Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge

25-09-2021 16:59 5979 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem ;-D

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.

We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen :cat: :cat:

Wie doet er mee? :yes:

Update: NOVEMBER challenge

Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud :$
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)

Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard :cheer:

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3

In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!

Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)

Wie doet er mee?? :cheer2:

Update MEI 2022

Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.

De 'schokkende' cijfers:

Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
Socie schreef:
23-09-2022 21:42
Ah oké, dan zal het bij ons de cv ketel zijn die toch gas verbruikt ook als het huis leeg staat denk ik? Dan nog vind ik het echt knap om zo weinig gas te verbruiken. Wij zitten in de zomermaanden (zonder verwarming) zo rond de 30m3.
Als ik kijk naar 23 aug tot 23 sept bij ons (geen verwarming, alleen warm water om te wassen): 28,9 m3 (3 personen in huishouden).

Edit: en dan hebben wij ook nog een zonneboiler erbij
Wij hebben tot nu toe 3,5m3 gas gebruikt deze maand, met z'n tweeën. Is alleen voor warm water, koken op inductie.
Socie schreef:
23-09-2022 21:42
Ah oké, dan zal het bij ons de cv ketel zijn die toch gas verbruikt ook als het huis leeg staat denk ik? Dan nog vind ik het echt knap om zo weinig gas te verbruiken. Wij zitten in de zomermaanden (zonder verwarming) zo rond de 30m3.
Het kan gebeuren dat je ketel op "comfort" staat. Dan slaat hij continu aan, om te zorgen dat je altijd snel warm water hebt. Het is onzin, want wij hebben het uit laten zetten (we horen de ketel dus niet meer aanslaan 's nachts) en het water is er nog steeds even snel ;) (en beneden iets langzamer, maar dat was altijd al zo). Dat scheelt iedere dag (!) een kwart kuub. Dat lijkt heel weinig, maar reken ff uit wat dat in geld is, iedere maand. Voor helemaal niks.
Ik vraag me af hoe het met deze dame gaat: https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/396 ... p-5-graden denk daar nog best regelmatig aan.. Vond dat toen al zo'n triest verhaal..

Ik zit in de zomer ook laag wat je zou kunnen doen als dat niet zo is, je instellingen van de cv aanpassen en anders je stekker er uit gooien als je geen warm water gebruikt.
Irish_Wasser_Woman schreef:
23-09-2022 21:56
Het kan gebeuren dat je ketel op "comfort" staat. Dan slaat hij continu aan, om te zorgen dat je altijd snel warm water hebt. Het is onzin, want wij hebben het uit laten zetten (we horen de ketel dus niet meer aanslaan 's nachts) en het water is er nog steeds even snel ;) (en beneden iets langzamer, maar dat was altijd al zo). Dat scheelt iedere dag (!) een kwart kuub. Dat lijkt heel weinig, maar reken ff uit wat dat in geld is, iedere maand. Voor helemaal niks.
Oh dank, dat is nog wel iets om te checken. Dat zou het goed kunnen zijn, want om de pakweg 4 a 5 dagen geeft de app een kuub verbruik aan, dus dat komt best overeen met een kwart kuub per dag. Toch een beetje zonde.
lemoos2 schreef:
23-09-2022 21:46
Als ik kijk naar 23 aug tot 23 sept bij ons (geen verwarming, alleen warm water om te wassen): 28,9 m3 (3 personen in huishouden).

Dat scheelt dan weer niet veel met ons nee (4p, waarvan man en ik dagelijks douchen). Maar het grote verschil wordt straks de verwarming... dat gaan we echt beperken.
Ik vind het toch bijzonder dat ik met 2 brandende kaarsen de temperatuur in mijn woonkamer naar een hele prettige 19 graden krijg.
Wij hebben de ketel instellingen vorig jaar inderdaad ook aangepast.
Kan het niet helemaal vergelijken ivm andere vakantieweken, maar het lijkt toch echt wel te schelen.

Maar goed, dochter is 18 en als man en ik in november op vakantie gaan is zij thuis, dus wat dat betreft zijn er nu eigenlijk nooit meer weken dat we allemaal weg zijn.
smulrol schreef:
23-09-2022 22:36
Ik vind het toch bijzonder dat ik met 2 brandende kaarsen de temperatuur in mijn woonkamer naar een hele prettige 19 graden krijg.
Ik zit met mijn tuindeuren open, het is buiten best aangenaam.
Viel me vanavond weer op wat een verschil in temperatuurbeleving je toch kunt hebben. Ik was met 6 mensen in een restaurant, de ene helft stikte de moord van de hitte. Iemand ging zelfs naar buiten voor frisse lucht. En de andere helft (waaronder ik), vond het gewoon aangenaam. We hadden allemaal een beetje vergelijkbare kleding aan, qua warmte.
Een collega van me gaat in zijn werkkamer zitten met alle monitoren van zijn pc aan. Hij zegt dat het er lekker warm is door die schermen die aanstaan.
Lieneke schreef:
24-09-2022 07:07
Een collega van me gaat in zijn werkkamer zitten met alle monitoren van zijn pc aan. Hij zegt dat het er lekker warm is door die schermen die aanstaan.
Een LED scherm word toch helemaal niet warm?
RP7 schreef:
24-09-2022 07:50
Een LED scherm word toch helemaal niet warm?

Geen idee, ik heb ze niet. Maar hij beweert dat het lekker warm wordt door die schermen...
Ik denk dat de pc zelf wat warmte afgeeft
RP7 schreef:
23-09-2022 21:57
Ik vraag me af hoe het met deze dame gaat: https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/396 ... p-5-graden denk daar nog best regelmatig aan.. Vond dat toen al zo'n triest verhaal..

Ik zit in de zomer ook laag wat je zou kunnen doen als dat niet zo is, je instellingen van de cv aanpassen en anders je stekker er uit gooien als je geen warm water gebruikt.
Verhaal gelezen, triest ja. Vraag me daarnaast ook af waarom ze al 30 jaar in armoede leeft.
19,5 graden in de woonkamer, normaal had de vloerverwarming nu al op 21 gestaan. Afgelopen voorjaar gemerkt dat 20 ook te doen is, nu zitten we daar dus al onder. Maar eens kijken hoe lang we het vol gaan houden zonder verwarming. Ik vind het nu wel een beetje fris, maar nog te doen.
Socie schreef:
23-09-2022 21:22
Wat hebben sommigen van jullie een laag gasverbruik joh. Wij waren in juli maar 1 week thuis en alsnog 14m3 verbruik. Ook als we er niet zijn staat er om de paar dagen een verbruik van 1m3. Lijkt me dus erg sterk dat we ooit op 11m3 per maand kunnen uitkomen als je ook nog eens een was draait of vaatwasser aanzet.
Ik verbaas me soms ook wel over hoe weinig ik verbruik. Zit nu op 7 kuub voor september, maar ik kook wel op inductie dus gebruik gas alleen voor douchen.
En ja, ik douche om de dag en zo snel mogelijk maar als ik mijn haar moet wassen en conditioner en moet scheren enzo ben ik zo bijna tien minuten bezig. Dan nog is mijn gasverbruik op zo'n dag maar 1 kuub als ik in de app kijk bij mijn slimme meter. Ik kan de kraan uit doen als ik me in zeep en mijn haar doe maar dat vind ik niks. Mijn verbruik ligt zo laag dat ik het maar gewoon zo laat en nog korter douche op dagen dat ik mijn haar niet was, dan ben ik in 2 a 3 minuten klaar.
Ik was mijn haar ook maar twee keer per week dus het gaat prima zo.

Heb de verwarming hier nog steeds niet aan gehad, het is nu 20 graden binnen en waterkoud buiten dus ik hou lekker al mijn ramen dicht, heb vanochtend al gelucht. Ik zag wel dat er volgende week 3 dagen van 14 graden aan komen en veel regen dus dan kan het wel fris worden hier binnen.
Kranen aan kranen uit kranen aan kranen uit...wat een gedoe :whistle: Zo zou bij mij het hele ontspanmoment van het douchen weg zijn.

Daar ik nu op 3m kuub zit voor 1 persoon deze maand en door de jaren heen altijd rond de 275m kuub per jaar, ga ik mijzelf dat gedoe (en koud douchen) niet aandoen.

Ik hou het wel bij waar we hiervoor in dit topic zijn: de verwarming later/minder aanzetten ;-D
"I love not Man the less, but Nature more..."
PimPom schreef:
24-09-2022 09:42
Kranen aan kranen uit kranen aan kranen uit...wat een gedoe :whistle: Zo zou bij mij het hele ontspanmoment van het douchen weg zijn.

Daar ik nu op 3m kuub zit voor 1 persoon deze maand en door de jaren heen altijd rond de 275m kuub per jaar, ga ik mijzelf dat gedoe (en koud douchen) niet aandoen.

Ik hou het wel bij waar we hiervoor in dit topic zijn: de verwarming later/minder aanzetten ;-D
Jij hebt al een heel laag verbruik.
Hoe doe je dat ? Zit je in een A+ energiezuinige woning van 25 m2?
Blijf in jezelf geloven !
PamelaCourson1 schreef:
24-09-2022 08:23
19,5 graden in de woonkamer, normaal had de vloerverwarming nu al op 21 gestaan. Afgelopen voorjaar gemerkt dat 20 ook te doen is, nu zitten we daar dus al onder. Maar eens kijken hoe lang we het vol gaan houden zonder verwarming. Ik vind het nu wel een beetje fris, maar nog te doen.
Ik merk vooral dat de vloer koud optrekt nu de cv nog niet brandt terwijl de temperatuur in de woonkamer niet lager is dan wanneer de cv in de winter wel aanslaat. Afgelopen winter was het met 18 graden niet onaangenaam in de woonkamer als het buiten kouder was terwijl het dat wel was als de buitentemperatuur hoger was en de cv niet aansloeg. Vloerverwarming heeft een andere beleving dan radiatoren
05-2019 schreef:
24-09-2022 09:49
Jij hebt al een heel laag verbruik.
Hoe doe je dat ? Zit je in een A+ energiezuinige woning van 25 m2?
Het zal een combinatie van dingen zijn, want de gasmeter is goed. Qua kWh zit ik rond de 1800, met de zonnepanelen aftrek op 1000kWh per jaar. Paste niet meer dan 5 op het dak.

Ik ben in mijn eentje in een kleiner (78m2) rijtjeshuis uit de jaren 80, CV uit 2013. Er is een zolder, maar daar kom je alleen met zo een vlieringtrap. Daar ben ik zelden en zo lijkt dat te werken als een isolerende laag richting het dak (is mijn leken-theorie :hihi: )

Behalve de 2 Velux ramen, is het verder gewoon dubbel glas.
In de keuken heb ik geen warm water uit de CV, maar zo een boilertje in een keukenkastje en een vaatwasser. Wel kook ik op gas, maar vaak grote porties om in te vriezen. Opwarmen op gas of magnetron.

Mijn verwarming gaat niet hoger dan 20 en dan staan de radiatoren boven ook een klein beetje open. 's Nachts naar 16 graden.
Dikke gordijnen voor de deuren en ramen.
Douchen doe ik tussen de 5 - 10 minuten. Dat is de enige plaats waar ik warm CV water gebruik. Bij de wasbak altijd met koud.

2 dagen per week op het werk, dan gaat (indien nodig) de verwarming pas aan wanneer ik 's avonds thuiskom.
De andere 2 dagen werk ik thuis en dan hoop ik dat de zon schijnt in de winter: groot raam in de werkkamer zodat het daar lekker warm wordt zonder de verwarming aan te zetten.

En ik hou ervan om warme kleding aan te trekken en een dekentje om te slaan :D Ik zit nu ook in een dikke joggingbroek, dikke sokken, t-shirt en wollen truitje terwijl het 19.5 is binnen.
"I love not Man the less, but Nature more..."
lemoos2 schreef:
23-09-2022 21:46

Dat vind ik dan wel weer als veel klinken voor een zonneboiler erbij? Is je vat dan aan de kleine kant en doucht iedereen achter elkaar?

Ik ben ook verbaasd over mijn lage verbruik hoor. Vorig jaar was dat nog 8 m3 in de zomermaanden. Sinds ik de HR ketel anders heb ingesteld (CV op 50 en tapwater op eco) verbruik ik nog maar 3 m3 voor warm water en koken. Ik heb het idee dat dat qua ketel (instelling) ook best kan schelen?

Nu heb ik ook geen enorme waterdruk in de douche en douche ik kort, lauw en om de dag i.v.m. huidproblemen. En de eco stand maakt dat ik beneden niet heel vaak meer warm water pak omdat het vrij lang duurt. Ik gooi eerder de waterkoker even aan voor een sopje.
Ik heb nog even aan een Quooker zitten denken maar die dingen verbruiken blijkbaar toch nog zo'n 500 kWh per jaar en dat vind ik best veel.
Jellybean schreef:
24-09-2022 11:06
Ik heb nog even aan een Quooker zitten denken maar die dingen verbruiken blijkbaar toch nog zo'n 500 kWh per jaar en dat vind ik best veel.

Met de huidige tarieven is dat 3 tot 4 tientjes per maand. Tikt aardig aan.
Ik merk wel dat bedrijven er ook gelijk een slaatje uit slaan. Net als toen met die zelfgemaakte mondkapjes.
Vorig jaar nog een elektrische bovendeken gekocht voor 2 tientjes, en nu zijn ze op zn goedkoopst vanaf 50 euro.
Pantoffels die ik had voor 16 euro nu ook 28 euro. En ik heb van de week een tafelhaard voor binnen gekocht. De dag erna was deze ineens 10 euro duurder.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
VGM1980 schreef:
24-09-2022 11:20
Ik merk wel dat bedrijven er ook gelijk een slaatje uit slaan. Net als toen met die zelfgemaakte mondkapjes.
Vorig jaar nog een elektrische bovendeken gekocht voor 2 tientjes, en nu zijn ze op zn goedkoopst vanaf 50 euro.
Pantoffels die ik had voor 16 euro nu ook 28 euro. En ik heb van de week een tafelhaard voor binnen gekocht. De dag erna was deze ineens 10 euro duurder.

Ook dat is gewoon marktwerking toch? Vraag en aanbod.
Natuurlijk, het valt me alleen op.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven