wie stelt dit beeld voor ?
donderdag 1 juli 2010 om 10:29
6) Rechterhand opgeheven, handpalm naar buiten gekeerd met duim en wijsvinger naar elkaar toe gebogen (vitarkamudra): dit is de houding van redenering, onderwijzen en discussie. Gewoonlijk zie je die bij voorstellingen van de historische boeddha in allerlei scènes van prediking.
www.museumkennis.nl
www.museumkennis.nl
donderdag 1 juli 2010 om 10:41
Hebh je al gegoogeld op Tara ?.
De Mudra (de gebarentaal van haar handen) kan ik niet vinden.
Ik heb er niet veel verstand van, misschien dat iemand anders dat weet.
Er zijn meerdere godinnen vormen van Tara, de twee meest bekende zijn de groene en de witte Tara.
De groene Tara is de meest dynamische manifestatie. Het groen staat voor jeugd, kracht en activiteit. Ze word in de kunst ook vaak als een jonge vrouw met een speels en iets ondeugende karakter gemoduleerd. Ze is een godin van de actie.
De witte Tara word ook wel de moeder van alle boeddha's genoemd. Het wit staat voor reinheid en waarheid. In de kunst word deze Tara als een lichamelijk rijpe en volwassen en wijze vrouw met volle borsten afgebeeld.
De Mudra (de gebarentaal van haar handen) kan ik niet vinden.
Ik heb er niet veel verstand van, misschien dat iemand anders dat weet.
Er zijn meerdere godinnen vormen van Tara, de twee meest bekende zijn de groene en de witte Tara.
De groene Tara is de meest dynamische manifestatie. Het groen staat voor jeugd, kracht en activiteit. Ze word in de kunst ook vaak als een jonge vrouw met een speels en iets ondeugende karakter gemoduleerd. Ze is een godin van de actie.
De witte Tara word ook wel de moeder van alle boeddha's genoemd. Het wit staat voor reinheid en waarheid. In de kunst word deze Tara als een lichamelijk rijpe en volwassen en wijze vrouw met volle borsten afgebeeld.

donderdag 1 juli 2010 om 11:16
Het is een Indonesisch (Javaans) beeld, dat weet ik wel. Ga straks even aan mijn vader vragen welke godin dit is.
Edit: het is Prajnaparamita, godin van de opperste wijsheid. Mooi beeld. Je bidt tot haar als je één van de laatste stappen (volgens mij zelfs de laatste, maar pin mij er niet op vast) in het Boeddhisme doorloopt. De waarheid voorbij alle waarheden, de waarheid die lijden beëindigt, als je echt in staat bent om jouw eigen persoonlijkheid los te laten, et cetera.
Edit: het is Prajnaparamita, godin van de opperste wijsheid. Mooi beeld. Je bidt tot haar als je één van de laatste stappen (volgens mij zelfs de laatste, maar pin mij er niet op vast) in het Boeddhisme doorloopt. De waarheid voorbij alle waarheden, de waarheid die lijden beëindigt, als je echt in staat bent om jouw eigen persoonlijkheid los te laten, et cetera.
donderdag 1 juli 2010 om 21:31
quote:Maja82 schreef op 01 juli 2010 @ 09:29:
Shiva is een man. Maar het beeld kan ook 'slecht' gemaakt zijn.
(gekroonde boeddha, zie ander topic)
Shiva een man,, hoe kom je daar nou bij ?
Shiva was een danseres, die zo licht woog, dat ze boven op een baby kon dansen, zonder de baby te wekken, volgens de legende dus.
Daarom staat Shiva afgebeeld met vier armen, één opgetrokken been, en het andere met de tenen op de baby.
Shiva is een man. Maar het beeld kan ook 'slecht' gemaakt zijn.
(gekroonde boeddha, zie ander topic)
Shiva was een danseres, die zo licht woog, dat ze boven op een baby kon dansen, zonder de baby te wekken, volgens de legende dus.
Daarom staat Shiva afgebeeld met vier armen, één opgetrokken been, en het andere met de tenen op de baby.
vrijdag 2 juli 2010 om 08:58
quote:roef schreef op 01 juli 2010 @ 21:31:
[...]
Sorry, maar mijn uitleg hierboven blijkt toch fout te zijn.
Shiva was wel een man.
Wel erg vind ik, dat ik het destijds op school anders heb geleerd.
[...]
Sorry, maar mijn uitleg hierboven blijkt toch fout te zijn.
Shiva was wel een man.
Wel erg vind ik, dat ik het destijds op school anders heb geleerd.