Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge

25-09-2021 16:59 5979 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem ;-D

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.

We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen :cat: :cat:

Wie doet er mee? :yes:

Update: NOVEMBER challenge

Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud :$
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)

Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard :cheer:

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3

In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!

Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)

Wie doet er mee?? :cheer2:

Update MEI 2022

Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.

De 'schokkende' cijfers:

Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
Wij hebben tot nu toe 1 keer de verwarming aangehad toen het huis erg afgekoeld was door een open raam. Vandaag is het zonnig en dan warmt het vanzelf weer wat op. Het lijkt me erg vervelend als je huis nu al onder de 15 graden is, de echte winter moet nog komen. Maar ik snap het wel als de prijzen erg gestegen zijn. Wij hebben stadsverwarming en ook die is duurder dan vorig jaar maar in verhouding tot gas valt het mee, en vooral de vaste kosten zijn duur, niet zozeer het verbruik.
Maleficent schreef:
10-11-2022 10:21
Pffff ik heb maandag de kachel een paar uurtjes op 18.5 gezet. Kijk ik in de app, kost gewoon 15 euro met ons huidige tarief. Dat is toch ook niet echt grappig meer.
Daarom krijg je deze maand ook € 190
Vorig jaar had ik in oktober 63m3 aan gas verbruikt, 75 euro.
Dit jaar oktober 30m3 aan gas verbruikt en dat heeft me 80 euro gekost.
Ik vind het echt erg als ik de verhalen hier in dit topic en elders lees. Dat mensen gewoon in de kou zitten omdat men het allemaal niet meer kan betalen, of het niet wil betalen omdat de prijzen gewoon zo belachelijk hoog zijn. Hier een vast contract dus hier staat zoals altijd gewoon de verwarming aan als dat nodig is. Niet tropisch warm maar gewoon 20 graden.

Hoe zit het eigenlijk qua vocht en ventileren bij zulke lage temperaturen? Bij 17 graden verdampt al het vocht wat je produceert gedurende de dag toch minder snel en door ventilatie heb je weer iets van warmte verlies. Ik lees nu best vaak dat mensen ventilatieroosters enzo afplakken met alle gevolgen van dien.
TsumTsum schreef:
10-11-2022 20:53
Ik vind het echt erg als ik de verhalen hier in dit topic en elders lees. Dat mensen gewoon in de kou zitten omdat men het allemaal niet meer kan betalen, of het niet wil betalen omdat de prijzen gewoon zo belachelijk hoog zijn. Hier een vast contract dus hier staat zoals altijd gewoon de verwarming aan als dat nodig is. Niet tropisch warm maar gewoon 20 graden.

Hoe zit het eigenlijk qua vocht en ventileren bij zulke lage temperaturen? Bij 17 graden verdampt al het vocht wat je produceert gedurende de dag toch minder snel en door ventilatie heb je weer iets van warmte verlies. Ik lees nu best vaak dat mensen ventilatieroosters enzo afplakken met alle gevolgen van dien.
Maar wat zou je zelf doen als je nu geen vast contract had gehad?
TsumTsum schreef:

We kunnen het best betalen, maar ik vind het geen kwaad kunnen om te kijken of het zuiniger kan.
Overigens stond de cv sowieso al niet op 20 graden: standaard op 18 en incidenteel naar 19. (Daarmee zouden we maar net onder het plafond blijven op basis van eerdere jaren).
En nu dus nog wat lager. En ik heb het niet koud gehad (niet koud genoeg in ieder geval).
Mika2022 schreef:
10-11-2022 20:57
Maar wat zou je zelf doen als je nu geen vast contract had gehad?
Dan had ik hetzelfde gedaan als de meeste mensen nu noodgedwongen moeten doen. Dat zou nog lastig worden dan want koukleum. Wat dat betreft ben ik zo blij met gewoon een vast contract.
TsumTsum schreef:

Voor mensen die echt de hele verwarming uitdraaien en thuis zitten met 15 graad vind ik het vreselijk.
Maar voor het grote deel van de mensen is het goed om kritisch naar hun verbruik te kijken. En kan er makkelijk veel bespaard worden.
Titatoverbal schreef:
10-11-2022 22:07
Voor mensen die echt de hele verwarming uitdraaien en thuis zitten met 15 graad vind ik het vreselijk.
Maar voor het grote deel van de mensen is het goed om kritisch naar hun verbruik te kijken. En kan er makkelijk veel bespaard worden.
Dit inderdaad.
Maar ik moet zeggen, ik heb gewoon een hbo functie, en ik moest ook echt de verwarming uit laten vanwege de kosten, inmiddels een andere baan waar mijn salaris hoger ligt dus het is nu minder erg. Maar nu is het principieel geworden en ik gebruik dat extra salaris lekker ergens anders voor.
Titatoverbal schreef:
Ja dat klopt. Ik kwam wel eens bij mensen thuis waar het 24 graden was want ze wilden thuis gewoon in een tshirtje en short kunnen lopen met blote voeten. Ik denk dan trek wat warmers aan. Of mensen die onnodig water laten stromen.

Ik kijk wel kritisch hoor, ik douche zowiezo al niet dagelijks behalve in de zomer bij warm weer. De verwarming staat snachts uit en springt in de loop van de ochtend weer aan. Springt zowiezo pas aan als het kouder is dan 19 graden. En in de avond staat ie als ik het koud heb op 20 graden.
Titatoverbal schreef:

Eens met beide.
Ik ben ook kritischer gaan kijken. En op zich kunnen wij het best betalen, maar ik vind het zonde van het geld. Ik geef het liever uit aan een weekendje weg. En ook omdat ik een milieu-gekkie ben.

Ik moet wel denken aan een programma van Sjonnie op me monnie (ofzoiets) die mocht bij rijke Nederlanders meekijken. Een aantal hadden een zwembad in huis, waar ze nooit ingingen en pocherig vertelden dat ze alleen al aan gas&elektra elke maand 1200 euro betaalden. (dat moet nu dan het dubbele zijn). Hij zwom nooit vertelde hij, maar toch verwarmde hij elke dag dat zwembad.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Vrienden van mij hebben ook een inpandig zwembad; die betaalden 10 jaar geleden al € 900 in de maand aan voorschot. Je moet namelijk de ruimte waarin het zwembad zit ook op temperatuur houden.
Overigens wordt dat wel dagelijks gebruikt omdat vriendin vorm van reuma heeft.
Wij zijn af, gisteren 3 kwartier de kachel aan gehad.
Voelde helemaal luxe haha.

Maar goed, bleef de rest van de avond heerlijk warm, dus als het zo de hele winter kan dan teken ik daar voor.
TsumTsum schreef:
. Ik lees nu best vaak dat mensen ventilatieroosters enzo afplakken met alle gevolgen van dien.
In mijn huiskamer heb ik inderdaad het rooster afgeplakt omdat de koude lucht naar binnen gezogen wordt door een ventilatiesysteem dat ik zelf niet uit kan zetten.
In mijn slaapkamer (gelijkvloers) staat het raam dag en nacht op een 10 cm kier.
Doordat de kozijnen zo slecht zijn is hier in huis een natuurlijke ventilatie.
Binnenkort komen ze dat tijdelijk oplossen met tochtstrips enz en in 2024 krijgen we kunststof kozijnen en hopelijk een nieuw ventilatiesysteem.
Wij hebben vloerverwarming en het is mij niet duidelijk of het dan voordeliger is om de tempratuur de hele dag hetzelfde te houden of 2 uurtjes aan en dan weer uit. Ik hoor zoveel verschillende verhalen dat ik het gewoon echt niet weet.
Arizona15 schreef:
11-11-2022 15:30
Wij hebben vloerverwarming en het is mij niet duidelijk of het dan voordeliger is om de tempratuur de hele dag hetzelfde te houden of 2 uurtjes aan en dan weer uit. Ik hoor zoveel verschillende verhalen dat ik het gewoon echt niet weet.
Ik las dat het als je hem niet gebruikt heel veel geld scheelt als je hem helemaal uit zet en door middel van een tijdschakelaar 1 uur per dag weer aanzet (voor de doorstroming geloof ik)
Maar hoe het met verwarmen zit weet ik niet.
Mijn hoofd zegt dat alles steeds opnieuw verwarmen meer kost dan het constant houden. Maar dat is nergens op gebaseerd
Arizona15 schreef:
Maar je huis warmt toch niet binnen 2 uur op? Het duurde uren in mijn huis voor de vloerverwarming de boel had opgewarmd, dan heeft 2 uurtjes aanzetten geen zin. Het opwarmen gebeurt vrij inefficiënt en is vrij kostbaar, dus dat wil je liever niet te vaak doen. Ik heb begrepen dat je voor vloerverwarming het beste een temperatuurverschil van maximaal 2 graden kan hanteren. Als je echt zuinig wil doen zou ik overwegen om hem constant op een lage temperatuur te zetten (17-18 graden of zo).
girasole3 schreef:
11-11-2022 13:50
Vrienden van mij hebben ook een inpandig zwembad; die betaalden 10 jaar geleden al € 900 in de maand aan voorschot. Je moet namelijk de ruimte waarin het zwembad zit ook op temperatuur houden.
Overigens wordt dat wel dagelijks gebruikt omdat vriendin vorm van reuma heeft.

:roll: Nooit geweten dat een zwembad zo duur is. Het lijkt leek mij heerlijk om te hebben maar nu denk ik: laat maar.
Creatieveling schreef:
11-11-2022 17:49
:roll: Nooit geweten dat een zwembad zo duur is. Het lijkt leek mij heerlijk om te hebben maar nu denk ik: laat maar.
Een zwembad buiten is wellicht anders.
Hier staat de thermostaat nog steeds op 14 graden en kachel is nog niet aangesprongen. dus we zijn goed op weg.

Verbruik tot nu, afrekening komt eind deze maand;
Gas 765 m3
Elektra 922 kwh (we hebben zonnepanelen)

Ben benieuwd wat de afrekening gaat worden
Wij zouden het op zich wel kunnen betalen, maar ik vind het zonde. Hier is het echt de kunst "hoe ver kunnen we gaan?". Wel in ogenschouw genomen dat onze 2 jarige het niet koud krijgt, of er last van heeft. Maar voorlopig heeft hij het nog steeds het meest warm, haha. We hebben, 1 jan t/m 31 oktober, 389 kuub gas verbruikt. Op basis van de afgelopen drie jaar kan er nog ongeveer 200 bijkomen (nov en dec). Ben benieuwd :) (vorig jaar 90 kuub in nov, de eerste zeven dagen van dit jaar 4 kuub)
Irish_Wasser_Woman schreef:
11-11-2022 20:59
Wij zouden het op zich wel kunnen betalen, maar ik vind het zonde. Hier is het echt de kunst "hoe ver kunnen we gaan?". Wel in ogenschouw genomen dat onze 2 jarige het niet koud krijgt, of er last van heeft. Maar voorlopig heeft hij het nog steeds het meest warm, haha. We hebben, 1 jan t/m 31 oktober, 389 kuub gas verbruikt. Op basis van de afgelopen drie jaar kan er nog ongeveer 200 bijkomen (nov en dec). Ben benieuwd :) (vorig jaar 90 kuub in nov, de eerste zeven dagen van dit jaar 4 kuub)
Hier vorig jaar ruim 400 kuub in november, nu 11! 😅 (oké, vorig jaar hadden we hier een verbouwing en lag de halve maand het huis open. Dus ruimschoots gestookt voor de 😺 z’n 🎻.

T is hier echt niet dat we het niet kunnen betalen. Ik WIL het niet betalen en vind het een leuke uitdaging (mijn kinderen wat minder 😜). Ik realiseer me wel dat het in de toekomst ook echt wat minder moet kunnen!

En hebben jullie dat ook? Als ik bij mensen kom waar het wél warm is in huis, en op mijn werk bijvoorbeeld. Ik ga echt kapot 🥵. Zooo heet!

En ik ben benieuwd hoe de voorschotten volgend jaar opgebouwd zullen zijn! Ik ga iig iets achter de hand houden. Want zo weinig als we nu gebruiken zal het, als de boel weer wat rechttrekt, natuurlijk niet meer worden. Dan kom ik niet voor verrassingen te staan!
-Matilda- schreef:
11-11-2022 21:49

En hebben jullie dat ook? Als ik bij mensen kom waar het wél warm is in huis, en op mijn werk bijvoorbeeld. Ik ga echt kapot 🥵. Zooo heet!
Mhoah, toen we vorige week bij een vriend waren, waar de verwarming wel gewoon aanstond (gewoon op 19 of zo, maar iig voelde je wel lekker warmte) dacht ik wel "oh ja, zó voelde dat" :-D

En op m'n werk ga ik ook wel eens lekker naast de radiator zitten, maar dat is als ik in een kantoortje in het oude deel van school zit. Als ik dan daar lang moet zitten, is het echt wel heel koud.

Ik ben niet per se aan een lagere temperatuur gewend, maar thuis kan ik me lekker inpakken met een dik vest, wollen sloffen en een dekentje (dat is dan met tv kijken, ik zit niet de hele dag zo hoor, haha) en dat kan simpelweg niet op m'n werk ;)
Arizona15 schreef:

Vloerverwarming moet je op 1 temperatuur houden en zo min mogelijk schommelen. Dan werkt ie t best en is ie ook het voordeligst. Dus zo min mogelijk tot niet wisselen. Zeker niet uitzetten dan is ie juist heel duur.

Hierboven wordt iets gezegd over een apparaatje om de vloerverwarming goedkoper te maken en hem uit te zetten.

Dit apparaat is een pompschakelaar. Deze is om elektra te besparen geen gas. Deze zorgt ervoor dat het warme water van de vloerverwarming pas doorstroomt wanneer het water een bepaalde temperatuur heeft. Zodat ie niet onnodig de hele dag elektra verbruikt. Dat maakt verder niet warmer ofzo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven