Wit of RAL 9010?
maandag 29 november 2010 om 22:13
Hoi,
Wij gaan onze muren en kozijnen wit schilderen, je zou denken niet zo moeilijk, maar welke wit moet het worden? Ik neig naar gewoon wit, maar ben bang dat dit te steriel en klinisch wordt. RAL 9010 schijnt de meest gebruikte wittint te zijn, maar deze vind ik toch best wel cremig.
Heeft iemand de muren in huis écht wit geverfd? Kan dit wel of is het dan net de tandarts?
We hebben overigens een jaren '30 huis dat strak en modern is ingericht.
Wij gaan onze muren en kozijnen wit schilderen, je zou denken niet zo moeilijk, maar welke wit moet het worden? Ik neig naar gewoon wit, maar ben bang dat dit te steriel en klinisch wordt. RAL 9010 schijnt de meest gebruikte wittint te zijn, maar deze vind ik toch best wel cremig.
Heeft iemand de muren in huis écht wit geverfd? Kan dit wel of is het dan net de tandarts?
We hebben overigens een jaren '30 huis dat strak en modern is ingericht.
maandag 29 november 2010 om 22:50
Ja, je ziet bij ons wel echt verschil tussen de muren en het houtwerk. Maar dat wordt ook versterkt doordat de wanden mat zijn en het schilderwerk hoogglans is. Dat reflecteert het licht waardoor het er nog meer uitspringt. Maar het is niet zo dat de wanden 'gelig' lijken oid. Ze zijn alleen wat 'warmer' van kleur.
maandag 29 november 2010 om 22:58
Er wordt afgeraden 9010 binnen te gebruiken, deze oogt snel goor door de schaduwen, de 9010 is wel geschikt voor buiten, juist vanwege het licht.
De 9001 is wel geschikt voor binnen, dit is roomwit, erg mooi. Wij hebben deze in de hal op de gespachtelputze muren.
Mijn ouders hebben alles spierwit, maar ik vind het lelijk, het is net of de muren en kozijnen nog niet afgewerkt zijn, maar alleen een grondlaag hebben. Het is kil en leeft niet. Ik zou het echt afraden. Je doet er verstandig aan om er iets van warmte in te doen, dan lijkt het nog steeds spierwit, maar dan warmer.
Laat je inderdaad goed adviseren bij een goede verfzaak (geen gamma oid).
De 9001 is wel geschikt voor binnen, dit is roomwit, erg mooi. Wij hebben deze in de hal op de gespachtelputze muren.
Mijn ouders hebben alles spierwit, maar ik vind het lelijk, het is net of de muren en kozijnen nog niet afgewerkt zijn, maar alleen een grondlaag hebben. Het is kil en leeft niet. Ik zou het echt afraden. Je doet er verstandig aan om er iets van warmte in te doen, dan lijkt het nog steeds spierwit, maar dan warmer.
Laat je inderdaad goed adviseren bij een goede verfzaak (geen gamma oid).
maandag 29 november 2010 om 23:20
Wij hebben gekozen voor gewoon wit, om dezelfde redenen als jij to. Het is helemaal niet klinisch en steriel. Echt niet. Komt ook omdat ons huis (ook jaren 30) niet zo veel lichtinval heeft als veel moderne huizen. Wij hadden op 'n aantal deuren ook roomwit, die standaardRAL omdat veel mensen dat aanraadden, maar dat werd ons veel te geel en we hebben ze overgeschilderd.
dinsdag 30 november 2010 om 00:24
Ook wij stonden afgelopen week bij de 10 liter emmers histor monodek verf die nu bij de K*rw** in de aanbieding zijn en wisten echt niet meer wat we thuis op de muren hebben, wit of RAL 9001 of RAL 9010.
Bij thuiskomst de oude emmer opgespeurd en blijkt dus wit te zijn.
De muurverf wit is witter, helderder/blauwer wit dan de zijdeglans wit van Histor, die doet daarbij dan net wat gelig aan dus mocht je een combinatie van die 2 willen maken is dat wel iets om rekening mee te houden.
Bij ons in de Karwei hangt bij de verven een bordje waarbij je de kleuren kunt vergelijken.
Succes!
Oh ja wij hebben dus wel echt wit in de woonkamer en oa slaapkamer en keuken. Ik ben er erg blij mee. (en dus weer voor een emmer wit gekozen)
Bij thuiskomst de oude emmer opgespeurd en blijkt dus wit te zijn.
De muurverf wit is witter, helderder/blauwer wit dan de zijdeglans wit van Histor, die doet daarbij dan net wat gelig aan dus mocht je een combinatie van die 2 willen maken is dat wel iets om rekening mee te houden.
Bij ons in de Karwei hangt bij de verven een bordje waarbij je de kleuren kunt vergelijken.
Succes!
Oh ja wij hebben dus wel echt wit in de woonkamer en oa slaapkamer en keuken. Ik ben er erg blij mee. (en dus weer voor een emmer wit gekozen)
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
dinsdag 30 november 2010 om 08:51
dinsdag 30 november 2010 om 09:31
Persoonlijk vind ik alle kleuren die buiten de ralwaaier vallen ''trendkleuren'', en ral het enige wat constant blijft, maar dat is beroepsdeformatie, denk ik.
Dat gezegd hebbende, vind ik ral 9010 (wit) en ral 9001 (creme) beide mooie kleuren voor het houtwerk in je huis. 9003 (verkeerswit) is het wit wat vroeger gerbuikt werd op de verkeersborden. Het reflecteert, en je moet er echt een hele sterke voorkeur voor hebben, wil je dat kiezen.
Voor een wat klassieker interieur vind ik 9001 mooier, wil je wat moderner dan vind ik 9010 echt het witste wit wat je in je huis kunt kiezen.
Voor de beeldvorming: wij wonen in een jaren '30 huis, de muren zijn 9010 en al het houtwerk is hoogglans 9001. Ik vind het wel een mooie warme basis. Voor ons nieuwe huis straks wordt zowel houtwerk als muren 9010.
Ik zou niet kiezen voor verschillende kleuren wit voor je houtwerk. Ik vind het erg storen en de aandacht naar zich toe trekken, niet echt een rusitge basis.
Dat gezegd hebbende, vind ik ral 9010 (wit) en ral 9001 (creme) beide mooie kleuren voor het houtwerk in je huis. 9003 (verkeerswit) is het wit wat vroeger gerbuikt werd op de verkeersborden. Het reflecteert, en je moet er echt een hele sterke voorkeur voor hebben, wil je dat kiezen.
Voor een wat klassieker interieur vind ik 9001 mooier, wil je wat moderner dan vind ik 9010 echt het witste wit wat je in je huis kunt kiezen.
Voor de beeldvorming: wij wonen in een jaren '30 huis, de muren zijn 9010 en al het houtwerk is hoogglans 9001. Ik vind het wel een mooie warme basis. Voor ons nieuwe huis straks wordt zowel houtwerk als muren 9010.
Ik zou niet kiezen voor verschillende kleuren wit voor je houtwerk. Ik vind het erg storen en de aandacht naar zich toe trekken, niet echt een rusitge basis.
dinsdag 30 november 2010 om 20:44
Ik vond 9001 te creme en 9010 te wit. Ben naar de verfwinkel gegaan, en samen een kleur uitgezocht. Daar een halve liter van laten mengen en op diverse plaatsen in het huis een stukje geverfd en bij verschillende lichtinvallen bekeken. De eerste paar keren was ik niet tevreden maar heb nu uiteindelijk precies de kleur die ik wil (geen standaardkleur).
In een goede verfzaak kunnen ze je adviseren.
In een goede verfzaak kunnen ze je adviseren.
woensdag 1 december 2010 om 21:51
Hier ook RAL9010. Lekker fris en wit. Ik heb ook alles in die kleur, muren, kozijnen, deuren en plafonds. In combinatie met een hele donkere houten vloer doet dit echt niet kil aan, vind ik.
Heb die kleur in de woonkamer, alle andere kamers beneden, slaapkamers en zelfs in de badkamers, ook alle sanitair is wit. Keukenkasten zijn ook allemaal wit, alleen apparatuur is RVS.
Ik heb gewoon iets met wit. Hoe witter hoe beter.
Succes met kiezen!
Heb die kleur in de woonkamer, alle andere kamers beneden, slaapkamers en zelfs in de badkamers, ook alle sanitair is wit. Keukenkasten zijn ook allemaal wit, alleen apparatuur is RVS.
Ik heb gewoon iets met wit. Hoe witter hoe beter.
Succes met kiezen!
donderdag 2 december 2010 om 17:10
Dat is ook een goede tip. Ik vrees alleen dat Gamma (hier wordt het Karwei) verf wat betreft kwaliteit minder is dan Histor of Flexa? Of is dat onzin?
Wij hebben nu Flexa Pure op de muren (verfzaak), maar dat ga ik nu alleen gebruiken voor de gekleurde muren (in 2 kamers hebben we een muur met een kleurtje).
Wij hebben nu Flexa Pure op de muren (verfzaak), maar dat ga ik nu alleen gebruiken voor de gekleurde muren (in 2 kamers hebben we een muur met een kleurtje).
donderdag 2 december 2010 om 17:11
RAL 9010 is gewoon wit
RAL 9001 is creme. Kan erg geel uitvallen. Gaat op den duur vervelen.
Wij hebben jaren 30 woning laten bouwen met 9010.. Waanzinnig mooie kleur.
Nix te koud. Daar was ik in begin ook bang voor.
Uiteindelijk super geworden:
Het is de combinatie van mooie rode steen, met passende voeg, veel hardsteen en dan mooi houtwerk met 9010 + Nachtblauw (Ral nogwat) voor de Garagedeuren en voordeur. . Verder alle verf in hoogglans, ivm duurzaamheid. (Dus geen zijdeglans of mat)
Dan nog een tip:
Vergeet al die goedkope verfjes (Gamma, Hema, Ikea etc). Ga voor kwaliteit als je de hele woning gaat doen:
Sikkens of Sigma... De rest is in mijn ogen minder
Je betaald meer, maar is o zo veel beter voor resultaat, duurzaamheid en makkelijke verwerking.
Maar goed, dat is persoonlijk...
RAL 9001 is creme. Kan erg geel uitvallen. Gaat op den duur vervelen.
Wij hebben jaren 30 woning laten bouwen met 9010.. Waanzinnig mooie kleur.
Nix te koud. Daar was ik in begin ook bang voor.
Uiteindelijk super geworden:
Het is de combinatie van mooie rode steen, met passende voeg, veel hardsteen en dan mooi houtwerk met 9010 + Nachtblauw (Ral nogwat) voor de Garagedeuren en voordeur. . Verder alle verf in hoogglans, ivm duurzaamheid. (Dus geen zijdeglans of mat)
Dan nog een tip:
Vergeet al die goedkope verfjes (Gamma, Hema, Ikea etc). Ga voor kwaliteit als je de hele woning gaat doen:
Sikkens of Sigma... De rest is in mijn ogen minder
Je betaald meer, maar is o zo veel beter voor resultaat, duurzaamheid en makkelijke verwerking.
Maar goed, dat is persoonlijk...