Wit of RAL 9010?

29-11-2010 22:13 60 berichten
Hoi,

Wij gaan onze muren en kozijnen wit schilderen, je zou denken niet zo moeilijk, maar welke wit moet het worden? Ik neig naar gewoon wit, maar ben bang dat dit te steriel en klinisch wordt. RAL 9010 schijnt de meest gebruikte wittint te zijn, maar deze vind ik toch best wel cremig.

Heeft iemand de muren in huis écht wit geverfd? Kan dit wel of is het dan net de tandarts?

We hebben overigens een jaren '30 huis dat strak en modern is ingericht.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben echt wit, en toen ik mijn schoonmoeder vertelde dat de deuren ook echt wit werden, trok zij wit weg. Maar ik vind het mooi. We hebben wel 1 muur in een taupe-tint en een houten vloer, om het niet te steriel te maken. Ik had eerst ook 9010 gekocht, maar dat vond ik veel te geel.
Home is where your wifi connects automatically.
Houd er wel rekening dat RAL 9010 echt hard wit is. Er zit relatief veel blauw in RAL 9010. Ik heb ooit wat deuren hiermee willen schilderen, maar het deed me pijn aan mijn ogen, en heb maar een andere kleur laten mengen.

EDIT: jullie noemen de RAL 9010 creme/gelig, misschien bedoel ik die andere standaard RAL kleur?
Wij hebben (bijna) alles in ral 9010 en ik vind het helemaal niet geel. Tuurlijk, als je het naast echt wit houdt, zie je goed verschil. Maar op het eerste gezicht lijkt het "gewoon wit". Ik vind spierwit persoonlijk te kil overkomen, maar ieder zijn smaak natuurlijk.
Ik had altijd wit, maar dat vind ik toch minder mooi. Ligt ook een beetje aan de lichtinval, maar ik vind dat al snel grauwig en somber worden als het weer wat mistroostig is.

Wij hebben nu 9010 op de wanden en plafonds en al het houtwerk verder spierwit. Alhoewel ik nooit zo voor off white ben, ben ik er nu na 2,5 jr nog steeds erg blij mee. Op zonnige dagen wordt het heel licht en op sombere dagen is het warm en zonnig. En 's avonds lijkt de kleur donkerder, waardoor het een warmere uitstraling krijgt.
Je zou trouwens even bij de Decorette kunnen vragen. Daar hebben ze van die verfmengmachines, en kunnen ze precies zien welke kleuren er in de wittinten gaan. Dat zegt meer dan zo'n staaltje. Je kunt namelijk dan nagaan of er veel geel (warm) in het wit zit, of juist veel blauw (klinisch).
quote:Poeszie schreef op 29 november 2010 @ 22:22:

Houd er wel rekening dat RAL 9010 echt hard wit is. Er zit relatief veel blauw in RAL 9010. Ik heb ooit wat deuren hiermee willen schilderen, maar het deed me pijn aan mijn ogen, en heb maar een andere kleur laten mengen.

EDIT: jullie noemen de RAL 9010 creme/gelig, misschien bedoel ik die andere standaard RAL kleur?

Wij hebben nog geen maand geleden advies gevraagd aan de schilder, en die zei dat 9010 roomwit was. Volgens mij is 9001 echt spierwit, maar durf daar mijn handen niet voor in het vuur te steken.

Ik heb er bijgestaan met mengen van de 9010, en er werd een kwakje okergeel in de witte verf (basis P weet ik nog) gedaan.
anoniem_21006 wijzigde dit bericht op 29-11-2010 22:27
Reden: toevoeging laatste zin.
% gewijzigd
RAL 9010 is wit en RAL 9001 is cremekleur.
Poes, ik denk dat jij 9001 bedoelt.
Hoewel Zuigstengel het ook zegt zoals ik het dacht
Hoe dan ook: ik zou niet voor de echt spierwitte variant van de RAL gaan, of dit nu de 9010 of de 9001 is. Maar daar help ik je waarschijnlijk niet zo mee
Wij hadden hier eerst de boel in 9001 geschilderd en dat was inderdaad creme kleurig, ik was die kleur beu en wilde wit en heb toen advies ingewonnen en men raade mij aan om RAL 9010 te nemen. Het is nu heel mooi wit geworden. Niet van dat steriele wit maar een mooie kleur wit.
Hier een oud huis (rond 1900) met binnen veel RAL 9010. Is niet crèmekleurig maar écht wit. Doet zeker niet koud aan, maar onze woning is ook niet heel strak en steriel, wellicht scheelt dat. Houd zelf niet van crème en vind 9010 een mooie frisse witte tint.
RAL 9010 is net van het witte af. RAL 9001 is creme/gelig.

Waarom wil je perse uit deze kleuren kiezen. Er zijn nog zoveel mooie wit tinten. Ga wat kleurstalen halen en hou deze in je eigen ruimte. Bij voorkeur met daglicht en avondlicht (kunstlicht). Zo kun je het het beste beoordelen.

Deuren en kozijnen zou ik niet dezelfe kleur geven. Ze komen veel mooier uit als er wat contrast in kleur is. Laat je is adviseren bij een verfzaak want kleuren kunnen je huis echt maken of breken! (ik geef er heel de dag adviezen in dus vandaar mijn lange verhaal )
http://www.acero.nl/Kleuren/kleuren_gelakt.htm

op deze link zie je de verschillende wittinten, zowel ral 9001 als 9010 zijn niet spierwit. Spierwit is 9003.
RAL 9010 is bijna-wit. Is gewoon net niet echt wit. Ik vind dat een hele mooie kleur, je ziet bijna niet dat het niet echt wit is en geeft beetje meer warmte.. Het is wit, waar net het allerwitste vanaf is. Snap je het nog?
Op een mobieltje is het slecht te zien, maar ik denk dat wij idd toch die 9010 hebben (een warme wit tint, niet te 'geel').
9001 = crèmewit

9010 = zuiverwit
Op een mobieltje is het slecht te zien, maar ik denk dat wij idd toch die 9010 hebben (een warme wit tint, niet te 'geel').
Bedankt voor jullie reacties en ervaringen tot nu toe. Ik kom er echt niet uit. In de bouwmarkt was een plank voor de helft 'wit' geschilderd en de andere helft 9010. Daar vond ik wit mooier, maarja....als je bijna alle muren en deuren en deurposten en kozijnen zo hebt...hoe is het dan?

nummerzoveel, klinkt wel mooi zoals jij het beschrijft. Zie je veel verschil tussen de spierwitte kozijnen en de 9010 muren?

Welpie, wij hebben ook een houten vloer, en in 1 kamer een gekleurde muur. De kleur in huis brengen we liever aan met kunst en schilderijen, dus verder de muren allemaal wit.
Wij hebben vorig jaar ook kunstofkozijnen gekozen, en iedereen heeft ons geprobeerd 9001 aan te smeren, terwijl de rest van ons huis spierwit is (muren etc.) Ik ben echt heel erg blij dat we onze eigen zin hebben doorgedrevenen voor 9010 zijn gegaan, anders had het echt ontzettend gevloekt bij de rest van ons interieur.

Ik ben dol op spierwit, en hou helemaal niet van creme, dus ik weet niet of je veel aan mijn mening hebt, maar ik vind ons huis helemaal niet tandartsachtig, vooral niet omdat we naast dat wit veel kleurtjes in huis hebben. Ik ben er helemaal blij mee!

Mijn advies: gewoon doen wat JIJ mooi vindt!
quote:pink85 schreef op 29 november 2010 @ 22:32:

RAL 9010 is net van het witte af. RAL 9001 is creme/gelig.

Waarom wil je perse uit deze kleuren kiezen. Er zijn nog zoveel mooie wit tinten. Ga wat kleurstalen halen en hou deze in je eigen ruimte. Bij voorkeur met daglicht en avondlicht (kunstlicht). Zo kun je het het beste beoordelen.

Deuren en kozijnen zou ik niet dezelfe kleur geven. Ze komen veel mooier uit als er wat contrast in kleur is. Laat je is adviseren bij een verfzaak want kleuren kunnen je huis echt maken of breken! (ik geef er heel de dag adviezen in dus vandaar mijn lange verhaal )

Hahaha, ik was al blij dat ik het tot deze 2 beperkt had De reden is dat wij eerder een keer met wit geschilderd hebben. Dit was een wit uit de Flexa Pure lijn en was echt, echt, écht ontzettend wit. Toen het nog in de blik zat. Ook toen het op de muur zat. Maar toen we de deurposten en plinten gingen schilderen bleken die witte muren toch niet zo wit meer. Kreeg net een andere tint en ik zit me er nog steeds aan te ergeren. Vandaar dat ik ook niet een andere wit dat 'wit' durf te kiezen.

Bedankt voor je tips verder, misschien goed plan om professioneel advies in te winnen.
quote:indigoblue schreef op 29 november 2010 @ 22:39:

Bedankt voor jullie reacties en ervaringen tot nu toe. Ik kom er echt niet uit. In de bouwmarkt was een plank voor de helft 'wit' geschilderd en de andere helft 9010. Daar vond ik wit mooier, maarja....als je bijna alle muren en deuren en deurposten en kozijnen zo hebt...hoe is het dan?

.

Toen we onze kozijnen uitkozen hadden alle verkopers cremekleurige kozijnen bij zich. Die hebben we bij de muren gehouden en dat was echt geen gezicht.

En wij hebben (afgezien van 1 muurtje) HEEEEL veel wit, deuren, kozijnen, muren, plafonds, tafel, tv-meubel etc. En toch hebben we een erg gezellig knus huis.
quote:chicky012 schreef op 29 november 2010 @ 22:41:

Mijn advies: gewoon doen wat JIJ mooi vindt!Dat doen we zeker! Het probleem is alleen, we weten wat we willen, maar niet hoe we dat moeten bereiken.
quote:indigoblue schreef op 29 november 2010 @ 22:43:

[...]

Hahaha, ik was al blij dat ik het tot deze 2 beperkt had De reden is dat wij eerder een keer met wit geschilderd hebben. Dit was een wit uit de Flexa Pure lijn en was echt, echt, écht ontzettend wit. Toen het nog in de blik zat. Ook toen het op de

muur zat. Maar toen we de deurposten en plinten gingen schilderen bleken die witte muren toch niet zo wit meer. Kreeg net een andere tint en ik zit me er nog steeds aan te ergeren. Vandaar dat ik ook niet een andere wit dat 'wit' durf te kiezen.

Bedankt voor je tips verder, misschien goed plan om professioneel advies in te winnen.

Ik snap precies wat je bedoelt. Wij hebben (ik val in herhaling haha) spierwitte muren, met daarvoor een boekenkast van de IKEA. IKEA-wit is dus geen wit.... En daar irriteer ik me ontzettend aan!

Verder ben ik blij dat wij niet naar alle professionele advies hebben geluisterd, want echt iedereen die bij ons kwam raadde ons 9010 af. Ook toen we de keuken lieten spuiten hebben ze ons nog een keer extra gebeld of het wel de goede RAL kleur was. En bij de kozijnen is alles ook 3x gecheckt. En ook bij de gordijnen. En het tv-meubel. En de kast....

Als wij iedereens advies hadden opgevolgd hadden we nu 7 kleuren wit in huis gehad, en dat was vast niet zo mooi geworden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven