wie stelt dit beeld voor ?

01-07-2010 09:06 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
dag dames!

ik heb gegoogled maar ik kom er niet uit.

mijn vader herstelt dit beeld voor iemand, we komen er niet uit wie het voorstelt en in welke houding en wat die combinatie betekent.

weet iemand raad ?

alvast bedankt

ptt
zouden dit misschien de handen zijn?

Ben er alleen nog niet uit wat ze dan betekenen.
Of deze

Princessetamtam, zou je willen vragen of jouw 2 topics kunnen worden samengevoegd?
sowieso geen shiva, die heeft een 3tandvork en een waterman in t haar...

het lijkt ook wel een beetje maya style...
die handen kloppen idd allemaal

boeddhistisch?
6) Rechterhand opgeheven, handpalm naar buiten gekeerd met duim en wijsvinger naar elkaar toe gebogen (vitarkamudra): dit is de houding van redenering, onderwijzen en discussie. Gewoonlijk zie je die bij voorstellingen van de historische boeddha in allerlei scènes van prediking.

www.museumkennis.nl
Hebh je al gegoogeld op Tara ?.

De Mudra (de gebarentaal van haar handen) kan ik niet vinden.

Ik heb er niet veel verstand van, misschien dat iemand anders dat weet.

Er zijn meerdere godinnen vormen van Tara, de twee meest bekende zijn de groene en de witte Tara.

De groene Tara is de meest dynamische manifestatie. Het groen staat voor jeugd, kracht en activiteit. Ze word in de kunst ook vaak als een jonge vrouw met een speels en iets ondeugende karakter gemoduleerd. Ze is een godin van de actie.

De witte Tara word ook wel de moeder van alle boeddha's genoemd. Het wit staat voor reinheid en waarheid. In de kunst word deze Tara als een lichamelijk rijpe en volwassen en wijze vrouw met volle borsten afgebeeld.
Het is een Indonesisch (Javaans) beeld, dat weet ik wel. Ga straks even aan mijn vader vragen welke godin dit is.

Edit: het is Prajnaparamita, godin van de opperste wijsheid. Mooi beeld. Je bidt tot haar als je één van de laatste stappen (volgens mij zelfs de laatste, maar pin mij er niet op vast) in het Boeddhisme doorloopt. De waarheid voorbij alle waarheden, de waarheid die lijden beëindigt, als je echt in staat bent om jouw eigen persoonlijkheid los te laten, et cetera.
thanks pompidoe, geweldig!!!!

heb al gemeld dat er 2 topics zijn, notebook.
Ha, dus je bent er uit wat het beeld is, Princessetamtam, mooi!

Bedankt Pompiedoe.
quote:Maja82 schreef op 01 juli 2010 @ 09:29:

Shiva is een man. Maar het beeld kan ook 'slecht' gemaakt zijn.

(gekroonde boeddha, zie ander topic)

Shiva een man,, hoe kom je daar nou bij ?

Shiva was een danseres, die zo licht woog, dat ze boven op een baby kon dansen, zonder de baby te wekken, volgens de legende dus.

Daarom staat Shiva afgebeeld met vier armen, één opgetrokken been, en het andere met de tenen op de baby.
quote:roef schreef op 01 juli 2010 @ 21:31:

[...]

Shiva een man,, hoe kom je daar nou bij ?

Shiva was een danseres, die zo licht woog, dat ze boven op een baby kon dansen, zonder de baby te wekken, volgens de legende dus.

Daarom staat Shiva afgebeeld met vier armen, één opgetrokken been, en het andere met de tenen op de baby.

Sorry, maar mijn uitleg hierboven blijkt toch fout te zijn.

Shiva was wel een man.

Wel erg vind ik, dat ik het destijds op school anders heb geleerd.
Ik stem op Pompidoe!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven