucen en dan zal het weer mooi glad zijn. Een huis werkt altijd de eerste paar jaar.

Qua kosten zaten we goed, maar dat had dan weer te maken met de wijze van bouw, want eigen aannemer in de hand genomen en we hebben gewerkt met een open begroting. Bepaalde zaken hebben we uiteindelijk zelf gedaan, ipv het door de aannemer te laten doen.
Groot nadeel daaraan was dat ik naast een fulltime baan, ook elk vrij moment in het huis doorbracht of telefonerend met een of andere leverancier.

Maar het resultaat mag er wezen. We wonen in een oude wijk ( 80 jaar oud) en hebben een kavel kunnen bemachtigen en daar staat ons huis op.

Overigens zie ik hier ook in de oudere wijken huizen die allemaal hetzelfde zijn. Alleen dan ouder en niet altijd goed onderhouden. Geef mij dan maar een goed doordachte vinexwijk.
Sofietje1983 schreef:
25-10-2018 22:25
:rofl:

Nou ja we hebben zelf ook jong gebroed rondlopen thuis dus we passen er prima tussen hoor ;)
Wat ik wel een nadeel vind is dat het lang duurt voordat de wijk “af” is.
We gaan in elk geval naar de open avond van het project, er zal een hoop belangstelling zijn dus waarschijnlijk nog loten ook. Maar ik heb dus wel een beetje twijfels bij nieuwbouw. Niet zozeer over de huizen an sich, ik vind nieuwbouwhuizen best mooi en praktisch (wanneer alles af is zeg maar) maar het gedoe eromheen twijfel ik wel over. Mijn man is iets enthousiaster
Dat loten hier was geen loten. Selecteren is een betere omschrijving van de gang van zaken.
Superuser2018 schreef:
26-10-2018 08:15
Dat loten hier was geen loten. Selecteren is een betere omschrijving van de gang van zaken.
Niet eerlijk?
Wij hebben nieuwbouw en ik zou niets anders willen. Maar de tijd van het bouwen was hel. Veel stress, gezeik (dingen die mis gingen), weinig tijd voor andere dingen. Moet er wel bij zeggen dat wij het huis casco hebben laten bouwen en mijn man heeft alles zelf gedaan.
Projectbouw zou ik zelf niet willen, je hebt weinig keuze en als je iets anders wilt kun je penning 10 betalen.
Wij hebben een perceel gekocht, zelf een aannemer gezocht en hier goeie afspraken mee kunnen maken. Maar ik begrijp dat een perceel kopen niet overal kan. Wij wonen in een deel van Nederland waar de grond niet duur is.
Wij wonen in een heel oud huisje gebouwd in 1922. Hier hebben we heel veel aan moeten doen in de afgelopen jaren. Grootste nadeel is wat mij betreft de gehorigheid; als de buurvrouw belt hoor ik dat. Het voordeel was dat het een straatje was met voornamelijk gepensioneerden. Inmiddels zijn die bijna allemaal vertrokken en wonen er nu voornamelijk jonge gezinnen met 1 of 2 kinderen.

Voordeel van nieuwbouw zou voor mij inderdaad zijn dat het uitstekend geïsoleerd is en dat je het naar je eigen smaak kunt indelen. Als je wilt kun je binnenwanden verplaatsen waardoor de indeling van de woning helemaal naar jouw smaak is.
Bijkomende kosten voor meer-/minderwerk is wel iets waar je rekening mee moet houden. Alles dat afwijkt van de standaard moet betaald worden. En ik ben van mening dat de afwerking vaak erg goedkoop is en veel te wensen overlaat.
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven