Wel of geen nieuwbouw?

25-10-2018 18:19 83 berichten
We zijn aan het oriënteren op een nieuw huis. Tot op heden zijn we vooral aan het kijken naar bestaande woningen (lijkt mij fijner, je ziet gelijk hoe het eruit ziet, de buurt etc) maar inmiddels toch maar aan het kijken naar een nieuwbouwproject. Over 2 weken start de verkoop van een eventueel interessant project.

Wat is jullie ervaring?
Wat ik zelf kan bedenken:
Voordelen: alles naar eigen wens, alles nieuw.

Nadelen: gedurende de bouw betaal je ook, de buurt is nog een tijd een “bouwput”, kunnen pas eind 2019 erin dus tussendoor dan elders gaan wonen, álles moet nog gedaan worden.

En eventueel nog tips wat betreft kopen nieuwbouw??
Sofietje1983 schreef:
26-10-2018 08:33
Niet eerlijk?
https://www.eigenhuis.nl/huis-kopen/nie ... -nieuwbouw

Ik gun jou het nieuwbouwhuis, jij mij de verkoop van jullie huidige huis.
Alle reacties Link kopieren
Wij zitten in een traject voor een nieuwbouwhuis in een project, bouw start nu net. De voordelen voor ons waren de mogelijkheden tot andere indeling, bijvoorbeeld de keuken meteen helemaal naar wens ipv een bestaande keuken + leidingwerk moeten aanpassen. En ik vind het erg fijn dat alles meteen goed geisoleerd is, er standaard al vloerverwarming in zat + zonnepanelen op het dak. Stuk duurzamer dus dan de meeste bestaande woningen. En als het goed is lange tijd onderhoudsvrij (op misschien stucen na, als het huis na een paar jaar is 'uitgewerkt').

Dat je alles meteen moet aanpakken is een voor- en een nadeel. Veel werk, veel keuzes om te maken. Maar als het goed is, is het dan ook meteen naar wens. Wij zijn in ieder geval geen types om te blijven klussen in huis, van uitstel komt afstel in ons geval :$ .

Of er veel jonge gezinnen zitten, ligt aan het type huizen. Wij komen in een rij huizen van gemixte types, waaronder ook 'levensloop-bestendige' huizen, dus het wordt een aardige mix van jonge gezinnen, gezinnen met tieners, en gepensioneerden. Bij een straat vol met dezelfde rijtjeshuizen heb je wellicht meer kans op vooral jonge gezinnen. Maar voor kids misschien juist leuk.

Maar goed, tips: zet goed uiteen welke kosten je kunt verwachten. Niet alleen de prijs van het huis zelf, maar ook van meerwerk wat je zou willen, verhuiskosten, kosten van vloeren / muren / raambekleding, tuin en oprit etc (loopt ook nogal in de papieren). Wat je bij nieuwbouw dan weer niet hebt, zijn de kosten koper (is altijd vrij op naam dacht ik).

TO: je schrijft ergens dat je 2x zou moeten verhuizen met kleine kinderen, jullie zouden dus niet tot oplevering in jullie huidige woning kunnen blijven?
happiness = reality - expectations
Nieuwbouw vind ik persoonlijk alleen interessant als je het in eigen beheer kunt doen. Zelf architect/aannemer kiezen en het huis maken zoals jij het wilt. Helaas was dat in onze gemeente niet meer toegestaan (alleen nog projecten op schaarse kavels), dus hebben we uiteindelijk voor bestaande bouw gekozen en dat verbouwd/opgeknapt.

Bij een project heb je inderdaad het voordeel dat alles nieuw is, maar het blijft toch eenheidsworst. En denk eraan dat ieder haakje, stopcontact etc. nog moet worden uitgezocht en betaald. Ik denk dat je uiteindelijk veel duurder uit bent dan met een bestaand huis wat je al dan niet langzaam verbouwt, en uniek is het nog steeds niet. Je hebt bij bestaande bouw ook meer tijd om rustig te bedenken wat je wilt en evt de kosten beter in toom te houden. Bovendien zijn de locaties vaak beter tov nieuwbouwwijken ver buiten centrum, waar de eerste tijd geen fatsoenlijke bestrating ligt en je in de bouwherrie van anderen zit. Zijn de grote machines eindelijk weg, beginnen de klussers.... (zie ik bij vrienden van ons in nieuwbouwwijk)
Whoopsadaisies schreef:
26-10-2018 09:15
Wij zitten in een traject voor een nieuwbouwhuis in een project, bouw start nu net. De voordelen voor ons waren de mogelijkheden tot andere indeling, bijvoorbeeld de keuken meteen helemaal naar wens ipv een bestaande keuken + leidingwerk moeten aanpassen. En ik vind het erg fijn dat alles meteen goed geisoleerd is, er standaard al vloerverwarming in zat + zonnepanelen op het dak. Stuk duurzamer dus dan de meeste bestaande woningen. En als het goed is lange tijd onderhoudsvrij (op misschien stucen na, als het huis na een paar jaar is 'uitgewerkt').

Dat je alles meteen moet aanpakken is een voor- en een nadeel. Veel werk, veel keuzes om te maken. Maar als het goed is, is het dan ook meteen naar wens. Wij zijn in ieder geval geen types om te blijven klussen in huis, van uitstel komt afstel in ons geval :$ .

Of er veel jonge gezinnen zitten, ligt aan het type huizen. Wij komen in een rij huizen van gemixte types, waaronder ook 'levensloop-bestendige' huizen, dus het wordt een aardige mix van jonge gezinnen, gezinnen met tieners, en gepensioneerden. Bij een straat vol met dezelfde rijtjeshuizen heb je wellicht meer kans op vooral jonge gezinnen. Maar voor kids misschien juist leuk.

Maar goed, tips: zet goed uiteen welke kosten je kunt verwachten. Niet alleen de prijs van het huis zelf, maar ook van meerwerk wat je zou willen, verhuiskosten, kosten van vloeren / muren / raambekleding, tuin en oprit etc (loopt ook nogal in de papieren). Wat je bij nieuwbouw dan weer niet hebt, zijn de kosten koper (is altijd vrij op naam dacht ik).

TO: je schrijft ergens dat je 2x zou moeten verhuizen met kleine kinderen, jullie zouden dus niet tot oplevering in jullie huidige woning kunnen blijven?
Daar ga ik niet vanuit. Dan zouden we het eventueel volgend jaar pas te koop moeten zetten maar de huizen in onze wijk gaan momenteel voor best wat geld en snel weg dus dat is dan een risico om daarmee te wachten. Nou ja, plus dat een nieuwbouw dus ook voor vertraging etc kan zorgen.
nootboek schreef:
26-10-2018 09:23
Nieuwbouw vind ik persoonlijk alleen interessant als je het in eigen beheer kunt doen. Zelf architect/aannemer kiezen en het huis maken zoals jij het wilt. Helaas was dat in onze gemeente niet meer toegestaan (alleen nog projecten op schaarse kavels), dus hebben we uiteindelijk voor bestaande bouw gekozen en dat verbouwd/opgeknapt.

Bij een project heb je inderdaad het voordeel dat alles nieuw is, maar het blijft toch eenheidsworst. En denk eraan dat ieder haakje, stopcontact etc. nog moet worden uitgezocht en betaald. Ik denk dat je uiteindelijk veel duurder uit bent dan met een bestaand huis wat je al dan niet langzaam verbouwt, en uniek is het nog steeds niet. Je hebt bij bestaande bouw ook meer tijd om rustig te bedenken wat je wilt en evt de kosten beter in toom te houden. Bovendien zijn de locaties vaak beter tov nieuwbouwwijken ver buiten centrum, waar de eerste tijd geen fatsoenlijke bestrating ligt en je in de bouwherrie van anderen zit. Zijn de grote machines eindelijk weg, beginnen de klussers.... (zie ik bij vrienden van ons in nieuwbouwwijk)
Dit denk ik ook. Ik vind het lastig in tw schatten hoeveel er nog bij komt kijken qua kosten. Keuken badkamer vloeren das niet zo moeilijk. Tuin kan ik ook wel inschatten. MAar al die kleine dingetjes bij elkaar.... géén idee.
Dit is trouwens ook belangrijk: https://www.rtlz.nl/life/artikel/422207 ... n-gebreken

Eigenlijk is nieuwbouw alleen interessant wanneer je het in eigen beheer kunt doen. Maar ja, dan verdienen te weinig mensen er aan.
iets_perzik schreef:
26-10-2018 07:02
Dat is wel heel politiek correct hoor. Maar bepaald volk vind je nu eenmaal niet in een nieuwbouwwijk met alleen maar (relatief dure) koopwoningen en wel altijd in sociale huurwoningen. Veel sociale huurwoningen rondom je huis trekt nu eenmaal meer mannen met baardjes in witte jurken, tokkies en tuig aan.
Onze buren in ons vorige huis, relatief nieuwe wijk en de buren waren de eerste bewoners, waren echt niet tof. Elk weekend harde muziek tot laat, wietplanten in de tuin, wietgeur die echt door onze muren heen drong en als ik er wat van zei kwam er niet terug of een grote bek. Dat kan je dus ook gewoon tegenkomen in een nieuwbouwwijk. Wij zijn dus zelf verhuisd om er vanaf te zijn. Ik heb inmiddels wel geleerd dat dat soort mensen dus overal kan wonen. Ik had juist in onze sociale huurflat veel minder last van de buren dan daar. Het zegt dus weinig. En overlast wordt niet alleen gegeven door de types die jij noemt. Zie de rijdende rechter maar :)
Bij ons nieuwe huis ben ik dus heel bewust op verschillende tijdstippen gaan kijken, aangebeld bij de eventuele buren om een gesprekje aan te gaan, bij de buren daarnaast aangebeld om na te vragen hoe de buurt is, of er overlast is van buren enz. Dat kan bij nieuwbouw niet en daar is het maar afwachten wat er naast je komt. Ik zou dat na mijn ervaring dus niet fijn vinden en is voor mij wel een reden om geen rijtjeshuis/2-onder-1-kap woning te kopen in een nieuwbouwwijk.
We hebben besloten ons toch in te gaan schrijven voor het nieuwbouwproject. Het is de laatste fase van een nieuwe wijk en vooral de bouwstijl (jaren 30 industrieel) en locatie (aan de rand van het bos) spreken ons enorm aan! Vanwege de rente nu hebben we straks een groter huis met alles nieuw en dezelfde maandlasten als in ons huidige huis.
Nu nog ingeloot worden!
We gaan ons eigen huis dan pas over een paar maanden te koop zetten, we willen eigenlijk niet 2 x verhuizen, bovendien zijn er in de regio bijna geen huurwoningen te krijgen. Wel een klein risico mbt de verkoop natuurlijk maar de huizen gaan in onze wijk zó snel dat we dat risico wel aandurven.
Spannend Sofietje! Hopelijk worden jullie ingeloot!
Leuk Sofietje! Gaat het snel starten?

Wij zitten nu middenin een nieuwbouwtraject en ik vind het tot op heden erg meevallen. Ik had me behoorlijk ingelezen voor we begonnen en ging eigenlijk uit van het slechtste (qua communicatie en vertraging en kosten etc) en eigenlijk is het nu helemaal zo erg niet. Ja, de communicatie verloopt traag en ja de bouw is ook al vertraagd en aaaaalles kost geld (aansluiting plafondlamp 10 cm verleggen? 100 euro. Leidingwerk keuken iets laten aanpassen? 1000 euro verder) maar het valt me echt 100% mee vooralsnog :P

Ik lees in meerdere reacties dat nieuwbouw in the end veel meer kost dan bestaande bouw. Voor ons geldt dat (vooralsnog) niet. In de buurt waar ons huis nu wordt gebouwd konden we eigenlijk voor dit geld (dus de kale v.o.n.-prijs + het door ons geschatte meerwerk) niets vinden wat aan onze wensen voldeed (en dan hebben we echt behoorlijk meerwerk inbegroot). Voor een bestaand huis dat qua oppervlak en smaak een beetje aan onze wensen voldeed, hadden we rustig 75.000 meer betaald denk ik. En wij hebben niet perse bakken met spaargeld maar alle grote keuzes vallen onder het meerwerk (dus ook vloeren en stucwerk enzo) dus dat is allemaal meegefinancierd.

Het enige dat ik jammer vind is dat de huizen allemaal wel een beetje eenheidsworstig zijn. De indeling is echt precies zoals het nieuwbouwhuis van Oom Piet in dorp X en ook als dat van vriendin Miep in stad Y. Het heeft dus weinig unieks. Maar goed, daar maken we gewoon met de inrichting maar zoveel mogelijk ons eigen huis van :)

Vooralsnog zou het dus zo weer doen, maar goed, het huis is nog niet opgeleverd dus vraag het me over een half jaar nog eens :biggrin:
Sunlight over me no matter what I do
Ik zou voor een "nieuw" bouwhuis gaan van een jaar of 8 tot 10 oud.

Ik werk bij een grote aannemer/projectontwikkelaar en geloof me, nieuw bouw is duur. En dan heb ik het nog niet eens over meerwerk etc.

Je krijgt hier voor 2 ton een ruime tweekapper uit '75 met grote garage en uitgebouwde keuken en ruime tuin.

Voort 225.000 heb je een kleine nieuwbouw tussenwoning. Met kleine tuin en klein schuurtje. Maar wel lekker geïsoleerd en teg een een meerprijs helemaal naar je eigen wens in te richten (keuken en badkamer etc). In een leuke jong wijk. Daarnaast kun je er echt jaren mee door zonder grote kosten.

Het is echt waar zelf je voorkeur naar uitgaat. Omdat ons budget het niet toelaat om een nieuwbouw tweekapper aan te schaffen blijven we lekker hier wonen. Ik vind de ruimte superbelangrijk. Wellicht in de toekomst... Keuzes keuzes..
lesmee schreef:
29-10-2018 21:50
Ik zou voor een "nieuw" bouwhuis gaan van een jaar of 8 a 10.
Dat heb ik ook gedaan en bevalt uitstekend. De vorige bewoners hebben al geïnvesteerd in vloerverwarming een luxe keuken en de tuinen aangelegd. Het groen is al mooi volwassen. Dat komt ook omdat ze bij het aanleggen van deze wijk zoveel mogelijk de oorspronkelijke beplanting hebben laten staan. Vorig jaar is hier een groot winkelcentrum geopend (dat duurt in een nieuwbouwwijk zo 10 jaar). En ja deze wijk ligt wat verder af van het centrum maar wel dicht bij de snelweg. De snelweg heb ik elke dag nodig voor werk. Het centrum ga ik een paar keer per maand naartoe en is nog steeds op fietsafstand.

Ik heb hiervoor nieuwbouw gewoon en vond het vooral tegenvallen dat ik de eerste jaren in de herrie van de bouw van de huizen om mij heen zat.
Wij wonen nu twee jaar in onze nieuwbouwwoning. Ik heb onderschat wat er allemaal bij komt kijken. Wij zijn 5 zaterdagen op pad geweest voor een keuken en dan moet je nog een badkamer, vloeren, verf en tuin. Het is duur maar wel helemaal naar onze wens! We wonen in een straat met allemaal buren die er ook nieuw zijn komen wonen, persoonlijk vind ik dat heel leuk. Het kost veel tijd om een nieuwbouwwoning sfeer te geven, ik moet erbij vermelden dat wij in die twee jaar ook twee kinderen hebben gekregen. Ik ben er blij mee, zou het achteraf weer doen maar niet nog een keer.. succes! Mijn advies, heb je tijd en energie? Doen! Anders zou ik adviseren een woning te zoeken waarvan je dan de tweede bewoner wordt.
Tja wat is tijd? We hebben ook 2 kleine kinderen en werken allebei. Maargoed het lijkt ons ook wel leuk om alles uit te zoeken en gelijk naar wens te maken. Ik sta ook wel open voor bestaande huizen hoor maar tot nu toe verder niets gevonden wat ons echt aansprak (ja, 1 huis, maar die was enorm snel verkocht).
Tsja, persoonlijk zou ik nu meer tijd in ons gezin steken en ik zou het ellende vinden om met een baby én een peuter keukenzaken af te struinen of je moet telkens oppas kunnen en willen vinden. Wij wilden echt een keuken naar onze wens en wil je wat korting af kunnen dwingen moet je toch langs meerdere zaken.
Hier direct voor nieuwbouw gegaan, en we zijn nu, na een 5-6 jaar aan het nadenken om nummer twee te gaan bouwen.

Alleen maar voordelen aan. Ingericht zoals je wil, afgewerkt zoals je wil, geen gedoe met verbouwingen, zekerheid wat betreft materialen. We zouden het niet anders willen.
Wij waren uitgeloot voor nieuwbouw, hebben nu een bestaande woning gekocht die groter is qua woonoppervlakte en die alle mogelijke uitbouwen al heeft voor hetzelfde bedrag als de nieuwbouwwoning (exclusief meerwerk). Niet helemaal maar onze smaak maar wel alles netjes gestuct en overal inbouwspots, we gaan het ruimte voor ruimte opknappen. Zo kunnen we dus ook rustig kijken naar wat we mooi vinden. Voordeel ten opzichte van de nieuwbouwwijk is ook dat het zoveel groener is in de buurt en dichtbij het centrum, nieuwbouw is toch vaak wel meer achteraf.
Vaak duurt het minstens 10 jaar voordat er een beetje sfeer is in een nieuwbouwwijk.
Blijf altijd jezelf. Het origineel is zoveel meer waard dan een kopie.
Tja die sfeer kan inderdaad wel even duren. We zitten gelukkig in een van de laatste straten van een nieuwbouw-wijk, met niet ver weg een mooi oud centrum. Maar goed als je je eigen huis en tuin vrij snel op orde hebt zou de 'nieuwe' sfeer van mijn wijk me niet zo storen, je kijkt toch vooral uit op je eigen interieur en tuin toch?

De tijd en energie die het kost om alles te verven, vloeren te bekleden, gordijnen uit te zoeken etc is wel iets waar ik niet echt naar uitkijk. We hebben wel behulpzame vrienden en familie (die naast klussen ook graag op ons zoontje passen), maar toch, het wordt een hele organisatie. Maar ik ga er wel van uit dat het het waard is, en dat we heel wat jaren onderhoudsvrij kunnen wonen als het eenmaal klaar is.
de_druif_ schreef:
02-11-2018 13:52
Tsja, persoonlijk zou ik nu meer tijd in ons gezin steken en ik zou het ellende vinden om met een baby én een peuter keukenzaken af te struinen of je moet telkens oppas kunnen en willen vinden. Wij wilden echt een keuken naar onze wens en wil je wat korting af kunnen dwingen moet je toch langs meerdere zaken.
Ik spendeer genoeg tijd met ze, en idd voor die keukenbezoekjes hebben we wel oppas dus dat komt goed!
Whoopsadaisies schreef:
02-11-2018 15:52
De tijd en energie die het kost om alles te verven, vloeren te bekleden, gordijnen uit te zoeken etc is wel iets waar ik niet echt naar uitkijk.
Kan je allemaal laten doen toch?

Het enige dat bij ons niet gedaan was toen we de sleutel kregen, was het verven van muren/plafonds, dus direct nadien één van de sleutels aan een schilder gegeven, die zich een weekje of 2 in huis heeft "opgesloten" om alles tip top in orde te brengen (wetende dat je dan wel haarscheurtjes gaat krijgen aangezien een nieuwbouw zich de eerste jaren sowieso nog eerst wat moet zetten, maar hadden geen zin 3-4 jaar op bezette muren te kijken).
Vloeren zijn overal natuursteen/parket, dus daar hebben we geen nood aan extra bekleding en gordijnen zijn eigenlijk een klusje van een halve dag.

Veel schuilt eigenlijk in hoever je betrokken wil zijn of net niet in je bouw. Goeie aannemer en werfleider die op eenzelfde lijn zitten als je zelf zit en die goed weten wat je wel/niet wil, doet op dat vlak wonderen.
Ik heb zowel nieuwbouw gehad als bestaand.

Het grote verschil is dat je bij bestaande bouw zoveel meer huis krijgt voor hetzelfde geld! De kavels zijn groter en er zijn al meer verbouwingen geweest.

Bij nieuwbouw is het gewoon stukken kleiner omdat de grondprijs zo hoog is en alles nieuw is.

Een ander nadeel veel nieuwe wijken zijn dicht op elkaar gebouwd. Door de hoge prijs laten ze weinig ruimte voor groen of brede straten.

Tot slot zat ik in mijn nieuwe wijk echt jaren in de rommel en herrie van de bouw... Geen normale bestrating tot alles klaar was. Overal modder en grote machines duurde jaren voor alle huizen klaar waren en de gemeente aan de gang ging met groen, speelplekken en bestrating en verlichting.
Aan iedereen die schrijft dat nadeel van nieuwbouw de saaie wijken is: wij wonen in een klein nieuwbouwproject in een oude volkswijk, pal aan het centrum van een studentenstad. Hoeft dus niet.

Hier waren we aan alle afwerking (dus ook superstrak gestucte muren) plus keuken en badkamer ongeveer 40k kwijt.
Wel in 2015/2016 moet ik erbij zeggen. Nadeel is wel dat je alles zelf moet bedenken, voordeel is super fris energiezuinig huis :)
Bijzonder dat mensen lijken te beweren dat nieuwbouw altijd duurder is.
Wij hebben ons nieuwbouwhuis incl alle aanpassingen destijds (5 jaar terug) ongeveer even duur gekocht dan we bestaand hadden kunnen kopen. Maar bij bestaand hadden we bij 9 van de 10 huizen tenminste ook de vloer willen vervangen beneden en de muren opnieuw gedaan. En dan zat er vaak nog een keuken en/of badkamer in die niet onze smaak was. Al met al waren we dan duidelijk meer kwijt geweest. En dan hebben we nu een beter geïsoleerd huis met een warmtepomp.
Maar goed, misschien verschilt het per stad/gebied.

Vond alles uitzoeken en regelen wel
veel werk (keuken en badkamer uitkiezen, vloer uitkiezen, behanger zoeken, tuinontwerp maken etc). Maar het was het voor mij waard. (Ook omdat wij zuinig zijn, bij een bestaand huis hadden we moeite gehad dingen eruit te halen die nog helemaal goed waren maar totaal niet onze smaak).
Hier scheelt het ruim een ton. En dan heb je dus een bestaande woning die zoveel goedkoper is en veel groter dan nieuwbouw. In wijken die ook ruimer zijn opgezet ivm de lagere grondprijs in het verleden.

Verder kunnen verbouwingen worden uitgesmeerd over meerdere jaren. Zo kan je sparen voor duurdere materialen of spullen. Terwijl he bij nieuwbouw alles direct moet betalen en daardoor keuzes moet maken in je budget.

En niet ieder bestaand huis is natuurlijk een bouwval! Er zijn er genoeg die in prima staat zijn of mooi opgeknapt.

In mijn huidige bestaande huis zit een prachtige dure badkamer. Die kon ik in mijn nieuwbouwoning niet betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven