Wonen in Hoofddorp

02-06-2015 14:26 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

ongeveer een jaar geleden heb ik een topic geopend over Haarlem, omdat mijn vriend en ik daar destijds op zoek waren naar een huis. We hebben uiteindelijk toch besloten om voorlopig nog in Amsterdam te blijven, omdat we het eigenlijk nog te veel naar ons zin hadden. De situatie is inmiddels echter veranderd, want er is een tweeling op komst! Na lang wikken en wegen hebben we Haarlem losgelaten ivm de beperkte ruimte die je voor een redelijk hoge prijs krijgt. Onze keus is nu gevallen op Hoofddorp, omdat het een goede uitvalsbasis is voor Amsterdam en Haarlem (waar ook veel familie woont).

Ik ben benieuwd of jullie mij wat tips kunnen geven over goede/minder goede buurten, kinderdagverblijven, scholen etc. Ik kan me voorstellen dat veel mensen Hoofddorp wat duf zullen vinden vergeleken met Amsterdam of Haarlem, maar het is voor ons qua prijs/kwaliteit in die regio de beste optie.

Ik hoop dat jullie me wat inside information kunnen geven!
Ik zou vooral goed op de aanvliegroutes van Schiphol letten. Verder moet je het vooral af laten hangen van wat je wil: hoe nieuwer hoe saaier, naar mijn gevoel, maar ik ken eigenljik alleen Floriande en die jaren '70-wijk aan de zuidkant. Je krijgt inderdaad wel veel ruimte en tuin voor je geld.

Heb je ook naar Zaandam gekeken? Die mis ik in je rijtje, en vind ik zelf meer sfeer hebben dan hoofddorp.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Woon op 1 van de eilanden in Hoofddorp. (3 jaar)

Vind het een prettige wijk, huis had een goede prijs/ kwaliteit verhouding en staat in een leuke buurt.

Schiphol hebben wij amper last van.

Lekker dicht bij Amsterdam, Haarlem en Leiden.

Voordeel is dat elke wijk een klein winkelgebied heeft dus je hoeft nooit ver voor je boodschappen.

Kom amper in 'dorp' (stad) want er is niet veel te doen. Maar daar hebben we Haarlem voor .
Ik woon zelf niet in Hoofddorp maar rijd er iedere dag doorheen met openbaar Vervoer. Het is eigenlijk opgebouwd uit een oud gedeelte, met daaromheen nieuwbouwwijken (jaren 70) zoals o.a. Pax, Overbos, Graan voor Visch, Kalorama. Dan woon je dicht bij het centrum. Daarna kwamen wijken als Toolenburg (jaren 90) en recent Floriande. Dat heeft eigenlijk niet meer zo heel veel met Hoofddorp zelf te maken. Eigen winkelcentrum etcetera. Meer kan ik je daar niet over vertellen.

Wat wel handig is als je graag gebruik maakt van openbaar vervoer, zorg dan dat je beetje in de buurt van het station woont, of aan de busbaan van de Zuidtangent. Lijn 300 rijdt van Haarlem centrum naar Amsterdam Arena, en de 310 rijdt van Nieuw Vennep naar Amsterdam Zuid. Allebei doorkruisen ze Hoofddorp rijden ze een stukje gezamenlijk en kun je overstappen van lijn naar lijn. Heel ideaal als je op Schiphol werkt, of in Amsterdam of Haarlem. Bijna allemaal busbaan.
Goede tip van Pluisvrouw! Ben er zelf opgeroeid (al 5 jaar weg) en bussen 300/310 zijn een verademing, nu nog als ik van Schiphol naar huis kom. Het centrum (ik zie aan maiskip dat meerdere mensen dat 'het dorp' noemen ) is best recent - of toch alweer 10 of 15 jaar - uitgebreid en vind ik wel leuk om af en toe heen te gaan. Maar Haarlem en Heemstede zijn toch wat leuker. Qua wonen merk ik aan de reacties dat er niet veel veranderd is. Er zijn voldoende lagere (en middelbare) scholen in de buurt, maar voor middelbare scholen kan je ook terecht in Heemstede of Haarlem omdat dat toch niet zo heel ver weg is van bijv. Overbos of Floriande (heb het zelf zes jaar gefietst).

Moest je meer specifieke dingen willen weten mag je altijd PM'en, want anders wordt dit wel heel herkenbaar.
Bedankt voor de reacties! We zijn ons nu vooral op Floriande, Toolenburg en Pax aan het orienteren, omdat ons dat goede en leuke buurten lijken. Zijn er hier mensen die in deze wijken wonen en ons wat goede tips kunnen geven over de buurt? En welke kinderopvang en scholen aan te bevelen zijn?
Grappig, wij zitten ook aan Hoofddorp te denken, precies om de dingen die jij zegt. Wij hebben ook 2 scholen bekeken maar omdat wij gebonden zitten aan een schakelklas (mocht t zo ver zijn dat we verhuizen dan kunnen onze kinderen nog niet meteen in het reguliere onderwijs starten daar hun Nederlands nog niet op dat niveau zit). De lagere school zit in Graan en visch. die buurt zou ik niet uitkiezen om te wonen, maar de lagere school kwam bijzonder goed op ons over. En voor de oudste wordt het het Hoofdvaartcollege, maar daar zijn jullie nog lang niet aantoe;-).

We zijn 2 weken geleden in Hoofddorp geweest en hebben veel rondjes gereden nav een rij huizen die op funda staan om zo een indruk te krijgen van de buurten. Buurten die ons eerst aanspraken vielen dan toch tegen doordat de straten wel erg smal waren, rare bochten en ongelooflijk veel en hele slechte hoge drempels. Dat irriteert mijn man meteen zo ongelooflijk, als ie dat elke dag zou moeten rijden.

Ook hebben sommige huizen geen mogelijkheid tot parkeren maar moet je naar een parkeerplaats, en in sommige buurten waren die plaatsen ook zo krap en smal of met nare bomen en opstaande randen, liggende stenen etc, dat we daar ook geen zin in hebben. Dat zijn veel straten in bv Overbos of Bornholm. Maar er zijn ook wel goede straten in die buurten. Zaak is eigenlijk om goed rond te kijken en te rijden. Op Funda kan een fantastisch huis staan, maar de straat dus helemaal niet. Wat ik wel fijn vind aan hoofddorp is dat je zo in een park of bos zit, en er ook heel erg veel speelplaatsen-grasvelden zijn voor kinderen om te spelen.

Maar we kwamen er ook achter dat we een dure smaak hebben;-). de buurten, straten en huizen die we echt mooi vinden kunnen we gewoon niet betalen. Dus we moeten onze verwachtingen nog even bijstellen;-).
Hoofddorp heeft 1150 drempels dus succes met het uitzoeken van een drempelloze woonwijk 😜.

Woon zelf in Floriande. Geen kinderen dus ook geen scholen / opvangs tips.

De huizen in Floriande zijn vrij nieuw en Toolenburg / Pax toch al verouderd.

Succes met de keuze!
maiskip, drempelloos hoeft niet;-). Als ze maar goed aangelegd zijn, en dat is niet t geval in die oudere buurten. Floriande en zijn drempels hebben we niet zo'n moeite mee;-).
Hoe is het Hoofdvaart nu? Vroeger stond het niet bekend in de buurt als een goede school, maar dat is alweer een jaar of 10-15 geleden. Ik heb op de peuterschool in Overbos gezeten en de katholieke school in de buurt. Die kan ik niet aanraden (laag niveau en pesten), maar als je bedenkt dat ik halverwege de 20 ben kan dat allang veranderd zijn.

Bedenk trouwens dat de oudere wijken zijn voorzien op ca. 1,2 parkeerplek per woonhuis en dat de auto's in de jaren '80 kleiner waren dan nu, en dus de parkeerplaatsen kleiner zijn en parkeerruimte soms de hel is, zeker als naast de ouders ook buurkinderen de leeftijd krijgen om auto te kunnen rijden. Wat ook niet altijd leuk is, is dat er soms mensen in de wijken rond het ziekenhuis parkeren om zo een paar parkeereuro's uit te sparen en dat je overlast kan hebben als je te dicht bij het terrein van Mysteryland zit (parkeren niet meer, wel geluidsoverlast van de muziek en terugkerende festivalgangers).

Moest ik morgen in Hoofddorp gaan wonen, zou ik voor Floriande, Overbos of Graan voor Visch gaan denk ik, of Toolenburg, maar ook ik heb een dure smaak. Is vooral gebaseerd op het gevoel en op de huizen van de vriendjes en vriendinnetjes van vroeger.

Met het warme weer van morgen zouden jullie misschien ook eens in de buurten rond kunnen lopen, zowel voor de zonnestand als voor luidruchtige buren enzo
Het hoofdvaartcollege gaf mij nu wel een ok indruk. Zijn ook samen gegaan met het nova, en zitten op hetzelfde terrein. Vw de schakelklassen zijn wij gebonden aan die scholen omdat de Haarlemmermeer dat op aanbied op 1 school.

Sorrie TO voor het meeschrijven op jouw topic:-).
Ik woon al bijna 30 jaar in Hoofddorp en heb de nieuwbouwwijken zien opkomen Wat de andere zeggen, Floriande staat daar nu 15 jaar en is het nieuwste gedeelte. Daar zijn leuke huizen (en veel verschil van bouw per 'eiland'). Overbos, Toolenburg zijn ook gewoon goed. Ik heb altijd prettig in Overbos gewoond tenminste Graan voor Visch zou ik vermijden als de P.... Pax kom ik nooit en ken ik niet zo goed.

Ik weet niet of er nog huizen te koop zijn in de opkomende nieuwbouw genaamd Tudorpark (Toolenburg).

Veel succes!
"I love not Man the less, but Nature more..."
Aan de Hoofdweg is het heel rustig wonen. Die is vrij lang en een goede buurt.
Overbos en Toolenburg ken ik het beste, wat grappig dat we uit dezelfde wijk komen PimPom! Graan voor Visch ken ik bepaalde straten die wel 'goed' waren, maar misschien is dat allang veranderd. In mijn tijd was er nog geen moskee bijvoorbeeld, heb die hele bouw totaal gemist. Floriande vind ik ook leuk, maar ik ken het niet echt. Ken wel wat oude klasgenootjes die daar in alle prijssegmenten woonden, maar echt de wijk kennen doe ik niet.
Ik ben opgegroeid in Bornholm en woon nu in Floriande. Ik zou niet kiezen voor de oudere wijken persoonlijk, wordt toch veel opknapwerk vaak aan je woning, parkeren is daar stukken lastiger dan in Floriande al zijn de huizen daar wel goedkoper. Toolenburg hebben wij zelf toen ook gekeken, is een prima wijk maar wij vonden de huizen in Toolenburg relatief klein, al heb je dat in delen van Floriande ook. Overbos zou ik zelf dus absoluut nooit wonen, daar heb je wat meer de volksbuurten (sorry) en dat is gewoon niet ons ding. Graan voor Visch zou ik ook niet willen wonen, Pax vind ik geen sfeer hebben en Bornholm ben ik nog wel positief over maar zoals ik al zei, huizen van 30-40 jaar oud dus je moet zin hebben in onderhoud. Floriande is een kinderrijke buurt, maar ik zou dan inderdaad wel meer gaan zitten richting het ziekenhuis als je afhankelijk van het OV bent, want dan ben je snel bij de 300. Echter zit je wel met de bussluis, dat is hier voor ieder een grote irritatie geloof ik en de stomme drempels over de IJweg inderdaad. Je kunt kijken naar de nieuwbouw in Toolenburg, heet Tudorpark en ook in het centrum (het dorp ) is recent nieuwbouw geweest en ook daar staan nog steeds woningen van te koop.
@mavelle. Dan woon jij vlak bij mij.

de 300 is echt ideaal. Geen taxi meer nodig naar Schiphol.

Wij zouden eerst in de Holmen gaan wonen maar dat vonden we achteraf te oud (en slecht onderhouden).

Enne de bussluis is al weken kapot en dat vind ik helemaal niet erg 😜.
De bussluis was toch opengesteld? Of alleen tijdens bepaalde uren? Overbos verschilt van straat tot straat denk ik, er zijn volksere straten en er zijn de grijs-witte huizen aan de andere kant van de weg, die zijn toch wat beter. Althans, in mijn beleving :D
Officieel is de bussluis van 07.00 tot. 09.00 en van 17.00 tot 19.00 dicht. (Bij het gezondheidscentrum)

Hij staat al weken te knipperen (kapot) en is nog steeds niet gemaakt.
Dan hebben jullie al mazzel, toen 'ie er net was, was hij altijd gesloten geloof ik.

Oh ja, er is elke vrijdag markt op het grote plein in het dorp ( ), maar een past jaar geleden was het wel zo dat er fietsendieven en zakkenrollers actief waren en dat daar voor wordt gewaarschuwd. Maar dat al zo'n beetje op elke markt zijn neem ik aan.
@tantetilly, wat grappig dat jullie op dezelfde manier aan het kijken zijn! Hebben jullie al wat op het oog?

@mavelle, welk project in het centrum bedoel je precies? We zijn inderdaad bij Tudorpark geweest om te kijken, maar met een tweeling op komst is het niet echt een optie om nog 1 tot 2 jaar te wachten op de oplevering van een nieuwbouwhuis

Ik begrijp dat we dus best in de goede richting zitten met de wijken waar we nu naar aan het kijken zijn, bedankt voor jullie reacties!
@mais: dat zal dan vast. Ik woon aan de kant van het winkelcentrum hoor.

@naambestaatal: jantsonius heet het geloof ik.
Naambestaatal, we houden een beetje in de gaten wat er is, en voor welke prijs. Ik heb wel hele leuke dingen voorbij zien komen, maar alles is bij ons afhankelijk van de verkoop van ons huidige huis, of we uberhaupt nog wat terugkrijgen van ons eigen geld. Maar we moeten ook uitzoeken of er een soort overbruggingshypotheek mogelijk is. We overwegen ook om eerst te huren, maar als ik daarnaar kijk vind ik de huren ook behoorlijk hoog en moet je overal nog hele vloeren erin gaan leggen (kostbaar) etc.

nee we zijn er nog lang niet uit... eerst dit huis maar kwijt zien te raken...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven