Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge
zaterdag 25 september 2021 om 16:59
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem
Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.
We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen

Wie doet er mee?
Update: NOVEMBER challenge
Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)
Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard
Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3
In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!
Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)
Wie doet er mee??
Update MEI 2022
Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.
De 'schokkende' cijfers:
Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.
We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen

Wie doet er mee?

Update: NOVEMBER challenge
Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud

Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)
Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3
In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!
Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)
Wie doet er mee??

Update MEI 2022
Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.
De 'schokkende' cijfers:
Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd

woensdag 12 oktober 2022 om 16:27
LuciFee2022 schreef: ↑12-10-2022 15:07In Nederland?
Dat is dat een zeer koud huis zeg, heb je dan nog enkel glas of lek dubbelglas ofzo? Slechte of geen isolatie of veel kieren ergens?
En je eigen huis of huur?
Nee is eigen huis
Maar heel groot beneden. Heeft gewoon dubbelglas, spouwmuurisolatie (wel al een tijdje oud want huis is uit 1980) en vloerisolatie.
Het was buiten dus maar 2 a 3 graden vannacht dus wrs daarom zo extreem afgekoeld, nu is het weer opgewarmd naar 17,5.
Er is nog 1 klein ruitje hoog in de voorkamer dat enkel glas is maar het lijkt me toch sterk dat dat ene kleine ruitje zoveel kou veroorzaakt.
woensdag 12 oktober 2022 om 16:45

woensdag 12 oktober 2022 om 17:15
Verwarming aan gehad dus.TiumPerfectum schreef: ↑12-10-2022 16:58Vanmorgen 17 graden beneden en op de slaapkamers 15. Ik heb de houtkachel soms aan dus technisch is dat wel verwarmen. Met 17 graden krijg ik ook koude vingers.

woensdag 12 oktober 2022 om 17:15
Lijkt me ook niet nee, maar wel bizar dat nu al zo koud is, echt rot.Shanti_Vivanti schreef: ↑12-10-2022 16:27Nee is eigen huis
Maar heel groot beneden. Heeft gewoon dubbelglas, spouwmuurisolatie (wel al een tijdje oud want huis is uit 1980) en vloerisolatie.
Het was buiten dus maar 2 a 3 graden vannacht dus wrs daarom zo extreem afgekoeld, nu is het weer opgewarmd naar 17,5.
Er is nog 1 klein ruitje hoog in de voorkamer dat enkel glas is maar het lijkt me toch sterk dat dat ene kleine ruitje zoveel kou veroorzaakt.
woensdag 12 oktober 2022 om 19:51
Hier ook moeten krabben vanochtend

Voor iedereen een groene tuin

woensdag 12 oktober 2022 om 20:35
Hier was het 14 graden en ik ben nu af. Vanmiddag verwarming aangehad en nu is het 15.5, wat ineens aangenaam aanvoeltShanti_Vivanti schreef: ↑12-10-2022 13:30Vanmorgen was het 13,5 graad, dus de verwarming sloeg aan (we hebben de thermostaat op 14 graden gezet)
Maar het was hier vannacht ook maar 3 graden zag ik in de weer app. Vanaf morgen wordt het weer 9 graden 's nachts dus ik hoop dat de thermostaat dan iig weer boven de 14 blijft![]()

woensdag 12 oktober 2022 om 21:11

woensdag 12 oktober 2022 om 21:42
Vandaag sprak ik iemand die in een huis woont met enkelsteens muren en enkel glas. Daar stond de cv ketel nu al de halve dag te loeien om het 15 graden te houden. Daar heb ik wel medelijden mee. Net als iemand die hier schreef dat het 11,5 graden was in huis. Dat is wel echt heel koud.
Hier is het door de zon ondertussen weer 21 graden. Zolang het zonnetje overdag schijnt is het prima. Is het bewolkt en regenachtig dan koelt het wel wat af.
Hier is het door de zon ondertussen weer 21 graden. Zolang het zonnetje overdag schijnt is het prima. Is het bewolkt en regenachtig dan koelt het wel wat af.
woensdag 12 oktober 2022 om 23:55
Het opstarten kost in verhouding héél veel gas in een korte tijd.
Als je een app hebt van je leverancier dat zou ik eens een vergelijking maken.
Hoeveel kost een half uurtje hard stoken ten opzichte van een paar uur langzaam stoken.
Denk dat je nog schrikt.
donderdag 13 oktober 2022 om 00:57
Vandaag sprak ik iemand die in een huis woont met enkelsteens muren en enkel glas. Daar stond de cv ketel nu al de halve dag te loeien om het 15 graden te houden. Daar heb ik wel medelijden mee. Net als iemand die hier schreef dat het 11,5 graden was in huis. Dat is wel echt heel koud.
Dat is wel heel zuur zeg! Je blauw betalen aan gas en nog steeds zitten blauwbekken van de kou!
Dat is wel heel zuur zeg! Je blauw betalen aan gas en nog steeds zitten blauwbekken van de kou!

donderdag 13 oktober 2022 om 01:25
madamecannibale schreef: ↑12-10-2022 21:42Vandaag sprak ik iemand die in een huis woont met enkelsteens muren en enkel glas. Daar stond de cv ketel nu al de halve dag te loeien om het 15 graden te houden. Daar heb ik wel medelijden mee. Net als iemand die hier schreef dat het 11,5 graden was in huis. Dat is wel echt heel koud.
Dat is toch ploeteren? Dan kan je beter overwegen te verhuizen. Of de dagen in de bibliotheek doorbrengen ofzo.

donderdag 13 oktober 2022 om 01:28
Shanti_Vivanti schreef: ↑12-10-2022 16:27Nee is eigen huis
Kan je een deel op een beetje een natuurlijk punt afscheiden zodat je een kleinere ruimte hoeft te verwarmen? Mijn buurvrouw heeft ook een hele grote L vormige woonkamer maar die heeft nu de doorgang naar het zijgedeelte afgesloten met een dik gordijn. In de avond trekt ze het dicht.
anoniem_639dcde78f69d wijzigde dit bericht op 20-10-2022 00:41
16.73% gewijzigd
donderdag 13 oktober 2022 om 01:36
donderdag 13 oktober 2022 om 03:23
Ik heb niet 'hard gestookt ' maar em even aangezet en dan is het snel warm in de woonkamer.
donderdag 13 oktober 2022 om 05:56
Laatste is beter/ zuiniger waarschijnlijk dan?

donderdag 13 oktober 2022 om 07:02
Ik snap ook niet zo goed wat ‘hard stoken’ is? Die CV ketel gaat aan en gaat verwarmen tot de kamer op de gewenste temperatuur is. Er zit toch geen turbo-standje op ofzo? Als je hem na 10 minuten uit zet (en de temperatuur is daarmee bijvoorbeeld van 17 naar 17,5 graad gegaan) dan is dat toch niet duurder dan hem langer laten branden zodat het bijv 18 graden wordt in huis?
donderdag 13 oktober 2022 om 08:34
Het schijnt wel te schelen, dat 'rustig' stoken.
Waarschijnlijk kan iemand anders het beter uitleggen, maar als je je CV op stookt dan moet eerst het hele systeem zelf opgewarmd worden, vervolgens zijn de radiatoren relatief snel warm, maar ze kunnen die warmte niet zo snel afgeven aan de lucht die je wilt opwarmen in huis. Je CV blijft het hete water opwarmen en snel rondpompen tot ie een seintje krijgt van de thermostaat dat de gewenste luchttemperatuur is bereikt. Dan gaat de ketel rustiger draaien om de temperatuur op peil te houden.
Als je je verwarming van 15 op 18 graden zet in plaats van meteen op 21 dan zal je ketel sneller afslaan maar blijven de radiatoren nog steeds warmte afgeven aan de ruimte (afhankelijk van hoe ver je warmtebron van je thermostaat hangt ook weer).
Als je vervolgens je thermostaat nog een graadje plust gaat ie iets harder draaien maar niet op vol vermogen.
Al met al schijnt dat dus wel wat energie te schelen.
Dat geldt dus voor het opstarten van je CV. Over het algemeen is het wel weer goedkoper om je CV tijdens de nacht lager in te stellen en opnieuw te laten starten.
Waarschijnlijk kan iemand anders het beter uitleggen, maar als je je CV op stookt dan moet eerst het hele systeem zelf opgewarmd worden, vervolgens zijn de radiatoren relatief snel warm, maar ze kunnen die warmte niet zo snel afgeven aan de lucht die je wilt opwarmen in huis. Je CV blijft het hete water opwarmen en snel rondpompen tot ie een seintje krijgt van de thermostaat dat de gewenste luchttemperatuur is bereikt. Dan gaat de ketel rustiger draaien om de temperatuur op peil te houden.
Als je je verwarming van 15 op 18 graden zet in plaats van meteen op 21 dan zal je ketel sneller afslaan maar blijven de radiatoren nog steeds warmte afgeven aan de ruimte (afhankelijk van hoe ver je warmtebron van je thermostaat hangt ook weer).
Als je vervolgens je thermostaat nog een graadje plust gaat ie iets harder draaien maar niet op vol vermogen.
Al met al schijnt dat dus wel wat energie te schelen.
Dat geldt dus voor het opstarten van je CV. Over het algemeen is het wel weer goedkoper om je CV tijdens de nacht lager in te stellen en opnieuw te laten starten.