Zieke cavia, tips gevraagd

01-03-2012 17:05 34 berichten
Vanmiddag merkte ik dat een van mijn cavia's ziekjes was, gisteren was alles nog goed. Niet meer zo alert, nogal hangerig (hoewel ze normaal gezien niet erg van de affectie is), kuchen en reutelen. Onmiddelijk naar de DA geweest, conclusie: bacteriele infectie bovenste luchtwegen. Ze heeft een antibiotica injectie gehad en ik moet haar nu tweemaal daags antibiotica inspuiten met een spuitje zonder naald. Het is echter een stresserig beestje, ze was al enorm aan het worstelen met de tandencontrole vandaag en ik heb dus geen idee hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Ik mag het niet op het voer doen omwille van de andere cavia's (en ze mag ook niet apart zitten omwille van de stress dat het met zich meebrengt) dus het moet langs deze weg. Iemand bekend met judogrepen ofzo ? Hoe kan ik dit het beste toedienen zonder dat ze compleet over de rooie gaat?

Nog een bijkomend vraagje: haar tanden slijten niet goed af, ze krijgen echter onbeperkt groenvoer, hooi en brokjes, hebben houten bruggetjes om aan te knagen. Ik merk wel dat ze nauwelijks brokjes eet (itt de andere cavia's) maar ik kan haar natuurlijk niet uitleggen dat ze meer moet gaan knagen. Iemand hier ook ervaringen mee?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen cavia, maar wel een medicijnhatende kat. Misschien kan je de cavia in een theedoek wikkelen? Dan kan ze weinig spartelen en blijft ze rustig...
Hoe doe je het met het dwangvoeren van medicatie zelf? Het kleine monstertje meisje heeft de DA tot bloedens toe gebeten vandaag bij de controle ^^;
Yep bekend met judo grepen! heb er 3 beertje en 2 zeugjes. Mijn kleinste zeugje nu 7 maanden had toen ze 6 weken was ook longproblemen, kreeg baytrill. Ik heb haar in een handdoek gewikkeld en tegen mij aan geklemd en het spuitje in haar bekkie gedaan, even lastig uiteindelijk krijgt ze het wel binnen.

Als het goed is moet je het tussen de 7 a 10 dagne toedienen.

Hoe oud is jou guinea-piggy? Veelkomend gebeuren dat tanden te lang orden, als ze slecht eet, door haar gebit=problemen word het vaak afgeknipt onder narcose bij de DA.

Ik wil je meegeven, dat cavia's ontzettende slimme beestjes zijn hahaha, mischien is het je opgevallen, ook al haal je ze er heel vaak uit, ze blijven wegrennen. Ze zijn uitgekend in geluiden van de koelkast en zijn niet stil voordat je ze wat geeft.

Sterkte met het caafje.
Och... mijn andere zeug van 10 maanden, bijt mij soms ook tot bloedens toe, vervolgens krijg ik lief hebbende likjes, na het straffen, wat een beesten zijn het hoor. 1 ding, beertjes zijn liever mijn 11 maanden oude beer, is wel lief bijt niet en stribbelt niet tegen hahaha.
Hier ook geen ervaring met cavia's, maar konijnen en katten kun je op inderdaad op een zodanige manier inwikkelen dat ze geen kant meer op kunnen. Dat kan met een cavia vast ook.

Misschien kun je het eten (en slijten) stimuleren door kruidenhooi te geven? Mijn konijntjes zijn daar iig gek op.
quote:girlxxx schreef op 01 maart 2012 @ 17:18:

Yep bekend met judo grepen! heb er 3 beertje en 2 zeugjes. Mijn kleinste zeugje nu 7 maanden had toen ze 6 weken was ook longproblemen, kreeg baytrill. Ik heb haar in een handdoek gewikkeld en tegen mij aan geklemd en het spuitje in haar bekkie gedaan, even lastig uiteindelijk krijgt ze het wel binnen.

Als het goed is moet je het tussen de 7 a 10 dagne toedienen.

Hoe oud is jou guinea-piggy? Veelkomend gebeuren dat tanden te lang orden, als ze slecht eet, door haar gebit=problemen word het vaak afgeknipt onder narcose bij de DA.

Ik wil je meegeven, dat cavia's ontzettende slimme beestjes zijn hahaha, mischien is het je opgevallen, ook al haal je ze er heel vaak uit, ze blijven wegrennen. Ze zijn uitgekend in geluiden van de koelkast en zijn niet stil voordat je ze wat geeft.

Sterkte met het caafje.

Ooh nog een liefhebber! Hier 4 zeugjes en een beertje, beertje is heel gelukkig met de stand van zaken . Heb een zelfgebouwde kooi dus ze hebben voldoende ruimte met zijn vijfjes.

Ze is nu zo'n 10-11 maanden oud (moet even op stamboom papieren kijken voor exacte leeftijd), leek me nogal jong voor gebitsproblemen maar het waren momenteel alleen haar voorste snijtanden die wat scheef afslijten. Ik houd het in de gaten, het kan zijn dat ze minder hard voer heeft gegeten maar we wegen ze elke week en ik heb geen gewichtsverandering gezien. Liever niet dat ze onder narcose zou moeten (maar als het niet anders kan..), het blijft een aanslag op het beestje :/.

Ik heb voor haar enrofloxoral drops gekregen, zou ongeveer 10 dagen moeten duren (1ml over dag verdeeld, flesje van 10 ml). Dus, rolmops maken met een theedoek en spuitje erin. Hoe weet ik of ik goed zit met het spuitje?

Rete-slim zijn ze trouwens. Ze hebben het vaak over klassieke conditionering bij dieren, maar deze cavia's kunnen er wat van. Zodra ze beginnen te fluiten sta ik al op om naar de koelkast te lopen en bedenk me dan pas wat ik aan het doen ben . Ze hebben ook verschillende soorten gefluit naar de mens, afhankelijk van wat ze van me willen, heb ik gemerkt. Eentje voor voer en eentje voor aandacht (het laatste is iets meer jengelend en minder indringend dan "EEEETEEEEEEN!"). Ze kennen ook de dagen van de week, fluiten alleen in het weekend 's middags om eten omdat ze dan een maiskolfje krijgen. Door de week slapen ze 's middags
Kruidenhooi is ook een mooie tip, dank jullie allemaal voor het meedenken! Ik waardeer het enorm ^^.

Girl: ik merk het ook bij mijn beertje. Kruipt het liefste in mijn nek om met mijn haren te spelen, laat zich lekker kroelen, inclusief uitstrekken en smakken om te gaan doezelen. Hij is ook de enige van de groep die nog elke dag rond spurt in de kooi en popcornt. Maakt niet uit wat het is, eten, de stofzuiger die aanstaat, een aaisessie, hup hij is vertrokken met veel hyper gepiep. De andere dames zijn precies liever lui dan moe.
Vaak werkt het redelijk goed om je cavia in een handdoek te wikkelen, en op je schoot te zetten met het kontje naar je toe zodat ze niet achteruit kan kruipen. Spuitje achter de voortandjes door in het bekje schuiven en zo ingeven.

Het afslijten van de tandjes zal waarschijnlijk niet goed gaan omdat de tandjes en kiesjes niet recht genoeg boven elkaar staan. Daar kun je zelf niks aan doen door ze meer te laten knagen. Ook met gewone korreltjes slijten tandjes en kiesjes die goed staan voldoende af. Het enige wat helpt is regelmatig laten checken op haakjes op de kiezen en te lange voortanden, en als dit het geval is dit laten weghalen...

Succes!
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
Oeh! te gek 5 caafs! Ik heb geen zelfgebouwde huis, maar wel groot voor alle 3, heb wel een ren voor ze.

Je merkt het wel met het spuitje, als je haar dus goed vastgewikkeld hebt houdt je haar met je andere hand vast bij haar bekkie, je duuwd gewoon door, ze opent automatische het bekkie en duw je zo door haar tanden heen. Dan spuit je het spuitje leeg en ze likt/slikt vanzelf het spul door. 10 dagen, die drops heb ik ook gehad voor andere caafs. Ik heb al schurft, schimmel, long-problemen en oogproblemen meegemaakt, ze laten zich idd niet makkelijk behandellen hahaha.

Vorige week heb ik hun nagels geknipt, nou gillen als een speenvarken, alsof je ze vermoord!

Nou de jongste is loops, en wat denk je? mijn beertje pakt haar, oke logisch... nee wat doet m'n andere zeug? die gaat er ook op, en nee het is echt een zeugje... ze deed op die andere na, of ze valt op vrouwen hahaha.

Ze zijn zo lief! kan ze niet meer missen.

Ik hoop dat het lukt met de drops geven.
oja dat popcornen, doet hij ook het meeste! pas je wel op je haar ? de mijne heeft een pluk van 5 cm afgenaagt !!!!!
Hier krijgen ze alleen maar kruiden hooi, ik heb ze ermee verpest, gewoon weide hooi is te min!
Bedankt voor de tips en de gedetailleerde instructies, ik breng vanavond / morgen verslag uit hoe het is gegaan .

Het zijn heerlijke beestjes, lekker een eigen persoonlijkheid! Nageltjes knippen is hier ook een drama bij enkelen. Het beertje geeft geen krimp, 2 dames daarentegen gillen door merg en been (en je bent nog niet eens begonnen maar ze zien het schaartje al).

Ik pas wel op mijn haar, hoewel een knipbeurt me niet zou mistaan . Hij is zelf langharig en knaagt zijn eigen haartjes er niet af, ik geef hem elke maand een knipbeurt, dus ik denk dat het goed loopt (famous last words).
Cavia: 1, Fru1t3lla: 0.

Had haar in een handdoek gewikkeld, het spuitje in het mondje gezet (ze was erop aan het sabbelen) en bij het spuiten drukte ik iets te hard waardoor ze schrok en een deel heeft uitgespuugd. Geen idee hoeveel ze heeft binnengekregen / eruit gespuugd, maar ik durf het niet nog eens te doen vandaag, lijkt me niet zo veilig. Haar nog wat bij me op de schoot gehouden, geaaid en wat gezongen voor haar maar ze kon niet snel genoeg in de kooi zitten. Kijkt me nu heel beschuldigend aan. Pff voel me een kluns.

Als dit afgelopen is, is ze compleet getraumatiseerd :(
Enig idee of psychologische begeleiding in het behandelplan van de DA zit? .

Ik zie haar al op een bankje liggen, klagen over de cavia-onvriendelijke behandeling die ze krijgt hier.
Zou apart zetten met behandeld voer niet minder stresserig voor haar zijn dan dwangmatig toedienen?

Moet je haar veel medicijn toedienen? Kan ze niet gewoon even bij jou op schoot met iets lekkers met medicijn erop?
quote:tindin schreef op 01 maart 2012 @ 20:06:

Zou apart zetten met behandeld voer niet minder stresserig voor haar zijn dan dwangmatig toedienen?

Moet je haar veel medicijn toedienen? Kan ze niet gewoon even bij jou op schoot met iets lekkers met medicijn erop?

De behandeling duur 10 dagen, zolang alleen zitten voor haar zou haar alleen maar meer stress geven, ze heeft enorm veel steun van haar groep, gaan haar nu vaak poetsen en bij haar zitten wat haar deugt lijkt te doen. Ik kan het proberen op voer te doen maar de vraag is dan nog of ze het dan wel wil eten, ik heb het spul geroken, moet verschrikkelijk smaken. :(

Het is ook afgemeten, halve ml per keer, twee keer per dag, lijkt me moeilijk om dat te doen met voer. Misschien dat ik het beter aan mijn vriend kan overlaten.
Fru1t3lla, niet wanhopen! Het is ook vaak een kwestie van even oefenen, je zult zien dat het morgen een stuk beter gaat. Gewoon iets rustiger spuiten. Over het voer adviseren wij (ik werk bij een dierenkliniek) eigenlijk niet, omdat je nooit kunt garanderen dat ze alles wel opeten. Even met een spuitje ingeven geeft normaal gesproken wat meer zekerheid dat hij alles binnen krijgt.
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
Ik kom even binnenvallen in dit topic, ik ben sinds kort de trotse bezitter van 3 borstelcavia's. Nooit geweten wat een leuke beestjes dat zijn zeg ! Ze maken wel een zootje en als ze maar denken dat ze wat te eten krijgen dan piepen ze alles aan elkaar, vanmiddag ging ik een bloemenverpakking weggooien en ze sprongen haast de kooi uit haha !

Wat ik wilde vragen, eet een cavia totdat hij er genoeg van heeft of kan je ze ook overvoeren ? Ze zijn gek op hooi, ik geef ze 2x per dag wat hooi en vraag me af of dat niet teveel is.

Beterschap met jouw cavia fruitella.

*Breekt weer uit*
quote:Soezie81 schreef op 01 maart 2012 @ 20:22:

Fru1t3lla, niet wanhopen! Het is ook vaak een kwestie van even oefenen, je zult zien dat het morgen een stuk beter gaat. Gewoon iets rustiger spuiten. Over het voer adviseren wij (ik werk bij een dierenkliniek) eigenlijk niet, omdat je nooit kunt garanderen dat ze alles wel opeten. Even met een spuitje ingeven geeft normaal gesproken wat meer zekerheid dat hij alles binnen krijgt.Oef, wat een opluchting, dan blijven we het met een spuitje doen. Ik had me al halve ramp scenario's in mijn hoofd gehaald dat ze me ging aanklagen wegens mishandeling ofzo. Soezie, jullie hebben toevallig geen behandelingsplan voor getraumatiseerde cavia's? . Ze is echt niet blij met mij op het moment.
Hoi kokolientje! Geweldige beestjes zijn het he? Zoveel leven in huis en zoveel vreugde ^^.

Om jouw te vraag te beantwoorden, je mag ze onbeperkt groenvoer en hooi geven (je moet hooi onbeperkt geven, ze moeten blijven kauwen), van brokken niet teveel als ze volwassen zijn, maar als je ze genoeg groen en hooi geeft (wat ze het lekkerste vinden) gaan ze niet overeten aan brokjes, of dat is toch mijn ervaring :-).

Als ik je een tip mag geven:geen broccoli geven, cavia's laten windjes en je hele huis riekt naar de broccoli voor de hele avond .

Bedankt voor de beterschapswensen trouwens @ de mensen die het hebben gegeven
Heb hier een linkje voor jou: Cavia voeding. Op de site staan tips en een lijst met voeding + hoeveel ze mogen hebben .

Hooi altijd onbeperkt geven, hun darmen moeten in beweging blijven en ze slijten hun tandjes zo. Van groenvoer, zoveel dat, wanneer ze uitgegeten zijn, er nog een beetje ligt.
quote:fru1t3lla schreef op 01 maart 2012 @ 20:27:

[...]

Oef, wat een opluchting, dan blijven we het met een spuitje doen. Ik had me al halve ramp scenario's in mijn hoofd gehaald dat ze me ging aanklagen wegens mishandeling ofzo. Soezie, jullie hebben toevallig geen behandelingsplan voor getraumatiseerde cavia's? . Ze is echt niet blij met mij op het moment. Komt echt wel weer goed. Zo lang jij ook degene bent waar het eten vandaan komt, ben je vast weer snel zijn vriendinnetje.
quote:Soezie81 schreef op 01 maart 2012 @ 20:44:

[...]

Komt echt wel weer goed. Zo lang jij ook degene bent waar het eten vandaan komt, ben je vast weer snel zijn vriendinnetje.Komt in orde dus :3 Mooie citaat trouwens die onderaan in jouw posts verschijnt. We kunnen nog heel veel leren.
Dank je voor de link fruitella, ik had daar al eens gekeken, leuke site. Broccoli zijn ze niet echt dol op, ze worden wel wild van boerenkool ! Als we boontjes eten bewaar ik de puntjes en die voer ik ze dan 1 voor 1, maar dat gaat de dames niet snel genoeg dan klimmen ze haast uit de kooi !

Paprika en tomaten zijn ook favoriet, wortel vinden ze ook erg lekker. Ze staan bij ons in de bijkeuken dus we hebben geen last van gas

Er zit er 1 bij die continue aan het nachtverblijf zit te knagen terwijl ik hout en zo'n knaagblok in de kooi heb liggen. Kan ik nog wat anders in de kooi doen om aan te knagen ?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven