Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge
zaterdag 25 september 2021 om 16:59
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem
Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.
We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen

Wie doet er mee?
Update: NOVEMBER challenge
Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)
Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard
Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3
In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!
Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)
Wie doet er mee??
Update MEI 2022
Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.
De 'schokkende' cijfers:
Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.
We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen
Wie doet er mee?
Update: NOVEMBER challenge
Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)
Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard
Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3
In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!
Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)
Wie doet er mee??
Update MEI 2022
Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.
De 'schokkende' cijfers:
Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
zaterdag 12 november 2022 om 00:30
Ik heb geen vloerverwarming maar heb eens gelezen dat je die beter aan kan laten i.p.v. steeds uit en aan zetten want dan kost het blijkbaar weer meer energie om de gewenste temperatuur te bereiken.
Ik heb deze week het herfst en zomerdeel van mijn dekbed weer aan elkaar geritst. Met het herfst deel duurde het altijd even voordat ik het lekker warm had in bed dus ik dacht ach waarom ook niet. Heerlijk. Soms nog iets te warm maar dan sla ik gewoon een deel weg.
Ik heb deze week het herfst en zomerdeel van mijn dekbed weer aan elkaar geritst. Met het herfst deel duurde het altijd even voordat ik het lekker warm had in bed dus ik dacht ach waarom ook niet. Heerlijk. Soms nog iets te warm maar dan sla ik gewoon een deel weg.
zaterdag 12 november 2022 om 07:46
GroenTuintje schreef: ↑12-11-2022 00:06Het is hier 19.2 graden (zonder verwarming) maar ik heb het koud, ga zo lekker naar bed met kruik![]()
Dat klinkt lekker! Hier 15,5 graden binnen en er staat rijp op de schuurdaken buiten, dus nachtvorst gehad. Volgens mij hoorde ik vanmorgen vroeg de CV aanspringen al was ik nog niet helemaal wakker.
zaterdag 12 november 2022 om 08:41
Ja goed geïsoleerde nieuwbouw rijtjeswoning van 2003. Het wordt hier nooit echt steenkoud gelukkig.
Voor iedereen een groene tuin
zaterdag 12 november 2022 om 09:01
zaterdag 12 november 2022 om 10:19
Ik ben tot 6 november in de race geweest, toen ging hij een uurtje aan die zondag. Had het zo koud en het was enorm kil in huis. Dus iets meer dan een uur naar 18,5 gedraaid en daarna weer uit gezet. Heeft me 1 kuub gas gekost. Viel mee dus. Vorig jaar had ik 30 kuub gas verbruikt in november, nu zit ik pas op 4. Maar ben wel vier dagen weg geweest deze week dus dat scheelt ook. Mijn moeder had de verwarming hier in huis ook niet aan gehad. Dus lig mooi op schema om weer dik onder die 30 kuub uit te komen dit jaar.
Ik hoop op iets van 15 kuub uit te komen.
Ik hoop op iets van 15 kuub uit te komen.
zaterdag 12 november 2022 om 11:28
Ik vind 18 graden al te koud, ik heb wollen sokken aan, een vest, warme legging. Maar heb pijn en bij de kinderen zijn de slaapkamers nog koeler en dan moeten leren in die kou, nope.
Ik heb de kachel dus nu elke ochtend een uurtje aan zodat 20 graden word en boven ook iets warmer. Moet daar eens de temperatuur meten, gok 15 /16 graden max.
We gaan volgende week dikke gordijnen ophangen in de slaapkamers van hen, zal ook al schelen. We hebben hr++ ramen maar komt echt kou vanaf op hun kant.
En ik zet als mij oudste uit school komt ook even de kachel aan, zodat ze op haar kamer kan leren. Maar niet te lang, deuren dicht en rolgordijn naar beneden en dan is tot etenstijd wel te doen.
Daarna zit ze vaak beneden het maakhuiswerk te maken en woonkamer is wat warmer gelukkig.
Ik ben al een week af, maar ik heb niet meer de hele dag de verwarming op 20,5 en in de avonden op 21 staan, ik bepaal nu welke temp wanneer en ook wanneer ik wil dat de boel wel even aanslaat. Zal toch een stukje verbruik schelen.
Ik heb de kachel dus nu elke ochtend een uurtje aan zodat 20 graden word en boven ook iets warmer. Moet daar eens de temperatuur meten, gok 15 /16 graden max.
We gaan volgende week dikke gordijnen ophangen in de slaapkamers van hen, zal ook al schelen. We hebben hr++ ramen maar komt echt kou vanaf op hun kant.
En ik zet als mij oudste uit school komt ook even de kachel aan, zodat ze op haar kamer kan leren. Maar niet te lang, deuren dicht en rolgordijn naar beneden en dan is tot etenstijd wel te doen.
Daarna zit ze vaak beneden het maakhuiswerk te maken en woonkamer is wat warmer gelukkig.
Ik ben al een week af, maar ik heb niet meer de hele dag de verwarming op 20,5 en in de avonden op 21 staan, ik bepaal nu welke temp wanneer en ook wanneer ik wil dat de boel wel even aanslaat. Zal toch een stukje verbruik schelen.
anoniem_63a4aa770857d wijzigde dit bericht op 12-11-2022 11:29
1.14% gewijzigd
zaterdag 12 november 2022 om 11:29
Zon heeft hier ook al een graad extra gered, kijken of nog 21 graden zo.GroenTuintje schreef: ↑12-11-2022 11:28De zon schijnt hier volop naar binnen in woonkamer, het voelt als 23 graden. Het zal rond de 22 graden zijn zonder verwarming aan.
zaterdag 12 november 2022 om 12:45
zaterdag 12 november 2022 om 12:57
Hier gisteravond en vanochtend de kachel aangehad voor gasten. Gisteren 21, vandaag 22 want mijn 91 jarige opa was er. Nu weer uitgezet. Gisteren duurde het ruim 3 uur voor het afkoelde van 21 graden naar 19,5 dus zal nu ook wel eer een poosje blijven hangen.
Tot nu toe gedij ik hier prima op 18,5 graden (dat is waar de thermostaat steeds op blijft hangen als de kachel op 17 graden staat).
Tot nu toe gedij ik hier prima op 18,5 graden (dat is waar de thermostaat steeds op blijft hangen als de kachel op 17 graden staat).
zaterdag 12 november 2022 om 15:47
Mijn advies over vloerverwarming: ga elkaar niet napraten over 'wat altijd gezegd wordt over vloerverwarming', maar ga het zélf meten. Gewoon een paar dagen aanzetten en 's nachts wat lager en een paar dagen de vloerverwarming een uurtje aan en dan weer helemaal uit. Elk huis is anders en de behoefte aan comfort is ook anders.
Wij hebben de vloerverwarming echt niet de hele tijd aan. Onze vloerverwarming blijft heerlijk lang 'nagloeien', dus hij kan rustig weer uit. En het kost echt minder m3 om hem weer op temperatuur te laten komen dan om het continu te laten draaien.
(overigens hebben we hem nu nog niet aangehad, maar dat is omdat we er een sport van maken).
Wij hebben de vloerverwarming echt niet de hele tijd aan. Onze vloerverwarming blijft heerlijk lang 'nagloeien', dus hij kan rustig weer uit. En het kost echt minder m3 om hem weer op temperatuur te laten komen dan om het continu te laten draaien.
(overigens hebben we hem nu nog niet aangehad, maar dat is omdat we er een sport van maken).
zaterdag 12 november 2022 om 15:52
Tjeetje, wat een mazzel ! Hier schijnt de zon helemaal niet meer na binnen ( pas in april weer) en is het met verwarming aan 18 graden.GroenTuintje schreef: ↑12-11-2022 11:28De zon schijnt hier volop naar binnen in woonkamer, het voelt als 23 graden. Het zal rond de 22 graden zijn zonder verwarming aan.
Vanavond gaat er een graadje bij.
zaterdag 12 november 2022 om 16:05
Hier ook. Heb mijn wasrek ook even verplaatst naar een zonnige kamer. Want dat staat normaal op zolder. Daar droogde de was altijd snel doordat de CVketel daar ook hangt. Maar die staat nu te weinig aan, mijn was blijft echt veel langer nat. En als ik het in de droger gooi schiet het ook niet op qua besparing.PamelaCourson1 schreef: ↑12-11-2022 16:01Wat zou het lekker zijn als de zon de komende maanden elke dag zo zou schijnen. Bij mij is het opgewarmd van 17 graden vanochtend tot 20,5 nu, alleen door de zon dus. Wat een verschil met de afgelopen dagen!
Het is nu wel weer zo goed als over met de zon trouwens. Maar het was wel even lekker, ja.
impala wijzigde dit bericht op 12-11-2022 16:06
7.12% gewijzigd
.
zaterdag 12 november 2022 om 16:06
Ja grote pui achter vol op zuidentinydancer schreef: ↑12-11-2022 15:52Tjeetje, wat een mazzel ! Hier schijnt de zon helemaal niet meer na binnen ( pas in april weer) en is het met verwarming aan 18 graden.
Vanavond gaat er een graadje bij.
Voor iedereen een groene tuin
zaterdag 12 november 2022 om 19:15
Boven is het 15,5 graden zonder de cv aan.
Beneden heb ik de cv aan om het op 18 graden te houden. Zo lang ik bezig ben is het geen probleem. Bij stil zitten heb ik nu een heel dik gevoerd vest aan en een sjaal om en een fleecedekentje over mijn benen. Zo gaat het nog wel. Behalve toen ik moe slap en ongesteld was, toen had ik het te koud in 18 graden.
Beneden heb ik de cv aan om het op 18 graden te houden. Zo lang ik bezig ben is het geen probleem. Bij stil zitten heb ik nu een heel dik gevoerd vest aan en een sjaal om en een fleecedekentje over mijn benen. Zo gaat het nog wel. Behalve toen ik moe slap en ongesteld was, toen had ik het te koud in 18 graden.
zaterdag 12 november 2022 om 19:36
Helemaal eens. Hier is de vloerverwarming ook nog niet aan geweest. Vorig jaar heb ik wat testjes gedaan en bleek dat twee dagen op 19 graden en de nacht op 15 graden en dan weer uit voor ongeveer een week warmte in huis zorgde. Met een paar winterse dagen met zon warmt het huis ook snel op van de zon (Glas van vloer tot plafond op het zuidwesten) en hoefde ik soms pas na 10 dagen weer even te verwarmen. En dan verwarmen we enkel de hal, woonkamer en keuken (zijn geen deuren tussen). De kamers en badkamer verwarmen we nooit.Courage schreef: ↑12-11-2022 15:47Mijn advies over vloerverwarming: ga elkaar niet napraten over 'wat altijd gezegd wordt over vloerverwarming', maar ga het zélf meten. Gewoon een paar dagen aanzetten en 's nachts wat lager en een paar dagen de vloerverwarming een uurtje aan en dan weer helemaal uit. Elk huis is anders en de behoefte aan comfort is ook anders.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
zondag 13 november 2022 om 08:35
Jaren 30 huis. Redelijk geïsoleerd. Grote openslaande deuren op het zuiden. Sochtends is het 16,5 als ik beneden kom. Op werk/schooldagen zetten we de verwarming dan niet aan maar in het weekend wel. Hij staat nu op 18,5 dan wordt het 19. Hopelijk met wat extra zo’n vandaag warmt het nog wat meer op.
Ik moet niet te zuinig zijn met stoken anders gaat mijn reuma protesteren. Hier is het een beetje zoeken met wat goed is voor lijf en portomonee.
Leuke is dat wij een stacaravan hebben. Daar betalen wij ongeveer 20 euro aan stroom voor per maand. Gas gaat op tank. En ook daar krijgen wij 2x 160 euro voor van Vattenfall. Meevallertje!
Ik moet niet te zuinig zijn met stoken anders gaat mijn reuma protesteren. Hier is het een beetje zoeken met wat goed is voor lijf en portomonee.
Leuke is dat wij een stacaravan hebben. Daar betalen wij ongeveer 20 euro aan stroom voor per maand. Gas gaat op tank. En ook daar krijgen wij 2x 160 euro voor van Vattenfall. Meevallertje!
zondag 13 november 2022 om 10:45
Dat is hier ook zo. Heb hem gisteren heel even aangezet ( woonkamer) en het is nu 19, 5 en warm. En dat blijft een paar dagen zo, zonder dat ik hem hoef aan te zetten.OlleGrieze schreef: ↑12-11-2022 19:36Helemaal eens. Hier is de vloerverwarming ook nog niet aan geweest. Vorig jaar heb ik wat testjes gedaan en bleek dat twee dagen op 19 graden en de nacht op 15 graden en dan weer uit voor ongeveer een week warmte in huis zorgde. Met een paar winterse dagen met zon warmt het huis ook snel op van de zon (Glas van vloer tot plafond op het zuidwesten) en hoefde ik soms pas na 10 dagen weer even te verwarmen. En dan verwarmen we enkel de hal, woonkamer en keuken (zijn geen deuren tussen). De kamers en badkamer verwarmen we nooit.
Boven heb ik radiatoren die ik nooit aanzet.