Wel of geen nieuwbouw?

25-10-2018 18:19 83 berichten
We zijn aan het oriënteren op een nieuw huis. Tot op heden zijn we vooral aan het kijken naar bestaande woningen (lijkt mij fijner, je ziet gelijk hoe het eruit ziet, de buurt etc) maar inmiddels toch maar aan het kijken naar een nieuwbouwproject. Over 2 weken start de verkoop van een eventueel interessant project.

Wat is jullie ervaring?
Wat ik zelf kan bedenken:
Voordelen: alles naar eigen wens, alles nieuw.

Nadelen: gedurende de bouw betaal je ook, de buurt is nog een tijd een “bouwput”, kunnen pas eind 2019 erin dus tussendoor dan elders gaan wonen, álles moet nog gedaan worden.

En eventueel nog tips wat betreft kopen nieuwbouw??
mijn ervaring
hier starten met allemaal jonge gezinnen
allemaal nieuw dus makkelijk contact
In hoeverre kun je alles naar eigen wens doen? Is het een bouwproject waarin het soort huis al vaststaat?
Vergis je niet in de kosten van meerwerk en zaken als bijv tuinaanleg.
Hier vorig jaar verhuisd van bestaande (jaren ‘60) woning naar nieuwbouw. Absoluut geen spijt van! Ons nieuwe huis is zooo mooi!

Voordelen: supermooi, alles zoals je zelf wilt, alles nieuw, mooie goede buurt...

Nadelen: duur (je moet alles maar dan ook echt alles schilderen / behangen / stuccen / alle vloeren leggen + dubbele lasten voor een paar maanden), wachten duurt lang maar is ook leuk om naartoe te leven.

Tip: er is vaak ook meerwerk mogelijk dat niet op de meerwerklijsten staat. Heb je specifieke wensen, vraag ernaar.

Stel je erop in dat er met de keuken van alles mis gaat. Dit was werkelijk bij iedereen die ik sprak. Ook al zit je er bovenop.
Alle reacties Link kopieren
Wil TO zelf een huis laten ontwerpen en bouwen of een al gepland nieuwbouwhuis kopen?
De zak geld die je ervoor nodig hebt zou mij laten twijfelen en hoe stressbestendig je bent. Vind je het leuk om alles te moeten regelen en uitkiezen qua keuken en badkamer?

Ik vind een nieuwbouwhuis (in tegenstelling tot velen hier op Viva) namelijk best een prettig idee, fijn fris en nieuw, een verse start, maar alles wat er bij komt kijken aan regelen en verbouwen, dat zou ik waarschijnlijk slecht trekken.

En er zijn ook zat huizen te koop die wat nieuwer zijn met een moderne keuken/badkamer/etc waar je zo in kan.
Ik ben super blij met mijn nieuwbouwhuis, alles is precies zoals ik het wil. Maar ik ben ook een behoorlijk perfectionistisch persoon met veel ideeën over hoe ik het wil hebben.

Het nadeel is dat we 2 jaar op het huis moeten wachten, bouw was vertraagd. We hadden dus 2 jaar dubbele lasten. En er is echt niks, je moet alles doen én bedenken in huis. Dat kan heel leuk zijn maar ook een last zijn.
Marana-- schreef:
25-10-2018 18:30
In hoeverre kun je alles naar eigen wens doen? Is het een bouwproject waarin het soort huis al vaststaat?
Vergis je niet in de kosten van meerwerk en zaken als bijv tuinaanleg.
Ja met zelf beslissen bedoel ik vooral keuken, badkamer, vloer, evt goedkoop een uitbouw etc. Het type huis staat al vast
Ik had altijd een hekel aan nieuwbouw. Vond het suf en burgerlijk. Ik wilde er dood nog niet in gevonden worden. Nou, 5 jaar later in een huis van 130 jaar oud en idioot veel onderhoud weet ik wel dat mijn volgende huis nieuwbouw gaat zijn.
quattro35 schreef:
25-10-2018 18:37
Wil TO zelf een huis laten ontwerpen en bouwen of een al gepland nieuwbouwhuis kopen?
Gepland
Wienie25 schreef:
25-10-2018 18:48
Ik ben super blij met mijn nieuwbouwhuis, alles is precies zoals ik het wil. Maar ik ben ook een behoorlijk perfectionistisch persoon met veel ideeën over hoe ik het wil hebben.

Het nadeel is dat we 2 jaar op het huis moeten wachten, bouw was vertraagd. We hadden dus 2 jaar dubbele lasten. En er is echt niks, je moet alles doen én bedenken in huis. Dat kan heel leuk zijn maar ook een last zijn.
Ja dat lijkt me aan de ene kant leuk idd maar aan de andere kant zie ik daar ook wel een beetje tegenop.
En nog meer tegen het twee keer moeten verhuizen met een dreumes en peuter.
Ben ik de enige die een nieuwbouwhuis altijd zo "clean" vindt?
Bovendien worden de meeste dan nog in rijtjes gebouwd ... allemaal exact dezelfde indeling, exact hetzelfde eruit ziend langs buiten, exact dezelfde tuin, ... en dus alleen de kleur muren en de keuken lichtelijk verschillend.

Geef mij maar een ouder huis dat ademt en leeft.
Veel minder sfeer en meestal niet in de leuke wijken van een stad.
Het voordeel van een nieuwbouwhuis vind ik dat het comfort biedt, goede isolatie en vloerverwarming.
Belg007 schreef:
25-10-2018 19:02
Ben ik de enige die een nieuwbouwhuis altijd zo "clean" vindt?
Bovendien worden de meeste dan nog in rijtjes gebouwd ... allemaal exact dezelfde indeling, exact hetzelfde eruit ziend langs buiten, exact dezelfde tuin, ... en dus alleen de kleur muren en de keuken lichtelijk verschillend.

Ik zal wel raar zijn maar ik vind dat dus heerlijk :D

Ik weet dat de meerderheid hier op Viva houdt van sfeervolle jaren '30-woningen ergens in een oud centrum, maar ik vind het heel prettig om in een vinexstraat te lopen waar iedereen dezelfde papier- en gftcontainers op de stoep heeft staan. Zo geordend en overzichtelijk.
Ik hou van nieuwbouw.
Hou er wel rekening mee dat huis soms wel dik half jaar wordt opgeleverd dan gepland!
Wij hebben ook voor nieuwbouw gekozen. Dit was alleen geen projectbouw. Wij kochten een kavel en kozen zelf een aannemer. Die heeft na een aantal gesprekken een bouwtekening gemaakt. Geen enkel huis in onze straat is hetzelfde. Zo kan het dus ook bij nieuwbouw.
Tegelijk klussen en verhuizen met alle buren schept wel een band. Badkamer en keuken kun je vaak via de bouwer regelen dus dat dat valt wel mee qua extra werk. Je moet wel wat klussen maar dat doe je in een bestaande woning vaak ook. Je kunt wel gelijk gaan opbouwen en dus niet eerst behang afkrabben enzo.

Qua kosten ga je inderdaad langzaamaan meer betalen. Je hebt niet gelijk dubbele lasten hoor. Via een bouwdepot zit daar ook een soort voorziening in dat je rente krijgt over je hypotheekdeel dat nog op de bank staat en daar betaal je dan je rente van aan de hypotheekverstrekker.

Over het algemeen zijn nieuwbouwhuizen een goede investering en stijgen ze vaak snel in waarde na oplevering.
Wij hebben nieuwbouw en ik wil het nooit meer. Voordeel is dat we een enorm huis hebben (uitbouw meteen als meerwerk erbij), nadeel is dat je echt al-les moet laten doen. Wat is er een geld doorheen gegaan. En dan hebben wij echt niet het duurste van het duurste gekozen..! Nu, 4 jaar later, gaat er nog steeds geld naar de laatste zaken die nog gedaan moeten worden: een tuinhuisje, tuinverlichting. Hiervoor heb ik een bestaand woonhuis gekocht en wat was dat veel relaxter: je kon rustig ruimte voor ruimte opknappen.

Ik zou dus alleen voor nieuwbouw gaan als je een enorme berg spaargeld hebt. Voor mij in ieder geval nooit meer ;)
Mijn ervaringen:

Voordelen
- Iedereen is nieuw in de wijk dus snel contact met buren (al was het maar omdat je al heel snel zaken moet laten weten als ‘morgenvroeg komt er een grote kraanwagen een dakkapel plaatsen’).
- Je kunt alles zelf uitzoeken, van de plinten tot de afwerking van de schotten op zolder
- Goed geïsoleerd qua warmte en geluid
- Geen lijken die uit de kast komen vallen bij verbouwing
- Garantie op veel zaken dus komende jaren geen hoge onderhoudskosten
- Veel jonge gezinnen dus als je zelf kinderen hebt veel speelkameraadjes (en er heeft altijd wel iemand een nog relatief jonge buggy/autostoel/sportkleding voor een leuk prijsje)

Nadelen:
- Je moet ook alles zelf uitzoeken en na een tijdje kan het je echt geen drol drie meer interesseren hoe de stopcontacten eruit zien. Na een jaar wonen dan weer wel.
- Er is altijd vertraging. Is het niet de bouw zelf dan is het wel de leverancier van sanitair of keuken, heeft de tegelzetter een arm gebroken of komt de stukadoor niet opdagen waardoor de schilder ook niet verder kan.
- Duur. Je moet alles in één keer anders zit je zonder oprit/badkamer/keuken/vloer/etc. In een bestaand huis waarin alles nog werkt en goed te poetsen is kun je het per ruimte aanpakken. Dan spaar je gewoon wat langer door voor die tegels die je echt mooi vindt i.p.v. bezuinigen op zaken waar je je vervolgens tien jaar aan zit te ergeren.
- Eenheidsworst. De huizen, straten. In onze straat zelfs in de mensen (allemaal drie kinderen op ons gezin na dan, zelfde type banen, labrador retriever (ook daarin wijken wij af), zelfde soort hobby, Volvo stationcar op de oprit).

Twee jaar terug zijn wij van het ene nieuwbouwproject naar een ander verhuisd. In dit huis zijn wij tweede eigenaar en dat scheelt al enorm qua kosten. Alles was hooguit zeven jaar oud dus we hebben per seizoen een ruimte aangepakt om het naar onze smaak te krijgen. Het was nergens dringend dus dan kon je zaken makkelijk naar achteren schuiven als je ineens ook een auto onverwachts moest vervangen. In het vorige huis moest alles in één keer. En daar heb ik wel flink geleerd om niet te bezuinigen op zaken die een oogzweer gaan worden (vloeren!).
anoniem_67700891efcbf wijzigde dit bericht op 25-10-2018 20:15
0.16% gewijzigd
Geduld is een toverwoord met nieuwbouw.
Wij wonen nu een jaar in ons jaren 30 nieuwbouwhuis :proud:
Het beste van 2 werelden.

Maar ik ga nog 1x verhuizen en dat is naar het bejaardenhuis en that's it want het geeft behoorlijk wat stress en gedoe en ik hou niet van gedoe.

O' ja en je tuin aanleggen kost een klein fortuin.
Ja en?
Wij hebben wel een optie gehad op nieuwbouw maar dat werd ons veel te duur.
Wij zitten er nu middenin. Heel erg leuk om van alles uit te zoeken en naar je eigen wens alles in te richten.

Maar...... Onderschat het niet. Qua werk, maar ook qua extra kosten. Er gaat zo een 30,000 euro zitten in meerwerk. En dan gaat dat geld nog niet eens naar vloeren, muren, tuin etc. Wij hebben meerwerk omdat we luxe dingen willen zoals vloerverwarming, schuifpui, velux dakraam. Maar er gaat toch ook best wel geld zitten in meer noodzakelijke dingen, lichtpunten verleggen, eventueel leidingen verleggen, extra stopcontacten, keuken, badkamer, (ook al worden die laatste twee door een leverancier gedaan, er gaat altijd veel meer geld in zitten) extra lichtpunt buiten, buitenkraantje etc. Al die kosten lopen nog best op. Daarnaast natuurlijk de dubbele lasten.
Ik heb het er wel voor over maar echt, onderschat het qua kosten allemaal niet.

Nogmaals, ik vind het leuk. Vind het ook helemaal prima om in een nieuwbouwhuis/wijk te wonen. De sfeer komt vanzelf wel. Ik vind het fijn dat alles lekker nieuw is, 1e bewoner, hou ook wel van structuur en orde.
Ook voor de toekomst is het positief. Er komen zonnepanelen op ons huis, het is goed geïsoleerd. Er wordt dus best wel gelet op duurzaamheid.
Zelf een nieuwbouwappartement gekocht, maar ik weet niet of ik hierna ooit weer voor nieuwbouw ga. Twee jaar wachten is lang en dan zie ik in de tussentijd andere leuke woningen op Funda. Ook komen er zoveel extra kosten bij kijken. Mensen zeggen weleens, “oh fijn geen kosten koper”. Nee geen overdrachtsbelasting maar wel heel veel andere extra kosten wat het echt veel meer maakt.

Ook snap ik nooit zo goed het argument dat je het helemaal naar wens kan maken. De indeling is meestal toch aardig vast, okay je kan een stopcontact erbij doen. En de keuken en badkamer zoals je zelf wilt; je maakt toch zelf de kosten, dus een nieuwe keuken en badkamer kan ook in een bestaande woning.

Ik hoop dat mijn nieuwbouwwoning helemaal fijn gaat zijn. Maar vind het toch lastig dat ik nog niet kan voelen hoe de buurt is.
NewGossipGirl schreef:
25-10-2018 19:37
Wij hebben ook voor nieuwbouw gekozen. Dit was alleen geen projectbouw. Wij kochten een kavel en kozen zelf een aannemer. Die heeft na een aantal gesprekken een bouwtekening gemaakt. Geen enkel huis in onze straat is hetzelfde. Zo kan het dus ook bij nieuwbouw.
Ik ben alleen bang dat dat niet kan binnen ons budget ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven