Woon / verhuisdilemma's

09-06-2017 13:12 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,
Ik ben al een tijdje woningzoekende en dit blijkt lastiger dan gedacht. Momenteel woon ik particulier gehuurd boven een gemeenschapshuis, waardoor veel geluidsoverlast. Door omstandigheden sta ik sinds kort onder bewindvoering. De bewindvoerder heeft al toestemming gegeven voor het verhuizen, maar wil graag dat ik kijk tot een maximale kale huur van 550 euro qua budget. Dit betekent ofwel reageren op particulier 1 slaapkamerappartementen, ofwel via de woningstichting huren. Ik heb twee katten, waarvan er 1 echt graag naar buiten wil.

Op dit moment wacht ik nog op bericht over drie sociale huurwoningen en er komen nog 2 bezichtigingen sowieso aan.
1 reactie liep mis door een fout van de woningstichting. Als alternatief hebben ze me nu een flat aangeboden met drie slaapkamers. Hiervoor hoef ik dan niet mee in de selectieprocedure maar heb ik de eerste keus.
Deze ligt echter op vijf hoog, wat ikzelf al vrij hoog vind maar ook betekent dat ik het balkon geheel katproof en windproof zou moeten maken.
Wel heeft het pand een lift en is er een eigen berging in de kelderruimte.

De andere optie die ik heb is een particulier verhuurde woning met 1 slaapkamer en 2 woonvertrekken en een aparte keuken. Deze ligt in een oud pand (1918) en heeft daardoor veel mooie oude elementen, zoals houten vloeren en hoge ramen. Nadelen echter: er is geen eigen bergruimte, de buitenruime is gedeeld en met weinig privacy. Het keukenblok is klein en heeft maar 2 gaspitten. De wasmachine-aansluiting zit op de gang. Wel is er al een koelkast met vriezer en een ruime badkamer met bad. Ook zijn een park en trein- en busstation nabij. Ik heb met deze verhuurder afgesproken om hem vandaag mijn keuze te laten weten.

Wat is wijsheid? Wachten op bericht over de overige sociale huurwoningen met het risico dat ik hier niet uitgekozen word? Of toch de zeer mooie oude woning met wat nadelen accepteren?
Alle reacties Link kopieren
Lady_Vintage schreef:
11-06-2017 12:49
Waarschijnlijk doet het er niet zoveel toe omdat TO waarschijnlijk maximale huurtoeslag ontvangt.
Natuurlijk doet dat er wel toe, het lijkt mij belangrijk dat TO als ze meer gaat werken of meer gaat verdienen, meer geld over houdt en niet door minder huurtoeslag alsnog op hetzelfde bedrag per maand of lager uit komt. Dat zou zo zonde zijn.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik nog een uitkering ontving had ik een verzamelinkomen van circa 14.000 en ontving ik het maximale aan toeslagen.
Nu over 2017 dus meer dan 100 euro per maand minder.
drominique schreef:
11-06-2017 13:59
Natuurlijk doet dat er wel toe, het lijkt mij belangrijk dat TO als ze meer gaat werken of meer gaat verdienen, meer geld over houdt en niet door minder huurtoeslag alsnog op hetzelfde bedrag per maand of lager uit komt. Dat zou zo zonde zijn.
Dan ga je er vanuit dat ze meer gaat werken of meer gaat verdienen....... Daarvoor zal ze wel iets moeten gaan doen. Behalve dat ze aangaf niet meer uur op haar huidige werk te kunnen krijgen, wijst niks in die richting.
Alle reacties Link kopieren
Daarbij ligt mijn kale huur nu net onder de 500 euro en mag je rekenhuur incl. servicekosten tot 710 euro exclusief gaan. Dan zou je maximale huurtoeslag krijgen. Dus nee, ik heb geen recht op maximale huurtoeslag!
Snoopy80 schreef:
11-06-2017 14:04
Daarbij ligt mijn kale huur nu net onder de 500 euro en mag je rekenhuur incl. servicekosten tot 710 euro exclusief gaan. Dan zou je maximale huurtoeslag krijgen. Dus nee, ik heb geen recht op maximale huurtoeslag!
Dat is niet de definitie van maximale huurtoeslag, maar goed......
Snoopy80 schreef:
11-06-2017 12:34
@Kirikou: er komen in de loop van dit jaar nog een tweetal schulden bij. Dus echt de schulden verminderen / er vanaf komen zal nog minstens twee jaar duren mits ik mijn huidige baan/ salaris houd. Meer werken is bij deze werkgever niet mogelijk.
Wat ik bedoel is dat het jou blijkbaar niet uitmaakt hoeveel je aan huur kwijt bent, mits het maar onder de richtlijnen van de bewindvoerder komt.
Ik zou in jouw geval een zo goedkoop mogelijke woning (studio of 1 slaapkamer) willen, om zsm je schulden af te lossen. En dan eventueel daarna iets anders zoeken.
Alle reacties Link kopieren
drominique schreef:
11-06-2017 13:59
Natuurlijk doet dat er wel toe, het lijkt mij belangrijk dat TO als ze meer gaat werken of meer gaat verdienen, meer geld over houdt en niet door minder huurtoeslag alsnog op hetzelfde bedrag per maand of lager uit komt. Dat zou zo zonde zijn.
Dat gaat sowieso gebeuren: als TO meer gaat verdienen, krijgt ze minder huurtoeslag. Dat lijkt me nogal logisch, je krijgt die toeslag tenslotte omdat je te weinig inkomen hebt voor die huurprijs.
What doesn't kill you gives you a set of unhealthy coping mechanisms and a dark sense of humor.
Alle reacties Link kopieren
Snoopy80 schreef:
11-06-2017 14:04
Daarbij ligt mijn kale huur nu net onder de 500 euro en mag je rekenhuur incl. servicekosten tot 710 euro exclusief gaan. Dan zou je maximale huurtoeslag krijgen. Dus nee, ik heb geen recht op maximale huurtoeslag!
Dat gaat niet over het maximale bedrag waarover je toeslag kan ontvangen, dat gaat over het inkomen.
What doesn't kill you gives you a set of unhealthy coping mechanisms and a dark sense of humor.
Alle reacties Link kopieren
Wel degelijk. Iemand die een kale huurprijs heeft van 710 euro heeft en hetzelfde inkomen als ik krijgt wel degelijk meer toeslag.
drominique schreef:
11-06-2017 13:59
Natuurlijk doet dat er wel toe, het lijkt mij belangrijk dat TO als ze meer gaat werken of meer gaat verdienen, meer geld over houdt en niet door minder huurtoeslag alsnog op hetzelfde bedrag per maand of lager uit komt. Dat zou zo zonde zijn.
Natuurlijk gaat je huurtoeslag omlaag als je meer gaat verdienen. En soms lever je er dan inderdaad op in, maar verdien je wel je eigen geld en werk je wel aan een stabiele basis en onafhankelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
MoirenPhae schreef:
11-06-2017 23:47
Natuurlijk gaat je huurtoeslag omlaag als je meer gaat verdienen. En soms lever je er dan inderdaad op in, maar verdien je wel je eigen geld en werk je wel aan een stabiele basis en onafhankelijkheid.
Dat is dus ook wat ik bedoelde aan te geven door haar te laten kijken naar opties waar ze max. 250 incl kwijt is.
Hier werd door een andere forummer toen gezegd: maakt niet uit, ze krijgt toch huurtoeslag, ik ben het daar niet mee eens.
Ze moet gewoon zo goedkoop mogelijk gaan zitten.
drominique schreef:
12-06-2017 12:47
Dat is dus ook wat ik bedoelde aan te geven door haar te laten kijken naar opties waar ze max. 250 incl kwijt is.
Hier werd door een andere forummer toen gezegd: maakt niet uit, ze krijgt toch huurtoeslag, ik ben het daar niet mee eens.
Ze moet gewoon zo goedkoop mogelijk gaan zitten.
Dat vin dik oo, TO schijnbaar niet.
Maar als de huurtoeslag wegvalt heeft ze genoeg inkomen om het huis te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Snoopy80 schreef:
11-06-2017 14:04
Daarbij ligt mijn kale huur nu net onder de 500 euro en mag je rekenhuur incl. servicekosten tot 710 euro exclusief gaan. Dan zou je maximale huurtoeslag krijgen. Dus nee, ik heb geen recht op maximale huurtoeslag!
Je snapt het niet. De maximale toeslag voor je huidige huurprijs wordt bedoeld.
What doesn't kill you gives you a set of unhealthy coping mechanisms and a dark sense of humor.
Alle reacties Link kopieren
MoirenPhae schreef:
12-06-2017 13:58
Dat vin dik oo, TO schijnbaar niet.
Maar als de huurtoeslag wegvalt heeft ze genoeg inkomen om het huis te betalen.
Is alleen de vraag of ze dan de schulden nog kan aflossen.
What doesn't kill you gives you a set of unhealthy coping mechanisms and a dark sense of humor.
Snoopy80 schreef:
11-06-2017 22:51
Wel degelijk. Iemand die een kale huurprijs heeft van 710 euro heeft en hetzelfde inkomen als ik krijgt wel degelijk meer toeslag.
Laat ik dan specifieker zijn....de maximale toeslagen voor jouw specifieke situatie :facepalm:

Je haalt er nu trouwens wel 710 euro huur bij, maar iemand met jouw inkomen komt niet in aanmerking voor zo'n huis omdat de huur te hoog is ivm de aftoppingsgrens naar inkomenshoogte.
Alle reacties Link kopieren
Solivagant schreef:
12-06-2017 18:14
Je snapt het niet. De maximale toeslag voor je huidige huurprijs wordt bedoeld.
'
Het bedrag aan huurtoeslag waar ik voor mijn huidige huurwoning met mijn huidige inkomen recht op heb ligt ruim 100 euro per maand onder de maximale huurtoeslag
Solivagant schreef:
12-06-2017 18:15
Is alleen de vraag of ze dan de schulden nog kan aflossen.
Daarom begrijp ik een groot en duur huis ook niet.
Alle reacties Link kopieren
En over welk groot en duur huis heb je het nu dan?
Alle reacties Link kopieren
Waarom zoek je niet verder naar een studio? Dan hou je veel meer geld over om je schulden af te lossen. En ga je schuldenvrij op zoek naar een huis met 2 slaapkamers als je dat dan wil. In je huidige financiele positie heb je nu weinig te eisen..

ik wil ook wel een grotere tuin en 3x per jaar op vakantie. Maar als ik dit niet kan betalen dan gebeurt het gewoon niet.

Als je schuldenvrij bent kun je weer lekker opnieuw beginnen. Dat zou toch een grote motivatie moeten zijn voor een huis. Niet de wensen van je kat of een tweede slaapkamer met wasdroger...
Alle reacties Link kopieren
Om eerlijk te zijn lees ik met verbazing je posts. Je hebt een bewindvoerder omdat je in de schulden zit. Ik weet niet hoor, maar dan heb je niet zoveel te willen. Betekent zo snel mogelijk je schulden aflossen, het goedkoopste appartement accepteren. Katten weg, daar heb je geen geld voor.Er is nu even geen geld voor luxe, dus geen wasdroger.
Snoopy80 schreef:
12-06-2017 20:04
En over welk groot en duur huis heb je het nu dan?

Wat dacht van van een huis met meer kamers dan je nodig hebt, een huis met een tuin, een huis met een wasdroger? Allemaal zaken die niet strikt noodzakelijk zijn, en die je dus beter van je wensenlijstje kunt schrappen. Je hebt immers niet voor niets een bewindvoerder. Maar als ik lees wat je allemaal wil dan snap ik wel waarom dat is, je kunt gewoon niet met geld omgaan. Als ik in jouw situatie zou zitten zou ik alles op alles zetten om zo goedkoop mogelijk te wonen, zodat ik zo snel mogelijk uit de problemen zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
Snoopy80 schreef:
10-06-2017 00:13
Welke privegegevens van mij staan er dan in de link naar dat huisje in Meerssen volgens jou?
Uhm als je dat huis kiest weten we allemaal waar de koffie met vlaai klaar staat ;-)
Wat een enorme woningen kun je daar als alleenstaande krijgen! Ik woon in de Randstad en zit echt met mijn oren te klapperen.
Alle reacties Link kopieren
@Opblaasflamingo, ik heb het huis in Meersen niet gekozen. En @Powercube: ja mijn huidige woning is groot maar heeft dan ook een aantal grote nadelen
Alle reacties Link kopieren
Uhm..mijn katten wegdoen is onbespreekbaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven