Woon / verhuisdilemma's

09-06-2017 13:12 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,
Ik ben al een tijdje woningzoekende en dit blijkt lastiger dan gedacht. Momenteel woon ik particulier gehuurd boven een gemeenschapshuis, waardoor veel geluidsoverlast. Door omstandigheden sta ik sinds kort onder bewindvoering. De bewindvoerder heeft al toestemming gegeven voor het verhuizen, maar wil graag dat ik kijk tot een maximale kale huur van 550 euro qua budget. Dit betekent ofwel reageren op particulier 1 slaapkamerappartementen, ofwel via de woningstichting huren. Ik heb twee katten, waarvan er 1 echt graag naar buiten wil.

Op dit moment wacht ik nog op bericht over drie sociale huurwoningen en er komen nog 2 bezichtigingen sowieso aan.
1 reactie liep mis door een fout van de woningstichting. Als alternatief hebben ze me nu een flat aangeboden met drie slaapkamers. Hiervoor hoef ik dan niet mee in de selectieprocedure maar heb ik de eerste keus.
Deze ligt echter op vijf hoog, wat ikzelf al vrij hoog vind maar ook betekent dat ik het balkon geheel katproof en windproof zou moeten maken.
Wel heeft het pand een lift en is er een eigen berging in de kelderruimte.

De andere optie die ik heb is een particulier verhuurde woning met 1 slaapkamer en 2 woonvertrekken en een aparte keuken. Deze ligt in een oud pand (1918) en heeft daardoor veel mooie oude elementen, zoals houten vloeren en hoge ramen. Nadelen echter: er is geen eigen bergruimte, de buitenruime is gedeeld en met weinig privacy. Het keukenblok is klein en heeft maar 2 gaspitten. De wasmachine-aansluiting zit op de gang. Wel is er al een koelkast met vriezer en een ruime badkamer met bad. Ook zijn een park en trein- en busstation nabij. Ik heb met deze verhuurder afgesproken om hem vandaag mijn keuze te laten weten.

Wat is wijsheid? Wachten op bericht over de overige sociale huurwoningen met het risico dat ik hier niet uitgekozen word? Of toch de zeer mooie oude woning met wat nadelen accepteren?
Alle reacties Link kopieren
Ben je van plan je kat naar buiten te laten gaan in een gemeenschappelijke tuin? Zijn daar geen regels over huisdieren?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou deze vraag niet hier stellen maar aan je bewindvoerder. Samen precies de situatie doornemen en kijken wat haalbaar en prettig is.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
Ikzelf zou de oude woning nemen, maar ik heb wel geld zat. Dat scheelt wel denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Snoopy80 schreef:
09-06-2017 14:11
550 kaal is de maximale kale huurprijs die de bewindvoerder als eis heeft gesteld. De kale huurprijs van de woningbouwwoning weet ik niet, de 667 is inclusief (blokverwarming.

@Magick88 : de 585 van de oude woning is inclusief gas en elektra en internet.
Die 585 valt binnen de 550 kale huur dus. Ik zou echt deze optie doen, ik word erg ongelukkig van vierkante flatjes.
Ik zou nog even wachten op mogelijkheden bij de woningbouwvereniging. Voor 1-persoonshuishoudens zijn er zeker wel goedkopere huisjes te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
09-06-2017 14:39
Die 585 valt binnen de 550 kale huur dus. Ik zou echt deze optie doen, ik word erg ongelukkig van vierkante flatjes.
Als je geen geld hebt moet je de tering even naar de nering zetten. Niks mis met een flat. En hij klinkt een stuk comfortabeler dan zo'n tochtige koude woning.
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet oordoppen kopen en sparen zodat je straks meer te besteden hebt?
Dus eigenlijk zijn beide huizen te duur?
Waarom wacht je niet op een kleiner (en dus goedkoper) appartement van de woningbouw? Als ik het goed begrijp woon je alleen dus dan heb je ook niet meer dan 1, hooguit 2 slaapkamers nodig.

En let op met luxe-producten als een droger. Die kost geld in de aanschaf en verbruik.
Alle reacties Link kopieren
@Borboletas, de bewindvoerder is op vakantie tot 20 juni. De andere medewerkers van het bewindteam mogen geen uitspraken doen over de maximale kale huur. Ik weet niet wat de uiterste reactiedatum is voor de 3-slaapkamerflat. Deze komt per 31 juli vrij.
Wat mij vaak tegenvalt aan de woningbouwflat - naast dat het inderdaad grijze vierkantje blokjes zijn - is dat ze vaak erg klein zijn.
Dit is 1 van de weinig opties voor 1 persoon met drie slaapkamers. Ik heb een bezichtiging binnenkort voor een 2-slaapkamer maisonette, maar in een slecht bekend staande buurt...De andere geplande bezichtigingen zijn in flats van 48 m2.
Het appartement in het oude huis is 61 m2. Er is niet echt een tuin, meer een soort bestraat achterom met een poortje.
Alle reacties Link kopieren
Magick88 schreef:
09-06-2017 14:52
Als je geen geld hebt moet je de tering even naar de nering zetten. Niks mis met een flat. En hij klinkt een stuk comfortabeler dan zo'n tochtige koude woning.
De flat is wel duurder dan de oude woning, ze zijn beide inclusief namelijk. Als de oude woning voldoende is zou ik daarom dat doen.

De vraag is of dat ook zo is. Een kleine woning met een gemeenschappelijke buitenruimte waar geen huisdieren mogen is niet ideaal als je 2 katten hebt.

Hoe klein is het oude huis to?
Alle reacties Link kopieren
Ga dan voor de oude woning, maar ik zou er op rekenen dat je kat daar niet naar buiten kan. Zit je wel op de beganegrond?
Alle reacties Link kopieren
Snoopy80 schreef:
09-06-2017 14:56
@Borboletas, de bewindvoerder is op vakantie tot 20 juni. De andere medewerkers van het bewindteam mogen geen uitspraken doen over de maximale kale huur. Ik weet niet wat de uiterste reactiedatum is voor de 3-slaapkamerflat. Deze komt per 31 juli vrij.
Wat mij vaak tegenvalt aan de woningbouwflat - naast dat het inderdaad grijze vierkantje blokjes zijn - is dat ze vaak erg klein zijn.
Dit is 1 van de weinig opties voor 1 persoon met drie slaapkamers. Ik heb een bezichtiging binnenkort voor een 2-slaapkamer maisonette, maar in een slecht bekend staande buurt...De andere geplande bezichtigingen zijn in flats van 48 m2.
Het appartement in het oude huis is 61 m2. Er is niet echt een tuin, meer een soort bestraat achterom met een poortje.
Hoe groot is deze flat dan? En je bent toch alleen? Hoeveel slaapkamers heb je dan nodig?
Wat een hoop eisen voor iemand die geen geld te besteden heeft/mag besteden.

Waarom heb je 3 slaapkamers nodig? Waarom moet er een tuin zijn?

Het is iig duidelijk dat je niet zomaar onder bewind bent gekomen.

Neem het huis met de laagste huur. Een slaapkamer, woonkamer en keuken is meer dan genoeg voor 1 persoon.
Snoopy80 schreef:
09-06-2017 14:56
@Borboletas, de bewindvoerder is op vakantie tot 20 juni. De andere medewerkers van het bewindteam mogen geen uitspraken doen over de maximale kale huur. Ik weet niet wat de uiterste reactiedatum is voor de 3-slaapkamerflat. Deze komt per 31 juli vrij.
Wat mij vaak tegenvalt aan de woningbouwflat - naast dat het inderdaad grijze vierkantje blokjes zijn - is dat ze vaak erg klein zijn.
Dit is 1 van de weinig opties voor 1 persoon met drie slaapkamers. Ik heb een bezichtiging binnenkort voor een 2-slaapkamer maisonette, maar in een slecht bekend staande buurt...De andere geplande bezichtigingen zijn in flats van 48 m2.
Het appartement in het oude huis is 61 m2. Er is niet echt een tuin, meer een soort bestraat achterom met een poortje.
Maar hoeveel ruimte heb je nodig voor één persoon en 2 katten?
Groter betekent ook weer meer stoken, meer gordijnen/vloer kopen etc.
Ik zou voor nu even voor de goedkoopste optie proberen te gaan (en dus wachten op iets goedkopers van de woningbouw) en dan zie je over een paar jaar wel weer verder.
Waarom wacht je niet op wat er nog meer aangeboden wordt? Allebei de opties zijn niet echt wat je wilt. Je kan nu maar beter goed verhuizen, dus naar een plek wat je echt bevalt dan weer ergens halfbakken gaan wonen.
Dus ik zou wachten, vooral als je al zover bovenaan staat bij de woningbouw. Dan komt er binnenkort toch wel iets voor je vrij? Of zit je in een gebied waar weinig huizen vrijkomen.
En sowieso eerst overleggen met je bewindvoerder alvorens je definitief ergens ja op zegt. Vooral als er zo'n budgetverschil is.
Alle reacties Link kopieren
Wat is het voordeel van de oude woning tov het appartement. En waarom heen 2 kamer appartement, je bent alleen en hebt beperkt geld te besteden. Mag je uberhaupt huisdieren houden in het oude huis? Het is een gedeelde buitenruimte, dat betekent dus dat medebewoners te maken krijgen met jouw katten? Of laat ze je zwerven door de buurt? Zou ik als buren niet blij van worden.

Gezien je budget zul je keuzes moeten maken.
Alle reacties Link kopieren
Ga voor het oude huis, 61 m2 is echt niet slecht. Dan blijven de katten maar binnen en staat de wasmachine in de gang (waarom zou dat ook een probleem zijn? Als je er fatsoenlijk langs kan zou dat me niet erg lijken)
Alle reacties Link kopieren
Magick88 schreef:
09-06-2017 14:52
Als je geen geld hebt moet je de tering even naar de nering zetten. Niks mis met een flat. En hij klinkt een stuk comfortabeler dan zo'n tochtige koude woning.
Mij klinkt die 585 inclusief gwl goedkoper in de oren dan 667 met blokverwarming. Ik weet natuurlijk niet hoeveel huursubsidie to gaat krijgen.
En tochtige koude woning: dat valt best mee, ik heb vanaf mijn 20e alleen maar in dit soort oude woningen gewoond niks mis mee.
Alle reacties Link kopieren
my-little-appletree schreef:
09-06-2017 14:59
De flat is wel duurder dan de oude woning, ze zijn beide inclusief namelijk. Als de oude woning voldoende is zou ik daarom dat doen.

De vraag is of dat ook zo is. Een kleine woning met een gemeenschappelijke buitenruimte waar geen huisdieren mogen is niet ideaal als je 2 katten hebt.

Hoe klein is het oude huis to?
Dus moet je even uitzoeken of je katten daar in de tuin mogen. Ik heb zelf ook in 4 huizen gewoond waar officieel geen huisdieren mochten, maar mijn kat toevallig nou weer net wel.
Alle reacties Link kopieren
Er kan zoveel tegenvallen aan woningbouwflats, maar laten we eerlijk zijn Snoopy:
Je zit financieel behoorlijk in de nesten. Waarom telt bij jou alles mee behalve het financiële plaatje?
Je hebt geen groot huis nodig nu, maar een goedkope woonplek waar je opnieuw kan beginnen nadat je schulden afgelost zijn.
Ik kan me heel goed voorstellen dat geluidsoverlast enorm kl*te is, maar als je nu goedkoper woont is dat het misschien wel waard.
Net als anti-kraak, een kamer, een studio of whatever.
my-little-appletree schreef:
09-06-2017 15:26
Ga voor het oude huis, 61 m2 is echt niet slecht. Dan blijven de katten maar binnen en staat de wasmachine in de gang (waarom zou dat ook een probleem zijn? Als je er fatsoenlijk langs kan zou dat me niet erg lijken)
Rond de 60m2 leven hier gewoon hele gezinnen. Ik zou dus niet weten waarom je zo niet alleen zou kunnen wonen.
Alle reacties Link kopieren
MoirenPhae schreef:
09-06-2017 15:36
Rond de 60m2 leven hier gewoon hele gezinnen. Ik zou dus niet weten waarom je zo niet alleen zou kunnen wonen.
En op flats van 48m 2 wonen ook heel wat gezinnen met kinderen.
Van een van de slaapkamers kan to een prima kattenverblijf maken.
Snoopy80 schreef:
09-06-2017 14:56
@Borboletas, de bewindvoerder is op vakantie tot 20 juni. De andere medewerkers van het bewindteam mogen geen uitspraken doen over de maximale kale huur. Ik weet niet wat de uiterste reactiedatum is voor de 3-slaapkamerflat. Deze komt per 31 juli vrij.
Wat mij vaak tegenvalt aan de woningbouwflat - naast dat het inderdaad grijze vierkantje blokjes zijn - is dat ze vaak erg klein zijn.
Dit is 1 van de weinig opties voor 1 persoon met drie slaapkamers. Ik heb een bezichtiging binnenkort voor een 2-slaapkamer maisonette, maar in een slecht bekend staande buurt...De andere geplande bezichtigingen zijn in flats van 48 m2.
Het appartement in het oude huis is 61 m2. Er is niet echt een tuin, meer een soort bestraat achterom met een poortje.
En hoeveel kosten die 48m2-flats?
48m2 is voor jou alleen hartstikke prima! Ik woon iets groter (denk 5m2 ofzo?) en woon er met 2 personen. Dat gaat echt prima!

Voordat je beslist....haal alle!! informatie bovenwater. Dus ook de kale huur van beide opties. Pas dan kun je goed overleggen met je bewindvoerder en een wijze keuze maken.
MoirenPhae schreef:
09-06-2017 15:08
Wat een hoop eisen voor iemand die geen geld te besteden heeft/mag besteden.

Waarom heb je 3 slaapkamers nodig? Waarom moet er een tuin zijn?

Het is iig duidelijk dat je niet zomaar onder bewind bent gekomen.

Neem het huis met de laagste huur. Een slaapkamer, woonkamer en keuken is meer dan genoeg voor 1 persoon.

Nou, zeg dat wel. Drie kamers, een tuin, een wasdroger... volgens mij kun je beter proberen om zo goedkoop mogelijk te gaan wonen, dat scheelt maandelijks een flinke slok op een borrel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven