Zieke cavia, tips gevraagd

01-03-2012 17:05 34 berichten
Vanmiddag merkte ik dat een van mijn cavia's ziekjes was, gisteren was alles nog goed. Niet meer zo alert, nogal hangerig (hoewel ze normaal gezien niet erg van de affectie is), kuchen en reutelen. Onmiddelijk naar de DA geweest, conclusie: bacteriele infectie bovenste luchtwegen. Ze heeft een antibiotica injectie gehad en ik moet haar nu tweemaal daags antibiotica inspuiten met een spuitje zonder naald. Het is echter een stresserig beestje, ze was al enorm aan het worstelen met de tandencontrole vandaag en ik heb dus geen idee hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Ik mag het niet op het voer doen omwille van de andere cavia's (en ze mag ook niet apart zitten omwille van de stress dat het met zich meebrengt) dus het moet langs deze weg. Iemand bekend met judogrepen ofzo ? Hoe kan ik dit het beste toedienen zonder dat ze compleet over de rooie gaat?

Nog een bijkomend vraagje: haar tanden slijten niet goed af, ze krijgen echter onbeperkt groenvoer, hooi en brokjes, hebben houten bruggetjes om aan te knagen. Ik merk wel dat ze nauwelijks brokjes eet (itt de andere cavia's) maar ik kan haar natuurlijk niet uitleggen dat ze meer moet gaan knagen. Iemand hier ook ervaringen mee?
Is het nachtverblijf zelf van hout of plastiek? Hier slopen ze de houten nachtverblijven, maar daar zijn ze ook deels voor bedoeld ;). Een knaagsteen zou ik er niet inlaten, ze kunnen zo blaasgruis krijgen wat erg pijnlijk is.
Het is van plastic, het is steeds dezelfde die het doet. Ik denk iedere keer wat hoor ik toch en dan zit ze weer te knagen.

Ik heb van die stokjes gekocht maar daar kijken ze niet naar om. Ik wist niet dat dat kwaad kon zo'n knaagsteen, lekker dan dat ze dat dan gewoon verkopen bij de dierenwinkel.
Bij sommige diersoorten maakt het niet zo uit, maar bij cavia's is het geen goed idee :x Sommige dierenwinkels verkopen ook zogenaamde caviaballen (formaat groter dan hamsterballen) maar in die dingen breken cavia's hun rug. Veel commerciële meuk zonder dat er aan het welzijn wordt gedacht.

Ik zou het plastieken huisje vervangen met een houten huisje, hebben ze heel veel knaagplezier van ^^.
Ik heb hier ook houten wilgenbruggetjes voor hen. Kunnen ze onder schuilen, mee spelen en aan knagen, vinden ze hier althans erg leuk . Je moet ze iets geven wat in het zicht is.
Ik heb een bal waar ze veel mee spelen, ik zou het kunnen proberen om het huisje te vervangen voor een houten.

Ze zijn nog erg schrikkerig, het gaat al beter dan een paar weken geleden maar ze schuilen graag in het huisje haha !
Is normaal, ze hebben graag iets beschut ^^ Ik heb de mijne een jaar en ze zitten nog steeds het allerliefst in een holletje.Veel liefde aandacht en rust geven .
Dat doen we, ze zijn ook zo schattig met die flapperoortjes

Ik ga mijn eigen beschutting opzoeken, weltrusten en bedankt voor de tips !
Geen probleem, welterusten
Cavia: 1, Fru1t3lla: 0, vriend van Fru1t3lla: 1. Hij is een caviafluisteraar, ze doen zelfs niet zo hysterisch bij hem als het om nageltjes knippen gaat.

Ik denk dat we de oplossing hebben gevonden ;). Bedankt allemaal voor het meedenken, tips en schrijven!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven