Woon / verhuisdilemma's

09-06-2017 13:12 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,
Ik ben al een tijdje woningzoekende en dit blijkt lastiger dan gedacht. Momenteel woon ik particulier gehuurd boven een gemeenschapshuis, waardoor veel geluidsoverlast. Door omstandigheden sta ik sinds kort onder bewindvoering. De bewindvoerder heeft al toestemming gegeven voor het verhuizen, maar wil graag dat ik kijk tot een maximale kale huur van 550 euro qua budget. Dit betekent ofwel reageren op particulier 1 slaapkamerappartementen, ofwel via de woningstichting huren. Ik heb twee katten, waarvan er 1 echt graag naar buiten wil.

Op dit moment wacht ik nog op bericht over drie sociale huurwoningen en er komen nog 2 bezichtigingen sowieso aan.
1 reactie liep mis door een fout van de woningstichting. Als alternatief hebben ze me nu een flat aangeboden met drie slaapkamers. Hiervoor hoef ik dan niet mee in de selectieprocedure maar heb ik de eerste keus.
Deze ligt echter op vijf hoog, wat ikzelf al vrij hoog vind maar ook betekent dat ik het balkon geheel katproof en windproof zou moeten maken.
Wel heeft het pand een lift en is er een eigen berging in de kelderruimte.

De andere optie die ik heb is een particulier verhuurde woning met 1 slaapkamer en 2 woonvertrekken en een aparte keuken. Deze ligt in een oud pand (1918) en heeft daardoor veel mooie oude elementen, zoals houten vloeren en hoge ramen. Nadelen echter: er is geen eigen bergruimte, de buitenruime is gedeeld en met weinig privacy. Het keukenblok is klein en heeft maar 2 gaspitten. De wasmachine-aansluiting zit op de gang. Wel is er al een koelkast met vriezer en een ruime badkamer met bad. Ook zijn een park en trein- en busstation nabij. Ik heb met deze verhuurder afgesproken om hem vandaag mijn keuze te laten weten.

Wat is wijsheid? Wachten op bericht over de overige sociale huurwoningen met het risico dat ik hier niet uitgekozen word? Of toch de zeer mooie oude woning met wat nadelen accepteren?
Alle reacties Link kopieren
In een studio kun je prima een kat houden toch?
Zelfs in een studentenkamer. Nog goedkoper. Alleen weet ik niet of dat van veel huisbazen mag.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb inmiddels via de woningstichting een woning toegewezen gekregen. Waar mijn twee katten toegestaan zijn en met twee slaapkamers en een balkon. Heb nergens gezegd dat ik perse een tuin wil..
Alle reacties Link kopieren
Snoopy80 schreef:
19-06-2017 22:36
Ik heb inmiddels via de woningstichting een woning toegewezen gekregen. Waar mijn twee katten toegestaan zijn en met twee slaapkamers en een balkon. Heb nergens gezegd dat ik perse een tuin wil..

Heb je de woning geaccepteerd?
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik heb vandaag al de sleutels gekregen en contract getekend
Alle reacties Link kopieren
Snoopy80 schreef:
21-06-2017 23:21
Ja, ik heb vandaag al de sleutels gekregen en contract getekend

Mooi. Valt het binnen de eis van je bewindvoerder?
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
22-06-2017 08:49
Mooi. Valt het binnen de eis van je bewindvoerder?
Ja, dat wel..Maar ik vind het er, eerlijk gezegd, vreselijk.
Waarim?
Alle reacties Link kopieren
Uvita schreef:
09-12-2017 22:57
Waarim?
Wat bedoel je precies, Uvita?
Alle reacties Link kopieren
Waarom ik het hier vreselijk vind? Het is een oud (minstens 40 jaar oud) flatgebouw dat ontzettend gehorig is. Mijn slaapkamer (de grotere) grens tdirect aan het trappenhuis Doordat ik op de begane grond woon gebruiken op 1 na alle bewoners van het complex deze en er zijn meerdere bewoners die regelmatig 's avonds laat komen of gaan. Mijn buren rechts van mij zijn een jong koppel met 2 kinderen in de peuterleeftijd en een kefhondje dat bij elk geluidje aanslaat en blijft blaffen.
Recht boven mij woont een alleenstaande moeder met één baby en 1 zoontje dat nog niet naar school gaat. Dat zoontje rent vrijwel constant door de flat, wat hier beneden klinkt alsof er een olifant boven je loopt te stampen. Zoontje is nogal temperamentvol en moeder loopt dan ook vrijwel dagelijks tegen hem te schreeuwen... Al sinds begin november wordt er buiten vuurwerk afgestoken, dit schijnt door te gaan tot eind januari.

Ik had deze flat genomen omdat de huurprijs binnen de wens van de bewindvoerder viel, en ik te voet naar mijn werk kon. Inmiddels is door bezuinigingen mijn contract voortijdig beëindigd. Ook blijkt nu dat mijn verzamelinkomen over 2016 net 200 euro te hoog was om recht te hebben op huurtoeslag. Hierdoor moet ik alle huurtoeslag over 2016 gaan terugbetalen en ook een groot gedeelte over 2017.
snoopy80 wijzigde dit bericht op 09-12-2017 23:30
0.53% gewijzigd
Wat is er zo vreselijk?
Alle reacties Link kopieren
@maximaal225tekens, ik vermoed dat mijn reactie en jouw reactie elkaar net gekruist hebben
Alle reacties Link kopieren
Eén van de buren heeft zijn wasmachine in de kelders recht onder mijn woning staan en die wasmachine stond gisternacht om half 2 nog te centrifugeren...Regelmatig ruikt het hele trappenhuis naar wiet.
Tegenover de flat staan twee containers waarin iedereen zijn huisvuil kan weggooien...90 procent van de bewoners gooit zijn afval naast de containers in plaats van erin. Reclamefolders worden vanuit de brievenbussen op de grond onder de brievenbussen gegooid en niet opgeruimd (1 straat verderop staat een grote container voor papier en plastic)
snoopy80 wijzigde dit bericht op 09-12-2017 23:29
0.18% gewijzigd
Waarom hebben mensen zonder geld altijd zo veel huisdieren? 2 katten en 2 cavia's. :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Mieshka schreef:
09-12-2017 23:22
Waarom hebben mensen zonder geld altijd zo veel huisdieren? 2 katten en 2 cavia's. :facepalm:
Dankje Mieshka, ik zal mijn 2 6,5 jaar oude (hoogbejaarde dus) cavia's wegdoen omdat jij vindt dat 4 huisdieren te veel is...
Snoopy80 schreef:
09-12-2017 23:40
Dankje Mieshka, ik zal mijn 2 6,5 jaar oude (hoogbejaarde dus) cavia's wegdoen omdat jij vindt dat 4 huisdieren te veel is...


Dat 'wegdoen' hoeft toch geen groot drama te zijn? Je kunt ze vast onderbrengen bij een familielid / vriend / kennis waar ze vast ook prima verzorgd kunnen worden, het zal die beesten een rotzorg zijn. Laat me raden, je rookt vast ook 'omdat dat het enige pleziertje is dat je nog hebt en stoppen lukt niet'. O_o
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik rook niet en ben ook niet van plan te gaan roken.
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat het zo slecht bevalt. Geluidsoverlast vind ik (ook) vreselijk, oordoppen kunnen veel schelen dus het gebruik daarvan raad ik je wel aan. Misschien kun je beter van de andere kamer je slaapkamer maken?

Hoe goed heb je van tevoren nagedacht over het (al dan niet) accepteren van deze woning? Heb je er niet bij stilgestaan dat het gehorig zou zijn en dat de ligging van de slaapkamer tegen het trappenhuis last zou kunnen geven met slapen? Misschien ben je toch een beetje te gefocust geweest op het hebben van 2 slaapkamers?

Waarschijnlijk moet je het voorlopig met deze woning doen denk ik? Je zult niet snel toestemming krijgen om weer te verhuizen lijkt me (en dan zou je het moeten hebben van lotingwoningen en particuliere huur?). In dat geval raad ik je aan om je te richten op het positieve (het hebben van een ruimere woning) en verder zoveel mogelijk aanpassingen te doen die de invloed van de negatieve kanten verminderen (oordoppen, andere slaapkamer, misschien wat geluidsisolatie).

Het helpt natuurlijk niet mee dat je bent wegbezuinigd en dat je je huurtoeslag terug moet betalen, dat zijn toch flinke tegenslagen. Heb je inmiddels een nieuwe baan kunnen vinden?
Ah balen Snoopy. Misschien mag je woningruil proberen?
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
10-12-2017 01:57
Jammer dat het zo slecht bevalt. Geluidsoverlast vind ik (ook) vreselijk, oordoppen kunnen veel schelen dus het gebruik daarvan raad ik je wel aan. Misschien kun je beter van de andere kamer je slaapkamer maken?

Hoe goed heb je van tevoren nagedacht over het (al dan niet) accepteren van deze woning? Heb je er niet bij stilgestaan dat het gehorig zou zijn en dat de ligging van de slaapkamer tegen het trappenhuis last zou kunnen geven met slapen? Misschien ben je toch een beetje te gefocust geweest op het hebben van 2 slaapkamers?

Waarschijnlijk moet je het voorlopig met deze woning doen denk ik? Je zult niet snel toestemming krijgen om weer te verhuizen lijkt me (en dan zou je het moeten hebben van lotingwoningen en particuliere huur?). In dat geval raad ik je aan om je te richten op het positieve (het hebben van een ruimere woning) en verder zoveel mogelijk aanpassingen te doen die de invloed van de negatieve kanten verminderen (oordoppen, andere slaapkamer, misschien wat geluidsisolatie).

Het helpt natuurlijk niet mee dat je bent wegbezuinigd en dat je je huurtoeslag terug moet betalen, dat zijn toch flinke tegenslagen. Heb je inmiddels een nieuwe baan kunnen vinden?
Ik kreeg deze woning tegelijkertijd aangeboden met de flat met 3 slaapkamers op 5 hoog in juni, die me toen uit coulance aangeboden werd.Toen bleek dat ik voor deze woning degene was met de langste inschrijftijd heb ik deze woning vrij snel geaccepteerd. Dat het hier vrij gehorig is wist ik..alleen niet dat ik midden tussen de nachtbrakers en gezinnen met beiden 2 peuters en 2 honden zou komen te zitten niet.
Qua isolatie heb ik al een goede ondervloer maar nog niet overal hangen gordijnen op, daar kijk ik nog voor rond.

Op dit moment ben ik aan het switchen van bewindvoerder omdat de huidige er een potje van maakt..binnen een half jaar tijd is bijv. mijn telefoonabonnement 6 keer afgesloten geweest. Pas sinds 1 december zit ik nu werkloos thuis De kleinere slaapkamer is niet groot genoeg om er een tweepersoonsbed in te zetten helaas. Ik heb inmiddels wel al 2 sollicitaties lopen.

Voor zover ik weet is woningruil bij mijn huidige verhuurder (woningstichting) niet toegestaan.
Alle reacties Link kopieren
Particuliere huur is niet haalbaar doordat de huurprijzen daarvoor relatief hoog liggen en er meestal ook een bedrag aan borg wordt gevraagd..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven