Zelf haarhanddoek maken?
donderdag 1 maart 2012 om 20:38
10 jaar geleden heb ik van de kapper een superdikke haarhanddoek gekregen die ik sindsdien elke keer na het haren wassen gebruik. Maar hij is na zoveel jaar wel een beetje op
Alle vervangers die ik heb gehad zijn dun en binnen no time kapot. Nu zat ik me te bedenken om hem misschien zelf te maken van een lekkere dikke handdoek.. Alleen ben ik echt een enorme naainoob en heb ik geen idee hoe, welk patroon etc. Iemand die wel dit inzicht heeft en me wil helpen met ideeën?
Voor de duidelijkheid; dit is wat ik bedoel:
[img]http://www.voordeelmuis.nl/img/gif/841/841098.gif[/img]
Voor de duidelijkheid; dit is wat ik bedoel:
[img]http://www.voordeelmuis.nl/img/gif/841/841098.gif[/img]
donderdag 1 maart 2012 om 20:49
Bij Bl*kker hebben ze regelmatig een handdoekje speciaal voor je haar. Langwerpig met een elastiekje, lastig omschrijven... je doet m om je hoofd, blijft er een soort slurfje over, daar draai je je haar in en zet t uiteinde vast in t elastiekje op je achterhoofd... pfff ... snap je m nog? Maar goed, die dingen kosten 2 euro en ik vind ze super
donderdag 1 maart 2012 om 20:51
donderdag 1 maart 2012 om 20:59
quote:Tanneketoverhex schreef op 01 maart 2012 @ 20:56:
Als je de oude op de naden openknipt, heb je het patroon. Deze leg je op de mooie dikke nieuwe handdoek, dit knip je uit, naait de boel aan elkaar, zoomt het om, stiekkie eraan, knoop eraan, klaar. Toch?Ja zo denk ik wel maar als je een handdoek kapot knipt moet je em ook weer afzomen of weet ik hoe dat heet, dat het geen gerafelde bende wordt toch?
Als je de oude op de naden openknipt, heb je het patroon. Deze leg je op de mooie dikke nieuwe handdoek, dit knip je uit, naait de boel aan elkaar, zoomt het om, stiekkie eraan, knoop eraan, klaar. Toch?Ja zo denk ik wel maar als je een handdoek kapot knipt moet je em ook weer afzomen of weet ik hoe dat heet, dat het geen gerafelde bende wordt toch?
donderdag 1 maart 2012 om 21:04
Daar gaat het dus niet om zoals ik al zei! Er is genoeg te koop en het kost niks, probleem is dat die dingen allemaal dunne flutdingen zijn die binnen no time kapot zijn. Wil graag een betere kwaliteit maar die zijn er gewoon niet, dus vandaar zelf maken en hopelijk wél kwaliteit hebben. Dat het me 2 uur en 10 euro kost dondert me echt niks dan
donderdag 1 maart 2012 om 21:18
Zo te zien kun je een dikke handdoek kopen en dan in het midden onderaan een streng knoopjes elastiek naaien met aan de kortste kant een langwerpige knoop.
Normaal elastiek gaat denk ik snel kapot in de was.
Als je de handdoek dan met het elastiek achter om je hoofd wikkelt kun je de achter einden daar tussen vast leggen/knopen.
Normaal elastiek gaat denk ik snel kapot in de was.
Als je de handdoek dan met het elastiek achter om je hoofd wikkelt kun je de achter einden daar tussen vast leggen/knopen.
donderdag 1 maart 2012 om 21:39
quote:borderwalk schreef op 01 maart 2012 @ 21:10:
Heb je geen buurvrouw/moeder/schoonmoeder/Turkse kledingmaker die er zijn/haar hand niet voor omdraait?
Is dat echt geen optie? Want het patroon in nl reuze simpel, zeker als je een oud exemplaar hebt wat uit elkaar gehaald kan worden.
Als je zelf een naaimachine hebt zou ik er gewoon eens 'n middagje voor gaan zitten, want nogmaals lastig is het niet. Het originele exemplaar heeft vast biesjes aan de naden, maar gewoon omzomen is natuurlijk voldoende. Minder mooi, maar volstaat wel.
Of je gaat terug naar de kapper waar je het originele exemplaar hebt gekregen en vraagt om een nieuwe of waar de kapper deze vandaan heeft gehaald.
En tot slot, ik gebruik zelf al jaren die 1euro dingen, gaan ook gewoon in de droger enzo en bij mij zijn ze niet kapot te krijgen
Maar goed, als je het materiaal niet prettig vind zou ik gewoon bovenstaande opties eens proberen.
Heb je geen buurvrouw/moeder/schoonmoeder/Turkse kledingmaker die er zijn/haar hand niet voor omdraait?
Is dat echt geen optie? Want het patroon in nl reuze simpel, zeker als je een oud exemplaar hebt wat uit elkaar gehaald kan worden.
Als je zelf een naaimachine hebt zou ik er gewoon eens 'n middagje voor gaan zitten, want nogmaals lastig is het niet. Het originele exemplaar heeft vast biesjes aan de naden, maar gewoon omzomen is natuurlijk voldoende. Minder mooi, maar volstaat wel.
Of je gaat terug naar de kapper waar je het originele exemplaar hebt gekregen en vraagt om een nieuwe of waar de kapper deze vandaan heeft gehaald.
En tot slot, ik gebruik zelf al jaren die 1euro dingen, gaan ook gewoon in de droger enzo en bij mij zijn ze niet kapot te krijgen
Maar goed, als je het materiaal niet prettig vind zou ik gewoon bovenstaande opties eens proberen.
donderdag 1 maart 2012 om 22:56
Doe eens even niet zo lelijk TO. Wij doen ook niet lelijk tegen jou.
Mijn dunne flut handdoek gaat al ruim twee jaar mee. Oh wacht, niet helemaal juist: ik had er twee, 1 is stuk. 1 per jaar dus. Dat is niet no-time. Dus als ze snel stuk gaan ligt dat aan jou. Minder hard trekken en hoger indraaien. Toevallig.
Mijn dunne flut handdoek gaat al ruim twee jaar mee. Oh wacht, niet helemaal juist: ik had er twee, 1 is stuk. 1 per jaar dus. Dat is niet no-time. Dus als ze snel stuk gaan ligt dat aan jou. Minder hard trekken en hoger indraaien. Toevallig.
donderdag 1 maart 2012 om 23:19
quote:Tanneketoverhex schreef op donderdag 01 maart 2012 20:56 Als je de oude op de naden openknipt, heb je het patroon. Deze leg je op de mooie dikke nieuwe handdoek, dit knip je uit, naait de boel aan elkaar, zoomt het om, stiekkie eraan, knoop eraan, klaar. Toch?
Precies, je huidige handoek gebruiken als patroon. Je hoeft het zelfs niet open te knippen toch? (ik weet niet hoe het er opengeslagen uit ziet?) maar je hegt deze handoek op een nieuwe, knipt het in dezelfde vorm en desnoods sta je het randje dan om (2x zodat de knipkant dus niet te zien is, snapje) en vervolgens ga je met een simpele rechte steek met de naaimachine er overeen. Klaar is je zoom.. Daar hoef je echt niet ervaren om te zijn hoor..
En als je dat te veel werk lijkt, kunt je ook proberen er zon strijklijm langs te leggen. Je vouwt het dan net zo maar legt er zo'n strook langs en dan met de strijkijzer er overheen. Dat strijklijm kun e kopen bij de stoffenwinkel. Desnoods vraag je de verkoop(st)er hoe het precies werkt. Die hebben er wel verstand van!
Succes!!
Precies, je huidige handoek gebruiken als patroon. Je hoeft het zelfs niet open te knippen toch? (ik weet niet hoe het er opengeslagen uit ziet?) maar je hegt deze handoek op een nieuwe, knipt het in dezelfde vorm en desnoods sta je het randje dan om (2x zodat de knipkant dus niet te zien is, snapje) en vervolgens ga je met een simpele rechte steek met de naaimachine er overeen. Klaar is je zoom.. Daar hoef je echt niet ervaren om te zijn hoor..
En als je dat te veel werk lijkt, kunt je ook proberen er zon strijklijm langs te leggen. Je vouwt het dan net zo maar legt er zo'n strook langs en dan met de strijkijzer er overheen. Dat strijklijm kun e kopen bij de stoffenwinkel. Desnoods vraag je de verkoop(st)er hoe het precies werkt. Die hebben er wel verstand van!
Succes!!