Woon / verhuisdilemma's

09-06-2017 13:12 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,
Ik ben al een tijdje woningzoekende en dit blijkt lastiger dan gedacht. Momenteel woon ik particulier gehuurd boven een gemeenschapshuis, waardoor veel geluidsoverlast. Door omstandigheden sta ik sinds kort onder bewindvoering. De bewindvoerder heeft al toestemming gegeven voor het verhuizen, maar wil graag dat ik kijk tot een maximale kale huur van 550 euro qua budget. Dit betekent ofwel reageren op particulier 1 slaapkamerappartementen, ofwel via de woningstichting huren. Ik heb twee katten, waarvan er 1 echt graag naar buiten wil.

Op dit moment wacht ik nog op bericht over drie sociale huurwoningen en er komen nog 2 bezichtigingen sowieso aan.
1 reactie liep mis door een fout van de woningstichting. Als alternatief hebben ze me nu een flat aangeboden met drie slaapkamers. Hiervoor hoef ik dan niet mee in de selectieprocedure maar heb ik de eerste keus.
Deze ligt echter op vijf hoog, wat ikzelf al vrij hoog vind maar ook betekent dat ik het balkon geheel katproof en windproof zou moeten maken.
Wel heeft het pand een lift en is er een eigen berging in de kelderruimte.

De andere optie die ik heb is een particulier verhuurde woning met 1 slaapkamer en 2 woonvertrekken en een aparte keuken. Deze ligt in een oud pand (1918) en heeft daardoor veel mooie oude elementen, zoals houten vloeren en hoge ramen. Nadelen echter: er is geen eigen bergruimte, de buitenruime is gedeeld en met weinig privacy. Het keukenblok is klein en heeft maar 2 gaspitten. De wasmachine-aansluiting zit op de gang. Wel is er al een koelkast met vriezer en een ruime badkamer met bad. Ook zijn een park en trein- en busstation nabij. Ik heb met deze verhuurder afgesproken om hem vandaag mijn keuze te laten weten.

Wat is wijsheid? Wachten op bericht over de overige sociale huurwoningen met het risico dat ik hier niet uitgekozen word? Of toch de zeer mooie oude woning met wat nadelen accepteren?
Alle reacties Link kopieren
drominique schreef:
09-06-2017 14:18
ik denk dat je prioriteiten moet gaan stellen.
Waar heb jij een wasdroger voor nodig? De energie moet gewoon betaald worden en dat is met zo'n ding duur.
De huizen kijk je alleen naar wensen, maar het financieel? Kan allemaal een stuk goedkoper (en kleiner en misschien veel minder leuk, maar goed, ik denk niet dat je zoveel keuze hebt nu.)
2 katten, die moeten eten, drinken, dierenarts.... ik weet niet hoor.

Dit dus!

Ik heb nog nooit in mn leven een wasdroger gehad. Koop een rekje van 2 tientjes bij de blokker en kijk nog eens verder hoe je kan besparen.
Alle reacties Link kopieren
Blijven zitten waar je zit, en oordoppen kopen
Verhuizen kost altijd geld, hoe simpel je het ook gaat

je bent niet in de positie om allerlei dingen te willen
Alle reacties Link kopieren
Heb je bij de huizen woningen op geluidsoverlast/gehorigheid gelet? Hoe beperkt is de privacy in het oude huis?

Inrichten via de kringloopwinkels en Ikea scheelt al een boel geld. De gordijnen zijn bij Ikea standaard 2 stuks van 1m40 x 3m, zelf zomen.
Bereikbaarheid van winkels, OV, overige voorzieningen zijn belangrijk.
pearle schreef:
09-06-2017 16:57
Blijven zitten waar je zit, en oordoppen kopen
Verhuizen kost altijd geld, hoe simpel je het ook gaat

je bent niet in de positie om allerlei dingen te willen
Het is niet alleen lawaai, maar ook de algehele onrust.
Alle reacties Link kopieren
Als alternatief hebben ze me nu een flat aangeboden met drie slaapkamers. Hiervoor hoef ik dan niet mee in de selectieprocedure maar heb ik de eerste keus.
Deze ligt echter op vijf hoog, wat ikzelf al vrij hoog vind maar ook betekent dat ik het balkon geheel katproof en windproof zou moeten maken.
Wel heeft het pand een lift en is er een eigen berging in de kelderruimte.

Als deze woning binnen het gegeven budget valt, doen!
Oude huizen warm stoken kost veel geld, dat weet ik uit ervaring. In een flat zit je misschien wel tussen bewoners links en rechts, boven en onder, die zich de kolere stoken omdat ze altijd thuis zijn. ;-)
Je balkon afzetten voor de katten en gelijk wat drooglijntjes ophangen, dan is je was zo droog.

Ik neem aan dat je nu ergens woont en eigen meubels hebt? Je hoeft natuurlijk niet alles in één keer aan te schaffen en bij de kringloop zijn ook gordijnen te vinden.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de adviezen hier een beetje... ehm... raar?
Ze zit onder bewindvoering: dat betekent leefgeld per week, voor de broodnodige dingen.
Ikea gordijnen zijn niet duur, de kringloop ook niet, maar kom op hoor, we hebben het hier niet over een meisje dat op zichzelf wil, maar iemand die zich financieel in de nesten heeft gewerkt en dan nog enorm veel noten op haar zang heeft.
Ik zou niet weten hoe je ikea gordijnen kan kopen, katten fatsoenlijk te eten kan geven en zelf eten, drinken, onderhoudsmiddelen enz kan betalen van zo\'n 70/80 euro leefgeld per week?
+ nog een wasdroger, wat kleden, verf, enz...
Alle reacties Link kopieren
De verwarming in het oude huis is centraal geregeld en de temperatuur wordt in onderling overleg ingesteld (7 appartementen).
Ik woon nu ook al gehuurd en een heel stuk groter (bovenwoning van 2 etages) dus ik zal eerder meubels moeten wegdoen dan bijkopen


Ter illustratie, dit is de oudere woning met inrichting van vorige huurder:

http://www.speurders.nl/overzicht/wonin ... e_value=25
Kom je uit die buurt? Ik weet waar dat oude appartement ligt en die ligging is niet ideaal vind ik. Vandaar ook de lage huurprijs vermoed ik. Het appartement ligt dat in de stad dichtbij of in dezelfde plaats als het oude appartement?
Alle reacties Link kopieren
Mijn katten mogen mee naar de oude woning onder voorwaarde dat ze daar niet buiten komen. Bij de flat mogen ze ook niet in het trappenhuis en op de parkeerplaats lijkt me ook niet ideaal.

Omdat er hier veel geluidsoverlast is is mijn huurprijs relatief laag, 625 incl. De exacte oppervlakte weet ik niet maar zal ruim over de 125 vierkante meter zijn. Overigens komt 80 procent van meubels nu al van de kringloop vandaan en heb ik ook al een wasrek..
Het gaat inderdaad om mij alleen met twee katten en 2 cavia's.

Drie slaapkamers is geen harde eis, 2 zou fijn zijn zodat ik in 1 slaapkamer mn 2 persoonbed en een kledingkast kwijt kan en in de andere bijvoorbeeld mijn bureau en boekenkasten.

Momenteel is er geen overleg met de bewindvoerder mogelijk omdat die dus op vakantie is tot 20 juni. Zo lang gaat de verhuurder van het oude pand niet op mijn reactie wachten..
Alle reacties Link kopieren
@Lisbeth: Ik woon nu in de gemeente Nuth en heb hiervoor jaren in gemeente Valkenburg gewoond. Ik werk in Geleen, de woningbouwflat is in Beek.
snoopy80 wijzigde dit bericht op 10-06-2017 00:21
11.52% gewijzigd
Dat oude huis lijkt me niks dan. Belangrijk argument tegen de woningbouwflat van jou is dat je katten niet buiten kunnen. Dat kunnen ze in het oude huis ook niet. Nog minder zelfs dan op de flat!

Mag je überhaupt wel beslissen te verhuizen zonder dat je de bewindvoerder hebt gesproken?
Alle reacties Link kopieren
Van de woning van 48 m2 is de rekenhuur voor huurtoeslag 533 euro. Op dit moment is mijn kale huurprijs 490.

Voor de woning van 57 m2 is de rekenhuur 614 euro..dit zou dus ook boven de eis van de bewindvoerder zijn

Dan is er nog een optie voor een andere flat van 48 m2 en daar is de totale huurprijs 686 euro
Hoewel ik altijd de voorkeur zou geven aan de kanten van meerssen/maastricht boven beek, hulsberg etc vind ik het oude appartement niet ideaal liggen. Men zegt een minuut van het station maar dat is denk ik wat rooskleurig. Je hebt wel zowel in meersen als in rothem supermarkten. Ik zou alleen niet graag daar willen fietsen in mijn eentje in de avond. Maar ik ben geen held in het donker :-$
Voor je werk is beek dan wel weer veel handiger. Vanuit meerssen miet je of met de auto gaan of openbaar vervoer maar er gaat geen directe treinverbinding van meerssen naar geleen.
Alle reacties Link kopieren
@LadyVintage: in de woningbouwflat zouden de katten wel op het balkon mogen. Dat mogen ze in mijn huidige woning ook, maar daar ligt het balkon van op de eerste verdieping.

De bewindvoerder heeft al toestemming gegeven voor verhuizen in het algemeen.
Waar liggen die kleinere flats?
Alle reacties Link kopieren
De ene is een maisonette en die ligt in Heerlen, wijk Zeswegen. Ook een buurt waarvan ik twijfel of ik er 's avonds laat alleen over straat durf...De andere woningbouwflat ligt in Nuth en de laatste in de Cityflat aan de Rijksweg in Geleen
En je moet per se nu verhuizen.

Ik zou even wachten op de gerichte toestemming van je bewindvoerder.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik moet niet persé nu verhuizen. Ik verwacht ook binnen nu en een paar dagen een bericht over een andere 3-slaapkamerflat van 70m2. Daar ligt de rekenhuur op 595 euro.
Alle reacties Link kopieren
@lisbeth: het appartement in Meerssen ligt in een zijstraatje vlak naast het Stella Maris-college, dus echt wel vlakbij het spoor
Rekenhuur en kalehuur zijn niet hetzelfde. Het ene is incl servicekosten en het andere excl.
Zeswegen zou ik niet doen. Dat is echt niks. Dan zou ik toch of meerssen doen, beek of geleen. meerssen is fijn vanwege dichtbij maastricht. Alleen heb je dan wel een auto nodig. Beek en geleen is fijn vanwege je werk
Snoopy80 schreef:
09-06-2017 20:44
Nee, ik moet niet persé nu verhuizen. Ik verwacht ook binnen nu en een paar dagen een bericht over een andere 3-slaapkamerflat van 70m2. Daar ligt de rekenhuur op 595 euro.
Ik vind het belachelijk veel huur voor iemand die onder bewind zit.
MoirenPhae schreef:
09-06-2017 20:50
Ik vind het belachelijk veel huur voor iemand die onder bewind zit.
Hangt er vanaf.....is het beschermingsbewind en zijn er nog geen schulden of is het bewind als voorloper van Wsnp?
Alle reacties Link kopieren
Beide niet, het bewind is vrijwillig beschermingbewind en heeft niet de wsnp als doel.
snoopy80 wijzigde dit bericht op 10-06-2017 00:09
Reden: .
45.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat rekenhuur en kale huur niet hetzelfde zijn...In de rekenhuur mogen ook maximaal 48 euro aan servicekosten worden meegerekend voor het bepalen van de huurtoeslag
Alle reacties Link kopieren
@Tickel, de flat 5 hoog ligt net niet binnen het gegeven budget. Alle woningstichtingen werken echter met Passend Toewijzen, wat betekent dat je als 1persoonshuishouden mag reageren op woningen met een kale huurprijs tot dacht ik 598 euro. Daarom wilde ik de bewindvoerder ook vragen om dit criterium dan aan te houden.

Op dit moment rekent de Belastingdienst nog met mijn verzamelinkomen van 2015, dat van 2016 is nog niet definitief vastgesteld maar in dat jaar lag mijn inkomen circa 5000 euro hoger (in de buurt van 19.000)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven