Wil ik vloerverwarming?
maandag 24 november 2014 om 21:37
Hallo,
Stel de kosten voor radiatoren aan laten leggen en vloerverwarming plaatsen zijn gelijk, welke optie zouden jullie dan kiezen? Ik twijfel wat ik zelf prettig zou vinden. Ik zie zowel
Voordelen:
- Constante warmte over de hele benedenverdieping (boven wel radiatoren)
- Prettig voor kind om te kruipen/spelen op de grond
- Ik zit/lig zelf graag op de grond te lezen
- Onzichtbaar
Nadelen:
- Langere opwarmtijd als je weggeweest bent
- Hogere (of juist lagere? Internet geeft geen uitsluitsel) stookkosten
- (iets) minder keuze in vloerbedekking/laminaat, houten vloer geen optie meer
- Ik hou niet van warme voeten (ja raar, ik weet het, maar ergens lijkt het me wat 'viezige' warmte terwijl tegen de radiator aanschurken met een boek ook lekker is)
En ik vraag me af: als we een houtkachel willen, stookt die dan onze woonkamer subtropisch, moet er een raam open, of de hele vloer 'lager' zodat de rest van het huis weer kouder is... ?
Kortom: wat zijn jullie ervaringen met vloerverwarming en wat zou jij kiezen?
Stel de kosten voor radiatoren aan laten leggen en vloerverwarming plaatsen zijn gelijk, welke optie zouden jullie dan kiezen? Ik twijfel wat ik zelf prettig zou vinden. Ik zie zowel
Voordelen:
- Constante warmte over de hele benedenverdieping (boven wel radiatoren)
- Prettig voor kind om te kruipen/spelen op de grond
- Ik zit/lig zelf graag op de grond te lezen
- Onzichtbaar
Nadelen:
- Langere opwarmtijd als je weggeweest bent
- Hogere (of juist lagere? Internet geeft geen uitsluitsel) stookkosten
- (iets) minder keuze in vloerbedekking/laminaat, houten vloer geen optie meer
- Ik hou niet van warme voeten (ja raar, ik weet het, maar ergens lijkt het me wat 'viezige' warmte terwijl tegen de radiator aanschurken met een boek ook lekker is)
En ik vraag me af: als we een houtkachel willen, stookt die dan onze woonkamer subtropisch, moet er een raam open, of de hele vloer 'lager' zodat de rest van het huis weer kouder is... ?
Kortom: wat zijn jullie ervaringen met vloerverwarming en wat zou jij kiezen?
maandag 24 november 2014 om 22:26
Geen idee, ik stook dus alleen houtkachel.
Ik denk dat het hetzelfde werkt als met een cv, dat is afspringt als het huis een bepaalde temperatuur is.
Maar over 's avonds de houtkachel aan doen; dan mag de vloerverwarming toch afkoelen?
Ik neem aan dat je 's nachts je thermostaat lager zet?
's Avonds houtkachel en thermostaat lager, en 's ochtends thermostaat een graadje hoger, lijkt me geen probleem.
Een paar blokken hout in de kachel branden hier ongeveer 2 uur, soms langer afhankelijk van houtsoort en hoeveelheid tot wel 3-4 uur, dus zodra je 's avonds de kachel aanmaakt heb je vloerverwarming die dag niet meer nodig toch?
Of denk ik te simplistisch?
Ik denk dat het hetzelfde werkt als met een cv, dat is afspringt als het huis een bepaalde temperatuur is.
Maar over 's avonds de houtkachel aan doen; dan mag de vloerverwarming toch afkoelen?
Ik neem aan dat je 's nachts je thermostaat lager zet?
's Avonds houtkachel en thermostaat lager, en 's ochtends thermostaat een graadje hoger, lijkt me geen probleem.
Een paar blokken hout in de kachel branden hier ongeveer 2 uur, soms langer afhankelijk van houtsoort en hoeveelheid tot wel 3-4 uur, dus zodra je 's avonds de kachel aanmaakt heb je vloerverwarming die dag niet meer nodig toch?
Of denk ik te simplistisch?
668, the neighbour of the Beast
maandag 24 november 2014 om 22:49
Daar weet ik dan weer niks van, omdat wij dus uitsluitend hout stoken. Of vrijwel uitsluitend.
Moest je trouwens nog een houtkachel zoeken kan ik je daar weer wel mee helpen, ik verkoop de mijne
Nieuwe huis trouwens ook vloerverwarming EN houtkachel dus ik denk niet dat dat heel stom is.
Moest je trouwens nog een houtkachel zoeken kan ik je daar weer wel mee helpen, ik verkoop de mijne
Nieuwe huis trouwens ook vloerverwarming EN houtkachel dus ik denk niet dat dat heel stom is.
668, the neighbour of the Beast
maandag 24 november 2014 om 22:52
quote:budapest schreef op 24 november 2014 @ 22:04:
NummerZoveel, man loopt al in een shirt, moet hij dan naakt?
Ik herken het probleem wel. Mijn huisgenootjes zetten hem het liefste op 21 graden en uit of op 18,5 graden. Ik loop meestal al in een legging, hempje en blote voeten en zij blijven het maar koud vinden met 21 graden, terwijl ik met de ventilator aan zit. dank je Budapest. Ik heb een schat van een man, maar naakt in de huiskamer rondwandelen..nee toch maar liever niet.
NummerZoveel, man loopt al in een shirt, moet hij dan naakt?
Ik herken het probleem wel. Mijn huisgenootjes zetten hem het liefste op 21 graden en uit of op 18,5 graden. Ik loop meestal al in een legging, hempje en blote voeten en zij blijven het maar koud vinden met 21 graden, terwijl ik met de ventilator aan zit. dank je Budapest. Ik heb een schat van een man, maar naakt in de huiskamer rondwandelen..nee toch maar liever niet.
dinsdag 25 november 2014 om 08:25
Mijn ouders hebben een houtkachel en gebruiken eigenlijk alleen die. Ze hebben geen vloerverwarming en wonen ergens waar het in de winter iets kouder is dan hier. Die kachel staat gewoon dag en nacht aan. Voor de nacht gaat er een blok hout in nog en dan gloeit hij de volgende ochtend nog steeds. Dan weer een blok erin en daar gaat hij weer. Ze hebben hem nog niet zo lang, dus het is nog een beetje uitzoeken voor de juiste temperatuur. Laatst was het 26 graden toen dus het raam erbij open. Maar het was nog niet zo heel koud ook, dus eigenlijk hadden ze het nog met de cv kunnen doen. Ze stoken op olie en dat is duurder, vandaar de houtkachel. Ze hebben deze :
dinsdag 25 november 2014 om 08:41
Onze vloerverwarming loopt op de warmtepomp, en gaat aan als het buiten kouder wordt. Ik kan hem dan ook niet uit zetten als ik er niet ben, maar dat hoeft ook niet. We hebben ook een houtkachel voor de gezelligheid. Het is bij ons de goedkoopste manier van warmte, en bij ieder volgens huis zou ik het weer zo willen. We hebben dan ook een min energie huis.... met o.a de wc die spoelt met regenwater.....
De kamers kan ik wel apart instellen : onze slaapkamer is 18 graden, en de woonkamer 22 graden....
De kamers kan ik wel apart instellen : onze slaapkamer is 18 graden, en de woonkamer 22 graden....
dinsdag 25 november 2014 om 11:09
quote:NummerZoveel schreef op 24 november 2014 @ 21:45:
Oh, en wij hebben trouwens wel een houten vloer! Dat kan best met vloerverwarming, alleen niet elke vloer is geschikt voor elk verwarmingssysteem. Maar als je een bepaald systeem kiest, kan de vloerenboer je precies vertellen welke vloer daar wel/niet bij kan.
Wij ook. We hebben een eiken visgraat parketvloer. Officieel is het bij ons bijverwarming, maar in de praktijk staan de radiatoren zelden of nooit aan.
tropisch hardhout is niet geschikt, maar eiken kan prima.
Oh, en wij hebben trouwens wel een houten vloer! Dat kan best met vloerverwarming, alleen niet elke vloer is geschikt voor elk verwarmingssysteem. Maar als je een bepaald systeem kiest, kan de vloerenboer je precies vertellen welke vloer daar wel/niet bij kan.
Wij ook. We hebben een eiken visgraat parketvloer. Officieel is het bij ons bijverwarming, maar in de praktijk staan de radiatoren zelden of nooit aan.
tropisch hardhout is niet geschikt, maar eiken kan prima.
woensdag 26 november 2014 om 21:29
quote:dojobo schreef op 25 november 2014 @ 08:41:
Onze vloerverwarming loopt op de warmtepomp, en gaat aan als het buiten kouder wordt. Ik kan hem dan ook niet uit zetten als ik er niet ben, maar dat hoeft ook niet. We hebben ook een houtkachel voor de gezelligheid. Zo hebben wij dit vanaf maart ook. Boven en beneden vloerverwarming, geen radiator meer. En ook de vloerverwarming loopt via een warmtepomp. Voor de gezelligheid een echte houthaard.
Onze vloerverwarming loopt op de warmtepomp, en gaat aan als het buiten kouder wordt. Ik kan hem dan ook niet uit zetten als ik er niet ben, maar dat hoeft ook niet. We hebben ook een houtkachel voor de gezelligheid. Zo hebben wij dit vanaf maart ook. Boven en beneden vloerverwarming, geen radiator meer. En ook de vloerverwarming loopt via een warmtepomp. Voor de gezelligheid een echte houthaard.