Wel of geen nieuwbouw?

donderdag 25 oktober 2018 om 18:19
We zijn aan het oriënteren op een nieuw huis. Tot op heden zijn we vooral aan het kijken naar bestaande woningen (lijkt mij fijner, je ziet gelijk hoe het eruit ziet, de buurt etc) maar inmiddels toch maar aan het kijken naar een nieuwbouwproject. Over 2 weken start de verkoop van een eventueel interessant project.
Wat is jullie ervaring?
Wat ik zelf kan bedenken:
Voordelen: alles naar eigen wens, alles nieuw.
Nadelen: gedurende de bouw betaal je ook, de buurt is nog een tijd een “bouwput”, kunnen pas eind 2019 erin dus tussendoor dan elders gaan wonen, álles moet nog gedaan worden.
En eventueel nog tips wat betreft kopen nieuwbouw??
Wat is jullie ervaring?
Nadelen: gedurende de bouw betaal je ook, de buurt is nog een tijd een “bouwput”, kunnen pas eind 2019 erin dus tussendoor dan elders gaan wonen, álles moet nog gedaan worden.
zondag 4 november 2018 om 09:29
Ja ik verbaas mij ook over de reacties dat nieuwbouw duurder zou zijn en altijd in een minder groene buurt.
In mijn grote stad in de randstad worden op diverse plekken nieuwbouwhuizen gebouwd (geen hele wijken maar toch flinke hoeveelheden). Zo dicht bij het centrum zijn bestaande huizen nauwelijks te koop, laat staan te betalen. En bij al die projecten was er juist veel aandacht voor groen.
In mijn grote stad in de randstad worden op diverse plekken nieuwbouwhuizen gebouwd (geen hele wijken maar toch flinke hoeveelheden). Zo dicht bij het centrum zijn bestaande huizen nauwelijks te koop, laat staan te betalen. En bij al die projecten was er juist veel aandacht voor groen.
zondag 4 november 2018 om 09:37
Dat is dan waarschijnlijk ook 1 van de redenen achter de huidige woningmarktstress. Iedereen wil zo'n ideaal huis (het moet oud zijn, maar wel goed gerenoveerd, etc). En dat terwijl veruit het grootste deel van de woningvoorraad naoorlogs is en dus vrijwel allemaal identieke rijtjeswoningen zijn....
zondag 4 november 2018 om 09:38
Tegenover de kosten tijdens de bouw, staat weer dat het vrij op naam is, dus zonder KK. In de meeste gevallen is dat vergelijkbaar, dus kan je dat argument wegstrepen.Sofietje1983 schreef: ↑25-10-2018 18:19We zijn aan het oriënteren op een nieuw huis. Tot op heden zijn we vooral aan het kijken naar bestaande woningen (lijkt mij fijner, je ziet gelijk hoe het eruit ziet, de buurt etc) maar inmiddels toch maar aan het kijken naar een nieuwbouwproject. Over 2 weken start de verkoop van een eventueel interessant project.
Wat is jullie ervaring?
Nog een voordeel voor nieuwbouw: je hebt garantie. Alles wat door de aannemer is gedaan dan wel verkloot valt onder de garantie. Bij een bestaand huis ben je zelf verantwoordelijk voor dingen die niet goed gaan.
dinsdag 6 november 2018 om 00:26
[quote=Sara9876 post_id=29205501 time=
Nog een voordeel voor nieuwbouw: je hebt garantie. Alles wat door de aannemer is gedaan dan wel verkloot valt onder de garantie. Bij een bestaand huis ben je zelf verantwoordelijk voor dingen die niet goed gaan.
[/quote]
In de huidige markt garantie tot aan de voordeur. In mijn nieuwbouw buurt diverse bewoners die heel veel gezeur en gedoe hebben over garantie. In de praktijk heeft een bedrijf daar weinig tijd of zin in. Of ze komen met oplossingen waar jij niet tevreden mee bent. En anders heb je pech.
Ik heb ook buren gehad die gewoon bleven zitten in de troep. Tegelzetter of timmerman kwam gewoon niet meer... Dan begin je niets. In de huidige tijd is niemand beschikbaar...
[/quote]
In de huidige markt garantie tot aan de voordeur. In mijn nieuwbouw buurt diverse bewoners die heel veel gezeur en gedoe hebben over garantie. In de praktijk heeft een bedrijf daar weinig tijd of zin in. Of ze komen met oplossingen waar jij niet tevreden mee bent. En anders heb je pech.
Ik heb ook buren gehad die gewoon bleven zitten in de troep. Tegelzetter of timmerman kwam gewoon niet meer... Dan begin je niets. In de huidige tijd is niemand beschikbaar...
dinsdag 6 november 2018 om 00:41
Moah... Bouw in nieuwbouwproject kan makkelijk 18 tot 24 maanden duren. Al die tijd betaal je dus rente en (bijv.) huur voor een andere woning. Dat tikt flink aan hoor. Op dit moment zijn er ook nog eens veel vertragingen en kan de bouw dus makkelijk 6 maanden later worden afgerond dan gepland.Sara9876 schreef: ↑04-11-2018 09:38Tegenover de kosten tijdens de bouw, staat weer dat het vrij op naam is, dus zonder KK. In de meeste gevallen is dat vergelijkbaar, dus kan je dat argument wegstrepen.
Je hebt wel garantie, maar je hebt ook garantie op gebreken na de oplevering. Dus hou er rekening mee dat als de woning is opgeleverd dat je allemaal dingen hebt die nog niet goed zijn en mogelijk je verhuizing uitstellen. Een bestaande woning heeft misschien ook wel wat gebreken, maar die kun je in ieder geval zien (als je goed laat keuren) als je het koopt. Daar zit al een keuken in, dus je weet waar de leidingen zitten, waar de lichtpunten zitten en waar de muren staan...

dinsdag 6 november 2018 om 06:57
Ik zie zeker wel voordelen van bestaande bouw, onder andere de punten die genoemd worden.
Nieuwbouw vind ik erg spannend, maar het project is wel echt heel leuk. Het komt niet in een compleet nieuwe wijk, het is het laatste deel van een kleinschalig project bij een bestaande wijk.
Qua tuin is het een beetje hetzelfde als we nu hebben. Op zich prima.
Een voordeel vind ik dat we het meerwerk mee kunnen nemen in de hypotheek. Inclusief meerwerk hebben we dezelfde maandlasten als nu. Maar dan wel alles nieuw (huidige badkamer is hier ook aan vervanging toe). Gedoe met vertraging en oplevering is idd wel iets waar ik een beetje tegenop zie.
Nieuwbouw vind ik erg spannend, maar het project is wel echt heel leuk. Het komt niet in een compleet nieuwe wijk, het is het laatste deel van een kleinschalig project bij een bestaande wijk.
Qua tuin is het een beetje hetzelfde als we nu hebben. Op zich prima.
Een voordeel vind ik dat we het meerwerk mee kunnen nemen in de hypotheek. Inclusief meerwerk hebben we dezelfde maandlasten als nu. Maar dan wel alles nieuw (huidige badkamer is hier ook aan vervanging toe). Gedoe met vertraging en oplevering is idd wel iets waar ik een beetje tegenop zie.

dinsdag 6 november 2018 om 10:27
Wij wonen ook in nieuwbouw. Tenminste, hebben het als nieuwbouw gekocht destijds. We wonen er inmiddels alweer 16 jaar (
). Bij ons liep het toen wel uit inderdaad, maar wij woonden beiden nog thuis, dus het was geen drama qua lasten etc. Lastig was wel dat wij 12 december ons huwelijk hadden gepland, en uiteindelijk kregen we de 16e december pas de sleutel, dus ons huwelijk hebben we een paar maanden uit moeten stellen naar februari.
Onze wijk was toen wel heel kaal en leeg inderdaad, maar dat komt vanzelf goed. Ik vind het heerlijk wonen. Ons huis is inderdaad vrij saai, veel op een rijtje, maar heerlijk recht en strak en dat vind ik binnen echt heel fijn. Geen rare hoekjes, oude leidingen en "zooi van een vorige bewoner". Je hoeft niet eerst behang te trekken of een oude keuken te slopen.

Onze wijk was toen wel heel kaal en leeg inderdaad, maar dat komt vanzelf goed. Ik vind het heerlijk wonen. Ons huis is inderdaad vrij saai, veel op een rijtje, maar heerlijk recht en strak en dat vind ik binnen echt heel fijn. Geen rare hoekjes, oude leidingen en "zooi van een vorige bewoner". Je hoeft niet eerst behang te trekken of een oude keuken te slopen.
dinsdag 6 november 2018 om 12:07
Tegenwoordig ziet de nieuwbouw er regelmatig toch heel anders uit dat de nieuwbouw uit bijvoorbeeld de jaren 70. Hier wordt veel nieuw gebouwd, niet alleen in een echt nieuwe wijk, maar ook op plaatsen waar eerst andere gebouwen hebben gestaan.
Ons huidige huis is gebouwd in een ouder wijk met volwassen groen. Van buiten heeft het karakter, van binnen goed geïsoleerd en praktisch.
Wij waren ingeloot voor een nieuwbouwwoning in de jaren 30 stijl. Echt heel leuk. Helaas bleek de getekende schuur toch niet echt een garage te zijn. Ook konden we bij dit project van te voren geen vragen stellen of bepaalde opties mogelijk waren. Bij een andere fase was van te voren nog niet duidelijk of er sprake zou zijn van oplevering met gas, stadsverwarming of iets anders. Voor ons echt een breekpunt.
Bij een nieuwbouwwoning zou ik sowieso voor gasloos willen gaan, maar dan wel in de vorm van een eigen warmtepomp. Absoluut geen stadsverwarming.
Ons huidige huis is gebouwd in een ouder wijk met volwassen groen. Van buiten heeft het karakter, van binnen goed geïsoleerd en praktisch.
Wij waren ingeloot voor een nieuwbouwwoning in de jaren 30 stijl. Echt heel leuk. Helaas bleek de getekende schuur toch niet echt een garage te zijn. Ook konden we bij dit project van te voren geen vragen stellen of bepaalde opties mogelijk waren. Bij een andere fase was van te voren nog niet duidelijk of er sprake zou zijn van oplevering met gas, stadsverwarming of iets anders. Voor ons echt een breekpunt.
Bij een nieuwbouwwoning zou ik sowieso voor gasloos willen gaan, maar dan wel in de vorm van een eigen warmtepomp. Absoluut geen stadsverwarming.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.